IBPP4/443-146/11/EJ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 7 kwietnia 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-146/11/EJ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 20 stycznia 2011 r. (data wpływu 25 stycznia 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT w całości lub w części lub ubiegania się o zwrot różnicy podatku VAT w związku z realizowanym projektem pn. "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 stycznia 2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT w całości lub w części lub ubiegania się o zwrot różnicy podatku VAT w związku z realizowanym projektem pn. "...".

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca jest zarejestrowanym i czynnym podatnikiem podatku od towarów l usług, rozliczającym się z podatku z tytułu zarejestrowanych umów cywilno-prawnych tj. umów użytkowania wieczystego oraz umów o najem lokali komunalnych. Gmina otrzymała dofinansowanie ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach osi 6 - Wzmocnienie Ośrodków Miejskich i Rewitalizacja Małych Miast, Działania 6.2 - Rewitalizacja Małych Miast, Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013 na realizację projektu pn. "...". Zgodnie z umową nr X o dofinansowanie projektu beneficjent, dla którego VAT jest wydatkiem kwalifikowalnym zobowiązany jest przedkładać do Instytucji Zarządzającej RPOW na lata 2007-2013 informację o braku możliwości odliczenia podatku VAT.

Termin realizacji projektu: od 14 listopada 2008 r. do 31 sierpnia 2011 r. Przedmiotem projektu jest rewitalizacja terenów dymarkowskjch poprzez budowę centrum kulturowo-archeologicznego w skład, którego wchodzić będą m.in. obiekty: amfiteatr, Dom..., Szałas..., chaty rzemieślnicze, sztolnia oraz kładka piesza nad strumieniem w formie drewnianego mostka wraz z odtworzeniem drogi dojazdowej w wąwozie. Charakterystyczną cechą przedsięwzięcia będzie wzajemne przenikanie się dwóch kultur. Ilustrację pogranicza kultur będą stanowiły budowle z czasów imperium rzymskiego z pierwszych wieków naszej ery a nawet celtyckie i rodzime. Rekonstrukcja osady dymarsko-rzemieślniczej pozwala na pokazanie w formie skrótu pełnego cyklu produkcyjnego związanego z wytopem żelaza oraz życiem pradziejowych społeczności zamieszkującej zbocza Góry.

Projekt należy do inwestycji sektora samorządowego. Inwestycje rzeczowe realizowane przez samorządy nie są efektywne z punktu widzenia rachunku opłacalności i rentowności w odróżnieniu do inwestycji komercyjnych, które przynoszą znaczne dochody i zyski. W przypadku realizacji inwestycji samorządowych przychody nie występują lub są tak małe, że nie pokrywają poniesionych wydatków, dlatego nakłady rekompensowane są korzyściami społecznymi. Projekt wpłynie na wzrost atrakcyjności inwestycyjnej, podniesienie standardu życia i pracy na wsi, zaspokojenie potrzeb społeczności, zwiększenie liczby osób odwiedzających region i nie będzie generował żadnego zysku. Biorąc powyższe pod uwagę uznaje się inwestycję za efektywną pod względem społecznym.

Powstałe w wyniku realizacji projektu produkty i osiągnięte rezultaty pozostaną na poziomie lokalnym i zachowają trwałość po zakończeniu okresu inwestycyjnego. Wnioskodawca jako beneficjent posiada pełną zdolność organizacyjną i finansową do zrealizowania i utrzymania trwałości projektu w okresie 5 lat od daty finansowego zakończenia projektu, a perspektywa dalszego utrzymania przedmiotu inwestycji należeć będzie w dalszym ciągu do Urzędu Gminy. Nie przewiduje się przekazania wybudowanej infrastruktury na własność innym jednostkom w całym okresie jej eksploatacji w tym, co najmniej w okresie 5 lat po zakończeniu realizacji projektu.

Zakłada się, iż obiekty będą udostępniane w celach kulturalnych i turystycznych nieodpłatnie. Przewiduje się jedynie, że obiekt będzie nieodpłatnie użyczany w ramach zadań własnych gminy w zakresie rozpowszechniania kultury, rozwoju turystyki oraz wypoczynku mieszkańców do Gminnego Ośrodka Kultury - samorządowej osoby prawnej, celem organizacji imprezy masowej pn. "...", na którą to imprezę Gminny Ośrodek Kultury zakłada sprzedaż biletów wstępu.

Projekt, którego przedmiotem jest rekonstrukcja osady dymarsko-rzemieślniczej nie powstaje w celach komercyjnych. Żadne towary, ani usługi nabywane w związku z realizacją przedmiotowego projektu nie są i nie będą związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych. Centrum kulturowo-archeologiczne jest w trakcie budowy w związku z tym, gmina nie dokonywała na tym obiekcie żadnych czynności. Realizacja projektu nie wpłynie na wzrost dochodów w gminie. Koszty ponoszonego podatku VAT gmina wpisała w koszty kwalifikowane projektu z powodu braku możliwości jego odliczenia.

Gmina realizuje projekt w ramach zadań własnych gminy. Zgodnie z ustawą z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn zm.) do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy.

Towary i usługi nabyte w związku z realizacją ww. inwestycji nie są wykorzystywane przez gminę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Zrealizowana inwestycja nie jest przeznaczona na cele gospodarcze ani też komercyjne. Inwestycja ta została zrealizowana celem zaspokojenia zbiorowych potrzeb wspólnoty samorządowej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca jako beneficjent w odniesieniu do realizowanego projektu pn. "..." ma możliwość odliczenia podatku VAT w całości lub w części lub ubiegania się o zwrot różnicy podatku VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy, w przedstawionej sytuacji brak jest związku nabywanych towarów i usług ze sprzedażą opodatkowaną, nie zachodzą zatem przesłanki wymienione w art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, stąd podatnik nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego lub zwrotu różnicy podatku.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym, na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Natomiast zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 10 do zadań własnych gminy należy zaspokojenie zbiorowych potrzeb wspólnoty w szczególności obejmujące sprawy kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych.

Zaznaczyć należy, że jednostki samorządu terytorialnego takie jak gminy są uczestnikami sektora finansów publicznych objętych zwolnieniem z opodatkowania, o którym mowa w § 8 ust. 1 pkt 13 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonywania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 z późn. zm.), w myśl którego zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Uregulowanie to zostało powtórzone w tym samym brzmieniu w § 12 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonywania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Zgodnie z art. 87 ust. 1 ustawy o VAT, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewatpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Zgodnie z § 12 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799), obowiązującym od dnia 1 stycznia 2010 r., zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Nadmienić należy, że ww. uregulowanie ujęte zostało w tym samym brzemieniu w § 13 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 246, poz. 1649) obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011 r.

Należy zauważyć, iż ze zwolnienia od podatku mogą korzystać wyłącznie czynności, które generalnie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, tj. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług. Nabywanie towarów i usług nie rodzi po stronie nabywcy żadnych konsekwencji w podatku należnym, dlatego też czynność ta (nabycie) nie może korzystać ze zwolnienia od podatku. Dopiero dysponowanie powstałym mieniem może być rozpatrywane w kategorii czynności opodatkowanych podatkiem VAT lub zwolnionych czy też niepodlegających opodatkowaniu, co w konsekwencji ma wpływ na prawo do odliczenia podatku VAT. Nie można zatem uznać, iż "budowa" może korzystać ze zwolnienia od podatku.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych (art. 7 ust. 1 pkt 10 cyt. ustawy o samorządzie gminnym).

Z przedstawionego opisu stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca realizuje projekt pn. "...". Powstałe w wyniku realizacji projektu produkty i osiągnięte rezultaty pozostaną na poziomie lokalnym i zachowają trwałość po zakończeniu okresu inwestycyjnego. Wnioskodawca jako beneficjent posiada pełną zdolność organizacyjną i finansową do zrealizowania l utrzymania trwałości projektu w okresie 5 lat od daty finansowego zakończenia projektu, a perspektywa dalszego utrzymania przedmiotu inwestycji należeć będzie w dalszym ciągu do Urzędu Gminy. Nie przewiduje się przekazania wybudowanej infrastruktury na własność innym jednostkom w całym okresie jej eksploatacji w tym, co najmniej w okresie 5 lat po zakończeniu realizacji projektu.

Zakłada się, iż obiekty będą udostępniane w celach kulturalnych i turystycznych nieodpłatnie. Przewiduje się jedynie, że obiekt będzie nieodpłatnie użyczany w ramach zadań własnych gminy w zakresie rozpowszechniania kultury, rozwoju turystyki oraz wypoczynku mieszkańców do Gminnego Ośrodka Kultury - samorządowej osoby prawnej, celem organizacji imprezy masowej pn. "...", na którą to imprezę Gminny Ośrodek Kultury zakłada sprzedaż biletów wstępu.

Towary i usługi nabyte w związku z realizacją ww. inwestycji nie są wykorzystywane przez gminę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Zrealizowana inwestycja nie jest przeznaczona na cele gospodarcze ani też komercyjne.

Powyższe oznacza, iż Gmina nie będzie wykorzystywać obiektów będących przedmiotem projektu do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów. Ewentualne obroty opodatkowane podatkiem VAT z tytułu użytkowania obiektu osiągał będzie Gminny Ośrodek Kultury będący odrębnym od Gminy podmiotem. Wnioskodawca jednoznacznie wskazał, iż towary i usługi nabyte w związku z realizacją ww. inwestycji nie są wykorzystywane przez gminę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Zatem w oparciu o tak przedstawiony stan faktyczny oraz obowiązujący w tym zakresie stan prawny należy stwierdzić, iż w przedmiotowej sprawie nie znajdzie zastosowania cytowany na wstępie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, bowiem jak już wskazano wyżej, obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a jedną z podstawowych przesłanek pozytywnych jest bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

W konsekwencji z uwagi na niespełnienie podstawowej pozytywnej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, Gmina nie ma możliwości odliczenia podatku VAT w całości lub w części, zawartego w fakturach dokumentujących zakup towarów i usług w związku z realizacją projektu pod nazwą "...".

Zatem Wnioskodawca nie ma prawa do otrzymania z tego tytułu zwrotu różnicy podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy o VAT.

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Zgodnie z art. 14b § 3 cyt. w sentencji ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Należy zatem zaznaczyć, że odpowiedzi na pytanie zawarte we wniosku udzielono przy założeniu, iż faktycznie towary i usługi nabyte w związku z realizacją ww. inwestycji nie są wykorzystywane przez gminę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego stanu faktycznego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Kielcach, ul. Prosta 10, 25-366 Kielce po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl