IBPP4/443-1449/09/JP - Uprawnienie niepublicznej szkoły wyższej do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu dotyczącego kompleksowych analiz i badań rynku pracy.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 14 stycznia 2010 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-1449/09/JP Uprawnienie niepublicznej szkoły wyższej do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu dotyczącego kompleksowych analiz i badań rynku pracy.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 22 października 2009 r. (data wpływu 9 listopada 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w zakresie możliwości odzyskania w części lub w całości kwoty podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. "Monitoring..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 9 listopada 2009 r. wpłynął do tut. organu wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w zakresie możliwości odzyskania w części lub w całości kwoty podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. "Monitoring...".

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca jest zarejestrowany w urzędzie skarbowym jako podatnik VAT oraz jako podatnik VAT UE. Wnioskodawca jest niepubliczną szkolą wyższą działającą na podstawie ustawy - Prawo o szkolnictwie wyższym. Główną działalnością statutową Wnioskodawcy jest kształcenie i wychowywanie młodzieży oraz dbałość o ich wszechstronny rozwój, kształcenie i promowanie kadr naukowych, prowadzenie badań naukowych i szkoleń, promowanie i upowszechnianie nauki i kultury oraz działanie na rzecz społeczności lokalnych i regionalnych.

Niektóre zadania Wnioskodawca realizuje w oparciu o umowy zawarte z podmiotami zewnętrznymi. Wnioskodawca realizował kilka zadań w oparciu o dotacje pozyskiwane w ramach programu ZPORR, przekazywane na podstawie umów zawartych z Urzędem Wojewódzkim, Urzędem Marszałkowskim Województwa oraz Wojewódzkim Urzędem Pracy.

Wnioskodawca zrealizował projekt pn. "Monitoring..." (zgodnie z umową z dnia 20 maja 2005 r. zawartą pomiędzy Wnioskodawcą a Wojewódzkim Urzędem Pracy).

Projekt był realizowany w ramach ZPORR (Priorytet: 2 Działanie: 2.1), typ projektu: naukowo-badawczy.

Projekt został zakończony i rozliczony.

Głównym celem projektu było przeprowadzenie kompleksowych analiz i badań rynku pracy w oparciu o statystyki urzędowe, przeprowadzenie badań własnych dotyczących planowanych przyjęć i zwolnień pracowników na reprezentatywnej grupie pracodawców, stworzenie mechanizmu (system zbierania i analizowania informacji, baza danych, portal internetowy, monitorowanie rynku pracy) pozwalającego skoordynować politykę podmiotów rynku pracy i sektora edukacyjnego z potrzebami runku pracy oraz przekazanie go do Wojewódzkiego Urzędu Pracy jako instytucji posiadającej odpowiedni potencjał merytoryczny oraz ustawowe możliwości do praktycznego wykorzystania tego mechanizmu po zakończeniu projektu. Wyniki i efekty uzyskane w czasie realizacji projektu zostały zgodnie z umową upowszechnione w formie drukowanego wydawnictwa oraz przekazane do Wojewódzkiego Urzędu Pracy.

Beneficjentami ostatecznymi projektu są nieokreślone z nazwy jednostki samorządu terytorialnego szczebla wojewódzkiego, powiatowego i gminnego, przedsiębiorcy, jednostki naukowe i inne instytucje wspierające rozwój innowacyjny regionu. Wnioskodawca był podmiotem realizującym i zarządzającym projektem.

Materiały i usługi nabyte z dotacji, zostały zgodnie z umową i budżetem projektu zużyte w 100 % na potrzeby projektu. W projekcie nie dokonywano zakupów środków trwałych i wyposażenia.

Dla potrzeb związanych z procesem rozliczania VAT prowadzone są u Wnioskodawcy wydzielone rejestry zakupów związanych bezpośrednio ze sprzedażą opodatkowaną - w przypadku, gdy ta sprzedaż (realizowane usługi) podlega opodatkowaniu zgodnie z ustawą o podatku od towarów i usług. W związku z realizacją projektu nie dokonano żadnej sprzedaży ani na etapie realizacji projektu ani też po jego zakończeniu. W projekcie nie wystąpiły przychody (w tym opodatkowane podatkiem VAT), nie prowadzono dla tego projektu rejestrów zakupów i sprzedaży VAT.

Efekty prac i badań zostały przekazane do Wojewódzkiego Urzędu Pracy, a wyniki badań zostały upowszechnione i zgodnie z założeniami projektu przekazano je beneficjentom ostatecznym. Żadna część projektu nie jest wykorzystywana przez inną jednostkę w celu osiągnięcia przychodu. W dającej się przewidzieć perspektywie kilku lat, żadna część projektu nie będzie ani dla Wnioskodawcy ani też dla innego podmiotu, stanowić źródła przychodów opodatkowanych podatkiem VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca, po zakończeniu realizacji projektu pn. "Monitoring..." w ramach umowy z dnia 20 maja 2005 r. zawartej pomiędzy Wnioskodawcą a Wojewódzkim Urzędem Pracy, może odzyskać w części lub w całości (odliczyć od kwoty podatku należnego lub w inny sposób uzyskać zwrot) kwotę podatku VAT zapłaconego w związku z dokonanymi zakupami przy realizacji ww. projektu.

Zdaniem Wnioskodawcy, w odniesieniu do projektu pn. "Monitoring..." realizowanego w ramach umowy z dnia 20 maja 2005 r. zawartej pomiędzy Wnioskodawcą a Wojewódzkim Urzędem Pracy, nie istniała na etapie realizacji projektu oraz nie istnieje aktualnie (po zakończeniu realizacji projektu), możliwość odzyskania przez Wnioskodawcę, części lub całości podatku VAT opłaconego przy nabywaniu materiałów i usług w związku z realizacją tego projektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 i 2 pkt 1 lit. a) ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Zgodnie z art. 87 ust. 1 ustawy o VAT, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca zrealizował projekt pn. "Monitoring..." (zgodnie z umową z dnia 20 maja 2005 r. zawartą pomiędzy Wnioskodawcą a Wojewódzkim Urzędem Pracy).

Projekt był realizowany w ramach ZPORR (Priorytet: 2 Działanie: 2.1), typ projektu: naukowo-badawczy.

Projekt został zakończony i rozliczony.

Głównym celem projektu było przeprowadzenie kompleksowych analiz i badań rynku pracy w oparciu o statystyki urzędowe, przeprowadzenie badań własnych dotyczących planowanych przyjęć i zwolnień pracowników na reprezentatywnej grupie pracodawców, stworzenie mechanizmu (system zbierania i analizowania informacji, baza danych, portal internetowy, monitorowanie rynku pracy) pozwalającego skoordynować politykę podmiotów rynku pracy i sektora edukacyjnego z potrzebami runku pracy oraz przekazanie go do Wojewódzkiego Urzędu Pracy jako instytucji posiadającej odpowiedni potencjał merytoryczny oraz ustawowe możliwości do praktycznego wykorzystania tego mechanizmu po zakończeniu projektu. Wyniki i efekty uzyskane w czasie realizacji projektu zostały zgodnie z umową upowszechnione w formie drukowanego wydawnictwa oraz przekazane do Wojewódzkiego Urzędu Pracy.

Beneficjentami ostatecznymi projektu są nieokreślone z nazwy jednostki samorządu terytorialnego szczebla wojewódzkiego, powiatowego i gminnego, przedsiębiorcy, jednostki naukowe i inne instytucje wspierające rozwój innowacyjny regionu. Wnioskodawca był podmiotem realizującym i zarządzającym projektem.

Materiały i usługi nabyte z dotacji, zostały zgodnie z umową i budżetem projektu zużyte w 100 % na potrzeby projektu. W projekcie nie dokonywano zakupów środków trwałych i wyposażenia.

W związku z realizacją projektu nie dokonano żadnej sprzedaży ani na etapie realizacji projektu ani też po jego zakończeniu. W projekcie nie wystąpiły przychody (w tym opodatkowane podatkiem VAT).

Żadna część projektu nie jest wykorzystywana przez inną jednostkę w celu osiągnięcia przychodu. W dającej się przewidzieć perspektywie kilku lat, żadna część projektu nie będzie ani dla Wnioskodawcy ani też dla innego podmiotu, stanowić źródła przychodów opodatkowanych podatkiem VAT.

W oparciu o powyższe należy stwierdzić, iż projekt nie generuje dla Wnioskodawcy żadnych przychodów (obrotów), których następstwem będzie określenie podatku należnego (tzn. powstanie zobowiązania podatkowego). Wnioskodawca w treści wniosku jednoznacznie wskazał, że w związku z realizacją projektu nie dokonano żadnej sprzedaży, w projekcie nie wystąpiły przychody.

Tym samym należy uznać, iż towary i usługi jakie są przez Wnioskodawcę nabywane w związku z jego realizacją nie mają związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT.

Skoro więc towary i usługi nabywane w związku z realizacją projektu nie służą wykonywaniu przez Wnioskodawcę czynności podlegających opodatkowaniu, należy stwierdzić, iż w przedmiotowej sprawie nie znajdzie zastosowania cytowany na wstępie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, bowiem w omawianej sprawie nie została spełniona podstawowa przesłanka pozytywna warunkująca prawo Wnioskodawcy do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego jaką jest bezpośredni i bezsporny związek dokonanych zakupów z czynnościami opodatkowanymi.

W konsekwencji nie będzie przysługiwało Wnioskodawcy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją przedmiotowej inwestycji. Tym samym nie będzie on mieć prawa do otrzymania z tego tytułu zwrotu różnicy podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy o VAT.

Ponadto należy zaznaczyć, iż w przedmiotowej sprawie nie znajdą również zastosowania uregulowania § 22 ust. 1 i 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336). Przepisy te przewidują bowiem możliwość zwrotu podatku jedynie na podstawie umów zawartych przed dniem 1 maja 2004 r.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl