IBPP4/443-147/11/JP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 26 kwietnia 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-147/11/JP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 20 stycznia 2011 r. (data wpływu 25 stycznia 2011 r.), uzupełnionym pismami z dnia 16 marca 2011 r. (data wpływu 21 marca 2011 r.) oraz z dnia 21 marca 2011 r. (data wpływu 24 marca 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur wystawionych przez Gminę Y dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją inwestycji pn. "..." w części przypadającej na Gminę X - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 stycznia 2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur wystawionych przez Gminę Y dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją inwestycji pn. "..." w części przypadającej na Gminę X. Ww. wniosek został uzupełniony pismami z dnia 16 marca 2011 r. (data wpływu 21 marca 2011 r.) oraz z dnia 21 marca 2011 r. (data wpływu 24 marca 2011 r.).

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny (zdarzenie przyszłe):

Gmina Y jest zarejestrowana jako podatnik VAT czynny. Gmina Y realizuje zadanie pn. "...". Dla realizacji przedmiotowego zadania Gminy podpisały stosowne porozumienie. Gmina Y jest Gminą wiodącą w związku z tym Gmina Y jako beneficjent aplikuje o dofinansowanie przedmiotowego zdania ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa 2007-2013, osi priorytetowej 4. Rozwój infrastruktury ochrony środowiska i energetycznej.

Przedmiotem projektu jest wybudowanie 91,76 km sieci kanalizacji sanitarnej na terenie miejscowości... w Gminie X i w Gminie Y... oraz oczyszczalni ścieków w miejscowości... na terenie Gminy Y.

Koszty kwalifikowane zadania obejmują wydatki na dokumentacje projektową, roboty budowlano-montażowe, nadzór autorski, nadzór inspektorski, zatrudnienie, koszty postępowania przygotowawczego, promocji.

Pierwsze koszty związane z realizacją projektu, na dokumentację projektową zostały poniesione w 2008 r. i 2009 r. Termin zakończenia realizacji projektu przewidziano na 31 grudnia 2012 r.

Jako nabywca towarów i usług dokonywanych w związku z realizacją projektu w fakturach zakupu występuje wyłącznie Gmina Y. Beneficjentem projektu pn.... współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach RPO W 2007-2013 jest Gmina Y. Umowy z wykonawcami zadań wchodzących w zakres projektu są podpisane wyłącznie z Gminą Y.

Gmina P zabezpieczyła w swoim budżecie 100% wkładu własnego dla przedmiotu zadania i przekazuje Gminie Wiodącej jako współfinansowanie w formie dotacji celowej do inwestycji.

Umowa o dofinansowanie przedmiotowego projektu współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach RPO W 2007-2013 została zawarta 2 marca 2010 r. z Beneficjentem Gminą Y. Dofinansowanie będzie przekazywane wyłącznie beneficjentowi na wskazane konto. Środki finansowane będą przekazywane w formie kolejnych zaliczek oraz refundacji poniesionych przez Beneficjenta wydatków kwalifikowanych.

Zgodnie z zapisem umowy o dofinansowanie Beneficjent jest zobowiązany do wydatkowania i rozliczenia zaliczki w terminie 20 dni kalendarzowych od dnia przekazania zaliczki.

Gmina X nie otrzyma dofinansowania indywidualnie. Na mocy uchwały nr II/24/10 Rady Gminy X z dnia 9 grudnia 2010 r. w sprawie likwidacji zakładu budżetowego - Zakładu Usług Wodnych i Komunalnych w X, zadania wykonywane dotychczas przez Zakład Usług Wodnych i Komunalnych przejmie do wykonania Urząd Gminy w X, w związku z tym ulegnie zmianie Regulamin organizacyjny w którym wyszczególniony zostanie Referat Gospodarki Komunalnej.

Po zakończeniu inwestycji wytworzone w wyniku realizacji projektu mienie będzie własnością Gminy Y.

Na mocy zapisów zawartego porozumienia wytworzone w wyniku realizacji projektu mienie zostanie w części przekazane Gminie X. Przekazanie może nastąpić po dokonaniu odbioru końcowego i rozliczeniu każdego z etapów przedmiotowego projektu gdzie Beneficjent czyli Gmina Y przekaże Gminie X znajdującą się na jej terenie część majątku zgodnie z zawartą umową cywilno-prawną pomiędzy Gminą Y, a Gminą X.

Przekazanie mienia ze zrealizowanego projektu nastąpi proporcjonalnie do zaangażowania finansowego Gminy X z uwzględnieniem przypadającej na Gminę X dotacji RPO W. Po otrzymaniu przez Gminę X części majątku zostaną zawarte umowy cywilno-prawne pomiędzy Gminą a mieszkańcami z terenu Gminy X w przedmiocie wykonania usług związanych z odbiorem ścieków komunalnych przez Gminę X.

Dotychczasowe koszty kwalifikowane na realizację inwestycji związane z wykonaniem dokumentacji projektowej, zatrudnienia, postępowaniem przetargowym, promocją projektu poniosła w całości Gmina Y.

Gmina X przekazała Gminie Y własne środki finansowe z tytułu wkładu własnego na pokrycie części poniesionych przez Gminę Y kosztów dotyczących realizacji inwestycji w latach 2008-2009 oraz przekazała wkład do realizowanej inwestycji w roku 2010.

Zarówno przekazanie przypadającego na Gminę X wkładu na przygotowanie i realizację procesów przetargowych dla przedmiotowego projektu jak i wkładu do pozostałego produktu nastąpiło w formie dotacji proporcjonalnie do przypadającego na Gminę X zakresu inwestycji.

Inwestycja do dnia dzisiejszego nie została oddana w żadnej części do użytkowania i nie została w żadnej części przekazana Gminie X. Natomiast bezpośrednio po oddaniu do użytkowania i przekazaniu w części przypadającej Gminie X będzie wykorzystywana do wykonania czynności opodatkowanych z tytułu prowadzenia gospodarki ściekami.

Decyzja o sposobie wykorzystania inwestycji nastąpiła w momencie podjęcia uchwały o likwidacji Zakładu Usług Wodnych i Komunalnych i przejęcia przez Gminę zadań wykonywanych przez ZUWiK w wykonaniu Uchwały Rady Gminy z dnia 9 grudnia 2010 r. która otrzymała brzmienie: Rada Gminy X uchwala co następuje:

* § 1 - likwiduje zakład budżetowy - Zakład Usług Wodnych i Komunalnych w X zwany dalej Zakładem;

* § 2 - majątek pozostający w użytkowaniu Zakładu przejdzie pod zarząd Wójta Gminy X i zostanie zagospodarowany na zasadach obowiązujących gospodarowaniem mieniem gminnym;

* § 3 pkt 1 - zadania wykonywane dotychczas przez Zakład przejmie Urząd Gminy w X;

* § 3 pkt 2 - do wykonywania tych zadań posłuży w szczególności majątek o którym mowa w § 2;

* § 4 - termin zakończenia likwidacji ustala się na dzień 31 grudnia 2011 r. Do tego dnia powinny zostać zakończone czynności likwidacyjne obejmujące przede wszystkim; uregulowanie spraw pracowniczych, zamkniecie ksiąg rachunkowych, przekazanie akt i dokumentów do Urzędu Gminy, sporządzenie protokołu o stanie majątku, wierzytelności i długów, uregulowanie wymaganych należności, zgłoszenie likwidacji do odpowiednich rejestrów i instytucji, przekazanie majątku Wójtowi Gminy X;

* § 5 - pozostałe po likwidacji środki pieniężne, należności i zobowiązania zlikwidowanego Zakładu przejmie Gmina X;

* § 6 - wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy;

* § 7 uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.

Oddanie do użytkowania przedmiotowej inwestycji nastąpi po odbiorze końcowym tj. po 31 grudnia 2012 r. i po tej dacie może być część majątku przekazana Gminie X.

Ponadto jak wskazał Wnioskodawca w piśmie z dnia 21 marca 2011 r. Gmina X nie odliczała naliczonego podatku VAT. Gmina X pierwotnie zakładała nieodpłatne przekazanie w użyczenie inwestycji do Zakładu Usług Wodnych i Komunalnych, decyzja o zmianie wykorzystania inwestycji nastąpiła z datą podjęcia uchwały o likwidacji Zakładu Usług Wodnych i Komunalnych w X, tj. 9 grudnia 2010 r.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy z chwilą podjęcia uchwały o likwidacji Zakładu Usług Wodnych i Komunalnych w X Gmina X uzyskała prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur wystawionych przez Gminę Y dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją inwestycji w części przypadającej na Gminę X.

Zdaniem Wnioskodawcy (stanowisko ostatecznie sformułowane w piśmie z dnia 16 marca 2011 r.), z chwilą podjęcia uchwały o likwidacji Zakładu Usług Wodnych i Komunalnych w X, Gmina X uzyskała prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, wynikającego z faktur wystawionych przez Gminę Y dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją inwestycji w części przypadającej na Gminę X.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Jak wynika z powyższego, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi.

Należy również podkreślić, iż możliwość odliczenia podatku naliczonego nie stanowi żadnego przywileju dla podatnika, lecz jest podstawowym i fundamentalnym uprawnieniem, wynikającym z samej konstrukcji podatku od wartości dodanej. System odliczeń podatku oznacza całkowite uwolnienie przedsiębiorcy od obciążeń z tytułu VAT zapłaconego lub należnego (do zapłaty) w prowadzonej działalności gospodarczej. Wspólny system podatku od wartości dodanej zapewnia, że jakakolwiek działalność gospodarcza, bez względu na jej cel oraz rezultat, o ile sama jest opodatkowana VAT, jest opodatkowana w sposób całkowicie neutralny. Pozwala to na zachowanie zasady potrącalności, która powinna być na gruncie ustawy o VAT rozumiana możliwie najszerzej. Oznacza to, że zawsze ma ona zastosowanie przy nabyciu towarów lub usług dokonanym z zamiarem wykorzystania ich w działalności opodatkowanej.

Ustawa o podatku od towarów i usług ustanawia zasadę tzw. niezwłocznego odliczenia podatku naliczonego. Zasada ta wyraża się tym, że podatnik, aby skorzystać z prawa do odliczenia podatku naliczonego nie musi czekać aż nabyty towar lub usługa zostaną odsprzedane lub efektywnie wykorzystane na potrzeby działalności opodatkowanej.

W świetle powyższego stwierdzić należy, iż nabycie towarów i usług przeznaczonych do przyszłego wykorzystania ich dla czynności opodatkowanych w ramach prowadzonej działalności gospodarczej bez względu na to jakie faktycznie będą efekty tej działalności, należy uznać w momencie jego dokonania za związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych.

Z treści wniosku wynika, że Wnioskodawca (Gmina X) wraz z Gminą Y realizują inwestycję pn. "...".

Jako nabywca towarów i usług dokonywanych w związku z realizacją projektu w fakturach zakupu występuje wyłącznie Gmina Y. Umowy z wykonawcami zadań wchodzących w zakres projektu są podpisane wyłącznie z Gminą Y.

Gmina X zabezpieczyła w swoim budżecie 100% wkładu własnego dla przedmiotu zadania i przekazuje Gminie Wiodącej jako współfinansowanie w formie dotacji celowej do inwestycji.

Gmina X nie otrzyma dofinansowania indywidualnie. Po zakończeniu inwestycji wytworzone w wyniku realizacji projektu mienie będzie własnością Gminy Y.

Przekazanie mienia ze zrealizowanego projektu nastąpi proporcjonalnie do zaangażowania finansowego Gminy X z uwzględnieniem przypadającej na Gminę Xdotacji RPO W. Po otrzymaniu przez Gminę X części majątku zostaną zawarte umowy cywilno-prawne pomiędzy Gminą a mieszkańcami z terenu Gminy X w przedmiocie wykonania usług związanych z odbiorem ścieków komunalnych przez Gminę X.

Gmina X przekazała Gminie Y własne środki finansowe z tytułu wkładu własnego na pokrycie części poniesionych przez Gminę Y kosztów dotyczących realizacji inwestycji w latach 2008-2009 oraz przekazała wkład do realizowanej inwestycji w roku 2010.

Zarówno przekazanie przypadającego na Gminę X wkładu na przygotowanie i realizację procesów przetargowych dla przedmiotowego projektu jak i wkładu do pozostałego produktu nastąpiło w formie dotacji proporcjonalnie do przypadającego na Gminę X zakresu inwestycji.

Inwestycja do dnia dzisiejszego nie została oddana w żadnej części do użytkowania i nie została w żadnej części przekazana Gminie X. Bezpośrednio po oddaniu do użytkowania i przekazaniu w części przypadającej Gminie X będzie wykorzystywana do wykonania czynności opodatkowanych z tytułu prowadzenia gospodarki ściekami.

Oddanie do użytkowania przedmiotowej inwestycji nastąpi po odbiorze końcowym tj. po 31 grudnia 2012 r. i po tej dacie może być część majątku przekazana Gminie X.

Gmina X nie odliczała naliczonego podatku VAT. Gmina X pierwotnie zakładała nieodpłatne przekazanie w użyczenie inwestycji do Zakładu Usług Wodnych i Komunalnych, decyzja o zmianie wykorzystania inwestycji nastąpiła z datą podjęcia uchwały o likwidacji Zakładu Usług Wodnych i Komunalnych w X, tj. 9 grudnia 2010 r.

Jak wskazano powyżej prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje wyłącznie, w sytuacji gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

W przedmiotowej sprawie Gmina X rozpoczynając inwestycję zakładała, że nie będzie osiągała obrotów opodatkowanych podatkiem VAT z tytułu jej użytkowania, bowiem zostanie ona przekazana nieodpłatnie w użyczenie Zakładowi Usług Wodnych i Komunalnych, a więc obroty z tytułu użytkowania systemu wodno-kanalizacyjnego będą obrotami tej jednostki.

Należy również zaznaczyć, iż przekazanie wytworzonego w ramach realizacji projektu majątku do prowadzenia działalności jednostce gospodarki komunalnej, na podstawie umowy użyczenia jest nieodpłatnym świadczeniem usług.

Nieodpłatna dostawa towarów oraz nieodpłatne świadczenie usług, nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, za wyjątkiem ściśle określonych sytuacji, wskazanych w art. 7 ust. 2 oraz art. 8 ust. 2 ustawy o VAT.

Zgodnie z art. 8 ust. 2 ustawy o VAT za odpłatne świadczenie usług uznaje się również:

1.

użycie towarów stanowiących część przedsiębiorstwa podatnika do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika, w tym w szczególności do celów osobistych podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów;

2.

nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.

Z powyższego wynika, iż nie ma podstaw do opodatkowania usług świadczonych wprawdzie nieodpłatnie, lecz w związku z prowadzeniem przez podatnika przedsiębiorstwa.

W myśl cytowanych powyżej przepisów o samorządzie gminnym, zadania z zakresu kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych tj. w tym przypadku budowa kanalizacji sanitarnej i oczyszczalni ścieków oraz jej wykorzystanie w celu wykonywania tych zadań, należą do zadań własnych jednostek samorządu terytorialnego. Oznacza to, że czynność przekazania systemu wodno-kanalizacyjnego podmiotowi, który te zadania także będzie wykonywał, jest czynnością związaną z prowadzeniem przedsiębiorstwa, a tym samym niepodlegajacą opodatkowaniu podatkiem VAT.

Mając powyższe na względzie Wnioskodawca nie miał możliwości skorzystania z prawa odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących dokonane zakupy, w części zadania pn. "...", które po zakończeniu realizacji projektu pozostanie częścią mienia komunalnego Gminy, bowiem podatek ten nie podlegał odliczeniu z uwagi na pierwotne przeznaczenie poniesionego wydatku do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT.

Na mocy uchwały o likwidacji Zakładu Usług Wodnych i Komunalnych i przejęcia przez Gminę zadań wykonywanych przez ZUWiK w wykonaniu Uchwały Rady Gminy z dnia 9 grudnia 2010 r. nastąpiła decyzja o zmianie sposobu wykorzystania mienia, które będzie efektem projektu.

Po otrzymaniu przez Gminę X części majątku zostaną zawarte umowy cywilno-prawne pomiędzy Gminą a mieszkańcami z terenu Gminy X w przedmiocie wykonania usług związanych z odbiorem ścieków komunalnych przez Gminę P (czynności opodatkowane podatkiem VAT).

Należy zatem zauważyć, iż w przedmiotowej sytuacji na skutek zmiany koncepcji wykorzystania powstałego w wyniku realizacji mienia, zmieniło się wykorzystanie zakupionych towarów i usług, z pierwotnego przeznaczenia ich do wykonywania czynności niepodlegajacych opodatkowaniu (nieodpłatne przekazanie w użyczenie) na ostateczne wykorzystanie ich do wykonywania czynności opodatkowanych (umowy cywilno-prawne pomiędzy Gminą a mieszkańcami).

Przeznaczenie zakupionych towarów i usług do wykonywania czynności opodatkowanych stwarza możliwość odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących nabycie towarów i usług zakupionych do wytworzenia środków trwałych, który nie został odliczony przy ich nabyciu.

Zgodnie z art. 91 ust. 1-3 ustawy o VAT po zakończeniu roku, w którym podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o którym mowa w art. 86 ust. 1, jest on obowiązany dokonać korekty kwoty podatku odliczonego zgodnie z art. 90 ust. 2-10, z uwzględnieniem proporcji obliczonej w sposób określony w art. 90 ust. 2-6 lub 10 lub przepisach wydanych na podstawie art. 90 ust. 11 i 12, dla zakończonego roku podatkowego.

W przypadku towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, a także gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli zostały zaliczone do środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych nabywcy, z wyłączeniem tych, których wartość początkowa nie przekracza 15.000 zł, korekty, o której mowa w ust. 1, podatnik dokonuje w ciągu 5 kolejnych lat, a w przypadku nieruchomości i praw wieczystego użytkowania gruntów - w ciągu 10 lat, licząc od roku, w którym zostały oddane do użytkowania. Roczna korekta w przypadku, o którym mowa w zdaniu pierwszym, dotyczy jednej piątej, a w przypadku nieruchomości i praw wieczystego użytkowania gruntów - jednej dziesiątej kwoty podatku naliczonego przy ich nabyciu lub wytworzeniu. W przypadku środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, których wartość początkowa nie przekracza 15.000 zł, przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio, z tym że korekty dokonuje się po zakończeniu roku, w którym zostały oddane do użytkowania.

Natomiast ust. 3 powołanego artykułu stanowi, że korekty, o której mowa w ust. 1 i 2, dokonuje się w deklaracji podatkowej składanej za pierwszy okres rozliczeniowy roku następującego po roku podatkowym, za który dokonuje się korekty, a w przypadku zakończenia działalności gospodarczej - w deklaracji podatkowej za ostatni okres rozliczeniowy. Kolejne przepisy określające zasady dokonywania korekty zawarto w przepisach art. 91 ust. 4, 5 i 6 ustawy o VAT.

Jak stanowi art. 91 ust. 7 ustawy o podatku od towarów i usług, przepisy ust. 1-6 stosuje się odpowiednio, w przypadku gdy podatnik miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o całą kwotę podatku naliczonego od wykorzystywanego przez siebie towaru lub usługi i dokonał takiego obniżenia, albo nie miał takiego prawa, a następnie zmieniło się to prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tego towaru lub usługi.

Ten ostatni przepis adresowany jest więc również do podatników, którzy wykorzystywali nabyty towar do wykonywania czynności, w związku z którymi nie przysługiwało prawo do odliczenia całości podatku naliczonego.

Ponadto zgodnie z art. 91 ust. 8 ustawy korekty, o której mowa w ust. 5-7, dokonuje się również, jeżeli towary i usługi nabyte do wytworzenia towaru, o którym mowa w ust. 2, zostały zbyte lub zmieniono ich przeznaczenie przed oddaniem tego towaru do użytkowania.

W treści wniosku jednoznacznie wskazano, iż inwestycja dotychczas nie została oddana w żadnej części do użytkowania i nie była w żaden sposób wykorzystywana, natomiast bezpośrednio po oddaniu do użytkowania w części przypadającej Gminie X będzie wykorzystywana do wykonywania czynności opodatkowanych z tytułu prowadzenia gospodarki wodno-kanalizacyjnej.

Decyzja o zmianie wykorzystania inwestycji nastąpiła w momencie likwidacji Zakładu i przejęciu przez Gminę zadań wykonywanych wcześniej przez ZUWiK. Uchwała o likwidacji ZUWiK została podjęta 9 grudnia 2010 r.

Powyższe oznacza, iż decyzję o zmianie przeznaczenia zakupionych towarów i usług podjęto przed oddaniem systemu wodno-kanalizacyjnego do użytkowania. A zatem system wodno-kanalizacyjny w części przypadającej Gminie X nigdy nie był wykorzystywane do działalności zwolnionej, ani do działalności niepodlegającej opodatkowaniu. Tym samym nie nastąpiła zmiana przeznaczenia wykorzystywanego przez Wnioskodawcę środków trwałych, lecz zmiana przeznaczenia towarów i usług nabytych do wytworzenia środków trwałych. Decyzja o zmianie sposobu wykorzystania inwestycji w kwestii prowadzenia przez Gminę samodzielnie na własny rachunek działalności gospodarczej związanej z sprzedażą wyłącznie opodatkowaną, została podjęta w grudniu 2010 r.

Stosownie do art. 91 ust. 7d ustawy o VAT, w przypadku zmiany prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony od towarów i usług, innych niż wymienione w ust. 7a i 7b, w szczególności towarów handlowych lub surowców i materiałów, nabytych z zamiarem wykorzystania ich do czynności, w stosunku do których przysługuje pełne prawo do obniżenia podatku należnego lub do czynności, w stosunku do których prawo do obniżenia podatku należnego nie przysługuje, i niewykorzystanych zgodnie z takim zamiarem do dnia tej zmiany, korekty podatku naliczonego dokonuje się w deklaracji podatkowej składanej za okresy rozliczeniowe, w których wystąpiła ta zmiana.

Ze względu więc na związek dokonanych zakupów z czynnościami opodatkowanymi, Wnioskodawca ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizowaną inwestycją w części zadania polegającego na budowie systemu wodno-kanalizacyjnego, który po zakończeniu realizacji projektu pozostanie częścią mienia komunalnego Gminy X, a tym samym ma prawo do skorygowania nieodliczonego podatku VAT poprzez dokonanie korekty kwoty podatku naliczonego na zasadach wynikających z powołanych przepisów art. 91 ust. 1-3 w związku z art. 91 ust. 7 i 8 ustawy o VAT.

Korekty podatku naliczonego od tej części zadania należy dokonać w całości, jednorazowo w deklaracji składanej za okres rozliczeniowy, w którym nastąpiła zmiana przeznaczenia zakupionych towarów i usług, tj. w deklaracji za grudzień 2010 r. na zasadach wynikających z powołanych przepisów art. 91 ust. 1-3 w związku z art. 91 ust. 7 i 8 ustawy o VAT.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy przedstawione ostatecznie w piśmie z dnia 16 marca 2011 r. należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w przypadku interpretacji dotyczącej zdarzenia przyszłego - stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Kielcach, ul. Prosta 10, 25-366 Kielce po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl