IBPP4/443-1463/11/EJ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 29 listopada 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-1463/11/EJ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 28 września 2011 r. (data wpływu 29 września 2011 r.), uzupełnionym pismem z dnia 10 października 2011 r. (data wpływu 14 października 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w ramach realizacji projektu pn. "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 września 2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów

i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w ramach realizacji projektu pn. "...". Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 10 października 2011 r. (data wpływu 14 października 2011 r.).

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca zakończył realizację projektu pn. "...". Projekt jest współfinansowany ze środków EFRR w ramach umowy Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013. Wydatki na realizację tego projektu były dokumentowane fakturami VAT. Powstałe w wyniku realizacji powyższego projektu obiekty zostały udostępnione do nieodpłatnego korzystania mieszkańcom i turystom. Na opisany wyżej stan faktyczny Wnioskodawca otrzymał interpretację indywidualną nr IBPP4/443-1052/09/JP z dnia 22 września 2009 r. w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT wykazanego na fakturach dokumentujących wykonanie powyższego projektu (zadania inwestycyjnego).

Z treści otrzymanej interpretacji wynikało, że Wnioskodawca nie może w jakikolwiek sposób odliczyć podatku VAT na fakturach dokumentujących wykonanie omawianego projektu (zadania inwestycyjnego), z powodu braku bezpośredniego i bezspornego związku dokonanych zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Obecnie Wnioskodawca jest na etapie rozliczania końcowego projektu z Instytucją Zarządzającą RPO W.

W związku ze znacznymi kosztami utrzymania i funkcjonowania powstałych obiektów, obciążającymi budżet Wnioskodawcy, Gmina wystąpiła do Instytucji Zarządzającej o zgodę na nieodpłatne przekazanie i powierzenie bieżącego zarządzania nad nimi G.

G. jest jednostką organizacyjną Gminy, nieposiadającą osobowości prawnej, prowadzoną w formie zakładu budżetowego. Jest samodzielnym podmiotem gospodarczym i czynnym podatnikiem podatku VAT.

W celu pokrywania kosztów utrzymania przekazanych obiektów, G. będzie pobierał opłaty od osób z nich korzystających.

Powyższe zmiany zasad eksploatacji bazy rekreacyjno-wypoczynkowej w pobliżu rzeki S. w okresie trwałości projektu, zostały zaakceptowane przez Instytucję Zarządzającą RPO W.

W piśmie z dnia 10 października 2011 r. Wnioskodawca wskazał, że przekazanie nieodpłatne powstałych obiektów i powierzenie bieżącego zarządzania nad nimi G., nie spowoduje zmiany przeznaczenia i sposobu użytkowania tych obiektów. Mówią o tym zasady trwałości projektu, zapisane w umowie na dofinansowanie. G. jest odrębnym podmiotem gospodarczym posiadającym regon, NIP, prowadzonym w formie zakładu budżetowego, który uzyskane dochody z działalności gospodarczej przeznacza w całości na pokrycie kosztów swej działalności.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca będzie mógł w jakikolwiek sposób odliczyć podatek VAT wykazany na fakturach dokumentujących wykonanie projektu (zadania inwestycyjnego) pn. "...", po nieodpłatnym przekazaniu i powierzeniu bieżącego administrowania ww. obiektem G....

Zdaniem Wnioskodawcy, w dalszym ciągu po przekazaniu nieodpłatnym G. obiektów powstałych w wyniku projektu (zadania inwestycyjnego) pn. "...", Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT wykazanego na fakturach dokumentujących wykonanie tego projektu (zadania inwestycyjnego).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów

i usług (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Jak wynika z powyższego przepisu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług, w sytuacji gdy towary i usługi, z których nabyciem wiąże się podatek naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Aby zatem podatnik mógł obniżyć kwotę podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z dokonanych inwestycji, inwestycje te muszą być związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych. Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.). gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszelkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, nie zastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują zadania w zakresie kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych (art. 7 ust. 1 pkt 10 cyt. ustawy o samorządzie gminnym).

Z przedstawionego stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) wynika, że Wnioskodawca zakończył realizację projektu pn. "...". Wnioskodawca planuje nieodpłatnie przekazać do użytkowania powstałą bazę rekreacyjno-wypoczynkową G. Nieodpłatne przekazanie powstałych obiektów nie spowoduje zmiany przeznaczenia i sposobu użytkowania tych obiektów. G. jest jednostką organizacyjną Gminy, nie posiada osobowości prawnej, prowadzoną w formie zakładu budżetowego. Jest samodzielnym podmiotem gospodarczym i czynnym podatnikiem podatku VAT. G. będzie pobierał opłaty od osób z nich korzystających. Uzyskane dochody z działalności gospodarczej przeznacza w całości na pokrycie kosztów swej działalności.

Biorąc pod uwagę powołane wyżej przepisy oraz opis stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) stwierdzić należy, iż nie zostanie spełniona przesłanka z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT warunkująca prawo podatnika do odliczenia podatku naliczonego, ponieważ towary i usługi zakupione w ramach realizacji ww. projektu nie będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonania czynności opodatkowanych, generujących podatek należny. Czynności opodatkowane będzie bowiem na tym obiekcie wykonywał G., który jest odrębnym od Wnioskodawcy podatnikiem podatku VAT i który będzie pobierał opłaty od osób korzystających z bazy na swoją rzecz.

Zatem Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT wykazanego na fakturach dokumentujących wykonanie projektu pn. "...", bowiem nie zostanie w omawianym przypadku spełniona podstawowa przesłanka pozytywna jaką jest związek dokonanych zakupów ze sprzedażą opodatkowaną.

W konsekwencji powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w przypadku interpretacji dotyczącej zdarzenia przyszłego - stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa St. Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl