IBPP4/443-1425/09/AŚ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 6 listopada 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-1425/09/AŚ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 5 października 2009 r. (data wpływu 9 października 2009 r.), uzupełnionym pismem z 26 października 2009 r. (data wpływu 30 października 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT w całości lub w części w odniesieniu do projektu - "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 9 października 2009 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT w całości lub w części w odniesieniu do projektu - "...". Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 26 października 2009 r., będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu znak IBPP4/443-1253/09/AŚ z dnia 21 października 2009 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Powiat od 2004 r. regularnie przystępował do konkursów ogłaszanych przez Urząd Marszałkowski w ramach Działania 2.2 "..." Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego o dofinansowanie projektów stypendialnych.

W okresie od dnia 17 lipca 2006 r. do dnia 15 października 2007 r. Powiat realizował projekt pn. "...".

W ramach projektu realizowano wydatki w trzech kategoriach: wydatki personalne dla obsługi projektu, wydatki dotyczące beneficjentów ostatecznych - wypłata stypendiów oraz inne wydatki typu: płyty CD, tonery/tusze, papier ksero, materiały biurowe (długopisy zwykle i żelowe, kleje, papier samoprzylepny na naklejki, spinacze, teczki wiązane, segregatory, ołówki, gumki, taśmy klejące, kolorowe markery, ofertówki błyszczące typu L., tusz do pieczątek, temperówki, dziurkacze, zszywacze, nożyce), kalkulator, urządzenie wielofunkcyjne/drukarka, niszczarka, gilotyna do cięcia papieru, promocja projektu w prasie/radiu, plakaty, kalendarzyki, długopisy promocyjne.

Towary i usługi nabywane w związku z realizacją projektu nie były w żaden sposób wykorzystywane do wykonywania przez Wnioskodawcę czynności opodatkowanych podatkiem VAT (nie generowały podatku należnego do rozliczenia w deklaracji VAT-7). Każda z faktur wystawiona przez sprzedającego zawierała podatek VAT. Jednak Powiat nie korzystał ze zwolnienia ani też z ulgi podatkowej, nie otrzymał żadnego zwrotu podatku. Podatek VAT był kosztem kwalifikującym się do dofinansowania przez instytucję zarządzającą - Urząd Marszałkowski.

Powiat ww. wyposażenie zaadoptował na wyposażenie Biura Referatu Projektów Edukacyjnych Wydziału Oświaty Starostwa Powiatowego. Każdy z wymienionych sprzętów otrzymał numer inwentarzowy oraz został wpisany w spis inwentarza pokoju 205 oraz 206. Wyposażenie nie było w trakcie trwania projektu i po jego zakończeniu wypożyczane, nie zostały spisane żadne umowy użyczenia ani dzierżawy. Sprzęty do ich naturalnego wyeksploatowania się zostaną w posiadaniu Starostwa. Nie będą tytułem najmu bądź dzierżawy uzyskiwane korzyści majątkowe. Sprzęt (wyposażenie) jaki został nabyty na potrzeby realizowanego projektu, po jego zakończeniu wykorzystywany był (jest nadal) do wykonywania przez Wnioskodawcę bieżących obowiązków Referatu Projektów Edukacyjnych nie związanych z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT.

W ramach realizacji projektu faktury VAT były wystawiane na Starostwo Powiatowe.

Beneficjentem w ww. projekcie jest Powiat, który nie posiada numeru NIP oraz Regon. Organem wykonawczym Powiatu jest Zarząd składający się z 5 osób. Zarząd powiatu wykonuje swoje zadania przy pomocy Starostwa Powiatowego, które jest zarejestrowane w ewidencji czynnych podatników podatku VAT oraz regularnie od 1 października 2009 r. składa deklarację VAT-7.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w odniesieniu do projektu - "..." istnieje możliwość odliczenia podatku VAT w całości lub części.

Zdaniem Wnioskodawcy, brak możliwości odliczenia podatku VAT (obniżenie kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego) wynika z tego, że towary oraz usługi nabywane przy realizacji projektu nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, gdyż w tym zakresie (działalność stypendialna) Powiat (Starostwo Powiatowe) nie świadczy żadnych usług ani nie przenosi praw do rozporządzania towarami jak właściciel.

Wnioskodawca uważa iż, zgodnie z par. 8 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy podatku od towarów i usług, zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych, ponadto w myśl art. 15 ust. 6 ustawy o VAT - nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 i 2 pkt 1 lit. a) ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

W myśl powyższych przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Przepis art. 15 ust. 1 ustawy o VAT stanowi, iż podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2 ww. ustawy, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 15 ust. 6 wyżej cytowanej ustawy o VAT nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Należy zaznaczyć, że jednostki samorządu terytorialnego takie jak gminy, powiaty czy województwa, są innymi niż organy władzy publicznej, uczestnikami sektora finansów publicznych, zatem nie korzystają z wyłączenia z opodatkowania, o którym mowa w art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, lecz są objęte zwolnieniem o którym mowa w (obowiązującym do dnia 30 listopada 2008 r.) § 8 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 z późn. zm.).

Zgodnie z tym przepisem zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1592 z późn. zm.) powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 4 ust. 1 ww. ustawy powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne o charakterze ponadgminnym w zakresie m.in. edukacji publicznej (art. 4 ust. 1 pkt 1 cyt. ustawy o samorządzie powiatowym).

W celu wykonywania zadań powiat może tworzyć jednostki organizacyjne i zawierać umowy z innymi podmiotami (art. 6 ust. 1 cyt. ustawy).

Zgodnie z art. 8 ust. 2 ww. ustawy o samorządzie powiatowym, organami powiatu są:

* rada powiatu,

* zarząd powiatu.

W myśl art. 33 cytowanej powyżej ustawy o samorządzie powiatowym zarząd wykonuje zadania powiatu przy pomocy starostwa powiatowego oraz jednostek organizacyjnych powiatu, w tym powiatowego urzędu pracy.

Jak wynika z powyższego, starostwo powiatowe nie jest jednostką organizacyjną w rozumieniu ww. art. 6 ustawy o samorządzie powiatowym. Jest wyłącznie zorganizowanym zespołem osób i środków służących do pomocy organowi administracyjnemu. Starostwo powiatowe jest jednostką pomocniczą służącą do wykonywania zadań powiatu oraz obsługi techniczno organizacyjnej powiatu. Biorąc pod uwagę nierozerwalne i niepodzielne powiązania podmiotowe powiatu i starostwa powiatowego, również na gruncie podatku od towarów i usług należy stwierdzić, iż nie występuje odrębna od podmiotowości powiatu podmiotowość starostwa powiatowego. Zatem Starostwo Powiatowe działając w imieniu Powiatu realizuje zadania własne Powiatu i w tym zakresie jest zwolnione z podatku od towarów i usług, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie umów cywilnoprawnych.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca realizował projekt pn. "..." dofinansowany w ramach Działania 2.2 "Wyrównywanie szans edukacyjnych poprzez programy stypendialne" Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego. Sprzęt (wyposażenie) jaki został nabyty na potrzeby realizowanego projektu, po jego zakończeniu wykorzystywany był (jest nadal) do wykonywania przez Wnioskodawcę bieżących obowiązków Referatu Projektów Edukacyjnych nie związanych z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT.

Towary i usługi nabywane w związku z realizacją projektu nie były w żaden sposób wykorzystywane do wykonywania przez Wnioskodawcę czynności opodatkowanych podatkiem VAT (nie generowały podatku należnego do rozliczenia w deklaracji VAT-7).

W oparciu o przedstawiony przez Wnioskodawcę stan faktyczny oraz obowiązujący w tym zakresie stan prawny należy stwierdzić, iż w przedmiotowej sprawie nie znajduje zastosowania cytowany na wstępie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT.

Tym samym nie przysługuje Wnioskodawcy (tj. Powiatowi ani obsługującemu go Starostwu Powiatowemu) prawo do obniżenia w całości ani w części podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur dokumentujących poniesione wydatki, bowiem nie została w omawianym przypadku spełniona podstawowa przesłanka pozytywna jaką jest związek dokonanych zakupów ze sprzedażą opodatkowaną.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Zauważyć ponadto należy, że organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Pojęcie to należy rozumieć zgodnie z przepisami regulującymi zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji indywidualnej mogą być jedynie pomocne przy dokonywaniu kwalifikacji, czy podatek VAT może być kosztem kwalifikowanym.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia przedstawionego w stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016), skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl