IBPP4/443-1505/10/EJ - Prawo stowarzyszenia do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związku z wydatkami poniesionymi na realizację zadania w ramach działania 421 "Wdrażanie projektów współpracy" w ramach Osi 4 Leader Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 15 listopada 2010 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-1505/10/EJ Prawo stowarzyszenia do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związku z wydatkami poniesionymi na realizację zadania w ramach działania 421 "Wdrażanie projektów współpracy" w ramach Osi 4 Leader Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 6 października 2010 r. (data wpływu 12 października 2010 r.), uzupełnionym pismem z dnia 22 października 2010 r. (data wpływu 28 października 2010 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia podatku należnego o podatek naliczony w związku z wydatkami poniesionymi na realizację zadania pn. "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 października 2010 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia podatku należnego o podatek naliczony w związku z wydatkami poniesionymi na realizację zadania pn. "...". Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 22 października 2010 r. (data wpływu 28 października 2010 r.).

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca jest partnerstwem trójsektorowym, składającym się z przedstawicieli sektora publicznego, gospodarczego i społecznego. Stowarzyszenie jest dobrowolnym, samorządnym, trwałym zrzeszeniem osób fizycznych i osób prawnych, w tym jednostek samorządu terytorialnego o celach niezarobkowych, działającym jako lokalna grupa działania (LGD) w rozumieniu ustawy z 7 marca 2007 r. o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz rozwoju obszarów wiejskich, Rozporządzenia Rady (WE) Nr 1698/2005 z dnia 20 września 2005 r. w sprawie wsparcia rozwoju obszarów wiejskich przez Europejski Fundusz Rolny na rzecz rozwoju obszarów wiejskich (Dz. Urz. UE L 277 z 21 października 2005, str. 1) mającym na celu działanie na rzecz zrównoważonego rozwoju obszarów wiejskich. Wnioskodawca nie prowadzi działalności gospodarczej. Stowarzyszenie złożyło wniosek o przyznanie pomocy w ramach działania 421 "Wdrażanie projektów współpracy" w ramach Osi 4 Leader Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 do Urzędu Marszałkowskiego Województwa.

W ramach tego działania pomoc jest przyznawana na realizację projektów współpracy międzyregionalnej i międzynarodowej oraz celów zawartych i zgodnych z lokalną strategią rozwoju:

1.

wykorzystane turystycznie walory przyrodnicze i kulturowe obszaru

2.

wsparcie konkurencyjności działalności rolniczej i pozarolniczej na obszarze

3.

zrównoważone korzystanie z zasobów środowiska naturalnego.

Na projekt współpracy składa się przygotowanie projektu oraz jego realizacja, co wiąże się z koniecznością przedłożenia dwóch osobnych wniosków o przyznanie pomocy w ramach tego działania. Okres całego programowania projektu trwać będzie do 2015 r. Wnioskodawca nie jest zarejestrowany w urzędzie skarbowym jako podatnik od towarów i usług.

W piśmie z dnia 22 października 2010 r. Wnioskodawca wskazał, że operacja pn. "..." realizowana w ramach działania 4.21 "Wdrażanie projektów współpracy" zakłada ogłoszenie konkursu pn. "...", w którym mogą uczestniczyć wszyscy mieszkańcy gmin członkowskich, zarówno amatorzy jak i profesjonaliści, a produkty można zgłaszać w kategoriach: produkty spożywcze, usługi, przedsięwzięcia kulturalno-edukacyjne i inne wytwory przez okres od 27 września do 25 października 2010 r. Wydarzeniem kończącym realizację konkursu będzie organizacja dwudniowego wydarzenia kulturalno-promocyjnego pn. "..." połączonego z prezentacją zgłoszonych produktów lokalnych i pomysłów na produkty lokalne. Pierwsza część imprezy odbędzie się dnia 17 listopada 2010 r. na terenie Wnioskodawcy, a druga część 24 listopada 2010 r. na terenie Partnerskiej LGD. "..." będą wydarzeniem kulturalno-promocyjnym o charakterze otwartym, w którym możliwość uczestnictwa będą mieć wszyscy chętni i nie będzie generował dochodów. Kolejnym etapem będzie wydanie folderu promocyjnego, który będzie zawierał produkty lokalne i turystyczne zgłoszone do konkursu, cenne dla obszaru wdrażania Lokalnej Strategii Rozwoju oraz tablic informacyjnych z mapą szlaku produktu lokalnego Partnerskich LGD.

Koszty związane z realizacją operacji zostaną poniesione na:

* zamieszczenie materiałów informacyjnych w prasie, dotyczących warunków udziału w konkursie "..." oraz zachęcających do udziału w "..." oraz zamieszczenie ogłoszeń na portalach internetowych o podobnej tematyce,

* opracowanie, druk i powielenie plakatów informacyjnych oraz ulotek informujących o możliwości wzięcia udziału w konkursie "..." oraz zachęcających do udziału w "..." - imprezie o charakterze otwartym,

* wynajem sali widowiskowej, w której odbędzie się pierwsza część imprezy pn. "...",

* wynajem konferansjera, który poprowadzi pierwszą część imprezy

* zakup produktów spożywczych do wykonania potraw konkursowych zgłoszonych w kategorii produkt spożywczy, które będą prezentowane podczas dwóch dni imprezy "

* wyżywienie osób zaangażowanych ze strony Wnioskodawcy w realizację operacji podczas dwóch dni trwania imprezy "..." (zostanie wynajęty catering)

* opracowanie, druk zaproszeń na dwa dni wydarzenia kulturalno-promocyjnego "..." oraz zakup znaczków pocztowych,

* opracowanie, druk i powielenie materiałów informacyjnych w formie publikacji produktów lokalnych zgłoszonych do konkursu "...", które będą kolportowane na terenie Wnioskodawcy

* opracowanie projektu mapy szlaku produktu lokalnego na podstawie produktów lokalnych zgłoszonych z terenów Wnioskodawcy i Okolicy oraz wykonanie tablic naściennych ze szlakiem produktu lokalnego od Wisły po Spisz,

* koszty podróży i pobytu osób zaangażowanych ze strony Wnioskodawcy (środkami komunikacji publicznej i samochodami prywatnymi),

* wynajem dwóch autokarów, które przewiozą uczestników konkursu z miejsc zamieszkania na miejsce organizacji pierwszej części "..." i z powrotem oraz dwóch autokarów, które przewiozą uczestników konkursu na miejsce organizacji drugiej części "..."i z powrotem.

Operacja będzie realizowana nieodpłatnie, nie będzie generowała sprzedaży opodatkowanej VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie (ostatecznie doprecyzowanym w piśmie z dnia 22 października 2010 r.):

Czy Stowarzyszenie ma możliwość obniżenia podatku należnego o podatek naliczony w związku z wydatkami poniesionymi na realizację zadania w ramach działania 421 "Wdrażanie projektów współpracy" w ramach Osi 4 Leader Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013.

Zdaniem Wnioskodawcy (ostatecznie doprecyzowanym w piśmie z dnia 22 października 2010 r.), nie ma możliwości obniżenia podatku należnego o podatek naliczony w związku z wydatkami poniesionymi na realizację zadań w ramach działania 421 "Wdrażanie projektów współpracy" w ramach osi 4 Leader Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013, ponieważ nie prowadzi działalności gospodarczej i nie jest zarejestrowane w Urzędzie Skarbowym jako podatnik od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Zgodnie z art. 88 ust. 4 ustawy o VAT obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (przypadek ten nie ma zastosowania w przedmiotowej sprawie).

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca realizuje w ramach działania 421 "Wdrażanie projektów współpracy" w ramach Osi 4 Leader Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 operację pn. "...". Wnioskodawca nie prowadzi działalności gospodarczej i nie jest zarejestrowany w urzędzie skarbowym jako podatnik podatku od towarów i usług.

Jak wskazano na wstępie, warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Zrealizowanie tego prawa możliwe jest wyłącznie przez podatników zarejestrowanych jako "podatnicy VAT czynni", składających deklaracje VAT-7.

Mając zatem na uwadze wskazany wyżej przepis art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie nie jest spełniony podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentujących nabywane towary i usługi - brak związku dokonanych zakupów ze sprzedażą opodatkowaną. Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT.

Wnioskodawca nie ma zatem możliwości obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, wynikający z faktur VAT dokumentujących poniesione wydatki w ramach realizowanego projektu.

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Zgodnie z art. 14b § 3 cyt. w sentencji ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego.

Należy zatem zaznaczyć, że odpowiedzi na pytanie zawarte we wniosku udzielono w oparciu o wskazanie, iż Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego stanu faktycznego, w szczególności konieczności zarejestrowania się Wnioskodawcy jako podatnika VAT czynnego oraz wykorzystywania nabytych towarów i usług do wykonywania czynności opodatkowanych udzielona interpretacja traci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl