IBPP4/443-148/14/BP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 2 lipca 2014 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-148/14/BP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z 27 marca 2014 r. (data wpływu 3 kwietnia 2014 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie eksportu wyrobów węglowych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3 kwietnia 2014 r. został złożony do Organu ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie eksportu wyrobów węglowych.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

"X" sp. z o.o. prowadzi działalność handlową w zakresie obrotu wyrobami węglowymi o kodach CN 2701, CN 2702, CN 2704. Spółka dokonuje sprzedaży zarówno w kraju jak i za granicą. Dla potrzeb swojej działalności spółka zarejestrowała się jako pośredniczący podmiot węglowy w Urzędzie Celnym. Spółka planuje sprzedać węgiel koksujący na granicy polsko-ukraińskiej niemieckiemu kontrahentowi. Towar ten zostanie przetransportowany transportem kolejowym na granicę przez spółkę. Odprawy celnej dokonuje kontrahent niemiecki. Odbiorcą towaru jest firma ukraińska. Ponadto kontrahent niemiecki nie może być zarejestrowany jako pośredniczący podmiot węglowy, ze względu na fakt braku siedziby na terenie Polski.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy spółka dokonując sprzedaży wyrobów węglowych podmiotowi niemieckiemu na granicy polsko-ukraińskiej po zmianie przepisów ustawy o podatku akcyzowym (tekst jedn.: po 20 września 2013 r.) powinna ją opodatkować podatkiem akcyzowym od wyrobów węglowych.

Zdaniem Wnioskodawcy, nie powinna ona opodatkować tej transakcji podatkiem akcyzowym, ponieważ z dniem 20 września 2013 r. uległ zmianie przedmiot opodatkowania akcyzą (art. 9a ust. 1 ustawy akcyzowej), zgodnie z którym:

w przypadku wyrobów węglowych przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:

* sprzedaż wyrobów węglowych na terytorium kraju nabywcy finalnemu,

* nabycie wewnątrzwspólnotowe lub import wyrobów węglowych przez nabywcę finalnego,

* użycie wyrobów węglowych przez pośredniczący podmiot węglowy,

* użycie na terytorium kraju wyrobów węglowych przez finalnego nabywcę węglowego:

a.

nabytych w ramach zwolnienia, o którym mowa w art. 31a ust. 1, do celów innych niż wskazane w art. 31a ust. 2 ustawy (za takie użycie należy również uznawać naruszenie warunków zwolnienia, o których mowa w art. 31a ust. 3, a także sprzedaż, eksport lub dostawę wewnątrzwspólnotową tych wyrobów przez finalnego nabywcę węglowego zamiast użycia ich do celów, o których mowa w art. 31a ust. 1),

b.

uzyskanych w sposób inny niż w drodze nabycia,

c.

jeżeli nie można ustalić podmiotu, który dokonał sprzedaży wyrobów węglowych finalnemu nabywcy węglowemu, a w wyniku kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego albo postępowania podatkowego nie ustalono, że podatek ten został zapłacony w należytej wysokości:

* groźbą kary,

* powstanie ubytków wyrobów węglowych.

Zmiana ustawy o podatku akcyzowym spowodowała, że opodatkowanie wyrobów węglowych następuje na ostatnim etapie obrotu nimi, czyli na etapie sprzedaży wyrobów finalnemu nabywcy. W związku z tym nastąpiła rezygnacja z opodatkowania czynności na wcześniejszym etapie przez podmioty uczestniczące w obrocie wyrobami węglowymi, które nie są nabywcami finalnymi, a także rezygnacja z opodatkowania eksportu i dostawy wewnątrzwspólnotowej wyrobów węglowych. W związku z tym, że z ustawy o podatku akcyzowym z przedmiotu opodatkowania wykreślono opodatkowanie eksportu i dostawy wewnątrzwspólnotowej wyrobów węglowych, zdaniem spółki to spowodowało, że transakcja sprzedaży wyrobów węglowych podmiotowi niemieckiemu, który dokonał odprawy celnej i wywiózł towar na Ukrainę nie podlega opodatkowaniu podatkiem akcyzowym.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym, zwaną dalej ustawą (Dz. U. z 2011 r. Nr 108, poz. 626 z późn. zm.), ustawa określa opodatkowanie podatkiem akcyzowym, zwanym dalej "akcyzą", wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu wyrobami akcyzowymi, a także oznaczanie znakami akcyzy.

W myśl art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy, określenie "wyroby akcyzowe" oznaczają: wyroby energetyczne, energię elektryczną, napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe oraz susz tytoniowy, określone w załączniku nr 1 do ustawy.

W poz. 19 ww. załącznika pod kodem ex CN 2701 wymieniono węgiel; brykiety, brykietki i podobne paliwa stałe wytwarzane z węgla - jeżeli są przeznaczone do celów opałowych, w pozycji 20 pod kodem ex CN 2702 węgiel brunatny (lignit), nawet aglomerowany, z wyłączeniem gagatu - jeżeli jest przeznaczony do celów opałowych, natomiast w poz. 21 pod kodem CN ex 2704 00 koks i półkoks, z węgla, węgla brunatnego (lignitu) lub torfu, nawet aglomerowany; węgiel retortowy - jeżeli są przeznaczone do celów opałowych. Stosownie do objaśnień do załącznika nr 1 do ustawy, ex - dotyczy tylko danego wyrobu z danej pozycji lub kodu.

Stosownie do art. 2 ust. 1 pkt 23a ustawy, pośredniczący podmiot węglowy to podmiot mający siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium kraju:

a.

dokonujący sprzedaży, dostawy wewnątrzwspólnotowej, nabycia wewnątrzwspólnotowego, importu lub eksportu wyrobów węglowych, lub

b.

używający wyrobów węglowych do celów objętych zwolnieniem od akcyzy i do celów nieobjętych zwolnieniem od akcyzy, lub

c.

używający wyrobów węglowych do celów objętych zwolnieniem od akcyzy i do celów niepodlegających opodatkowaniu akcyzą

- który pisemnie powiadomił właściwego naczelnika urzędu celnego o tej działalności.

W myśl art. 2 ust. 1 pkt 6 ustawy, eksport to wywóz wyrobów akcyzowych lub samochodów osobowych z terytorium kraju poza terytorium Unii Europejskiej potwierdzony przez urząd celny, który nadzoruje faktyczne wyprowadzenie tych wyrobów lub samochodów poza terytorium Unii Europejskiej.

W myśl art. 9a ust. 1ustawy, w przypadku wyrobów węglowych przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:

1.

sprzedaż wyrobów węglowych na terytorium kraju finalnemu nabywcy węglowemu;

2.

nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów węglowych przez finalnego nabywcę węglowego;

3.

import wyrobów węglowych przez finalnego nabywcę węglowego;

4.

użycie wyrobów węglowych przez pośredniczący podmiot węglowy;

5.

użycie wyrobów węglowych przez finalnego nabywcę węglowego:

a.

nabytych w ramach zwolnienia, o którym mowa w art. 31a ust. 1, do celów innych niż zwolnione na podstawie tego przepisu, przy czym za takie użycie uznaje się również naruszenie warunków, o których mowa w art. 31a ust. 3, a także sprzedaż, eksport lub dostawę wewnątrzwspólnotową wyrobów węglowych przez finalnego nabywcę węglowego zamiast użycia ich do celów, o których mowa w art. 31a ust. 1,

b.

uzyskanych w sposób inny niż w drodze nabycia

c.

jeżeli nie można ustalić podmiotu, który dokonał sprzedaży wyrobów węglowych finalnemu nabywcy węglowemu, a w wyniku kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego albo postępowania podatkowego nie ustalono, że podatek został zapłacony w należnej wysokości;

6.

użycie lub sprzedaż wyrobów węglowych uzyskanych w drodze czynu zabronionego pod groźbą kary;

7.

powstanie ubytków wyrobów węglowych.

Zgodnie natomiast z art. 2 pkt 6 ustawy przez eksport rozumie się wywóz wyrobów akcyzowych lub samochodów osobowych z terytorium kraju poza terytorium Unii Europejskiej potwierdzony przez urząd celny, który nadzoruje faktyczne wyprowadzenie tych wyrobów lub samochodów poza terytorium Unii Europejskiej.

Stosownie do powyższego wywóz wyrobów węglowych poza terytorium Unii Europejskiej potwierdzony przez urząd celny, który nadzoruje faktyczne wyprowadzenie tych wyrobów lub samochodów poza terytorium Unii Europejskiej - stanowi eksport wyrobów węglowych nie podlegający opodatkowaniu podatkiem akcyzowym.

Zgodnie z przedstawionym opisem sprawy "X" sp. z o.o. prowadzi działalność handlową w zakresie obrotu wyrobami węglowymi o kodach CN 2701, CN 2702, CN 2704. Spółka dokonuje sprzedaży zarówno w kraju jak i za granicą. Dla potrzeb swojej działalności spółka zarejestrowała się jako pośredniczący podmiot węglowy w Urzędzie Celnym. Spółka planuje sprzedać węgiel koksujący na granicy polsko-ukraińskiej niemieckiemu kontrahentowi. Towar ten zostanie przetransportowany transportem kolejowym na granicę przez spółkę. Odprawy celnej dokonuje kontrahent niemiecki. Odbiorcą towaru jest firma ukraińska. Ponadto kontrahent niemiecki nie może być zarejestrowany jako pośredniczący podmiot węglowy, ze względu na fakt braku siedziby na terenie Polski.

Tym samym w opisanym przypadku sprzedaż wyrobów węglowych przez Wnioskodawcę na granicy polsko-ukraińskiej podmiotowi niemieckiemu, który dokonuje odprawy celnej tych wyrobów i ich faktycznego wywozu poza terytorium Unii Europejskiej potwierdzonego przez urząd celny nadzorujący ich wyprowadzenie poza terytorium Unii Europejskiej - będzie stanowiło eksport. Należy jednak wyraźnie zaznaczyć, że aby dokonany wywóz wyrobów węglowych mógł zostać uznany przez Wnioskodawcę za eksport niepodlegający opodatkowaniu akcyzą Wnioskodawca winien w swojej dokumentacji posiadać odpowiedni dokument potwierdzony przez urząd celny nadzorujący wywóz wyrobów węglowych, że wyroby będące przedmiotem sprzedaży zostały przez nabywcę wywiezione poza terytorium Unii Europejskiej.

Uwzględniając powyższe, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji. Interpretacja traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego zdarzenia przyszłego lub zmiany stanu prawnego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z dnia 14 marca 2012 r., poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl