IBPP4/443-151/11/KG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 7 kwietnia 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-151/11/KG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 24 stycznia 2011 r. (data wpływu 26 stycznia 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku od towarów i usług wynikającego z faktur zakupu środka trwałego, budowy "..." oraz ustalenia, czy udzielenie koncesji umożliwiającej koncesjonariuszowi korzystanie i uzyskiwanie przychodów z tytułu eksploatacji wybudowanej inwestycji jest czynnością podlegająca opodatkowaniu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 stycznia 2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku od towarów i usług wynikającego z faktur zakupu środka trwałego, budowy "..." oraz ustalenia, czy udzielenie koncesji umożliwiającej koncesjonariuszowi korzystanie i uzyskiwanie przychodów z tytułu eksploatacji wybudowanej inwestycji jest czynnością podlegająca opodatkowaniu.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Zakład Komunalny Sp. z o.o. w O., ze 100% udziałem Gminy został powołany do świadczenia usług użyteczności publicznej zadań własnych Gminy O. - zaspokajanie potrzeb wspólnoty samorządowej między innymi w zakresie wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych.

Zakład Komunalny będzie realizował w oparciu o ustawę z dnia 9 stycznia 2009 r. o koncesji na roboty budowlane lub usługi, inwestycję pn. "...".

Inwestycja zostanie zrealizowana na działce należącej do Zakładu Komunalnego Sp. z o.o. w O.

Dla realizacji inwestycji Zakład Komunalny (Koncesjodawca), zgodnie z prawem zamówień publicznych dokona wyboru podmiotu (Koncesjonariusza), który wybuduje przedmiot inwestycji. Po zrealizowaniu inwestycji staje się ona własnością Koncesjodawcy, zaś Koncesjonariusz wystawi fakturę VAT Koncesjodawcy z tytułu sprzedaży wykonanej usługi polegającej na wybudowaniu "..." na kwotę o kreśloną w umowie.

Właścicielem zrealizowanej inwestycji staje się Koncesjodawca, stanowić ona będzie składnik majątkowy Koncesjodawcy. Następnym krokiem będzie udostępnienie przez Koncesjodawcę "..." koncesjonariuszowi na okres 15 lat. Z tego tytułu Koncesjodawca wystawi Koncesjonariuszowi fakturę VAT z tytułu udzielenia koncesji, umożliwiając tym samym Koncesjonariuszowi korzystanie i uzyskiwanie przychodów z tytułu eksploatacji wybudowanej inwestycji na okres i kwotę określoną w umowie. Zapłata faktur VAT za wyżej wymienione usługi wystawione jednocześnie przez Koncesjonariusza i Koncesjodawcę nastąpi poprzez kompensatę wzajemnych należności i zobowiązań.

Po okresie 15 lat wygasa umowa na udzielenie przez Koncesjodawcę koncesji na korzystanie z przedmiotu koncesji przez Kocesonariusza i jego obowiązkiem jest przekazanie - zwrot "..." Koncesjodawcy w stanie niepogorszonym niż wynikającym z używania zgodnie z przeznaczeniem.

Wnioskodawca jest podatnikiem czynnym, który dokonał zgłoszenia rejestracyjnego zgodnie z art. 96 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca ma prawo do odliczenia podatku od towarów i usług wynikającego z faktur zakupu środka trwałego, budowy "...".

Czy udzielenie koncesji umożliwiającej koncesjonariuszowi korzystanie i uzyskiwanie przychodów z tytułu eksploatacji "..." - jest czynnością podlegająca opodatkowaniu jako odpłatne świadczenie usług w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług.

Z daniem Wnioskodawcy, podatnik ma prawo do odliczenia podatku od towarów i usług z faktur dokumentujących nabycie środka trwałego. Zgodnie z art. 86 ust. 1 prawo to przysługuje w zakresie w jakim nabyte towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Ponieważ zrealizowana inwestycja zostanie udostępniona zgodnie z umową koncesji koncesjonariuszowi, co będzie udokumentowane fakturą VAT, usługa ta nie podlega zwolnieniu z podatku od towarów i usług, dlatego podatek od towarów i usług wynikający z zakupionych środków trwałych podlega w całości odliczeniu, jako związany ze sprzedażą opodatkowaną.

Udzielenie koncesji - umożliwiającej koncesjonariuszowi korzystanie i uzyskiwanie przychodów z tytułu eksploatacji "..." przez określony w treści umowy okres jest czynnością podlegającą opodatkowaniu jako odpłatne świadczenie usług w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług zg. z art. 5 ust. 1.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją art. 5 ust. 1 pkt 1 z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, gdzie:

* dostawą towarów, zgodnie z definicją wskazaną w art. 7 ust. 1 ustawy, jest przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel nie tylko w sensie cywilnoprawnym, ale również w aspekcie ekonomicznym poprzez możliwość dowolnego rozporządzania i dysponowania uzyskanym towarem;

* stosownie natomiast do treści art. 8 ust. 1 pkt 1 ustawy przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Mówiąc natomiast o odpłatnym charakterze dostawy towarów lub świadczenia usług zwrócić należy uwagę na fakt, że zapłaty (wynagrodzenia) nie można utożsamiać jedynie ze świadczeniem pieniężnym. Także świadczenie o charakterze rzeczowym będzie wynagrodzeniem, bowiem ma miejsce konkretna korzyść za dokonywane świadczenie. Podkreślić jedynie należy, że zapłata musi mieć określony wymiar, a zatem musi być wielkością wyrażalną w pieniądzu. Nie są bowiem zapłatą nieznane bliżej i jedynie potencjalne korzyści, które mogą powstać w związku ze świadczeniem.

Zgodnie postanowień z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl natomiast art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca będzie realizował inwestycję pn. "...".

Przedmiotowa inwestycja będzie realizowana w oparciu o umowę koncesji na roboty budowlane, w której Wnioskodawca występuje jako Koncesjodawca i wykonawca przedmiotowej inwestycji jako Koncesjonariusz. Zadanie prowadzone jest na podstawie ustawy z dnia 9 stycznia 2009 r. o koncesji na roboty budowlane lub usługi (Dz. U. Nr 19, poz. 101 z późn. zm.). Po zrealizowaniu inwestycji staje się ona własnością Koncesjodawcy, zaś Koncesjonariusz wystawi fakturę VAT Koncesjodawcy z tytułu sprzedaży wykonanej usługi polegającej na wybudowaniu Zakładu Mechaniczno-Biologicznego Przetwarzania Odpadów Komunalnych.

Następnie Koncesjodawca udostępni Zakład Mechaniczno-Biologicznego Przetwarzania Odpadów Komunalnych Koncesjonariuszowi na okres 15 lat. Z tego tytułu Koncesjodawca wystawi Koncesjonariuszowi fakturę VAT z tytułu udzielenia koncesji.

Zapłata faktur VAT za wyżej wymienione usługi wystawione jednocześnie przez Koncesjonariusza i Koncesjodawcę nastąpi poprzez kompensatę wzajemnych należności i zobowiązań.

Koncesja na roboty budowlane, to szczególny rodzaj zamówienia na roboty budowlane, o którego specyfice przesądza forma wynagrodzenia należnego wykonawcy, które zamiast wypłaty w pieniądzu jest zaspokajane poprzez prawo do korzystania (eksploatacji) wykonanego obiektu budowlanego. Należy przy tym podkreślić, iż pod pojęciem prawa do korzystania (eksploatacji) rozumie się nie tyle wykorzystywanie obiektu na potrzeby własne, co czerpanie korzyści np. poprzez jego wynajmowanie oraz pobieranie pożytków na podstawie innych umów z osobami trzecimi.

Wynagrodzenie nie musi, więc być wypłacane w formie pieniężnej, ale może je stanowić każde świadczenie o skonkretyzowanej wartości, ekwiwalentne wobec wartości świadczeń wykonawcy.

Przedstawiony sposób wynagrodzenia za roboty budowlane wykonywane na podstawie zawartej umowy koncesji, wynika bezpośrednio z art. 1 ust. 2 ustawy z dnia 9 stycznia 2009 r. o koncesji na roboty budowlane lub usługi (Dz. U. Nr 19, poz. 101 z późn. zm.), zgodnie z którym koncesjonariusz na podstawie umowy koncesji zawieranej z koncesjodawcą zobowiązuje się do wykonania przedmiotu koncesji za wynagrodzeniem, które stanowi w przypadku koncesji na roboty budowlane - wyłącznie prawo do eksploatacji obiektu budowlanego, w tym pobierania pożytków, albo takie prawo wraz z płatnością koncesjodawcy.

Ustawa określa, zatem dwa warianty wynagrodzenia koncesjonariusza, tj. wyłącznie prawo do korzystania z przedmiotu koncesji, albo prawo do korzystania z przedmiotu koncesji wraz z płatnością koncesjodawcy. Wynagrodzenie nie musi więc być wypłacane w formie pieniężnej, ale może je stanowić każde świadczenie o skonkretyzowanej wartości, ekwiwalentne wobec wartości świadczeń Koncesjonariusza (wykonawcy).

Na podstawie analizy przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego można wyodrębnić wzajemne świadczenia kontrahentów: z jednej strony świadczenia Koncesjonariusza na rzecz Wnioskodawcy w postaci wykonania robót budowlanych, a z drugiej strony świadczenia Wnioskodawcy na rzecz Koncesjonariusza w postaci udostępnienia powstałego obiektu w celu jego eksploatacji i czerpania zysków przez określony okres. Wynagrodzeniem Wnioskodawcy za usługę polegającą na udzieleniu uprawnienia do wyłącznego korzystania z Zakładu Mechaniczno-Biologicznego Przetwarzania Odpadów Komunalnych, jest usługa Koncesjonariusza, polegająca na robotach budowlanych. Wobec powyższego należy wskazać, iż pomiędzy stronami zaistnieje relacja zobowiązaniowa, którą należy traktować jako wzajemne świadczenie usług za wynagrodzeniem. A zatem Wnioskodawca będzie świadczyć odpłatną usługę na rzecz Koncesjonariusza, która to czynność podlega opodatkowaniu podatkiem VAT.

Mając zatem na uwadze wskazany wyżej przepis art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie został spełniony podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentujących nabywane towary i usługi, tj. związek dokonanych zakupów ze sprzedażą opodatkowaną. Skoro bowiem Wnioskodawca nabywa usługę robót budowlanych związanych z utworzeniem Zakładu Mechaniczno-Biologicznego Przetwarzania Odpadów Komunalnych z przeznaczeniem do świadczenia usługi polegającej na udzieleniu uprawnienia do korzystania z tego obiektu - która jest czynnością opodatkowaną podatkiem od towarów i usług - Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT, wykazanego na fakturach wystawionych przez Koncesjonariusza z tytułu wykonania usługi w postaci wybudowania przedmiotowego obiektu.

Mając na uwadze powyższe, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl