IBPP4/443-1492/09/JP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 22 grudnia 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-1492/09/JP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 12 listopada 2009 r. (data wpływu 18 listopada 2009 r.), uzupełnionym pismem z dnia 21 grudnia 2009 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT związanego z realizacją projektu pn. "Przebudowa dróg gminnych wraz z infrastrukturą towarzyszącą" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 listopada 2009 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT związanego z realizacją projektu pn. "Przebudowa dróg gminnych wraz z infrastrukturą towarzyszącą". Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 21 grudnia 2009 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Gmina zrealizowała przedsięwzięcie inwestycyjne pn. "Przebudowa dróg gminnych wraz z infrastrukturą towarzyszącą".

Przebudowana została droga T o długości 1.870,0 m, szerokości 5,0 m o nawierzchni bitumicznej, wykonano obustronne pobocza o długości 3.233,0 m utwardzane materiałem kamiennym. Na terenie zabudowanym do skrzyżowania wykonano chodnik o długości 507,0 m z kostki brukowej oraz zatokę przystankową, zostało wykonane odwodnienie powierzchniowe do rowów przydrożnych.

Przebudowano także drogę o długości 1.205,70 m o szerokości 5,0 m o nawierzchni bitumicznej, wykonano obustronne pobocza o długości 2.411,40 m utwardzane materiałem kamiennym. Zostało wykonane odwodnienie powierzchniowe do rowów przydrożnych. W ciągu przedmiotowej drogi przebudowano most na rzece.

Okres realizacji przedsięwzięcia od 17 marca 2009 r. do 1 października 2009 r.

Przedsięwzięcie zostało zrealizowane w ramach zadań własnych gminy zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 2 ustawy o samorządzie gminnym, projekt jest współfinansowany przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013 Oś priorytetowa 3. Podniesienie jakości systemu komunikacyjnego regionu, Działanie 3.2 rozwój systemów lokalnej infrastruktury komunikacyjnej.

Jak wskazał Wnioskodawca w piśmie z dnia 21 grudnia 2009 r. efektem przedsięwzięcia inwestycyjnego pn. "Przebudowa dróg gminnych wraz z infrastrukturą towarzyszącą" są przebudowane drogi gminne, które są udostępnione użytkownikom nieodpłatnie. Powstałe mienie nie jest wykorzystywane do wykonywania czynności, które generowałyby podatek należny, tak wiec towary i usługi jakie zostały nabyte w związku z realizacją tego projektu (tj. przebudowa dróg wraz z infrastruktura towarzyszącą) w żaden sposób nie są związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych.

Jako nabywca faktur wystawionych przez wykonawców i dostawców figuruje Gmina.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Gmina może odliczyć podatek VAT związany z realizacją przedsięwzięcia "Przebudowa dróg gminnych wraz z infrastrukturą towarzyszącą".

Zdaniem Wnioskodawcy, nie przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT, ponieważ nie będą wykonywane czynności opodatkowane podatkiem VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 i 2 pkt 1 lit. a) ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535, z późn. zm.) w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Jak wynika z powyższego przepisu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług, w sytuacji gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Zgodnie z przepisem § 13 ust. 1 pkt 11 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. (Dz. U. Nr 212, poz. 1336), zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) gmina wykonuje zdania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty (art. 7 ust. 1 cyt. ustawy). W szczególności zadania własne obejmują sprawy gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego, (art. 7 ust. 1 pkt 2 cyt. ustawy).

Należy zauważyć, iż w celu wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi (art. 9 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym).

Z treści wniosku wynika, iż Gmina zrealizowała, w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013 Oś priorytetowa 3. Podniesienie jakości systemu komunikacyjnego regionu, Działanie 3.2 rozwój systemów lokalnej infrastruktury komunikacyjnej, przedsięwzięcie inwestycyjne pn. "Przebudowa dróg gminnych wraz z infrastrukturą towarzyszącą".

Okres realizacji przedsięwzięcia: od 17 marca 2009 r. do 1 października 2009 r.

Efektem przedsięwzięcia inwestycyjnego pn. "Przebudowa dróg gminnych wraz z infrastrukturą towarzyszącą" są przebudowane drogi gminne, które są udostępnione użytkownikom nieodpłatnie. Powstałe mienie nie jest wykorzystywane do wykonywania czynności, które generowałyby podatek należny, tak wiec towary i usługi jakie zostały nabyte w związku z realizacją tego projektu (tj. przebudowa dróg wraz z infrastruktura towarzyszącą) w żaden sposób nie są związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych.

Jako nabywca faktur wystawionych przez wykonawców i dostawców figuruje Gmina.

W świetle powyższego stwierdzić należy, iż w przedmiotowej sprawie nie znajdzie zastosowania cytowany na wstępie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, bowiem jak już wskazano wyżej obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a jedną z podstawowych przesłanek pozytywnych jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

W konsekwencji nie przysługuje Wnioskodawcy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją przedmiotowego projektu.

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym nie ma prawa do odliczenia podatku VAT, należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl