IBPP4/443-1457/09/AZ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 4 grudnia 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-1457/09/AZ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione wniosku z dnia 30 października 2009 r. (data wpływu 9 listopada 2009 r.), uzupełnionym pismem z dnia 3 grudnia 2009 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pod nazwą "Ochrona środowiska szansą rozwoju sektora MSP w województwie - utworzenie funduszu pożyczkowego w Wojewódzkim Funduszu Ochrony Środowiska"- jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 9 listopada 2009 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pod nazwą "Ochrona środowiska szansą rozwoju sektora MSP w województwie - utworzenie funduszu pożyczkowego w Wojewódzkim Funduszu Ochrony Środowiska ".

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca prowadzi działalność pożyczkową i dotacyjną zgodnie z zapisami ustawy - Prawo Ochrony Środowiska (Dz. U. 25 z 2008 r. poz. 150 z późn. zm.). Działalność polegająca na pośrednictwie finansowym znajduje się na wykazie zwolnień stanowiących załącznik nr 4 do ustawy o VAT i na tej podstawie Wnioskodawca nie jest płatnikiem podatku VAT.

Wnioskodawca jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT.

Wnioskodawca realizuje projekt pod nazwą "Ochrona środowiska szansą rozwoju sektora MSP w województwie - utworzenie funduszu pożyczkowego w Wojewódzkim Funduszu Ochrony Środowiska ".

W ramach projektu Wnioskodawca pozyskuje środki z Urzędu Marszałkowskiego, które będą przeznaczone na pożyczki dla sektora MSP. W związku z realizacją projektu Wnioskodawca uzyskuje obrót w postaci oprocentowania od udzielonych z tych środków pożyczek. Uzyskany obrót jest zwolniony z podatku VAT jako usługi pośrednictwa finansowego (PKWiU 65), wymienione w załączniku nr 4 do ustawy o VAT, zawierającym wykaz usług zwolnionych.

Na potrzeby realizowanego projektu dokonywane będą zakupy sprzętu komputerowego, materiałów biurowych oraz usług informacyjno-reklamowych. Po zakończeniu realizacji projektu wyposażenie komputerowe będzie wykorzystywane wyłącznie do czynności zwolnionych z VAT.

Towary i usługi nabywane na potrzeby projektu nie będą związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie (sformułowane ostatecznie w piśmie z dnia 3 grudnia 2009 r.):

Czy w związku z realizacją projektu istnieje możliwość obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Zdaniem Wnioskodawcy (sformułowanym ostatecznie w piśmie z dnia 3 grudnia 2209 r.), realizacja programu operacyjnego w ramach RPO WO działania 1.2 "Zapewnienie dostępu do finansowania przedsiębiorczości" nie pozwala na możliwość obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

W myśl postanowień art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 1 zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy.

Pod poz. 3 załącznika nr 4 zostały wymieniono jako zwolnione z opodatkowania podatkiem od towarów i usług, usługi pośrednictwa finansowego - sekcja J ex (65-67), z wyłączeniem:

1.

działalności lombardów, z wyjątkiem usług świadczonych przez banki,

2.

usług polegających na oddaniu w odpłatne użytkowanie rzeczy ruchomej,

3.

usług doradztwa finansowego (PKWiU ex 67.13.10-00.20),

4.

usług doradztwa ubezpieczeniowego oraz wyceny dla towarzystw ubezpieczeniowych (PKWiU ex 67.20.10-00.20,-00.30), z wyjątkiem świadczonych przez zakład ubezpieczeń w rozumieniu przepisów o działalności ubezpieczeniowej oraz świadczonych w tym zakresie przez podmioty działające w imieniu i na rzecz zakładu ubezpieczeń,

5.

usług ściągania długów oraz faktoringu,

6.

usług zarządzania akcjami, udziałami w spółkach lub związkach, obligacjami i innymi rodzajami papierów wartościowych, z wyjątkiem wymienionych w art. 43 ust. 1 pkt 12 ustawy,

7.

usług przechowywania akcji, udziałów w spółkach lub związkach, obligacji i innych rodzajów papierów wartościowych, z wyjątkiem wymienionych w art. 43 ust. 1 pkt 12 ustawy,

8.

transakcji dotyczących dokumentów ustanawiających tytuł własności,

9.

transakcji dotyczących praw w odniesieniu do nieruchomości.

Stosownie do objaśnień zawartych w załącznikach do ustawy symbol "ex" oznacza, że zwolnienie dotyczy tylko danej usługi z danego grupowania.

Mając na względzie powołany przepis stwierdzić należy, że udzielanie pożyczek pieniężnych, świadczone poza systemem bankowym objęte grupowaniem PKWiU - sekcja J 65-67, jako nieobjęte żadnym z wyłączeń wskazanych w powołanym przepisie korzysta ze zwolnienia od podatku od towarów i usług.

W treści wniosku wskazano, iż Wnioskodawca, w ramach projektu pozyskuje środki z Urzędu Marszałkowskiego. Środki będą przeznaczone na pożyczki dla MST. W związku z realizacją projektu Wnioskodawca uzyskuje obrót w postaci oprocentowania od udzielonych z tych środków pożyczek. Uzyskany obrót jest zwolniony z podatku VAT jako usługi pośrednictwa finansowego (PKWiU 65), wymienione w załączniku nr 4 do ustawy o VAT.

Na potrzeby przedmiotowego projektu dokonywane będą zakupy sprzętu komputerowego, materiałów biurowych oraz usług informacyjno-reklamowych. Po zakończeniu realizacji projektu wyposażenie komputerowe będzie wykorzystywane wyłącznie do czynności zwolnionych z VAT.

Towary i usługi nabywane na potrzeby projektu nie będą związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

W oparciu o przedstawione zdarzenie przyszłe stwierdzić należy, iż Wnioskodawca w ramach realizacji przedmiotowego projektu nie wykonuje czynności opodatkowanych, zatem nabywane na jego potrzeby towary i usługi nie będą służyły działalności opodatkowanej.

W konsekwencji, z uwagi na niespełnienie podstawowej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia, jaką jest związek dokonanych zakupów z czynnościami opodatkowanymi, Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących nabycie towarów i usług w ramach realizacji projektu pod nazwą "Ochrona środowiska szansą rozwoju sektora MSP w województwie - utworzenie funduszu pożyczkowego w Wojewódzkim Funduszu Ochrony Środowiska ".

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Tut. organ zauważa, iż niniejsza interpretacja nie rozstrzyga w zakresie prawidłowości zwolnienia od podatku VAT świadczonych przez Wnioskodawcę usług, bowiem nie było to przedmiotem wniosku. Wydając przedmiotową interpretację tut. organ oparł się na opisie zaistniałego stanu faktycznego, w którym jednoznacznie wskazano, iż świadczone przez Wnioskodawcę usługi, na potrzeby których zostanie dokonane nabycie towarów i usług, są zwolnione z opodatkowania podatkiem VAT. Powyższe zostało przyjęte jako element przedstawionego przez Wnioskodawcę opisu zdarzenia przyszłego i nie było przedmiotem oceny.

Zgodnie z art. 14b § 3 cyt. w sentencji ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Zaznaczyć zatem należy, że niniejsza interpretacja indywidualna traci swoją ważność w przypadku zmiany, któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego, a w szczególności wykorzystywania zakupionych w ramach realizacji projektu towarów i usług do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT lub zmiany stanu prawnego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl