IBPP4/443-1497/09/AZ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 21 grudnia 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-1497/09/AZ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 9 listopada 2009 r. (data wpływu 19 listopada 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla usług montażu trwałej zabudowy wnęki szafami w budynkach mieszkalnych - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 listopada 2009 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla usług montażu trwałej zabudowy wnęki szafami w budynkach mieszkalnych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca prowadzi indywidualną działalność gospodarczą w zakresie między innymi montażu trwałej zabudowy wnęki - szafami, wykonywanej według indywidualnych zamówień klientów oraz niezależnie w zakresie produkcji mebli.

Dnia 6 października 2009 r. Wnioskodawca wystąpił do Ośrodka Interpretacyjnego Głównego Urzędu Statystycznego z wnioskiem o sklasyfikowanie wykonywanych czynności związanych z trwałą zabudową wnęk - zgodnie z klasyfikacją PKWiU. Zapytanie zostało złożone poprzez sprecyzowanie wykonywanych czynności w sposób następujący:

"Zabudowa wnęk poprzez montaż elementów drewnianych, czy drewnopodobnych, metalowych, czy plastikowych, z których tworzona jest zabudowa. Montaż w strukturze budowlanej elementów indywidualnie dopasowanych do wymiarów danej wnęki. Wnioskodawca dokonuje pomiaru wnęki, następnie kupuje płytę meblową, docina ją na wymiar poprzez cięcie i okleinuje tworząc elementy zabudowy, następnie wykonuje drzwi poprzez wycięcie płyty meblowej na wymiar, okleinowanie jej, połączenie z rączkami metalowymi i z lustrem lub ratanem. Wszystkie elementy oraz drzwi montowane są ze sobą i trwale łączone ze ścianami, sufitem i podłogą. Powstałej zabudowy nie da się przemieścić lub zamontować we wnęce o innych parametrach.

Każda zabudowa jest indywidualną usługą. Wnioskodawca nie produkuje elementów na magazyn o stałych parametrach masowo - każdorazowo indywidualnie dopasowując wymiary i ilość detali do wymiarów danej wnęki.

Czynności wykonywane są na podstawie spisanej umowy na usługi budowlane polegające na zabudowie wnęki. Czynności Wnioskodawca wykonuje w budynkach mieszkalnych - PKOB 11.

Dnia 21 października 2009 r. GUS wydał opinię, klasyfikując wymienione w piśmie usługi montażu elementów trwałej zabudowy wnęki, wykonywane według indywidualnych zamówień klientów, przez producenta montowanych wyrobów - w grupowaniu 43.32.10.0 "Roboty instalacyjne stolarki budowlanej". Zastrzegł jednak, że dotyczy to klasyfikacji wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. Jednocześnie podano klasyfikację zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z 6 kwietnia 2004 r., gdzie niniejsze usługi mieszczą się w grupowaniu PKWiU m.in. 20.30.90-00.00 "Usługi związane z instalowaniem (montażem) wytwarzanych przez producenta wyrobów stolarskich i ciesielskich dla budownictwa oraz prefabrykowanych budynków drewnianych".

Dodatkowo GUS poinformował w piśmie, że dla celów podatkowych obowiązuje PKWiU wprowadzone rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r., gdzie przedmiotowe czynności zakwalifikowano do grupowania 36.1 "Meble".

W związku z obowiązującą stawką VAT w wysokości 7% wynikającą z regulacji art. 41 ust. 12 "Stawkę podatku, o której mowa w ust. 2 stosuje się do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym", a przed 1 stycznia 2008 r. art. 146 ust. 1 pkt 2 lit. "a" do dnia 31 grudnia 2007 r. stosuje się stawkę w wysokości 7% w odniesieniu do:

a.

robót budowlano-montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych związanych z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą - w związku z aktualnym zaklasyfikowaniem wykonywanych czynności przez GUS - Wnioskodawca zwraca się o interpretacje w tym zakresie.

Wnioskodawca informuje, iż w 2008 r. została przeprowadzona kontrola podatkowa dotycząca rozliczeń VAT za miesiąc czerwiec 2008 r. W protokole z dnia 17 października 2008 r. stwierdza się, że wszystko jest prawidłowo naliczane, czyli stawka VAT 7% dla opisywanych czynności jest właściwa.

Ponadto Wnioskodawca dodał, że nie do każdej usługi montażu jest podpisana umowa, gdyż na początku działalności umowy z klientami zawierane były ustnie. Zdarzało się, że inna firma montująca szafy zlecała Wnioskodawcy wykonanie niektórych elementów, jednak zawsze były to usługi na konkretne zamówienie, obejmujące za każdym razem inne wymiary zleconych do wykonania elementów.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy w odniesieniu do usług montażu trwałej zabudowy wnęki w budynkach mieszkalnych dokonywanej na zasadach opisanych powyżej - stosuje się stawkę VAT 7%.

2.

Czy stawka ta obowiązywała niezmiennie dla opisanych powyżej usług od 2007 r. - 2009 r.

Zdaniem Wnioskodawcy, wykonywane usługi są usługami budowlanymi, a tym samym w sytuacji wykonywania ich w budynkach mieszkalnych są opodatkowane stawką VAT w wysokości 7%. Potwierdza to klasyfikacja PKWiU najnowsza, tj. wprowadzona rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2009 r., co potwierdza Ośrodek Interpretacyjny Głównego Urzędu Statystycznego. Aktualne klasyfikacje są tworzone w celu uściślenia, ujednolicenia i wskazania prawidłowej wykładni stanu faktycznego. Jeżeli więc nowelizacja klasyfikacji PKWiU jednoznacznie klasyfikuje wykonywane czynności jako usługi budowlane - to takimi one są.

Stawka 7% dla usług budowlano-montażowych wynikająca z art. 41 ust. 12 ustawy nie jest przypisana do symbolu PKWiU, z więc nie dotyczy jej odwoływanie się ustawy do klasyfikacji ogłoszonej w 1997 r. Stawka zawarta w tym przepisie bazuje na nazewnictwie usługi, a to nazewnictwo potwierdza aktualne na dzień dzisiejszy sklasyfikowanie wykonywanych czynności przez GUS.

Potwierdzeniem stawki 7% jest przeprowadzona kontrola podatkowa dotycząca rozliczeń za miesiąc czerwiec 2008 r., przeprowadzona przez urząd skarbowy, gdzie w protokole kontroli z dnia 17 października 2008 r. stwierdza się, że wszystko jest prawidłowo naliczane.

Wnioskodawca uważa, że w latach 2007-2009 niezmiennie stawka VAT dla opisanych usług była w wysokości 7%.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z treścią art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawa o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez towary - w świetle art. 2 pkt 6 ustawy o VAT - rozumie się rzeczy ruchome jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty. Natomiast pojęcie świadczenia usług zostało określone w art. 8 ust. 1 tej ustawy. Zgodnie z tym zapisem przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Stosownie do przepisu art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Jednakże zarówno w treści ustawy, jak i w przepisach wykonawczych, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi.

W myśl art. 41 ust. 2, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Zgodnie z ust. 12 powołanego artykułu, 7% stawkę podatku od towarów i usług stosuje się do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczanych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Jak stanowi ust. 12a tego artykułu, przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym, rozumie się obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 - wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych.

Do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, zgodnie z art. 41 ust. 12b ww. ustawy, nie zalicza się:

1.

budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m 2;

2.

lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m 2

Według art. 41 ust. 12c ustawy, w przypadku budownictwa mieszkaniowego o powierzchni przekraczającej limity określone w ust. 12b stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się tylko do części podstawy opodatkowania odpowiadającej udziałowi powierzchni użytkowej kwalifikującej do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w całkowitej powierzchni użytkowej.

Ponadto zgodnie z § 6 ust. 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r., w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336 z późn. zm.), obowiązującego od 1 grudnia 2008 r., stawkę podatku wymienioną w art. 41 ust. 1 ustawy obniża się do wysokości 7%, również w odniesieniu do:

* robót budowlano-montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych dotyczących obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy lub ich części (...),

- w zakresie, w jakim wymienione roboty i remonty, obiekty lub ich części oraz lokale nie są objęte tą stawką na podstawie art. 41 ust. 12-12c ustawy.

Podkreślić należy, iż do dnia 30 listopada 2008 r. ww. zakres uregulowany był rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 z późn. zm.) - § 5 ust. 1a rozporządzenia.

W świetle powyższego stwierdzić należy, iż zgodnie z art. 41 ust. 12 w związku z ust. 2 tego artykułu ustawy oraz § 6 ust. 2 cyt. rozporządzenia Ministra Finansów, 7% stawka podatku od towarów i usług znajduje zastosowanie w odniesieniu do budowy a także robót budowlano-montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych w obiektach budownictwa mieszkaniowego lub ich części, zarówno objętym społecznym programem mieszkaniowym, jak i nieobjętym tym programem.

W myśl art. 2 pkt 12 ustawy, przez obiekty budownictwa mieszkaniowego rozumie się budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w PKOB w dziale 11.

Należy zauważyć, że w treści wskazanego § 6 ust. 2 rozporządzenia Ministra Finansów ustawodawca użył pojęć: roboty budowlano-montażowe, remonty oraz roboty konserwacyjne, nie dokonując ich zdefiniowania, dlatego też, w celu ustalenia, czy świadczona przez Wnioskodawcę usługa montażu trwałej zabudowy wnęki szafami mieści się w tym pojęciu, należy odwołać się do przepisów prawa budowlanego.

Zgodnie z art. 3 pkt 7-8 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (tekst jedn. Dz. U. z 2006 r. Nr 156, poz. 1118 z późn. zm.) przez:

* roboty budowlane należy rozumieć budowę, a także prace polegające na przebudowie, montażu, remoncie lub rozbiórce obiektu budowlanego,

* przez remont - wykonywanie w istniejącym obiekcie budowlanym robót budowlanych, polegających na odtworzeniu stanu pierwotnego, a niestanowiących bieżącej konserwacji, przy czym dopuszcza się stosowanie wyrobów budowlanych innych niż użyto w stanie pierwotnym.

* Konserwacja, zgodnie z § 3 pkt 4 rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 16 sierpnia 1999 r. w sprawie warunków technicznych użytkowania budynków mieszkalnych (Dz. U. Nr 74, poz. 836) - oznacza wykonywanie robót mających na celu utrzymanie sprawności technicznej elementów budynku. Natomiast zgodnie ze Słownikiem Języka Polskiego, Wydawnictwo Naukowe PWN S.A., konserwacja oznacza utrzymanie czegoś w dobrym stanie, dbanie o coś, pielęgnowanie czegoś w celu zabezpieczenia przed szybkim zużyciem się, zniszczeniem lub zepsuciem.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca świadczy usługi, których przedmiotem jest montaż trwałej zabudowy wnęk szafami w budynkach mieszkalnych.

Powyższe wskazuje, iż czynności Wnioskodawcy, polegające na produkcji i montażu zabudowy kuchennej meblowej, szaf wnękowych i innych mebli, nie mieszczą się w zakresie ww. wymienionych pojęć (roboty budowlane, remont czy konserwacja).

W tym miejscu zaznaczyć należy, iż zgodnie z § 3 pkt 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. z 2008 r. Nr 207, poz. 1293 z późn. zm.), do celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług, do dnia 31 grudnia 2009 r. stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 42, poz. 264, z późn. zm.).

Zgodnie z generalnym trójpodziałem działalności gospodarczej, działalność dzieli się na trzy główne grupy: produkcja, handel i usługi. Znajduje to swoje odzwierciedlenie w grupowaniach statystycznych.

Zgodnie z pkt 5.3.4 statystycznych zasad metodycznych Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług w zależności od tego kto: producent, firma usługowa, czy handlowa dokonuje montażu artykułów branży budowlanej, tak klasyfikowana jest wykonywana przez niego czynność. I tak:

1.

roboty instalacyjne, wykonane przez producenta wyrobu siłami własnymi, są klasyfikowane łącznie z wyrobem w tym samym grupowaniu;

2.

gdy w określonej klasie nie została wyodrębniona odpowiednia podkategoria dla robót instalacyjnych i montażowych, to czynności te klasyfikuje się w grupowaniach obejmujących dany wyrób;

3.

budowlane roboty instalacyjne i montażowe klasyfikuje się w dziale PKWiU 45;

4.

roboty instalacyjne wykonywane przez sprzedawcę detalicznego, jako usługa związana ze sprzedażą określonego wyrobu, klasyfikowane są tak jak handel detaliczny w odpowiednim grupowaniu działu PKWiU 52.

Oznacza to, że jeżeli producent montuje lub instaluje wyrób budowlany, jego czynność klasyfikowana jest w grupowaniu obejmującym dany wyrób. Na gruncie ustawy o VAT skutkuje to tym, iż powyższa czynność stanowi dostawę towarów a nie usługę.

Wnioskodawca zwrócił się do Ośrodka Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego w Łodzi z wnioskiem o klasyfikację świadczonych usług. W odpowiedzi GUS wydał opinię, klasyfikując wymienione w piśmie usługi montażu elementów trwałej zabudowy wnęki, wykonywane według indywidualnych zamówień klientów, przez producenta montowanych wyrobów - w grupowaniu 43.32.10.0 "Roboty instalacyjne stolarki budowlanej". Zastrzegł jednak, że dotyczy to klasyfikacji wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r.

Jednocześnie podano klasyfikację zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z 6 kwietnia 2004 r., gdzie niniejsze usługi mieszczą się w grupowaniu PKWiU m.in. 20.30.90-00.00 "Usługi związane z instalowaniem (montażem) wytwarzanych przez producenta wyrobów stolarskich i ciesielskich dla budownictwa oraz prefabrykowanych budynków drewnianych".

Dodatkowo GUS poinformował w piśmie, że dla celów podatkowych obowiązuje PKWiU wprowadzone rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r., gdzie przedmiotowe czynności zakwalifikowano do grupowania 36.1 "Meble".

W świetle przywołanych przepisów oraz przestawionej przez Wnioskodawcę klasyfikacji, czynności powyższe (tj. kompleksowa usługa składająca się z zaprojektowania, wytworzenia oraz montażu trwałej zabudowy wnęki szafami w domu mieszkalnym zgodnie z indywidualnym zamówieniem klienta) są w istocie rzeczy wykonaniem towaru - mebla, a nie robotą budowlaną, montażową, remontową czy konserwacyjną. Celem czynności świadczonych przez Wnioskodawcę jest przeniesienie prawa do rozporządzania towarem - meblem, na rzecz klienta. Zatem w tym przypadku mamy do czynienia z dostawą towaru w postaci trwałej zabudowy meblowej. Należy mieć na uwadze fakt, iż Wnioskodawca, dokonując wszystkich czynności związanych z przedmiotową zabudową, występuje jako producent tych towarów.

Zatem, zdaniem tut. organu, w przedmiotowej sprawie zastosowanie znajdzie wskazane przez Wnioskodawcę grupowanie PKWiU 36.1 "Meble", bowiem jak wskazano powyżej dla celów podatku VAT, do dnia 31 grudnia 2009 r. stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. Zatem w stosunku do czynności świadczonych do dnia 31 grudnia 2009 r. zastosowanie znajduje wyłącznie ta klasyfikacja.

Biorąc pod uwagę powołane przepisy prawa stwierdzić należy, że w opisanej sytuacji nie mamy do czynienia z robotami budowlano-montażowymi. Ww. czynności nie można też zaliczyć do remontów czy też robót konserwacyjnych. Obniżona 7% stawka podatku od towarów i usług ma zastosowanie wyłącznie do robót budowlano-montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych związanych z budownictwem mieszkaniowym, a nie do wszystkich czynności dotyczących samego instalowania różnych towarów, np. mebli.

Reasumując, mając na względzie powyższe należy stwierdzić, iż skoro czynność polegająca na zaprojektowaniu, wytworzeniu oraz montażu zabudowy szaf wnękowych wbudowanych trwale w domu mieszkalnym zgodnie z indywidualnym zamówieniem klienta nie została wymieniona w ustawie o VAT ani w przepisach wykonawczych do tej ustawy jako korzystająca z preferencyjnej stawki podatku VAT, to podlega ona opodatkowaniu według podstawowej stawki podatku VAT 22%, zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o VAT.

Należy również zaznaczyć, iż kwestie opodatkowania ww. czynności w okresie od dnia przystąpienia Rzeczypospolitej Polskiej do Unii Europejskiej do dnia 31 grudnia 2007 r. regulują przepisy art. 146 ustawy o VAT. Stosownie do art. 146 ust. 1 pkt 2 lit. a) ustawy o VAT, stawkę podatku w wysokości 7%, stosuje się w odniesieniu do robót budowlano - montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych związanych z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą.

Przez roboty związane z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą budownictwu mieszkaniowemu rozumie się zgodnie z art. 146 ust. 2 ww. ustawy o VAT, roboty budowlane dotyczące inwestycji w zakresie budownictwa mieszkaniowego i infrastruktury towarzyszącej oraz remontów obiektów budownictwa mieszkaniowego.

Definicja obiektów budownictwa mieszkaniowego zawarta została w art. 2 pkt 12 ustawy o VAT.

Zgodnie z ówcześnie obowiązującą treścią przepisu, pod pojęciem obiektów budownictwa mieszkaniowego rozumie się budynki mieszkalne rodzinne stałego zamieszkania, sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych: 111-Budynki mieszkalne jednorodzinne, 112-Budynki o dwóch mieszkaniach i wielomieszkaniowe, ex 113-Budynki zbiorowego zamieszkania - wyłącznie: budynki kościołów i innych związków wyznaniowych, klasztory, domy zakonne, plebanie, kurie, rezydencje biskupie oraz rezydencje Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej.

Jak wykazano powyżej, czynności polegających na montażu trwałej zabudowy wnęk szafami nie można zaliczyć do robót budowlano-montażowych, remontów czy też robót konserwacyjnych. Podobnie jak obecnie, w stanie prawnym obowiązującym do dnia 31 grudnia 2007 r. obniżona do wysokości 7% stawka podatku VAT miała zastosowanie wyłącznie do robót budowlano-montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych związanych z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą, a nie do wszystkich czynności wykonywanych w obiektach budownictwa mieszkaniowego. Wobec powyższego w 2007 r. do dostawy mebli wraz z ich montażem w budynkach mieszkalnych zgodnie z art. 41 ust. 1 ww. ustawy należało również stosować stawkę w wysokości 22%.

Podkreślić należy, że niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii poprawności przedstawionych przez Wnioskodawcę klasyfikacji świadczonych usług. Zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej. Do zaklasyfikowania danego towaru bądź usługi do odpowiedniego grupowania nie są kompetentne organy podatkowe. Uprawnionym w tym zakresie jest Ośrodek Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego w Łodzi. Odpowiedzialnym za prawidłową klasyfikację jest podmiot świadczący usługę i to jego obciążają wszelkie konsekwencje z tego tytułu.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Należy również zaznaczyć, iż stosownie do treści art. 14b § 5 ustawy - Ordynacja podatkowa, nie wydaje się interpretacji indywidualnej w zakresie tych elementów stanu faktycznego, które w dniu złożenia wniosku o interpretację są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej albo gdy w tym zakresie sprawa została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej.

Wnioskodawca nie może żądać od organu wydającego interpretację indywidualną zajęcia stanowiska w sprawie, która jest w toku lub została już rozstrzygnięta. Aby do wydania takiej interpretacji nie doszło, od wnioskodawcy wymaga się na podstawie art. 14 § 4 złożenia oświadczenia pod rygorem odpowiedzialności karnej za fałszywe zeznania, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej. W razie złożenia fałszywego oświadczenia wydana interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl