IBPP4/443-1493/11/JP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 6 grudnia 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-1493/11/JP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 3 października 2011 r. (data wpływu 7 października 2011 r.), uzupełnionym pismem z dnia 29 listopada 2011 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakup towarów i usług dokonanych w związku z realizacją projektu pn. "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 października 2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakup towarów i usług dokonanych w związku z realizacją projektu pn. "...". Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 29 listopada 2011 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Urząd Miasta realizował w latach 2005-2007 projekt stypendialny współfinansowany ze środków europejskiego funduszu społecznego pn. "..." umowa z dnia 14 lutego 2005 r. Urząd Miasta był beneficjentem ww. programu, a otrzymane z Urzędu Marszałkowskiego Województwa (będącego instytucją wdrażającą) środki przekazywał beneficjentom ostatecznym (doktorantom - stypendystom) w oparciu o regulamin przyjęty uchwałami Rady Miasta z dnia 28 października 2004 r. i z dnia 29 czerwca 2006 r.

Przedmiotem projektu była wypłata stypendium, wypłata wynagrodzenia (umowa - zlecenie) dla pracowników biorących udział w pracy komisji ds. rozpatrywania wniosków o przyznanie stypendiów oraz zakup sprzętu komputerowego wraz z oprogramowaniem.

W wyniku realizacji projektu Wnioskodawca nie osiągał żadnych przychodów.

Niniejszy projekt realizowany w terminie od 3 stycznia 2005 r. do 31 grudnia 2007 r. zakładał pomoc finansową dla najlepszych absolwentów, mieszkańców Miasta kontynuujących naukę na studiach doktoranckich z zakresu nauk ścisłych, technicznych i innych dziedzin naukowych przyczyniających się do rozwoju strategicznych obszarów regionu. Pomocą zostało objętych w sumie 14 osób. W realizacji projektu przyjęto model refundacji wydatków poniesionych przez słuchaczy studiów doktoranckich związanych z pracą naukową. Przyjęto w regulaminie (zał. Nr 2 do uchwały Rady Miasta z dnia 28 października 2004 r.) refundację do 70% kosztów.

Uchwałą Rady Miasta z dnia 29 czerwca 2006 r. i za zgodą Urzędu Marszałkowskiego zmieniono formę wypłaty stypendiów na gotówkową bez konieczności przedstawiania rachunków. Refundacja kosztów realizacji pracy naukowej odbywała się zgodnie z przedstawionym kosztorysem raz na kwartał.

Projekt był sfinansowany w 75% z europejskiego funduszu społecznego oraz w 25% z budżetu państwa w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego.

W związku z realizacją projektu Wnioskodawca zakupił dwa zestawy sprzętu komputerowego wraz z oprogramowaniem (faktury VAT). Ponadto doktoranci otrzymane w ramach projektu stypendia przeznaczali na prowadzone badania naukowe, zakup sprzętu, zakup literatury, paliwa, biletów, usługi ksero, opłatę czesnego oraz opłatę udziału w konferencjach naukowych.

Realizacja projektu nie była związana w żadnym zakresie z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Zakupiony w ramach projektu sprzęt komputerowy wraz z oprogramowaniem nie jest i nie będzie wykorzystywany do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

W dniu 4 listopada 2008 r. Urząd Marszałkowski Województwa wystąpił do beneficjentów zakończonych programów stypendialnych, w tym do UM z żądaniem przedłożenia corocznej aktualizacji oświadczeń dotyczących kwalifikowalności podatku od towaru i usług oraz informacji dotyczącej statusu beneficjenta zawierającej informację czy w odniesieniu do projektów stypendialnych istnieje możliwość odliczenia podatku VAT w całości lub części.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy istnieje możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku nauczonego, wynikającego z faktur dokumentujących zakup towarów i usług dokonanych w związku z realizacją projektu.

Zdaniem Wnioskodawcy (stanowisko ostatecznie sformułowane w piśmie z dnia 29 listopada 2011 r.), zgodnie z art. 86 ust. 1 o podatku od towarów i usług nie istnieje możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, wynikającego z faktur VAT dotyczących zakupów dokonanych w związku z realizacją projektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Jak wynika z powyższego przepisu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług, w sytuacji gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Z przedstawionego przez Wnioskodawcę stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca realizował w latach 2005-2007 projekt stypendialny współfinansowany ze środków europejskiego funduszu społecznego pn. "..." umowa z dnia 14 lutego 2005 r.

W związku z realizacją projektu Wnioskodawca zakupił dwa zestawy sprzętu komputerowego wraz z oprogramowaniem (faktury VAT) a także dokonał wypłaty stypendiów.

W wyniku realizacji projektu Wnioskodawca nie osiągał żadnych przychodów. Realizacja projektu nie była związana w żadnym zakresie z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia czyli sprzedażą generującą podatek należny. W omawianej sprawie związek taki nie występuje. Jak wskazał Wnioskodawca realizacja projektu nie była związana w żadnym zakresie z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

W świetle powyższego, ze względu na niespełnienie podstawowej pozytywnej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów w celu realizacji przedmiotowego projektu.

Mając na uwadze powyższe, stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym nie istnieje możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, wynikającego z faktur VAT dotyczących zakupów dokonanych w związku z realizacją projektu, należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl