IBPP4/443-1446/09/JP - Uprawnienie niepublicznej szkoły wyższej do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu dotyczącego poprawy infrastruktury dydaktycznej.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 14 stycznia 2010 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-1446/09/JP Uprawnienie niepublicznej szkoły wyższej do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu dotyczącego poprawy infrastruktury dydaktycznej.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 22 października 2009 r. (data wpływu 9 listopada 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w zakresie możliwości odzyskania w części lub w całości kwoty podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. "Budowa..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 9 listopada 2009 r. wpłynął do tut. organu wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w zakresie możliwości odzyskania w części lub w całości kwoty podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. "Budowa...".

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca jest zarejestrowany w urzędzie skarbowym jako podatnik VAT oraz jako podatnik VAT UE. Wnioskodawca jest niepubliczną szkolą wyższą działającą na podstawie ustawy - Prawo o szkolnictwie wyższym. Główną działalnością statutową Wnioskodawcy jest kształcenie i wychowywanie młodzieży oraz dbałość o ich wszechstronny rozwój, kształcenie i promowanie kadr naukowych, prowadzenie badań naukowych i szkoleń, promowanie i upowszechnianie nauki i kultury oraz działanie na rzecz społeczności lokalnych i regionalnych.

Niektóre zadania Wnioskodawca realizuje w oparciu o umowy zawarte z podmiotami zewnętrznymi. Wnioskodawca realizował kilka zadań w oparciu o dotacje pozyskiwane w ramach programu ZPORR, przekazywane na podstawie umów zawartych z Urzędem Wojewódzkim, Urzędem Marszałkowskim Województwa oraz Wojewódzkim Urzędem Pracy.

Wnioskodawca zrealizował projekt pn. "Budowa..." (zgodnie z umową z dnia 14 marca 2006 r. zawartą pomiędzy Wyższą Szkołą a Wojewodą).

Projekt był realizowany w ramach ZPORR (Priorytet 1, Działanie 1.3.1.), ma charakter infrastrukturalny, jest zakończony i rozliczony.

Celem głównym projektu była poprawa infrastruktury dydaktycznej Beneficjenta - Wnioskodawcy, poprzez wybudowanie domu studenta - akademika na potrzeby zakwaterowania studentów Uczelni oraz zakup sprzętu specjalistycznego do laboratoriów dydaktycznych - co umożliwiło uruchomienie nowych przedmiotów i specjalności kształcenia na kierunku. Środki trwałe wytworzone bądź zakupione w ramach projektu są w całości wykorzystywane na cele prowadzonej działalności statutowej Uczelni - cele edukacyjne. Wnioskodawca jest beneficjentem ostatecznym oraz podmiotem realizującym i zarządzającym projektem.

Materiały, roboty i usługi budowlano-montażowe nabyte z dotacji, zostały zgodnie z umową i budżetem projektu zużyte w 100 % na potrzeby projektu. Zakupiony z dotacji sprzęt specjalistyczny do laboratoriów dydaktyczno - naukowych został wprowadzony do ewidencji środków trwałych i jest w całości użytkowany w procesie dydaktycznym (sprzęt ten jest umarzany jednorazowo lub okresowo). Dom studenta jest użytkowany zgodnie z założeniami projektu, umową i przeznaczeniem - jest wykorzystywany na zakwaterowanie studentów. Jednostkową kwotę opłaty za akademik skalkulowano na poziomie zwrotu podstawowych kosztów eksploatacyjnych. Nie zakłada się osiągania korzyści materialnych z eksploatacji akademika.

Dla potrzeb związanych z procesem rozliczania VAT prowadzone są wydzielone rejestry zakupów związanych bezpośrednio ze sprzedażą opodatkowaną - w przypadku, gdy ta sprzedaż (realizowane usługi) podlega opodatkowaniu zgodnie z ustawą o podatku od towarów i usług. W związku z realizacją projektu nie dokonano żadnej sprzedaży, w projekcie nie wystąpiły przychody (w tym opodatkowane podatkiem VAT), nie prowadzono dla tego projektu rejestrów zakupów i sprzedaży VAT. Wytworzone i nabyte z dotacji składniki materialne są wykorzystywane zgodnie z przeznaczeniem w procesie dydaktycznym.

Żadna część projektu nie jest wykorzystywana przez inną jednostkę, żadna część projektu nie jest oddana do użytkowania innemu podmiotowi (w ramach umów cywilno-prawnych). W dającej się przewidzieć perspektywie kilku lat, żadna część projektu nie będzie stanowić źródła przychodów opodatkowanych podatkiem VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca, po zrealizowaniu projektu pn. "Budowa..." w ramach umowy z dnia 14 marca 2006 r. zawartej pomiędzy Wnioskodawcą a Wojewodą, może odzyskać w części lub w całości (odliczyć od kwoty podatku należnego lub w inny sposób uzyskać zwrot) kwotę podatku VAT zapłaconego w związku z dokonanymi zakupami przy realizacji ww. projektu.

Zdaniem Wnioskodawcy, w odniesieniu do projektu pn. "Budowa..." zrealizowanego w ramach umowy z dnia 14 marca 2006 r. zawartej pomiędzy Wnioskodawcą a Wojewodą, nie istniała na etapie realizacji projektu oraz nie istnieje aktualnie (po zakończeniu realizacji projektu) możliwość odzyskania przez Wnioskodawcę części lub całości podatku VAT opłaconego przy nabywaniu środków trwałych i wyposażenia oraz materiałów i usług w związku z realizacją tego projektu. Zakwaterowanie w domach studenckich, zgodnie z ustawą o podatku od towarów i usług, załącznik "Wykaz usług zwolnionych od podatku" - poz. 1, jako usługa o symbolu PKWiU ex 55.23.15 - jest zwolnione od podatku VAT. Fakt ten powoduje, że uczelnia nie miała i nie ma możliwości odliczenia (lub zwrotu) podatku VAT opłaconego przy realizacji projektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 i 2 pkt 1 lit. a) ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Zgodnie z art. 87 ust. 1 ustawy o VAT, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 ustawy o VAT zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy. Pod poz. 1 zał. nr 4 wskazano usługi mieszczące się w grupowaniu PKWiU ex 55.23.15 "Usługi zakwaterowania w bursach, internatach i domach studenckich". Zatem świadczenie ww. usług podlega zwolnieniu od podatku od towarów i usług.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca zrealizował projekt pn. "Budowa..." (zgodnie z umową z dnia 14 marca 2006 r. zawartą pomiędzy Wyższą Szkołą a Wojewodą). Projekt był realizowany w ramach ZPORR (Priorytet 1, Działanie 1.3.1.), ma charakter infrastrukturalny, jest zakończony i rozliczony.

Celem głównym projektu była poprawa infrastruktury dydaktycznej Beneficjenta - Wnioskodawcy, poprzez wybudowanie domu studenta - akademika na potrzeby zakwaterowania studentów Uczelni oraz zakup sprzętu specjalistycznego do laboratoriów dydaktycznych - co umożliwiło uruchomienie nowych przedmiotów i specjalności kształcenia na kierunku Zdrowie Publiczne. Środki trwałe wytworzone bądź zakupione w ramach projektu są w całości wykorzystywane na cele prowadzonej działalności statutowej Uczelni - cele edukacyjne. Wnioskodawca jest beneficjentem ostatecznym oraz podmiotem realizującym i zarządzającym projektem.

Materiały, roboty i usługi budowlano-montażowe nabyte z dotacji, zostały zgodnie z umową i budżetem projektu zużyte w 100 % na potrzeby projektu. Zakupiony z dotacji sprzęt specjalistyczny do laboratoriów dydaktyczno-naukowych został wprowadzony do ewidencji środków trwałych i jest w całości użytkowany w procesie dydaktycznym (sprzęt ten jest umarzany jednorazowo lub okresowo). Dom studenta jest użytkowany zgodnie z założeniami projektu, umową i przeznaczeniem - jest wykorzystywany na zakwaterowanie studentów. Jednostkową kwotę opłaty za akademik skalkulowano na poziomie zwrotu podstawowych kosztów eksploatacyjnych. Wnioskodawca nie zakłada osiągania korzyści materialnych z eksploatacji akademika.

W związku z realizacją projektu nie dokonano żadnej sprzedaży, w projekcie nie wystąpiły przychody (w tym opodatkowane podatkiem VAT). Wytworzone i nabyte z dotacji składniki materialne są wykorzystywane zgodnie z przeznaczeniem w procesie dydaktycznym.

Żadna część projektu nie jest wykorzystywana przez inną jednostkę, żadna część projektu nie jest oddana do użytkowania innemu podmiotowi (w ramach umów cywilno-prawnych). W dającej się przewidzieć perspektywie kilku lat, żadna część projektu nie będzie stanowić źródła przychodów opodatkowanych podatkiem VAT.

Ponadto jak wskazał Wnioskodawca w treści wniosku zakwaterowanie w domach studenckich, zgodnie z ustawą o podatku od towarów i usług, załącznik "Wykaz usług zwolnionych od podatku" - poz. 1, jako usługa o symbolu PKWiU ex 55.23.15 - jest zwolnione od podatku VAT.

W oparciu o powyższe należy stwierdzić, iż projekt nie generuje dla Wnioskodawcy żadnych przychodów (obrotów), których następstwem będzie określenie podatku należnego (tzn. powstanie zobowiązania podatkowego). Wnioskodawca w treści wniosku jednoznacznie wskazał, że w związku z realizacją projektu nie dokonano żadnej sprzedaży, w projekcie nie wystąpiły przychody (jedyne przychody związane z projektem to opłaty za akademik, które jak sam stwierdził Wnioskodawca podlegają zwolnieniu z opodatkowania podatkiem VAT).

Tym samym należy uznać, iż towary i usługi jakie są przez Wnioskodawcę nabywane w związku z jego realizacją nie mają związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT.

Skoro więc towary i usługi nabywane w związku z realizacją projektu nie służą wykonywaniu przez Wnioskodawcę czynności podlegających opodatkowaniu, należy stwierdzić, iż w przedmiotowej sprawie nie znajdzie zastosowania cytowany na wstępie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, bowiem w omawianej sprawie nie została spełniona podstawowa przesłanka pozytywna warunkująca prawo Wnioskodawcy do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego jaką jest bezpośredni i bezsporny związek dokonanych zakupów z czynnościami opodatkowanymi.

W konsekwencji nie będzie przysługiwało Wnioskodawcy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją przedmiotowej inwestycji. Tym samym nie będzie on mieć prawa do otrzymania z tego tytułu zwrotu różnicy podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy o VAT.

Ponadto należy zaznaczyć, iż w przedmiotowej sprawie nie znajdą również zastosowania uregulowania § 22 ust. 1 i 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336). Przepisy te przewidują bowiem możliwość zwrotu podatku jedynie na podstawie umów zawartych przed dniem 1 maja 2004 r.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym nie ma możliwości odzyskania części lub całości podatku VAT, należało uznać za prawidłowe.

Zgodnie z art. 14b § 3 cyt. w sentencji ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Należy zatem zaznaczyć, że wydając przedmiotową interpretację tut. organ oparł się na wynikającym z treści wniosku opisie zaistniałego stanu faktycznego, z którego wprost wynika, iż towary i usługi zakupione w ramach realizacji projektu nie będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności opodatkowanych. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego stanu faktycznego, a w szczególności wykorzystywania przez Wnioskodawcę zakupionych towarów i usług do czynności opodatkowanych podatkiem VAT, udzielona interpretacja traci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl