IBPP4/443-148/11/JP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 23 marca 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-148/11/JP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 25 stycznia 2011 r. (data wpływu 25 stycznia 2011 r.), uzupełnionym pismem, które wpłynęło w dniu 15 marca 2011 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub uzyskania zwrotu podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. "..." dofinansowanego w ramach Osi Leader Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich (PROW) 2007 - 2013 - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 stycznia 2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub uzyskania zwrotu podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. "..." dofinansowanego w ramach Osi Leader Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich (PROW) 2007 - 2013. Ww. wniosek został uzupełniony pismem, które wpłynęło w dniu 15 marca 2011 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca (Stowarzyszenie) nie jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Wnioskodawca otrzymał dofinansowanie w ramach Osi 4 Leader Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich 2007 - 2013 Działania 413 Wdrażanie Lokalnych Strategii Rozwoju.

Umowa o dofinansowanie została zawarta w dniu 19 listopada 2010 r.

W związku z powyższym do wniosku o płatność końcową umożliwiającym wypłatę środków koniecznym załącznikiem jest indywidualna interpretacja dotycząca kwalifikowalności podatku od towarów i usług. Indywidualna interpretacja pozwoli uznać kwotę poniesionego podatku od towarów i usług jako faktycznie poniesioną i niepodlegającą zwrotowi.

Jak wskazał Wnioskodawca w piśmie, które wpłynęło w dniu 15 marca 2011 r., realizacja projektu polega na zorganizowaniu wydarzenia kulturalnego pn. "...", które odbyły się w dniach 22-23 października 2010 r.

Wydarzenie zorganizowano w nowoutworzonym Centrum Kultury i Sztuki "...".

W ramach projektu wykonano: wystawę, wystawiono sztukę opartą na motywach książki z udziałem dzieci i młodzieży, konferencję naukową poświęconą życiu i twórczości pn. "..." oraz dyskusję.

W ramach działań promocyjnych przygotowano projekt plakatu, zaproszenia oraz reklamy. Wydrukowano 200 plakatów, które zostały rozmieszczone w pobliskich miejscowościach. Zaproszenia rozesłano do 203 osób. Ponadto tydzień przed planowanymi uroczystościami wykupiono emisję reklamy na łamach.... Patronat nad wydarzeniami przyjęli:.

Wnioskodawca poniósł następujące wydatki na realizację projektu:

* honorarium za opracowanie scenariusza wystawy,

* koszt związany z zorganizowaniem usługi cateringowej,

* koszt wykonania ekspozycji (wykonanie wydruków wielkoformatowych oraz zdjęć),

* honorarium za opracowanie scenariusza spektaklu opartego,

* koszty noclegów dla uczestników wydarzeń,

* honorarium za opracowanie scenariusza i udział dyskusji - 3 osoby,

* honorarium za nagłośnienie dyskusji,

* koszt wykonania materiałów promocyjnych (opracowanie projektu zaproszenia, plakatu, reklamy, druk plakatów i zaproszeń),

* koszt wysyłki zaproszeń,

* koszt wykupienia reklamy/ogłoszenia w lokalnej prasie.

W wyniku realizacji projektu Wnioskodawca nie osiągnął żadnych przychodów, projekt jest całkowicie niedochodowy.

Nabywane na potrzeby realizacji projektu towary i usługi nie mają w żadnym zakresie związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Wnioskodawca nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT i nie składa deklaracji VAT-7.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie (sformułowane ostatecznie w piśmie, które wpłynęło w dniu 15 marca 2011 r.):

Czy Wnioskodawca ma możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub uzyskania zwrotu podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. "..." dofinansowanego w ramach Osi Leader Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich (PROW) 2007 - 2013.

Zdaniem Wnioskodawcy (stanowisko sformułowane ostatecznie w piśmie, które wpłynęło w dniu 15 marca 2011 r.), nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub uzyskania zwrotu podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. "..." dofinansowanego w ramach Osi Leader Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich (PROW) 2007 - 2013.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Na wstępie należy zaznaczyć, że niniejszą interpretację oparto na przepisach prawa podatkowego obowiązujących do dnia 31 grudnia 2010 r., gdyż we wniosku z dnia 25 stycznia 2011 r. Wnioskodawca wskazał, że wniosek dotyczy stanu faktycznego zaistniałego w październiku 2010 r.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ww. ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

W myśl art. 87 ust. 1 ustawy o VAT, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Zgodnie z art. 88 ust. 4 ustawy o VAT obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (przypadek ten nie ma zastosowania w przedmiotowej sprawie).

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi. Zrealizowanie prawa do odliczenia możliwe jest wyłącznie przez podatników zarejestrowanych jako "podatnicy VAT czynni", poprzez złożenie deklaracji VAT-7.

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca zrealizował projekt pn. "...".

Realizacja projektu polega na zorganizowaniu wydarzenia kulturalnego pn. "...", które odbyły się w dniach 22-23 października 2010 r. W wyniku realizacji projektu Wnioskodawca nie osiągnął żadnych przychodów, projekt jest całkowicie niedochodowy.

Nabywane na potrzeby realizacji projektu towary i usługi nie mają w żadnym zakresie związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Wnioskodawca nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT i nie składa deklaracji VAT-7.

Mając zatem na uwadze wskazany wyżej przepis art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie nie został spełniony podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentujących nabywane towary i usługi - Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT, a ponadto nabyte na potrzeby realizacji projektu towary i usługi nie mają w żadnym zakresie związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Wnioskodawca nie ma zatem możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "...". Tym samym Wnioskodawca nie miał prawa do otrzymania z tego tytułu zwrotu różnicy podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy o VAT.

Ponadto należy zaznaczyć, iż w przedmiotowej sprawie nie będą miały również zastosowania uregulowania § 21 ust. 1 i 2 obowiązującego do dnia 31 grudnia 2010 r. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799 z późn. zm.).

Przepisy te przewidują bowiem możliwość zwrotu podatku zarejestrowanym podatnikom jedynie na podstawie umów zawartych przed dniem 1 maja 2004 r.

Mając na uwadze powyższe, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl