IBPP4/443-1487/09/AZ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 8 grudnia 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-1487/09/AZ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 9 listopada 2009 r. (data wpływu 17 listopada 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pod nazwą "Odnowa centrum wsi w aspekcie rewitalizacji walorów dziedzictwa kulturowego"- jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 listopada 2009 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pod nazwą "Odnowa centrum wsi w aspekcie rewitalizacji walorów dziedzictwa kulturowego".

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

W ramach Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013, Działanie 6.2 "Rozwój obszarów wiejskich", schemat A "Odnowa centrów wsi" Gmina przystępuje do inwestycji pt. "Odnowa centrum wsi w aspekcie rewitalizacji walorów dziedzictwa kulturowego" gdzie wnioskuje o objęcie kosztami kwalifikowanymi kwot podatku od towarów i usług.

Zadanie jest planowane do realizacji w latach 2009-2010, odbiór inwestycji nastąpi w roku 2010. Wykonawca został wyłoniony w drodze procedury przetargowej. Umowa z wykonawcą została podpisana w dniu 28 września 2009, natomiast z Zarządem Województwa w dniu 12 października 2009 r. Gmina jest właścicielem terenu na którym będzie realizowany projekt.

W ramach inwestycji zostanie wykonane: remont budynku wiejskiego (elewacja, opaska z kostki brukowej, schody i podesty wyłożone płytkami gresowymi, wymiana obróbek blacharskich gzymsów, parapetów, rynny i rury spustowe), zostanie zagospodarowany teren wokół budynku wiejskiego (ogrodzenie, forum disco, muszla koncertowa, tereny zielone, altana grillowa, ławki, ślizgawka, widownia, brama wjazdowa), odnowiony zostanie szlak tatarski (odtworzenie prastarej drogi do W.), odrestaurowany zostanie pomnik upamiętniający Tysiąclecie Państwa Polskiego, w centrum wsi zaplanowano chodnik z kostki.

Gmina będzie ponosiła wydatki związane z ww. zadaniem. Wydatki te nie mają związku ze sprzedażą opodatkowaną. Gmina nie będzie zawierać odpłatnych umów cywilnoprawnych na korzystanie z objętej inwestycją infrastruktury, nie będzie też za to pobierać opłat w jakiejkolwiek formie. Celem inwestycji jest rozwój kulturalny, podniesienie poziomu życia mieszkańców. Gmina będzie ponosić koszty utrzymania i eksploatacji.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Gminie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego przy poniesionych wydatkach.

Zdaniem Wnioskodawcy, Gmina jest zarejestrowanym i czynnym podatnikiem podatku VAT, nie dotyczy to jednak przedstawianego problemu i zdaniem Gminy nie przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony w związku z wymienioną inwestycją - inwestycja nie będzie Gminie przynosić żadnych korzyści materialnych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Zgodnie z przepisem § 13 ust. 1 pkt 11 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336) zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Gmina stosownie do art. 2 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) jest jednostką samorządu terytorialnego posiadającą osobowość prawną, wykonującą zadania publiczne we własnym imieniu i na własną odpowiedzialność.

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy m.in. w zakresie kultury, w tym bibliotek gminnych i innych instytucji kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami, utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej, a także promocji gminy (art. 7 ust. 1 pkt 9, 15 i 18 ustawy o samorządzie gminnym).

Z przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż Gmina przystępuje do inwestycji pt. "Odnowa centrum wsi w aspekcie rewitalizacji walorów dziedzictwa kulturowego".

Zadanie jest planowane do realizacji w latach 2009-2010, odbiór inwestycji nastąpi w roku 2010. W ramach inwestycji zostanie wykonane: remont budynku wiejskiego (elewacja, opaska z kostki brukowej, schody i podesty wyłożone płytkami gresowymi, wymiana obróbek blacharskich gzymsów, parapetów, rynny i rury spustowe), zostanie zagospodarowany teren wokół budynku wiejskiego (ogrodzenie, forum disco, muszla koncertowa, tereny zielone, altana grillowa, ławki, ślizgawka, widownia, brama wjazdowa), odnowiony zostanie szlak tatarski (odtworzenie prastarej drogi do W.), odrestaurowany zostanie pomnik upamiętniający Tysiąclecie Państwa Polskiego, w centrum wsi zaplanowano chodnik z kostki.

Gmina będzie ponosiła wydatki związane z ww. zadaniem. Wydatki te nie mają związku ze sprzedażą opodatkowaną. Gmina nie będzie zawierać odpłatnych umów cywilnoprawnych na korzystanie z objętej inwestycją infrastruktury, nie będzie też za to pobierać opłat w jakiejkolwiek formie. Celem inwestycji jest rozwój kulturalny, podniesienie poziomu życia mieszkańców. Gmina będzie ponosić koszty utrzymania i eksploatacji.

Zatem w oparciu o przedstawiony opis zdarzenia przyszłego oraz obowiązujący w tym zakresie stan prawny należy stwierdzić, iż w przedmiotowej sprawie nie znajdzie zastosowania cytowany na wstępie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, bowiem jak już wskazano wyżej, obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a jedną z podstawowych przesłanek pozytywnych jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi. Wnioskodawca jednoznacznie wskazał, iż towary i usługi nabywane w związku z projektem nie będą związane z wykonywaniem przez Wnioskodawcę czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

W konsekwencji z uwagi na niespełnienie podstawowej pozytywnej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, Gminie nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją projektu pod nazwą "Odnowa centrum wsi w aspekcie rewitalizacji walorów dziedzictwa kulturowego".

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Końcowo zaznacza się, że w zakresie możliwości uznania podatku VAT za koszt kwalifikowany wydane zostanie odrębne rozstrzygnięcie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl