IBPP4/443-1462/09/JP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 23 listopada 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-1462/09/JP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku, który wpłynął w dniu 10 listopada 2009 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania lub odliczenia podatku naliczonego z faktur zakupowych dotyczących realizacji projektu pn. "Niskoenergetyczne budynki użyteczności publicznej" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 listopada 2009 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania lub odliczenia podatku naliczonego z faktur zakupowych dotyczących realizacji projektu pn. "Niskoenergetyczne budynki użyteczności publicznej".

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Zgodnie z uchwałą z dnia 23 lipca 2009 r. Zarząd Województwa wybrał do dofinansowania w ramach Priorytetu V Środowisko, Działanie 5.3 Czyste powietrze i odnawialne źródła energii w ramach Programu Rozwoju Subregionu Centralnego (PRSC) Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007 -2013 (RPO 2007-2013) projekt pn. "Niskoenergetyczne budynki użyteczności publicznej".

Przedsięwzięcie to zakłada realizację szeregu inwestycji związanych z systemowymi zmianami gospodarki cieplnej w budynkach szkół, bibliotek i przedszkoli czterech miast Aglomeracji Górnośląskiej.

Przedmiotowy projekt, obejmujący Zespół Szkół, skierowany jest na ograniczenie zanieczyszczeń powietrza "u źródła" oraz zużycia energii cieplnej poprzez: wymianę nieefektywnego i nieekologicznego źródła ciepła na nowoczesne urządzenie dostarczające ciepło, termomodernizację, wymianę stolarki okiennej i drzwiowej oraz wymianę instalacji grzewczej.

W efekcie realizacji projektu zlikwidowane zostanie źródło "niskiej emisji" z jednoczesnym wzrostem parametrów pracy instalacji co. Inwestycja bezpośrednio przyczyni się do zmniejszenia bilansu cieplnego, zniweluje wydatki na utrzymanie obiektu dydaktycznego oraz istotnie ograniczy negatywne oddziaływanie na środowisko naturalne. Powyższe zgodne jest z celami głównymi, szczegółowymi, priorytetami oraz działaniem w ramach PRSC oraz RPO W 2007-2013.

W oparciu o wniosek aplikacyjny syntetyczne ujęcie nakładów inwestycyjnych (brutto) projektu przedstawia się następująco:

* wartość całkowita nakładów inwestycyjnych: 7.602.749,83 zł,

* wartość kosztów kwalifikowanych do dofinansowania: 6.504.055,56 zł,

* wartość nakładów ponoszonych przez gminę 4.603.079,41 zł,

* wartość nakładów pochodzących ze środków unijnych: 2.999.670,42 zł.

Zakłada się wykorzystanie dotacji ze środków EFRR, stanowiącej 46,12% kwalifikowanych wydatków publicznych oraz 53,88% środków własnych Miasta.

Zakres rzeczowy projektu (na podstawie wniosku aplikacyjnego) obejmuje: projekt budowlany, studium wykonalności, promocję, nadzory autorskie i branżowe, termomodernizację z wymianą stolarki okiennej i drzwiowej, modernizację wymiennikowni, instalację co, wentylację mechaniczną z odzyskiem ciepła, instalację c.u.w. z kolektorami słonecznymi, instalację odgromową oraz pozostałe roboty remontowe i p.poż.

Zgodnie z wnioskiem aplikacyjnym okres realizacji projektu został zaplanowany następująco:

* rozpoczęcie realizacji - 30 grudnia 2008 r.,

* zakończenie rzeczowe realizacji inwestycji -30 października 2009 r.,

* zakończenie finansowe realizacji inwestycji - 31 grudnia 2009 r.,

* rozliczenie projektu (przedstawienie ostatniego wniosku o płatność) - 26 stycznia 2010 r.

W myśl ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym art. 4 § 1 ust. 6, obszar realizacji przedmiotowego przedsięwzięcia znajduje odniesienie w zakresie zadań publicznych wykonywanych przez powiat. Planowany termin podpisania umowy o dofinansowanie to wrzesień 2009 r. Miasto będzie stroną umowy o dofinansowanie z Instytucją Zarządzającą RPO W (Zarządem Województwa), jak również pełni funkcję inwestora i jest płatnikiem ostatecznym faktur otrzymywanych w ramach projektu.

Dostęp do opisanych powyżej produktów projektu będzie powszechny i bezpłatny (jest to szkoła publiczna i niepłatna). Miasto, jak i Zespół Szkół (zarządca budynku) nie planują w oparciu o wyżej wymienione produkty projektu prowadzenia sprzedaży opodatkowanej podatkiem VAT.

Miasto na podstawie § 13 ust. 1 pkt 11 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. jest zwolnione z VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Miasto jako Beneficjent środków z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego ma możliwość odzyskania lub odliczenia podatku naliczonego z faktur zakupowych dotyczących realizacji projektu pn. "Niskoenergetyczne budynki użyteczności publicznej", dofinansowanego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013, Priorytet 5. Środowisko, Działanie 5.3. Czyste powietrze i odnawialne źródła energii.

Zdaniem Wnioskodawcy, z uwagi na brak jakiegokolwiek związku wydatków poniesionych oraz które zostaną poniesione w ramach przedmiotowego projektu z czynnościami opodatkowanymi Miasto nie ma prawa do odliczenia bądź zwrotu podatku naliczonego w całości lub części. Zgodnie z art. 86 ust. 1 prawo do odliczania podatku naliczonego istnieje w takim zakresie w jakim kupowane towary i usługi są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

W myśl postanowień art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Stosownie do postanowień art. 87 ust. 1 ustawy o VAT, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi. Dokumentem uprawniającym do odliczenia jest faktura VAT, otrzymana przez podatnika z tytułu nabycia przez niego towarów i usług.

Zgodnie z przepisem § 13 ust. 1 pkt 11 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336) zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W myśl art. 92 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1592 z późn. zm.) funkcje organów powiatu w miastach na prawach powiatu sprawuje rada miasta i prezydent miasta. Miasto na prawach powiatu jest gminą wykonującą zadania powiatu na zasadach określonych w tej ustawie (art. 92 ust. 2). Ustrój i działanie organów miasta na prawach powiatu, w tym nazwę, skład, liczebność oraz ich powoływanie i odwoływanie, a także zasady sprawowania nadzoru określa ustawa o samorządzie gminnym (art. 92 ust. 3 powołanej ustawy).

W świetle powyższego miasto na prawach powiatu jest gminą, której ustawodawca dodatkowo przypisał wykonywanie zadań powiatu.

Zgodnie z art. 4 ust. 1 cyt. ustawy o samorządzie powiatowym powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne o charakterze ponadgminnym w zakresie m.in. edukacji publicznej (art. 4 ust. 1 pkt 1 cyt. ustawy o samorządzie powiatowym).

Z opisu stanu faktycznego przedstawionego we wniosku wynika, że Wnioskodawca w ramach Priorytetu V Środowisko, Działanie 5.3 Czyste powietrze i odnawialne źródła energii w ramach Programu Rozwoju Subregionu Centralnego (PRSC) Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007 -2013 (RPO W 2007-2013) zamierza zrealizować projekt pn. "Niskoenergetyczne budynki użyteczności publicznej".

Przedmiotowy projekt, obejmujący Zespół Szkół, skierowany jest na ograniczenie zanieczyszczeń powietrza "u źródła" oraz zużycia energii cieplnej poprzez: wymianę nieefektywnego i nieekologicznego źródła ciepła na nowoczesne urządzenie dostarczające ciepło, termomodernizację, wymianę stolarki okiennej i drzwiowej oraz wymianę instalacji grzewczej.

W efekcie realizacji projektu zlikwidowane zostanie źródło "niskiej emisji" z jednoczesnym wzrostem parametrów pracy instalacji co. Inwestycja bezpośrednio przyczyni się do zmniejszenia bilansu cieplnego, zniweluje wydatki na utrzymanie obiektu dydaktycznego oraz istotnie ograniczy negatywne oddziaływanie na środowisko naturalne. Powyższe zgodne jest z celami głównymi, szczegółowymi, priorytetami oraz działaniem w ramach PRSC oraz RPO W 2007-2013.

Zakres rzeczowy projektu (na podstawie wniosku aplikacyjnego) obejmuje: projekt budowlany, studium wykonalności, promocję, nadzory autorskie i branżowe, termomodernizację z wymianą stolarki okiennej i drzwiowej, modernizację wymiennikowni, instalację co, wentylację mechaniczną z odzyskiem ciepła, instalację c.u.w. z kolektorami słonecznymi, instalację odgromową oraz pozostałe roboty remontowe i p.poż.

Zgodnie z wnioskiem aplikacyjnym okres realizacji projektu został zaplanowany następująco:

* rozpoczęcie realizacji - 30 grudnia 2008 r.,

* zakończenie rzeczowe realizacji inwestycji -30 października 2009 r.,

* zakończenie finansowe realizacji inwestycji - 31 grudnia 2009 r.,

* rozliczenie projektu (przedstawienie ostatniego wniosku o płatność) - 26 stycznia 2010 r.

Miasto będzie stroną umowy o dofinansowanie z Instytucją Zarządzającą RPO W (Zarządem Województwa), jak również pełni funkcję inwestora i jest płatnikiem ostatecznym faktur otrzymywanych w ramach projektu.

Dostęp do opisanych powyżej produktów projektu będzie powszechny i bezpłatny (jest to szkoła publiczna i niepłatna). Miasto, jak i Zespół Szkół (zarządca budynku) nie planują w oparciu o wyżej wymienione produkty projektu prowadzenia sprzedaży opodatkowanej podatkiem VAT.

Zatem w oparciu o przedstawione zdarzenie przyszłe oraz obowiązujący w tym zakresie stan prawny należy stwierdzić, iż w przedmiotowej sprawie nie znajdzie zastosowania cytowany na wstępie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, bowiem jak już wskazano wyżej, obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a jedną z podstawowych przesłanek pozytywnych jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

W konsekwencji z uwagi na niespełnienie podstawowej pozytywnej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, Gminie nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją projektu pod nazwą "Niskoenergetyczne budynki użyteczności publicznej". Tym samym Wnioskodawca nie będzie miał prawa do otrzymania z tego tytułu zwrotu różnicy podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy o VAT.

Ponadto należy zaznaczyć, iż w przedmiotowej sprawie nie znajdą również zastosowania uregulowania § 22 ust. 1 i 2 cyt. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r., w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług. Przepisy ww. rozporządzenia przewidują bowiem możliwość zwrotu kwoty podatku naliczonego zarejestrowanym podatnikom, którzy dokonują nabycia towarów i usług (w całości lub w części) za środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o której mowa w § 8 ust. 3 i 4 ww. rozporządzenia, a w szczególności przedakcesyjnych środków Unii Europejskiej (PHARE). W przypadku finansowania programów, realizowanych w ramach Programów Ramowych Unii Europejskiej oraz innych programów wspólnotowych Unii Europejskiej, warunkiem uzyskania zwrotu jest zawarcie umowy na realizację projektu przed dniem 1 maja 2004 r.

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym nie ma prawa do odliczenia bądź zwrotu podatku naliczonego w całości lub części, należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl