IBPP4/443-1469/10/AŚ - Podatek od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w odniesieniu do projektu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 22 grudnia 2010 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-1469/10/AŚ Podatek od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w odniesieniu do projektu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 29 września 2010 r. (data wpływu 7 października 2010 r.), uzupełnionym pismami z dnia 30 listopada 2010 r. (data wpływu 9 grudnia 2010 r.) oraz z dnia 14 grudnia 2010 r. (data wpływu 17 grudnia 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w odniesieniu do projektu pn. "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 października 2010 r. wpłynął ww. wniosek, uzupełniony pismami z dnia 30 listopada 2010 r. oraz z dnia 14 grudnia 2010 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w odniesieniu do projektu pn. "...".

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Lokalna Grupa Działania zamierza przystąpić do realizacji projektów współpracy w oparciu o zawartą z Samorządem Województwa umowę. Projekty współpracy realizowane będą w oparciu o Rozporządzenie Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 25 czerwca 2008 r. w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania oraz wypłaty pomocy finansowej w ramach działania "Wdrażanie projektów współpracy" objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007 - 2013. Projekty realizowane będą w oparciu o posiadaną i zatwierdzoną Lokalną Strategię Rozwoju zaś ich celem jest nawiązywanie współpracy pomiędzy społecznością LGD oraz innymi ośrodkami i organizacjami z terenu Polski i innych krajów UE. Projekty obejmować będą zarówno działania o charakterze promocyjnym i kulturalnym jak również prowadzenie prac budowlanych polegających na zakupie zabytkowego budynku mieszkalnego charakterystycznego dla regionu oraz jego gruntownej modernizacji. Budynek docelowo służyłby celom kulturalnym i promocyjnym. Realizowane projekty współpracy finansowane będą na warunkach ustalonych w przytoczonym rozporządzeniu w formie dotacji otrzymywanej od Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa.

Wnioskodawca nie jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT. Wnioskodawca nie składa deklaracji VAT-7.

Wnioskodawca w związku z realizacją projektu ponosić będzie wydatki na zakup towarów i usług udokumentowane fakturami VAT. W ramach projektu zakupiony zostanie zabytkowy budynek oraz usługi budowlane wraz z wyposażeniem biurowym jak meble, sprzęt komputerowy oraz kserograficzny i inne. Ponadto w ramach zakresu rzeczowego zostanie zorganizowany festiwal produktu lokalnego w ramach którego zostaną zakupione usługi promocyjne dotyczące usług nagłośnienia, wynajem urządzeń służących organizacji stoisk wystawienniczych, druk zaproszeń, folderów. Wnioskodawca nie będzie pobierał opłat od uczestników festynu, a całość kosztów zostanie pokryta z dotacji Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich 2007-2013. Na fakturach jako nabywca figurował będzie Wnioskodawca.

Nabywane w ramach przedmiotowego projektu towary i usługi nie będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Lokalna Grupa Działania w chwili obecnej nie jest właścicielem budynku wskazanego we wniosku. Wnioskodawca nie przewiduje wykorzystywania nabytego i odrestaurowanego projektu do czynności opodatkowanych. Po zakupieniu i odrestaurowaniu budynku, budynek ten nie będzie wykorzystywany do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Nabywane towary i usługi nie będą związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych. Wnioskodawca prowadzi szczegółową ewidencję analityczną umożliwiającą ewentualne wyodrębnienie czynności opodatkowanych, zwolnionych i niepodlegających opodatkowaniu.

Całość przychodów Wnioskodawcy stanowią przychody pochodzące z dotacji podmiotowej (zwolnionej z podatku VAT) oraz składek członkowskich członków stowarzyszenia. Proporcja określona zgodnie z art. 90 ust. 2-8 nie przekroczyła 2%.

Wniosek dotyczy projektu pn. "...". Projekt dotyczy promocji produktu lokalnego oraz poszukiwania i rozwoju innowacyjnych technik sprzedaży produkowanej lokalnie żywności. W ramach projektu planowana jest adaptacja budynku, organizacja festiwalu smaku oraz promocja produktu lokalnego.

Wniosek z dnia 29 września 2010 r. dotyczy jedynie projektu pn. "...".

W związku z powyższym zadano następujące pytanie (ostatecznie sformułowane w piśmie z dnia 14 grudnia 2010 r.):

Czy LGD będzie miała prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w odniesieniu do projektu pn. "...".

Zdaniem Wnioskodawcy (stanowisko ostatecznie sformułowane w piśmie z dnia 14 grudnia 2010 r.), nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w odniesieniu do projektu "...".

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 ww. ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Zgodnie z art. 88 ust. 4 ustawy o VAT obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (przypadek ten nie ma zastosowania w przedmiotowej sprawie).

Zgodnie z art. 96 ust. 4 ww. ustawy naczelnik urzędu skarbowego rejestruje podatnika i potwierdza jego zarejestrowanie jako "podatnika VAT czynnego" lub w przypadku podatników, o których mowa w ust. 3 - jako "podatnika VAT zwolnionego".

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi.

Z treści wniosku wynika, że Wnioskodawca będzie realizował projekt pn. "...". Projekt dotyczy promocji produktu lokalnego oraz poszukiwania i rozwoju innowacyjnych technik sprzedaży produkowanej lokalnie żywności. W ramach projektu planowana jest adaptacja budynku, organizacja festiwalu smaku oraz promocja produktu lokalnego.

Wnioskodawca nie jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT, nie składa deklaracji VAT-7.

Wnioskodawca w związku z realizacją projektu ponosić będzie wydatki na zakup towarów i usług udokumentowane fakturami VAT. W ramach projektu zakupiony zostanie zabytkowy budynek oraz usługi budowlane wraz z wyposażeniem biurowym jak meble, sprzęt komputerowy oraz kserograficzny i inne. Ponadto w ramach zakresu rzeczowego zostanie zorganizowany festiwal produktu lokalnego w ramach którego zostaną zakupione usługi promocyjne dotyczące usług nagłośnienia, wynajem urządzeń służących organizacji stoisk wystawienniczych, druk zaproszeń, folderów. Wnioskodawca nie będzie pobierał opłat od uczestników festynu, a całość kosztów zostanie pokryta z dotacji Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich 2007-2013. Na fakturach jako nabywca figurował będzie Wnioskodawca.

Nabywane w ramach przedmiotowego projektu towary i usługi nie będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Lokalna Grupa Działania w chwili obecnej nie jest właścicielem budynku wskazanego we wniosku. Po zakupieniu i odrestaurowaniu budynku, budynek ten nie będzie wykorzystywany do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Nabywane towary i usługi nie będą związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych.

Mając zatem na uwadze wskazany wyżej przepis art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie nie został spełniony podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentujących nabywane towary i usługi - brak związku dokonanych zakupów ze sprzedażą opodatkowaną, a ponadto Wnioskodawca nie jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT. Wnioskodawca nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentującej nabycie towarów i usług w związku z realizacją ww. projektu.

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Zgodnie z art. 14b § 3 cyt. w sentencji ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Należy zatem zaznaczyć, że wydając przedmiotową interpretację tut. organ oparł się na wynikającym z treści wniosku opisie zdarzenia przyszłego, z którego wynika, iż Wnioskodawca nie jest zarejestrowany jako podatnik podatku VAT czynny. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego zdarzenia przyszłego, a w szczególności prowadzenia przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej generującej podatek należny oraz zarejestrowania się Wnioskodawcy jako podatnika VAT czynnego, udzielona interpretacja traci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl