IBPP4/443-147/09/JP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 27 marca 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-147/09/JP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 13 lutego 2009 r. (data wpływu do tut. organu 16 lutego 2009 r.), uzupełnionym pismem z dnia 18 marca 2009 r. (data wpływu 23 marca 2009 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości zwrotu podatku VAT od wydatków poniesionych przez Gminę w związku z realizacją projektu pn. "Promocja walorów turystycznych Gminy X" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 lutego 2009 r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów usług w zakresie możliwości zwrotu podatku VAT od wydatków poniesionych przez Gminę w związku z realizacją projektu pn. "Promocja walorów turystycznych Gminy X". Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 18 marca 2009 r. (data wpływu 23 marca 2009 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 12 marca 2009 r. znak IBPP4/443-147/09/JP.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Urząd Gminy w X jest podatnikiem podatku od towarów i usług od 2002 r. Podatek należny naliczany jest od sprzedaży związanej głównie z dzierżawą składników mienia komunalnego Gminy.

Podatek należny Gmina pomniejsza o naliczony w oparciu o refaktury wystawiane lokatorom za energię elektryczną, abonament telefoniczny i opłatę za media. Gmina nie posiada innej możliwości odzyskiwania podatku VAT.

Gmina w 2009 r. zamierza przystąpić do realizacji projektu współfinansowanego z UE pn. "Promocja walorów turystycznych Gminy X".

W ramach projektu Gmina w latach 2009-2011 zamierza zorganizować 4 kampanie promujące markowe produkty turystyczne tj. turystyka kulturowa, turystyka wiejska, turystyka przygraniczna, turystyka aktywna i specjalistyczna. W okresie tym Gmina weźmie udział w 9 imprezach targowych w kraju i 3 imprezach targowych zagranicznych.

Projekt przewiduje wykonanie indywidualnych materiałów promujących, integralnie związanych z projektem, takich jak katalogi, prezentacje CD/DVD, banery, plakaty i ulotki informacyjne.

W ramach projektu zostanie opracowany "Program rozwoju i promocji markowych produktów turystycznych". Elementem przewodnim ma być turystyka kulturowa, w tym powstanie na terenie Gminy X Parku Etnograficznego prezentującego pozostałości architektury drewnianej Państwa X, narzędzi, strojów oraz dawnych zwyczajów.

W celu uzyskania dofinansowania ww. projektu Gmina musi przedłożyć stosowne oświadczenie o braku możliwości odzyskania podatku VAT związanego z wydatkami projektu "Promocja walorów turystycznych Gminy X"

W piśmie z dnia 18 maca 2009 r. uzupełniającym opis stanu faktycznego Wnioskodawca wskazał, że realizacja projektu związana jest z realizacją zadań własnych gminy z zakresu promocji gminy, turystyki i kultury. Korzystanie z efektów projektu będzie nieodpłatne, w wyniku realizacji projektu Wnioskodawca nie będzie osiągał żadnych przychodów.

W związku z realizacją projektu dokonane będą takie zakupy jak: materiały promocyjne, usługa polegająca na opracowaniu programu rozwoju turystyki w Gminie X, usługa promocji projektu za pośrednictwem prasy, mediów oraz innych nośników informacji.

Usługi i towary nabywane w związku z realizacją projektu nie będą miały związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług wykonywanymi przez Urząd Gminy. Materiały promujące powstałe w wyniku realizacji projektu rozpowszechniane będą nieodpłatnie.

Budowa parku etnograficznego jest przedmiotem odrębnego projektu i rozliczenia. W ramach promocji będzie to jedna z atrakcji gminy. Korzystanie z parku będzie odpłatne a całość dochodów będzie przeznaczona na pokrycie kosztów jego utrzymania

W wyniku realizacji projektu pn. "Promocja walorów turystycznych Gminy X" nie powstanie żadna infrastruktura. Budowa parku jest przedmiotem odrębnego projektu.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie (ostatecznie sformułowane w piśmie z dnia 18 marca 2009 r.):

Czy Urząd Gminy posiada możliwości zwrotu podatku VAT od wydatków poniesionych przez Gminę w związku z realizacją projektu "Promocja walorów turystycznych Gminy X", co wiąże się bezpośrednio z możliwością zaliczenia podatku VAT do kosztów kwalifikowanych projektu.

Zdaniem Wnioskodawcy (stanowisko ostatecznie sformułowane w piśmie z dnia 18 marca 2009 r.) podatek VAT może być kosztem kwalifikowanym projektu oraz, Gmina nie posiada możliwości obniżenia podatku należnego o podatek naliczony przy wydatkach ponoszonych przy zakupach związanych z realizacją projektu "Promocja walorów turystycznych Gminy X".

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 i 2 pkt 1 lit. a) ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535, z późn. zm.) w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Zgodnie z art. 87 ust. 1 ustawy o VAT, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Jak wynika z powyższego przepisu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług, w sytuacji gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Zgodnie z obowiązującym od dnia 1 grudnia 2008 r. przepisem § 13 ust. 1 pkt 11 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. (Dz. U. Nr 212, poz. 1336), zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) gmina wykonuje zdania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy:

* kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych (art. 7 ust. 1 pkt 10 cyt. ustawy),

* promocji gminy (art. 7 ust. 1 pkt 18 cyt. ustawy).

W celu wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi (art. 9 ust. 1 cyt. ustawy).

Zgodnie z art. 11a ust. 1 pkt 1 i 2 cyt. ustawy, organami gminy są rada gminy i wójt (burmistrz, prezydent). W myśl art. 11a ust. 3 cyt. ustawy ilekroć w ustawie jest mowa o wójcie, należy przez to rozumieć także burmistrza oraz prezydenta miasta.

W myśl art. 33 ust. 1 cytowanej powyżej ustawy o samorządzie gminnym, Wójt wykonuje zadania przy pomocy urzędu gminy.

Jak wynika z powyższego, urząd gminy nie jest jednostką organizacyjną w rozumieniu ww. art. 9 ustawy o samorządzie gminnym. Jest wyłącznie zorganizowanym zespołem osób i środków służących do pomocy organowi administracyjnemu. Urząd gminy jest jednostką pomocniczą służącą do wykonywania zadań gminy oraz obsługi techniczno organizacyjnej gminy. Biorąc pod uwagę nierozerwalne i nie podzielne powiązania podmiotowe gminy i urzędu gminy, również na gruncie podatku od towarów i usług należy stwierdzić, iż nie występuje odrębna od podmiotowości gminy podmiotowość urzędu gminy. Zatem Urząd Gminy działając w imieniu Gminy realizuje zadania własne Gminy i w tym zakresie jest zwolniony z podatku od towarów i usług, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie umów cywilnoprawnych.

Z treści wniosku wynika, iż Gmina w 2009 r. zamierza przystąpić do realizacji projektu współfinansowanego z UE pn. "Promocja walorów turystycznych Gminy X". W ramach projektu Gmina w latach 2009-2011 zamierza zorganizować 4 kampanie promujące markowe produkty turystyczne tj. turystyka kulturowa, turystyka wiejska, turystyka przygraniczna, turystyka aktywna i specjalistyczna. W okresie tym Gmina weźmie udział w 9 imprezach targowych w kraju i 3 imprezach targowych zagranicznych.

Projekt przewiduje wykonanie indywidualnych materiałów promujących, integralnie związanych z projektem, takich jak katalogi, prezentacje CD/DVD, banery, plakaty i ulotki informacyjne.

Usługi i towary nabywane w związku z realizacją projektu nie będą miały związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług wykonywanymi przez Urząd Gminy.

Korzystanie z efektów projektu będzie nieodpłatne, w wyniku realizacji projektu Wnioskodawca nie będzie osiągał żadnych przychodów. Materiały promujące powstałe w wyniku realizacji projektu rozpowszechniane będą nieodpłatnie.

W wyniku realizacji projektu pn. "Promocja walorów turystycznych Gminy X" nie powstanie żadna infrastruktura.

Jak wskazano na wstępie, warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Z treści wniosku wynika, iż projekt którego celem jest promocja walorów turystycznych nie będzie generował żadnych przychodów, tym samym realizacja projektu nie będzie miała związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT. Zatem nieodpłatnie przekazywane w ramach realizacji projektu materiały promujące integralnie związane z projektem również nie będą miały związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT.

W świetle powyższego stwierdzić należy, iż w przedmiotowej sprawie nie znajdzie zastosowania cytowany na wstępie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, bowiem jak już wskazano wyżej obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a jedną z podstawowych przesłanek pozytywnych jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

W konsekwencji nie będzie przysługiwało Wnioskodawcy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją przedmiotowego projektu. Tym samym nie będzie on mieć prawa do otrzymania z tego tytułu zwrotu różnicy podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy o VAT.

Ponadto należy zaznaczyć, iż w przedmiotowej sprawie nie znajdą zastosowania uregulowania § 22 ust. 1 i 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, zgodnie z którymi zarejestrowanym podatnikom, którzy dokonują nabycia towarów i usług lub importu towarów za środki finansowe bezpośrednio im przekazane na odrębny rachunek bankowy, na którym są ulokowane wyłącznie środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o których mowa w § 8 ust. 3 i 4, przysługuje zwrot podatku naliczonego. Przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio do zarejestrowanych podatników dokonujących bezpośrednio nabycia towarów i usług lub importu towarów za środki finansowe, przekazane z rachunku bankowego, na którym są ulokowane środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, przekazane przez podatnika, o którym mowa w ust. 1.

Przepisy ww. rozporządzenia przewidują możliwość zwrotu kwoty podatku naliczonego zarejestrowanym podatnikom, którzy dokonują nabycia towarów i usług (w całości lub w części) za środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o której mowa w § 8 ust. 3 i 4 ww. rozporządzenia, a w szczególności przedakcesyjnych środków Unii Europejskiej (PHARE). W przypadku finansowania programów, realizowanych w ramach Programów Ramowych Unii Europejskiej oraz innych programów wspólnotowych Unii Europejskiej, warunkiem uzyskania zwrotu jest zawarcie umowy na realizację projektu przed dniem 1 maja 2004 r.

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Zauważyć ponadto należy, że organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Pojęcie to należy rozumieć zgodnie z przepisami regulującymi zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji indywidualnej mogą być jedynie pomocne przy dokonywaniu kwalifikacji, czy podatek VAT może być kosztem kwalifikowanym.

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl