IBPP4/443-1467/10/JP - Brak możliwości obniżenia przez gminę podatku VAT w związku z realizacją projektu budowy infrastruktury informatycznej.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 30 listopada 2010 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-1467/10/JP Brak możliwości obniżenia przez gminę podatku VAT w związku z realizacją projektu budowy infrastruktury informatycznej.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 1 października 2010 r. (data wpływu 6 października 2010 r.), uzupełnionym pismem z dnia 17 listopada 2010 r. (data wpływu 19 listopada 2010 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku VAT należnego o podatek naliczony wynikający z faktur VAT dokumentujących nabycie towarów w związku z realizacją projektu pn. "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 października 2010 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku VAT należnego o podatek naliczony wynikający z faktur VAT dokumentujących nabycie towarów w związku z realizacją projektu pn. "...". Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 17 listopada 2010 r. (data wpływu 19 listopada 2010 r.).

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Gmina (w roli Partnera) jest jednym z partnerów Lidera i zamierza pozyskać środki na realizację projektu pn. "..." wraz z pozostałymi 28-oma Partnerami (...) i Liderem Gmina Miasto C.

Przez infrastrukturę informatyczną rozumie się budowę sieci światłowodowej szerokopasmowej (szkieletowej) oraz sieci dystrybucyjnej.

Projekt jest kompleksową inwestycją zmierzającą do poprawy infrastruktury informatycznej poprzez umożliwienie szerokopasmowego dostępu do internetu mieszkańcom, przedsiębiorcom i instytucjom Gminy a także mieszkańcom objętych projektem. Z projektu tego będzie korzystała jednostka (np. Związek Gmin), na mocy stosownych uchwał organów stanowiących gmin. Powołany podmiot (Związek Międzygminny) będzie odpowiadał za utrzymanie łączności teleinformatycznej pomiędzy gminami. Ponadto będzie mógł uzyskiwać przychody z dzierżawy (niewykorzystanych na potrzeby samorządów) zasobów infrastruktury podmiotom telekomunikacyjnym, celem pokrycia części kosztów związanych z utrzymaniem całej infrastruktury.

Dokonane na potrzeby projektu zakupy towarów i usług nie będą w żaden sposób związane z wykonywaniem przez Gminę czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

W ramach realizowanego projektu zostaną zakupione towary (kable światłowodowe, rury kablowe, urządzenia telekomunikacyjne) i usługi budowlane, które będą opodatkowane stawką VAT 22%.

Zakupione towary trafią proporcjonalnie do partnerów do założonego i planowanego zakresu rzeczowego wynikającego z dokumentacji. Część usług będzie wykonywana na majątku Partnera, czyli Gminy (budynki, drogi gminne), a część po drogach powiatowych, wojewódzkich i krajowych. Lider będzie realizował projekt kompleksowo przy współudziale Partnerów zgodnie z zawartą umową. Gmina jako Partner zobowiązana jest do realizowania prac w ramach projektu zgodnie z wnioskiem o dofinansowanie, studium wykonalności oraz dokumentacją techniczną projektu.

Jako Partner Gmina jest zobowiązana do zabezpieczenia w swoim budżecie przypadającej na niego kwoty wkładu własnego i kosztów niekwalifikowanych oraz do pokrycia wszelkich kosztów za usługi, dostawy i roboty budowlane przypadających na Gminę jako Partnera zgodnie ze Studium Wykonalności Technicznej. Gmina jako Partner Lidera zobowiązuje się do zapłaty w terminie wystawionych faktur za realizację danego zakresu projektu.

Partner uczestniczy również w przetargu z Liderem na wykonawcę usług, dostaw i robót budowlanych zgodnie z ustawą z dnia 29 stycznia 2004 r. i prawo zamówień publicznych. Faktury za dostawy, roboty i usługi będą wystawiane na Gminę jako Partnera i będzie dokonywana ich zapłata.

Partner zobowiązuje się iż przez okres co najmniej 5 lat od daty zakończenia realizacji rzeczowej projektu infrastruktura nie będzie podlegać znaczącym modyfikacjom.

Partner jest zobowiązany zwrócić dofinansowanie na konto Instytucji Zarządzającej, zgodnie z poleceniem zwrotu w terminie wyznaczonym przez Instytucję Zarządzającą, w przypadku, gdy w okresie obowiązywania niniejszej umowy infrastruktura informatyczna będąca przedmiotem projektu ulegnie znaczącej modyfikacji.

Partner jest zobowiązany do zapewnienia ciągłości utrzymania infrastruktury informatycznej będącej przedmiotem projektu co najmniej przez okres 5 lat od dnia finansowego zakończenia realizacji projektu.

Partnerzy odpowiadają za zobowiązania związane z realizacją niniejszej umowy do wysokości ich udziału całkowitego w projekcie.

Partner zobowiązany jest do dołożenia maksymalnej staranności dla osiągnięcia zamierzonego celu i zgodnego współdziałania z Liderem w ramach projektu.

Partner jest zobowiązany również do udostępnienia Liderowi i pozostałym Partnerom oraz Komitetowi Sterującemu Projektu wszelkich materiałów dotyczących realizacji Projektu.

Partner zobowiązuje się do:

* niezwłocznego przekazywania Liderowi wszystkich dokumentów i informacji w czasie obowiązywania umowy,

* pomiaru wskaźników produktów, rezultatów osiągniętych dzięki realizacji Projektu zgodnie ze wskaźnikami monitoringowymi zamieszczonymi we wniosku,

* zapewnienia i udostępnienia niezbędnych pomieszczeń na węzły teletransmisyjne sieci,

* poddania się kontroli uprawnionych instytucji i niezwłocznego usunięcia stwierdzonych nieprawidłowości,

* zwrotu środków z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego przypadających na Partnera w przypadku stwierdzonych nieprawidłowości i niezgodności z ustawą o finansach publicznych oraz ustawą prawo zamówień publicznych ich wydatkowaniu (dokonanie korekt).

Właścicielem powstałego mienia będzie każdy z Partnerów w części dla niego przypadającej.

Stroną umowy użyczenia powstałego mienia będą poszczególni Partnerzy biorący udział w projekcie (gminy).

Efekty zrealizowanego projektu nie będą generowały dla Gminy żadnego obrotu z uwagi na nieodpłatne przekazanie majątku.

Ponadto jak wskazał Wnioskodawca w piśmie z dnia 17 listopada 2010 r. wyposażenie Związku Międzygminnego w infrastrukturę powstałą w wyniku realizacji projektu nastąpi na podstawie przekazania jej Związkowi w nieodpłatne użytkowanie.

Faktury związane z realizacją projektu będą wystawiane na Wnioskodawcę w części na niego przypadającej, zgodnie z przypadającym na niego zakresem robót.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie (ostatecznie sformułowane w piśmie z dnia 17 listopada 2010 r.):

Czy Wnioskodawca jako Partner Lidera będzie miał możliwość obniżyć kwotę podatku VAT należnego o podatek naliczony wynikającego z faktur VAT dokumentujących nabycie towarów i usług w związku z realizacją projektu pn. "...".

Zdaniem Wnioskodawcy, nie będzie przysługiwało prawo do dokonania odliczeń podatku VAT przy realizacji projektu pn. "...", bowiem zgodnie z art. 8 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług nieodpłatne świadczenie usług nie będzie traktowane jak odpłatne świadczenie usług, ponieważ jest związane z prowadzeniem działalności przez Gminę.

Na etapie planowania inwestycji założono, że celem przewidzianych wydatków na wykonanie projektu (bez względu na rodzaj podmiotu zarządzającego powstałą infrastrukturą), nie będzie odpłatne świadczenie usług z wykorzystaniem wybudowanej infrastruktury przez Gminę. Zatem nabyte towary i usługi dotyczące przedmiotowego projektu nie będą związane ze sprzedażą opodatkowaną i zwolnioną. Z uwagi na nieodpłatne przekazanie majątku efekty zrealizowanego projektu nie będą generowały dla Wnioskodawcy żadnego obrotu. Inwestycja ma charakter celu publicznego, tym niemniej oddanie w nieodpłatne użytkowanie Związkowi Międzygminnemu czyni, że gminy nie zachowują własności inwestycji, same nie będą prowadziły czynności opodatkowanej podatkiem VAT (m.in. sprzedaży internetu oraz dzierżawy łącz światłowodowych operatorom telekomunikacyjnym). Założenia te wynikają głównie z tego, iż jednostki samorządu terytorialnego nie posiadają odpowiednich struktur organizacyjnych do samodzielnego zarządzania tak rozległą siecią teleinformatyczną. Natomiast samodzielne zarządzanie przez gminy swoimi odcinkami sieci światłowodowej, przy zależności tych odcinków od siebie (współzależność infrastruktury szkieletowej) może powodować ograniczenie dalszego rozwoju sieci w przyszłości oraz trudności w efektywnym jej wykorzystaniu. Sytuacja taka może negatywnie wpływać na dynamikę rozwoju gospodarczego Subregionu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Jak wynika z powyższego przepisu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług, w sytuacji gdy towary i usługi, z których nabyciem wiąże się podatek naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Aby zatem podatnik mógł obniżyć kwotę podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z dokonanych inwestycji, inwestycje te muszą być związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych, przy czym związek ten winien mieć charakter bezsporny. Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Zgodnie z przepisem § 12 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799), obowiązującym od dnia 1 stycznia 2010 r. zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.). gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszelkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, nie zastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują zadania w zakresie telekomunikacji (art. 7 ust. 1 pkt 3a cyt. ustawy o samorządzie gminnym).

Z przepisu art. 3 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 7 maja 2010 r. o wspieraniu rozwoju usług i sieci telekomunikacyjnych (Dz. U. z 2010 r. Nr 106, poz. 675) wynika również, ze jednostka samorządu terytorialnego może w celu zaspokajania zbiorowych potrzeb wspólnoty samorządowej budować lub eksploatować infrastrukturę telekomunikacyjną i sieci telekomunikacyjne oraz nabywać prawa do infrastruktury telekomunikacyjnej i sieci telekomunikacyjnych.

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca w ramach zadań własnych będzie wraz z Partnerami (Gminami) realizować projekt pn. "...".

Przez infrastrukturę informatyczną rozumie się budowę sieci światłowodowej szerokopasmowej (szkieletowej) oraz sieci dystrybucyjnej.

Projekt jest kompleksową inwestycją zmierzającą do poprawy infrastruktury informatycznej poprzez umożliwienie szerokopasmowego dostępu do internetu mieszkańcom, przedsiębiorcom i instytucjom Gminy a także mieszkańcom objętych projektem.

Jako Partner Wnioskodawca jest zobowiązany do zabezpieczenia w swoim budżecie przypadającej na niego kwoty wkładu własnego i kosztów niekwalifikowanych oraz do pokrycia wszelkich kosztów za usługi, dostawy i roboty budowlane przypadających na Wnioskodawcę jako Partnera zgodnie ze Studium Wykonalności Technicznej. Wnioskodawca jako Partner zobowiązuje się do zapłaty w terminie wystawionych faktur za realizację danego zakresu projektu. Faktury związane z realizacją projektu będą wystawiane na Wnioskodawcę w części na niego przypadającej, zgodnie z przypadającym na niego zakresem robót.

Zakupione towary trafią proporcjonalnie do partnerów do założonego i planowanego zakresu rzeczowego wynikającego z dokumentacji. Właścicielem powstałego mienia będzie każdy z Partnerów w części dla niego przypadającej.

Dokonane na potrzeby projektu zakupy towarów i usług nie będą w żaden sposób związane z wykonywaniem przez Wnioskodawcę czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Po zakończeniu realizacji inwestycji, z uwagi na ilość podmiotów (właścicieli infrastruktury, którymi są jednostki samorządu terytorialnego) planowane jest powołanie Związku Międzygminnego, którego zadaniem będzie m.in. zarządzanie infrastrukturą informatyczną. Wyposażenie Związku w mienie tj. powstałą infrastrukturę nastąpi na zasadzie nieodpłatnego użytkowania (na mocy stosownych uchwał organów stanowiących gmin).

Efekty zrealizowanego projektu nie będą generowały dla Wnioskodawcy żadnego obrotu z uwagi na nieodpłatne przekazanie majątku.

Zgodnie z art. 8 ust. 2 ustawy za odpłatne świadczenie usług uznaje się także nieodpłatne świadczenie usług niebędące dostawą towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług, jeżeli nie są one związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, a podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami, w całości lub w części.

Z powyższego wynika, że aby nieodpłatne świadczenie usług było objęte opodatkowaniem podatkiem VAT muszą być spełnione łącznie dwa warunki. Po pierwsze ustawa wyraźnie wskazuje, że nie ma podstaw do opodatkowania usług świadczonych co prawda nieodpłatnie, ale w związku z prowadzonym przez podatnika przedsiębiorstwem. Drugim warunkiem objęcia nieodpłatnych usług podatkiem VAT jest istnienie prawa podatnika do odliczenia całości lub części podatku naliczonego związanego ze świadczonymi usługami.

Przez usługi niezwiązane z prowadzeniem przedsiębiorstwa należy uznać wszelkie usługi, których świadczenie odbyło się bez związku z potrzebami prowadzonej działalności.

W myśl cytowanych wyżej przepisów o samorządzie gminnym, działalność w zakresie telekomunikacji należy do zadań własnych gminy. Oznacza to, że czynność nieodpłatnego przekazania mienia wytworzonego w ramach projektu w części przypadającej na Wnioskodawcę nowo powstałemu Związkowi Gmin, który te zadania także będzie wykonywał, jest czynnością związaną z prowadzeniem przedsiębiorstwa.

Zatem przekazanie do bezpłatnego użytkowania powstałej infrastruktury informatycznej nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, z uwagi na nieodpłatność tej czynności oraz fakt, iż nie ma w tym przypadku zastosowania art. 8 ust. 2 ustawy - nieodpłatne przekazanie mienia do użytkowania będzie się odbywało w związku z prowadzoną przez Gminę działalnością (wykonywanie zadań publicznych).

Biorąc pod uwagę powołane wyżej przepisy oraz opis zdarzenia przyszłego stwierdzić należy, iż nie zostanie spełniona przesłanka z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT warunkująca prawo podatnika do odliczenia podatku naliczonego, ponieważ towary i usługi zakupione w ramach realizacji ww. projektu nie będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonania czynności opodatkowanych.

Zatem Wnioskodawca nie będzie miał możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, wynikającego z faktur dokumentujących zakupy towarów i usług dokonywane w ramach projektu, bowiem nie zostanie w omawianym przypadku spełniona podstawowa przesłanka pozytywna jaką jest związek dokonanych zakupów ze sprzedażą opodatkowaną.

W konsekwencji powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Jednocześnie należy wskazać, że zgodnie z art. 14b § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa, Minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego.

Niniejsza interpretacja skierowana jest tylko do Wnioskodawcy i nie odnosi się do Lidera oraz pozostałych Partnerów Projektu, bowiem każdą czynność, z którą mogą być związane skutki podatkowo-prawne należy rozstrzygać indywidualnie.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa St. Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl