IBPP4/443-1431/09/EJ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 14 grudnia 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-1431/09/EJ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 3 listopada 2009 r. (data wpływu 5 listopada 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur dokumentujących wydatki poniesione w ramach projektu pn. "Regionalny Inkubator Przedsiębiorczości " - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5 listopada 2009 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur dokumentujących wydatki poniesione w ramach projektu pn. "Regionalny Inkubator Przedsiębiorczości ".

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jako jednostka samorządu terytorialnego nie posiada własnej struktury organizacyjnej i wykonuje swoje zadania za pośrednictwem Urzędu Miejskiego. Urząd wykonując czynności przypisane gminie wystawia w jej imieniu faktury VAT z Nr NIP nadanym dla Urzędu. Gmina zamierza aplikować o środki z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013 na realizację projektu pn. "Regionalny Inkubator Przedsiębiorczości " z osi Priorytetowej 1 "Wzmocnienie atrakcyjności gospodarczej regionu", dziedziny wsparcia 1.1.1 "Wsparcie instytucji otoczenia biznesu". Planowane przedsięwzięcie obejmować będzie kompleksową przebudowę oraz zmianę sposobu użytkowania istniejących obiektów: budynku byłego kina "W." oraz budynku byłej Szkoły Podstawowej. Przebudowane obiekty będą przeznaczone na Regionalny Inkubator Przedsiębiorczości tj. dla osób rozpoczynających własną działalność gospodarczą z przeznaczeniem dla małych i średnich firm. Kluczowe etapy realizacji projektu obejmują następujący zakres:

1.

Budynek byłego kina

* roboty budowlane zewnętrzne (zagospodarowanie terenu, budowa schodów zewnętrznych, wymiana zewnętrznej stolarki drzwiowej i okiennej, wymiana pokrycia dachowego, docieplenie ścian zewnętrznych, tynkowanie i malowanie elewacji, wymiana rynien) i roboty budowlane wewnętrzne (budowa nowej klatki schodowej, budowa dźwigu osobowego, wyburzenia istniejących i budowa nowych ścianek działowych, skucie tynków, wymiana posadzek, budowa instalacji: wodno-kanalizacyjnej (nowa, z wymianą punktu pomiarowego), c.o., gazowej, wentylacji mechanicznej, chłodniczej, elektrycznej, odgromowej, niskoprądowej,

* zakup sprzętu komputerowego wraz z oprogramowaniem oraz urządzenia wielofunkcyjne,

* wyposażenie budynku w meble biurowe.

2.

Budynek po byłej Szkole Podstawowej

* roboty budowlane: zagospodarowanie terenu, remont elewacji, wymiana i renowacja stolarki okiennej i drzwiowej, budowa dźwigu osobowego zewnętrznego, wymiana pokrycia dachowego wraz z wymianą rynien, wymiana posadzek wewnętrznych, wymiana instalacji elektrycznej i sanitarnej, konserwacja więźby dachowej, roboty wykończeniowe

* zakup sprzętu komputerowego wraz z oprogramowaniem oraz urządzenia wielofunkcyjne,

* wyposażenie budynku w meble biurowe.

W wyniku przebudowy dwóch ww. obiektów powstanie Regionalny Inkubator Przedsiębiorczości, który będzie wspomagał inkubowane przedsiębiorstwa m.in. poprzez:

* wynajem powierzchni biurowych (poniżej rynkowej ceny wynajmu),

* zapewnienie obsługi administracyjnej (m.in. telefon, fax, ksero, komputer),

* doradztwo prawno-podatkowe i inne.

Po zakończeniu inwestycji wytworzony majątek pozostanie dalej własnością Gminy jednak bieżącą eksploatacją wytworzonego w wyniku realizacji projektu majątku zajmować się będzie A. - jednostka budżetowa Gminy Powstały Regionalny Inkubator Przedsiębiorczości na bazie dwóch przebudowanych ww. obiektów zostanie przekazany jednostce budżetowej w trwały zarząd na czas nieoznaczony. To właśnie A. będzie wystawiała stosowne faktury za udostępnianie powierzchni użytkowej oraz refaktury za koszty eksploatacyjne (woda, energia, ogrzewanie, itp.). Gmina nie będzie wykonywała czynności opodatkowanych podatkiem VAT związanych z mieniem powstałym w wyniku realizacji projektu. Gmina zakłada, ze podczas realizacji projektu podatek VAT naliczony przez wykonawcę ww. inwestycji będzie kosztem kwalifikowanym tzn. takim, który może być sfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, gdyż jest przez nią poniesiony prawdziwie i definitywnie.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Gmina będzie miała możliwość obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur dokumentujących poniesione wydatki.

Zdaniem Wnioskodawcy, podczas realizacji projektu podatek VAT naliczony przez Wykonawcę ww. zadania będzie kosztem kwalifikowanym tzn. takim, który może być sfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, gdyż jest przez nią poniesiony prawdziwie i definitywnie. Po zakończeniu inwestycji wytworzony majątek zostanie przekazany w trwały zarząd gminnej jednostce budżetowej A. Gmina w zakresie realizacji przedmiotowego projektu nie jest podatnikiem VAT. Nie będzie przysługiwało jej również prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu usług zakupionych w celu wykonania przedmiotowego projektu, bowiem zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Takie czynności nie wystąpią w ramach realizowanego projektu. Gmina świadcząc nieodpłatną usługę (oddanie w trwały zarząd) wykona czynność nie będącą przedmiotem opodatkowania podatkiem VAT. Skoro nabywane towary i usługi związane z realizacją przedmiotowego projektu inwestycyjnego nie służą czynnościom opodatkowanym, Wnioskodawcy tj. Gminie nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją tego projektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

W myśl art. 15 ust. 1 ww. ustawy o podatku VAT podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Przepis art. 15 ust. 6 ustawy o VAT określa, że nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Jednostki samorządu terytorialnego takie jak gminy, powiaty czy województwa, są innymi niż organy władzy publicznej, uczestnikami sektora finansów publicznych, zatem nie korzystają z wyłączenia z opodatkowania, o którym mowa w art. 15 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług, lecz są objęte zwolnieniem, o którym mowa w § 13 ust. 1 pkt 11 rozporządzenia Ministra Finansów rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336).

Zgodnie z przepisem § 13 ust. 1 pkt 11 ww. rozporządzenia zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy promocji gminy (art. 7 ust. 1 pkt 18 cyt. ustawy o samorządzie gminnym).

Z przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca będzie realizował projekt pn. "Regionalny Inkubator Przedsiębiorczości ". Planowane przedsięwzięcie obejmować będzie kompleksową przebudowę oraz zmianę sposobu użytkowania istniejących obiektów: budynku byłego kina oraz budynku byłej Szkoły Podstawowej. Przebudowane obiekty będą przeznaczone na Regionalny Inkubator Przedsiębiorczości tj. dla osób rozpoczynających własną działalność gospodarczą z przeznaczeniem dla małych i średnich firm. Powstały Regionalny Inkubator Przedsiębiorczości zostanie przekazany jednostce budżetowej w trwały zarząd na czas nieoznaczony. Gmina nie będzie wykonywała czynności opodatkowanych podatkiem VAT związanych z mieniem powstałym w wyniku realizacji projektu.

Zauważyć w tym miejscu należy, iż oddanie nieruchomości w trwały zarząd dokonywane jest w drodze decyzji przez właściwy organ. Nieruchomości stanowiące przedmiot własności lub przedmiot użytkowania wieczystego jednostki samorządu terytorialnego oddaje się w drodze decyzji w trwały zarząd (będący formą prawną władania nieruchomością) odpowiedniej jednostce organizacyjnej na czas oznaczony lub nieoznaczony.

Przepisy art. 43 ust. 1 i 5, art. 44 ust. 1 oraz art. 45 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (tekst jedn. Dz. U. z 2004 r. Nr 261, poz. 2603 z późn. zm.), z których wynika oddanie nieruchomości gminnych w trwały zarząd ich jednostkom organizacyjnym, wskazują zatem na inny niż cywilnoprawny charakter przekazania nieruchomości w trwały zarząd.

W konsekwencji czynności te nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, a zatem nabywane towary i usługi, związane z realizacją ww. projektu nie będą służyły czynnościom opodatkowanym podatkiem VAT.

Tym samym Wnioskodawca nie będzie miał możliwości obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, wynikający z faktur dokumentujących poniesione wydatki, bowiem nie zostanie w omawianym przypadku spełniona podstawowa przesłanka pozytywna, o której mowa w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, jaką jest związek dokonanych zakupów ze sprzedażą opodatkowaną.

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją projektu, należało uznać za prawidłowe.

Ponadto nadmienia się, że organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Pojęcie to należy rozumieć zgodnie z przepisami regulującymi zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne przy dokonywaniu kwalifikacji, czy podatek VAT od zakupów objętych dofinansowywanym ze środków unijnych w związku z realizacją projektu w ramach realizacji zadania będącego przedmiotem niniejszego wniosku może być zaliczony do kosztów kwalifikowanych.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl