IBPP4/443-1468/11/AZ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 29 grudnia 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-1468/11/AZ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 26 września 2011 r. (data wpływu 30 września 2011 r.) uzupełnionym pismem z dnia 8 grudnia 2011 r. (data wpływu 12 grudnia 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania czy wynagrodzenie za realizację zadań przewozowych będzie stanowiło obrót podlegający opodatkowaniu podatkiem VAT oraz jaką stawką podatku VAT - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 września 2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania czy wynagrodzenie za realizację zadań przewozowych będzie stanowiło obrót podlegający opodatkowaniu podatkiem VAT oraz jaką stawką podatku VAT. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 8 grudnia 2011 r. (data wpływu 12 grudnia 2011 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu nr IBPP4/443-1468/11 z dnia 12 grudnia 2011 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca jest spółką prawa handlowego, powstałą w wyniku komercjalizacji przedsiębiorstwa państwowego. Spółka wykonuje usługi w zakresie regularnego przewozu osób w transporcie drogowym na liniach krajowych i międzynarodowych. Sprzedaż biletów uprawniających do przejazdu na poszczególnych liniach rejestrowana jest za pomocą kas rejestrujących - fiskalnych. Dokonywana jest też sprzedaż biletów miesięcznych imiennych przy użyciu drukarki fiskalnej i licencjonowanego oprogramowania.

Przy sprzedaży biletów firma honoruje ulgi ustawowe zgodnie z przepisami. Dodatkowo świadczy usługi w zakresie wynajmu i obsługi taboru (stacja kontroli pojazdów, myjnia, stacja obsługi) jak również prowadzi działalność handlową w zakresie sprzedaży detalicznej paliw płynnych i artykułów spożywczych.

W roku 2010 r. akcje Spółki zostały przekazane nieodpłatnie Związkowi Gmin "...". W chwili obecnej Związek Gmin jest właścicielem 100% kapitału zakładowego spółki. Głównym celem przekazania Spółki Związkowi Gmin było bieżące i nieprzerwane zaspokajanie potrzeb wspólnoty samorządowej w zakresie transportu zbiorowego osób na terenie Gmin będących członkami Związku. Związek Gmin "..." pełni funkcję organizatora publicznego transportu zbiorowego na terenie gmin. Do zadań związku zgodnie z zapisami ustawy z dnia 16 grudnia 2010 r. o publicznym transporcie zbiorowym należy organizowanie publicznego transportu zbiorowego poprzez między innymi zawieranie umów o oświadczenie usług w zakresie transportu zbiorowego, ustalanie opłat za przewóz, ustalanie sposobu dystrybucji biletów za usługę świadczoną przez operatora w zakresie publicznego transportu zbiorowego.

Wnioskodawca (zwany w dalszej części Spółką) wykonuje transport zbiorowy na terenie gmin należących do Związku Gmin "..". Ze względu na to iż ustalone przez Związek ceny biletów nie pokrywają ponoszonych kosztów Spółka oprócz wpływów za bilety otrzymuje od Związku dopłaty do biletów wg zasad określonych uchwałą Związku. Kwota dopłat jest opodatkowana podatkiem wg stawki 8%.

W bieżącym roku planowana jest zmiana zasad organizacji i rozliczania komunikacji realizowanej na potrzeby Związku Gmin. Spółka zamierza zawrzeć umowę ze Związkiem Gmin na świadczenie usług przewozowych, które będą wykonywane w ramach prowadzonej działalności przez Spółkę. Zgodnie z planowaną umową wpływy ze sprzedanych biletów byłyby w całości przekazywane do Związku natomiast Spółka otrzymywałaby za wykonywane usługi wynagrodzenie proporcjonalne do ilości przejechanych kilometrów (wg ustalonej stawki za 1 kilometr).

Komunikacja byłaby prowadzona na rachunek i ryzyko Związku ale sprzedaż biletów prowadzona będzie w kasach Spółki, a także w bileterkach autobusowych. Sprzedaż biletów odbywałaby się na podstawie paragonów fiskalnych, zawierających wszystkie niezbędne informacje, stosownie do § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące oraz warunków ich stosowania (Dz. U. Nr 212, poz. 1338). Na paragonie fiskalnym dokumentującym sprzedaż biletu jako przewoźnik widoczna byłaby Spółka. Ze względu na to iż kasy Spółki jak też autobusy oprócz komunikacji której organizatorem jest Związek Gmin obsługują również komunikacje realizowaną w ramach prowadzonej przez spółkę działalności nie ma możliwości umieszczenia na paragonach fiskalnych danych Związku Gmin. Te same dane byłyby uwidocznione na wtórnikach drukowanych przez kasę fiskalną które podlegają przechowaniu w dłuższym okresie. Podkreślić należy, że kasy rejestrujące i ich algorytmy działania są zdeterminowane przepisami i brak jest możliwości ingerencji w strukturę oprogramowania przez podatnika. Ponieważ jednak Spółka pracuje przy użyciu zintegrowanego systemu informatycznego, który powiązany jest z drukarkami fiskalnymi wartość obrotu sprzedaży obcej i własnej rejestrowanej za pomocą kas fiskalnych odzwierciedlona jest w ewidencji komputerowej i pojawia się na sporządzonych na jej podstawie zestawieniach komputerowych - dziennych lub miesięcznych, wykazujących kwoty sprzedaży własnej Spółki i obcej realizowanej dla Związku Gmin. Podkreślenia wymaga, że na podstawie tych danych, Spółka jest w stanie w sposób prawidłowy przyporządkować kwoty obrotu własnego i obcego do konkretnych stawek VAT. W efekcie Spółka w oparciu o dane z ewidencji ma możliwość dokonania autokorekty kwoty podatku VAT, wykazanego w raportach fiskalnych, w taki sposób, aby kwota tego podatku uwzględniała odrębnie obrót własny i obcy.

Ze względu na to, że sprzedaż biletów dokonywana byłaby w kasach biletowych i bileterkach autobusowych należących do Spółki za świadczone usługi pośrednictwa w sprzedaży biletów Spółka otrzymywałaby także wynagrodzenie prowizyjne.

W piśmie z dnia 8 grudnia Wnioskodawca poinformował, że dla świadczonych usług przewozu osób posługuje się symbolem PKWiU 49.31.2.

Ponadto Wnioskodawca uściślił, że zamierza zawrzeć ze Związkiem Gmin jedną umowę na świadczenie usług przewozu osób oraz pośrednictwa w sprzedaży biletów z której będzie wynikało, że Spółka otrzymuje wynagrodzenie proporcjonalnie do przejechanych kilometrów oraz że dokonuje sprzedaży biletów w imieniu i na rzecz Związku Gmin i otrzymuje za to wynagrodzenie w postaci prowizji.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy wynagrodzenie za realizację zadań przewozowych (zgodnie z umową zawartą pomiędzy Spółką, a Związkiem Gmin wyliczane jako iloczyn przejechanych kilometrów i uzgodnionej stawki za 1 kilometr) będzie stanowiło obrót podlegający VAT w rozumieniu art. 29 ustawy o VAT oraz czy podlega opodatkowaniu stawką 8%.

Zdaniem Wnioskodawcy, wynagrodzenie za realizację zadań przewozowych stanowi przychód z tytułu usług przewozu osób i tym samym podlega opodatkowaniem podatkiem od towarów i usług w wysokości 8%.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, natomiast przez świadczenie usług w myśl art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ustawy.

W myśl art. 29 ust. 1 ustawy o VAT podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy lub osoby trzeciej. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Pojęcie sprzedaży zostało zdefiniowane w art. 2 pkt 22 ustawy o VAT i należy przez nie rozumieć odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Zauważyć w tym miejscu należy, iż usługa, w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, to transakcja gospodarcza, co oznacza, iż stosunek prawny łączący strony musi wiązać się ze świadczeniem wzajemnym. Aby uznać dane świadczenie za odpłatne świadczenie usług, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Musi istnieć bezpośredni związek pomiędzy świadczoną usługą i przekazanym za nią wynagrodzeniem. Oznacza to, że z danego stosunku prawnego, na podstawie którego wykonywana jest usługa, musi wynikać wyraźna, bezpośrednia korzyść na rzecz świadczącego usługę

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca wykonuje transport zbiorowy na terenie gmin należących do Związku Gmin. Wnioskodawca zamierza zawrzeć umowę ze Związkiem Gmin na świadczenie usług przewozowych, które będą wykonywane w ramach prowadzonej działalności przez Wnioskodawcę. Zgodnie z planowaną umową wpływy ze sprzedanych biletów byłyby w całości przekazywane do Związku natomiast Wnioskodawca otrzymywałaby za wykonywane usługi wynagrodzenie proporcjonalne do ilości przejechanych kilometrów (wg ustalonej stawki za 1 kilometr).

Należy w tym miejscu przytoczyć przepisy ustawy z dnia 16 grudnia 2010 r. o publicznym transporcie zbiorowym (Dz. U. z 2011 r. Nr 5, poz. 13), regulujące kwestie publicznego transport zbiorowego. Zgodnie z art. 7 ust. 1, ww. ustawy w zależności od obszaru działania lub zasięgu przewozów, publiczny transport zbiorowy jest organizowany przez: gminę, związek międzygminny, powiat, związek powiatów, województwo lub ministra właściwego do spraw transportu.

Ustawa o publicznym transporcie zbiorowym (art. 4 ust. 1 pkt 8) przewiduje różny status prawny podmiotów, które realizują zadania operatora publicznego transportu zbiorowego. W świetle tej regulacji może to być samorządowy zakład budżetowy oraz przedsiębiorca uprawniony do prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie przewozu osób, który zawarł z organizatorem publicznego transportu zbiorowego umowę o świadczenie usług w zakresie publicznego transportu zbiorowego, na linii komunikacyjnej określonej w umowie.

Publiczny transport zbiorowy odbywa się na zasadach konkurencji regulowanej, o której mowa w rozporządzeniu (WE) nr 1370/2007, zgodnie z zasadami określonymi w ustawie oraz z uwzględnieniem potrzeb zrównoważonego rozwoju publicznego transportu zbiorowego. Publiczny transport zbiorowy może odbywać się na podstawie:

1.

umowy o świadczenie usług w zakresie publicznego transportu zbiorowego;

2.

potwierdzenia zgłoszenia przewozu;

3.

decyzji o przyznaniu otwartego dostępu (art. 5 ww. ustawy o publicznym transporcie zbiorowym).

W przypadku więc, gdy przedsiębiorca uprawniony do prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie przewozu osób, zawarł z organizatorem publicznego transportu zbiorowego umowę o świadczenie usług w zakresie publicznego transportu zbiorowego, to pomiędzy stronami zaistnieje więź o charakterze zobowiązaniowym, która na gruncie ustawy stanowi świadczenie usługi. W rozpatrywanej sprawie otrzymywane za świadczenie usług przewozowych wynagrodzenie proporcjonalne do ilości przejechanych kilometrów (wg ustalonej stawki za 1 kilometr), jest wynagrodzeniem za świadczenie usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy, które podlega opodatkowaniu podatkiem VAT.

W świetle powyższego wynagrodzenie za realizację zadań przewozowych (zgodnie z umową zawartą pomiędzy Wnioskodawcą a Związkiem Gmin wyliczane jako iloczyn przejechanych kilometrów i uzgodnionej stawki za 1 kilometr) będzie stanowiło obrót podlegający VAT w rozumieniu art. 29 ustawy o VAT.

Co do zasady, stawka podatku VAT zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, wynosi 22%, z zastrzeżeniem art. 41 ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1 ustawy.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz rozporządzeń wykonawczych do tej ustawy, przewidują dla niektórych towarów i usług stawki obniżone lub zwolnienie od podatku.

W oparciu o ust. 2 powołanego artykułu, dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

W myśl art. 146a pkt 1 ww. ustawy o VAT - dodanego do tej ustawy od dnia 1 stycznia 2011 r. - w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f,

1.

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%;

2.

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

W pozycji 155 załącznika nr 3 do ustawy wymienione są usługi pasażerskiego, miejskiego i podmiejskiego transportu lądowego - PKWiU 49.31.

Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny sprawy oraz powołane przepisy należy stwierdzić, że świadczone przez Wnioskodawcę usługi przewozu osób sklasyfikowane do grupowania PKWiU 49.31, stosownie art. 41 ust. 2 ustawy o VAT oraz poz. 155 załącznika nr 3 opodatkowaniu stawką podatku VAT w wysokości 8%.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie, ul. Józefa Ignacego Kraszewskiego 4A, 35-016 Rzeszów po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl