IBPP4/443-1506/09/EJ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 22 grudnia 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-1506/09/EJ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 16 listopada 2009 r. (data wpływu 23 listopada 2009 r.), uzupełnionym pismem z dnia 7 grudnia 2009 r. (data wpływu 11 grudnia 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania podatkiem VAT dotacji, jak i prawa do odliczenia podatku VAT od zakupów dokonanych w ramach projektu pn. "Wdrożenie technologii zabezpieczania i przetwarzania danych w P. w celu świadczenia nowych zintegrowanych usług zabezpieczania danych - D" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 listopada 2009 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania podatkiem VAT dotacji, jak i prawa do odliczenia podatku VAT od zakupów dokonanych w ramach projektu pn. "Wdrożenie technologii zabezpieczania i przetwarzania danych w P. w celu świadczenia nowych zintegrowanych usług zabezpieczania danych - D". Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 7 grudnia 2009 r. (data wpływu 11 grudnia 2009 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 1 grudnia 2009 r. znak: IBPP4/443-1506/09/EJ.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

W grudniu 2008 r. spółka podpisała umowę o dofinansowanie w ramach działania 4.4 Nowe inwestycje o wysokim potencjale innowacyjnym osi priorytetowej 4 Inwestycje w Innowacyjne Przedsięwzięcia Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka 2007-2013. Dofinansowanie zostało udzielone na realizację projektu "Wdrożenie technologii zabezpieczania i przetwarzania danych w P. w celu świadczenia nowych zintegrowanych usług zabezpieczania danych - D" ze środków publicznych w ramach PO IG. Inwestycja będzie służyła Spółce do świadczenia nowych usług - po jej zrealizowaniu będzie generowała przychody dla spółki. W ramach projektu określono koszty kwalifikowane oraz koszty niekwalifikowane (w tym podatek VAT). Dofinansowanie będzie obejmowało 70% wysokości kosztów kwalifikowanych. W roku 2009 oraz 2010 spółka będzie realizowała powyższą inwestycję i będzie dokonywała zakupów w ramach projektu częściowo finansowanego przez dotacje unijną.

W piśmie z dnia 7 grudnia 2009 r. Wnioskodawca wskazał, że jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem VAT, składającym miesięczne deklaracje VAT-7. Projekt zostanie zrealizowany w okresie do października 2010 r. Efektem realizowanego projektu będzie obiekt P. złożony z części serwerowej z wydzieloną powierzchnią administracyjno-badawczą, przystosowany do świadczenia zintegrowanych usług opartych o innowacyjną technologię D zabezpieczających infrastrukturę IT usługobiorców przed skutkami katastrof. Korzystanie z efektów projektu będzie odpłatne na podstawie wystawianych faktur VAT za dostarczone usługi. Ceny będą dostosowane do indywidualnych potrzeb i wymagań klientów. Biznes Plan stanowiący integralną część wniosku o dotację zakłada, że w wyniku realizacji projektu spółka osiągnie określone korzyści ekonomiczne. W wyniku realizacji projektu będą świadczone nowe usługi dla klientów zawierające takie elementy jak zdalny backup, wirtualna kolokacja, data i media vaulting, archiwizacja danych, które będą zaliczane do obrotu spółki i będą opodatkowane podatkiem VAT. Nabyte towary i usługi w ramach realizowanego projektu będą miały bezpośredni i pośredni związek z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT. Powstały obiekt będzie służył produkcji i sprzedaży usług opodatkowanych podatkiem VAT. Otrzymana dotacja stanowi dofinansowanie ogólne przeznaczone na pokrycie kosztów realizacji konkretnego zadania, w wyniku, którego spółka będzie miała możliwość świadczenia nowych, innowacyjnych usług. Otrzymana dotacja nie stanowi w żadnym stopniu dopłaty do ceny świadczonych usług i nie wpływa na obniżenie ceny za te usługi. Wycena za usługi będzie oparta przede wszystkim o analizę indywidualnych żądań klientów - otrzymanie dotacji nie warunkuje wysokości ceny za daną usługę. Dotacja przyczynia się wyłącznie do możliwości świadczenia danego rodzaju usług przez spółkę, a nie do obniżenia ceny za świadczone usługi w wyniku realizacji projektu.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy należy otrzymaną dotację opodatkować podatkiem VAT.

2.

Czy można odliczyć podatek VAT od zakupów dokonanych w ramach projektu zarówno od części pokrytej dofinansowaniem jak i od części sfinansowanej ze środków własnych lub kredytu bankowego.

Zdaniem Wnioskodawcy nie należy otrzymanej dotacji opodatkowywać podatkiem VAT, ponieważ na podstawie art. 29 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) nie zwiększa ona obrotu Spółki. Nie ma ona bezpośredniego wpływu na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika. Stwarza jedynie możliwość świadczenia dodatkowego rodzaju usług, których cena w żaden sposób nie będzie kształtowana z uwzględnieniem otrzymanej dotacji.

Zdaniem Spółki można odliczyć podatek VAT od zakupów dokonanych w ramach projektu zarówno od części pokrytej dofinansowaniem jak i od części sfinansowanej ze środków własnych lub kredytu bankowego na zasadach ogólnych. Gdyż prawo takie przysługuje w zakresie, w jakim towary i usługi wykorzystywane do wykonywania przez Spółkę czynności opodatkowanych. Zdaniem Spółki przepisy ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług takiej możliwości nie wyłączają.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 29 ust. 1 ustawy o VAT, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Cytowany powyżej przepis art. 29 ust. 1 ustawy o VAT stanowi odzwierciedlenie art. 73 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. UE L Nr 347, poz. 1 z późn. zm.) z treści którego wynika, iż w odniesieniu do dostaw towarów i świadczenia usług innych niż te, o których mowa w art. 74-77, podstawa opodatkowania obejmuje wszystko, co stanowi zapłatę otrzymaną lub którą dostawca lub usługodawca otrzyma w zamian za dostawę towarów lub świadczenie usług, od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z subwencjami związanymi bezpośrednio z ceną takiej dostawy lub świadczenia.

Dla określenia, czy dane dotacje są, czy też nie są opodatkowane istotne są szczegółowe warunki ich przyznawania, określające cele realizowanego w określonej formie dofinansowania.

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, iż w sytuacji gdy podatnik, w związku z konkretną dostawą towarów lub świadczeniem usług, otrzymuje dofinansowanie (dotację, subwencję), stanowiące dopłatę do ceny towaru lub usługi, tego rodzaju dofinansowanie stanowi obok ceny, uzupełniający ją element podstawy opodatkowania z tytułu danej dostawy lub świadczenia. Kryterium uznania dotacji za zwiększającą obrót stanowi zatem stwierdzenie, iż dotacja dokonywana jest w celu sfinansowania konkretnej czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Natomiast dotacje niedające się powiązać z konkretnymi czynnościami podlegającymi opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, nie stanowią obrotu w rozumieniu przepisu art. 29 ust. 1 powołanej wyżej ustawy, czyli nie zwiększają podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Reasumując - podstawę opodatkowania podatkiem od towarów i usług zwiększa się tylko o takie dotacje, które w sposób bezwzględny i bezpośredni są związane z daną dostawą towarów lub świadczeniem usług. Jeżeli jednak taki bezpośredni związek nie występuje, dofinansowanie ogólne - na pokrycie kosztów działalności nie podlega opodatkowaniu.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca realizuje projekt pn. "Wdrożenie technologii zabezpieczenia i przetwarzania danych w P. w celu świadczenia nowych zintegrowanych usług zabezpieczania danych - D". Inwestycja będzie służyła Spółce do świadczenia nowych usług - po jej zrealizowaniu będzie generowała przychody dla spółki. Spółka będzie dokonywała zakupów w ramach projektu częściowo finansowanego przez dotację unijną. Otrzymana dotacja stanowi dofinansowanie ogólne przeznaczone na pokrycie kosztów realizacji konkretnego zadania, w wyniku, którego spółka będzie miała możliwość świadczenia nowych, innowacyjnych usług. Otrzymana dotacja nie stanowi w żadnym stopniu dopłaty do ceny świadczonych usług i nie wpływa na obniżenie ceny za te usługi. Wycena za usługi będzie oparta przede wszystkim o analizę indywidualnych żądań klientów - otrzymanie dotacji nie warunkuje wysokości ceny za daną usługę. Dotacja przyczynia się wyłącznie do możliwości świadczenia danego rodzaju usług przez spółkę, a nie do obniżenia ceny za świadczone usługi w wyniku realizacji projektu. Cena świadczonych usług w żaden sposób nie będzie kształtowana z uwzględnieniem otrzymanej dotacji.

Reasumując, w oparciu o przedstawiony przez Wnioskodawcę w tej kwestii stan faktyczny oraz powołane wyżej przepisy prawa stwierdzić należy, że przedmiotowa dotacja otrzymana na realizację projektu pn. "Wdrożenie technologii zabezpieczenia i przetwarzania danych w P. w celu świadczenia nowych zintegrowanych usług zabezpieczania danych - D" nie będzie stanowić obrotu w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy o VAT, zatem nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W myśl postanowień art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl natomiast art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Natomiast w treści art. 88 powołanej ustawy, ustawodawca wskazał czynności, w odniesieniu do których nie stosuje się obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego oraz przypadki, w których faktury i dokumenty celne nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego.

Literalne brzmienie cyt. wyżej przepisów wskazuje, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn.:

* odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług,

* towary i usługi, przy nabyciu których podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych,

Z powyższego jednoznacznie wynika, że przepisy ustawy o VAT nie wiążą prawa do odliczenia podatku ze źródłem pochodzenia środków finansowych przeznaczonych na zakup towarów i usług, przy nabyciu których podatek został naliczony. A zatem dla ustalenia prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego bez znaczenia pozostaje źródło pochodzenia środków finansowych na pokrycie ww. wydatków.

Z przedstawionego opisu stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca będzie realizował projekt pn. "Wdrożenie technologii zabezpieczenia i przetwarzania danych w P. w celu świadczenia nowych zintegrowanych usług zabezpieczania danych - D". Efektem realizowanego projektu będzie obiekt P. złożony z części serwerowej z wydzieloną powierzchnią administracyjno-badawczą, przystosowany do świadczenia zintegrowanych usług opartych o innowacyjną technologię D zabezpieczających infrastrukturę IT usługobiorców przed skutkami katastrof. Korzystanie z efektów projektu będzie odpłatne na podstawie wystawianych faktur VAT za dostarczone usługi. Ceny będą dostosowane do indywidualnych potrzeb i wymagań klientów. Biznes Plan stanowiący integralną część wniosku o dotację zakłada, że w wyniku realizacji projektu spółka osiągnie określone korzyści ekonomiczne. W wyniku realizacji projektu będą świadczone nowe usługi dla klientów zawierające takie elementy jak zdalny backup, wirtualna kolokacja, data i media vaulting, archiwizacja danych, które będą zaliczane do obrotu spółki i będą opodatkowane podatkiem VAT. Nabyte towary i usługi w ramach realizowanego projektu będą miały bezpośredni i pośredni związek z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT. Powstały obiekt będzie służył produkcji i sprzedaży usług opodatkowanych podatkiem VAT.

Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny stwierdzić należy, iż w przedmiotowej sprawie zostaną spełnione przesłanki, o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, warunkujące prawo do odliczenia podatku naliczonego, albowiem nabyte w ramach realizacji projektu towary i usługi będą służyły wykonywanym przez Wnioskodawcę czynnościom opodatkowanym.

Tym samym Wnioskodawca ma prawo do odliczenia podatku VAT od zakupów dokonanych w ramach projektu zarówno od części pokrytej dofinansowaniem jak i od części sfinansowanej ze środków własnych lub kredytu bankowego.

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Dyrektor tut. Izby Skarbowej zaznacza, że organ podatkowy nie dokonuje oceny załączonych do akt sprawy dokumentów, a interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego dokonuje wyłącznie w odniesieniu do stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę w treści wniosku, co wynika wprost z przepisu art. 14b § 1, 2 i 3 ustawy - Ordynacja Podatkowa.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl