IBPP4/443-1411/09/AZ - Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją przez konsorcjum projektu badawczego, finansowanego przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 15 stycznia 2010 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-1411/09/AZ Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją przez konsorcjum projektu badawczego, finansowanego przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 30 października 2009 r. (data wpływu 4 listopada 2009 r.), uzupełnionym pismem z dnia 21 grudnia 2009 r. (data wpływu 29 grudnia 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT w całości lub w części w związku z realizacją projektu pod nazwą "Autonomiczna, uniwersalna platforma " - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 listopada 2009 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT w całości lub w części w związku z realizacją projektu pod nazwą "Autonomiczna, uniwersalna platforma ". Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 21 grudnia 2009 r. (data wpływu 29 grudnia 2009 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu nr IBPP4/443-1411/09/AZ z dnia 8 grudnia 2009 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem VAT, składającym deklaracje VAT-7. Wnioskodawca w okresie od 7 października 2008 r. do dnia 6 października 2010 r. realizuje projekt badawczy pn. "Autonomiczna, uniwersalna platforma gąsienicowa do zadań logistycznych i bojowych według standardów współczesnego pola walki" w ramach Programu Badań Naukowych i Prac Rozwojowych na Rzecz Przemysłowego Potencjału Obronnego prowadzonego przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego. Projekt jest realizowany przez Konsorcjum składające się z Politechniki (Lider projektu), Akademii oraz firmy Wnioskodawcy. Partnerem przemysłowym konsorcjum jest Huta. Projekt finansowany jest przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego. Zgodnie z postanowieniem umowy: "do wykonywania projektu w zakresie praw, obowiązków i współdziałania stron umowy, przebiegu realizacji prac, sporządzania raportów, odbioru i rozliczeń mają zastosowanie przepisy ustawy z dnia 8 października 2004 r. ustawy o zasadach finansowania nauki (...) oraz rozporządzenia z dnia 18 lutego 2008 r. w sprawie kryteriów i trybu przyznawania oraz rozliczania środków finansowych na naukę przeznaczonych na finansowanie projektów rozwojowych (...) oraz artykuł 296 Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską".

Przedmiotem realizowanego projektu jest opracowanie uniwersalnej, pływającej platformy gąsienicowej z przeznaczeniem dla wojsk lądowych, służb ratowniczych oraz realizacji innych zadań specjalnych, umożliwiającej bezzałogowe, autonomiczne działanie w strefach bezpośredniego zagrożenia życia lub zdrowia ludzi. Platforma posiadać będzie autonomiczne sterowanie w trybie bezzałogowym z możliwością bezprzewodowej interwencji operatora. Przy budowie pojazdu przewiduje się wykorzystanie zmodernizowanego kadłuba pojazdu S-70 oraz układów jezdnych tego pojazdu, co znacznie zwiększy funkcjonalność nowoprojektowanej platformy gąsienicowej i jej uniwersalność oraz obniży koszty projektowania, wdrożenia do produkcji i wytworzenia.

W wyniku realizowanego projektu nie zostanie wytworzony żaden produkt, towar ani usługa mająca wartość handlową. Efektem końcowym realizacji projektu będzie model funkcjonalny platformy w postaci demonstratora technologii, integrujący poszczególne podukłady i demonstrujący działanie pojazdu oraz model wirtualny produktu krańcowego wraz z symulacjami komputerowymi. Demonstrator technologii zostanie poddany próbom terenowym w warunkach poligonowych. Wyniki tych badań mogą być wykorzystane przy budowie autonomicznej uniwersalnej platformy gąsienicowej. Uzyskane wyniki prac oraz zdobyta wiedza zostaną przedstawione Ministerstwu Nauki i Szkolnictwa Wyższego w opracowaniu (raporcie) końcowym i mogą one być wykorzystanie w przyszłości do opracowania nowych projektów naukowo-badawczych i rozwojowych, których finansowania nie obejmuje przedmiotowy projekt. Partner - Wnioskodawca na realizację projektu otrzymał dofinansowanie w łącznej kwocie 827.468,00 zł. Zgodnie z zapisami umowy środki finansowe przeznaczone na realizację zadań muszą być wykorzystane zgodnie z kosztorysem, a niewykorzystane środki bądź wykorzystane niezgodnie z umową podlegają zwrotowi na rachunek Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego.

W uzupełnieniu do wniosku dodatkowo wyjaśniono, iż zgodnie z postanowieniami umowy o wykonanie projektu rozwojowego zawartej pomiędzy Ministerstwem Nauki i Szkolnictwa Wyższego a Konsorcjum prawa do wykorzystania wyników badań pozostaną własnością Konsorcjum. W ramach realizowanego projektu nie ma konkretnego zamawiającego, będącego odbiorcą usługi. Konsorcjum zobowiązane jest do złożenia raportu końcowego z wykonania projektu rozwojowego, co jest warunkiem niezbędnym do uzyskania dofinansowania, jednak efekty, wyniki prac pozostają własnością konsorcjum. Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego występuje jedynie jako strona finansująca, a wyniki prac badawczo-rozwojowych nie będą stanowiły własności Ministerstwa.

Wnioskodawca będzie figurował jako nabywca towarów i usług w fakturach dokumentujących zakupy dokonane w ramach realizacji projektu. Zakupy towarów i usług dokonywane przez Wnioskodawcę dotyczą wyłącznie części projektu wykonywanej indywidualnie przez Wnioskodawcę, tzn. nie dotyczą części realizowanej przez innych Partnerów lub Lidera projektu. W związku z realizacją projektu Wnioskodawca nie będzie dokonywał przekazania środków finansowych innym Partnerom (Liderowi) Projektu. Realizując projekt Wnioskodawca nie będzie przekazywał innym Partnerom (Liderowi) jakichkolwiek towarów lub usług.

W trakcie realizacji projektu Wnioskodawca ponosi wydatki związane z nabyciem aparatury i urządzeń. Urządzenia te nabywane są wyłącznie na potrzeby realizowanego projektu i mają być wykorzystywane w celu prawidłowej realizacji prac badawczo-rozwojowych. W związku z powyższym na dzień sporządzenia niniejszego wniosku Wnioskodawca oświadcza, iż zamiarem jego jest wykorzystywanie nabytych składników majątkowych wyłącznie do realizacji przedmiotowego projektu, a nie wykorzystywanie ich do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Zgodnie z zapisami umowy o dofinansowanie Wnioskodawca ma prawo do wykorzystywania wyników badań zrealizowanych w ramach prowadzonego projektu, jednak na dzień sporządzenia niniejszego wniosku Wnioskodawca nie przewiduje wykorzystania efektów prac do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w odniesieniu do realizowanego przez Wnioskodawcę projektu rozwojowego istnieje możliwość odliczenia podatku VAT w całości lub w części.

Zdaniem Wnioskodawcy (ostatecznie sformułowanym w uzupełnieniu z dnia 21 grudnia 2009 r.), nie przysługuje mu prawo do odliczenia podatku VAT związanego z nabyciem towarów i usług w ramach realizowanego projektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Jak wynika z powyższego, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi.

Należy również podkreślić, iż możliwość odliczenia podatku naliczonego nie stanowi żadnego przywileju dla podatnika, lecz jest podstawowym i fundamentalnym uprawnieniem, wynikającym z samej konstrukcji podatku od wartości dodanej. System odliczeń podatku oznacza całkowite uwolnienie przedsiębiorcy od obciążeń z tytułu VAT zapłaconego lub należnego (do zapłaty) w prowadzonej działalności gospodarczej. Wspólny system podatku od wartości dodanej zapewnia, że jakakolwiek działalność gospodarcza, bez względu na jej cel oraz rezultat, o ile sama jest opodatkowana VAT, jest opodatkowana w sposób całkowicie neutralny. Pozwala to na zachowanie zasady potrącalności, która powinna być na gruncie ustawy o VAT rozumiana możliwie najszerzej. Oznacza to, że zawsze ma ona zastosowanie przy nabyciu towarów dokonanym z zamiarem wykorzystania ich w działalności opodatkowanej.

Ustawa o podatku od towarów i usług ustanawia zasadę tzw. niezwłocznego odliczenia podatku naliczonego. Zasada ta wyraża się tym, że podatnik, aby skorzystać z prawa do odliczenia podatku naliczonego nie musi czekać aż nabyty towar lub usługa zostaną odsprzedane lub efektywnie wykorzystane na potrzeby działalności opodatkowanej.

Istotna jest intencja nabycia - jeśli dany towar ma służyć wykonywaniu czynności opodatkowanych wówczas - po spełnieniu wymienionych w art. 86 ustawy wymogów formalnych - odliczenie jest prawnie dozwolone, oczywiście jeżeli nie wyłączają go inne przepisy ustawy lub aktów wykonawczych.

W każdym więc przypadku należy dokonać oceny, czy intencją określonej czynności, z którą łączą się skutki podatkowo - prawne było wykonywanie czynności opodatkowanych. Z ogólnie przyjętej definicji "zamiaru" wynika, że jest to projekt, plan czy intencja zrealizowania czegoś. Istotą zamiaru są intencje jakie przyświecają dokonywanym czynnościom, jak i cel, który dana osoba ma osiągnąć dokonując tych czynności.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy.

Z przytoczonych wyżej przepisów wynika ponadto, iż dla uznania danego podmiotu za podatnika w rozumieniu art. 15 ust. 1 i 2 ustawy o podatku od towarów i usług nie ma znaczenia rezultat prowadzonej działalności. Oznacza to, że aby uznać działalność podmiotu za działalność gospodarczą nie jest konieczne, aby przyniosła ona jakiekolwiek efekty. Podatnikiem jest zatem również podmiot prowadzący działalność generującą straty, a nawet podmiot, który w ogóle nie dokona żadnej sprzedaży.

Za podatnika należy uznać również osobę, która zadeklarowała zamiar prowadzenia działalności gospodarczej i poczyniła w tym celu pewne nakłady, mimo że sama działalność gospodarcza jeszcze się nie rozpoczęła, nawet w sytuacji jeśli nigdy nie zostanie rozpoczęta. Poniesienie wstępnych wydatków inwestycyjnych w celu i z zamiarem rozpoczęcia przyszłej opodatkowanej działalności gospodarczej należy również uznać za działalność gospodarczą.

W świetle powyższego stwierdzić należy, iż nabycie towarów i usług, z zamiarem przyszłego wykorzystania ich dla czynności opodatkowanych w ramach prowadzonej działalności gospodarczej bez względu na to jakie faktycznie będą efekty tej działalności należy uznać za nabycie związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca w okresie od 7 października 2008 r. do 6 października 2010 r. realizuje projekt badawczy pn. "Autonomiczna, uniwersalna platforma " w ramach Programu Badań Naukowych i Prac Rozwojowych na Rzecz Przemysłowego Potencjału Obronnego prowadzonego przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego. Projekt jest realizowany przez Konsorcjum. Projekt finansowany jest przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego.

Przedmiotem realizowanego projektu jest opracowanie uniwersalnej, pływającej platformy, umożliwiającej bezzałogowe, autonomiczne działanie w strefach bezpośredniego zagrożenia życia lub zdrowia ludzi.

W wyniku realizowanego projektu nie zostanie wytworzony żaden produkt, towar ani usługa mająca wartość handlową. Efektem końcowym realizacji projektu będzie model funkcjonalny platformy w postaci demonstratora technologii, integrujący poszczególne podukłady i demonstrujący działanie pojazdu oraz model wirtualny produktu krańcowego wraz z symulacjami komputerowymi. Wyniki tych badań mogą być wykorzystane przy budowie autonomicznej uniwersalnej platformy gąsienicowej. Uzyskane wyniki prac oraz zdobyta wiedza zostaną przedstawione Ministerstwu Nauki i Szkolnictwa Wyższego w opracowaniu (raporcie) końcowym i mogą one być wykorzystanie w przyszłości do opracowania nowych projektów naukowo-badawczych i rozwojowych, których finansowania nie obejmuje przedmiotowy projekt. Wnioskodawca na realizację projektu otrzymał dofinansowanie. Zgodnie z zapisami umowy środki finansowe przeznaczone na realizację zadań muszą być wykorzystane zgodnie z kosztorysem, a niewykorzystane środki bądź wykorzystane niezgodnie z umową podlegają zwrotowi na rachunek Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego.

W uzupełnieniu do wniosku dodatkowo wyjaśniono, iż zgodnie z postanowieniami umowy o wykonanie projektu rozwojowego zawartej pomiędzy Ministerstwem Nauki i Szkolnictwa Wyższego a Konsorcjum prawa do wykorzystania wyników badań pozostaną własnością Konsorcjum. W ramach realizowanego projektu nie ma konkretnego zamawiającego, będącego odbiorcą usługi. Konsorcjum zobowiązane jest do złożenia raportu końcowego z wykonania projektu rozwojowego, co jest warunkiem niezbędnym do uzyskania dofinansowania, jednak efekty, wyniki prac pozostają własnością konsorcjum. Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego występuje jedynie jako strona finansująca, a wyniki prac badawczo-rozwojowych nie będą stanowiły własności Ministerstwa.

Wnioskodawca będzie figurował jako nabywca towarów i usług w fakturach dokumentujących zakupy dokonane w ramach realizacji projektu. Zakupy towarów i usług dokonywane przez Wnioskodawcę dotyczą wyłącznie części projektu wykonywanej indywidualnie przez Wnioskodawcę, tzn. nie dotyczą części realizowanej przez innych Partnerów lub Lidera projektu. W związku z realizacją projektu Wnioskodawca nie będzie dokonywał przekazania środków finansowych innym Partnerom (Liderowi) Projektu. Realizując projekt Wnioskodawca nie będzie przekazywał innym Partnerom (Liderowi) jakichkolwiek towarów lub usług.

W trakcie realizacji projektu Wnioskodawca ponosi wydatki związane z nabyciem aparatury i urządzeń. Urządzenia te nabywane są wyłącznie na potrzeby realizowanego projektu i mają być wykorzystywane w celu prawidłowej realizacji prac badawczo-rozwojowych.

W związku z powyższym na dzień sporządzenia niniejszego wniosku Wnioskodawca oświadcza, iż zamiarem jego jest wykorzystywanie nabytych składników majątkowych wyłącznie do realizacji przedmiotowego projektu, a nie wykorzystywanie ich do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Zgodnie z zapisami umowy o dofinansowanie Wnioskodawca ma prawo do wykorzystywania wyników badań zrealizowanych w ramach prowadzonego projektu, jednak na dzień sporządzenia niniejszego wniosku Wnioskodawca nie przewiduje wykorzystania efektów prac do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Jak wskazano powyżej najistotniejszym warunkiem umożliwiającym czynnemu podatnikowi podatku VAT realizację prawa do odliczenia jest związek dokonanych zakupów z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Jednocześnie oceny czy związek ten istnieje lub będzie istniał w przyszłości należy dokonać w momencie realizowania zakupów zgodnie z wskazaną powyżej zasadą odliczenia niezwłocznego, istotny jest bowiem zamiar z jakim dokonywany jest zakup towaru lub usługi w chwili nabycia.

W omawianej sprawie, Wnioskodawca na dzień dzisiejszy nie przewiduje wykorzystania efektów prac do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Mając zatem na uwadze wskazany wyżej przepis art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie nie zostały spełnione podstawowe warunki uprawniające do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentujących nabywane towary i usługi, bowiem nie wystąpi związek dokonanych zakupów z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT.

W konsekwencji z uwagi na niespełnienie podstawowej pozytywnej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją projektu pn. "Autonomiczna, uniwersalna platforma"

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Zgodnie z art. 14b § 3 cyt. w sentencji ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Należy zatem zaznaczyć, że wydając przedmiotową interpretację tut. organ oparł się na wynikającym z treści wniosku opisie zaistniałego stanu faktycznego, z którego wynika, iż na dzień sporządzenia niniejszego wniosku Wnioskodawca nie przewiduje wykorzystania efektów prac do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Powyższe stwierdzenie przyjęto jako element zaistniałego stanu faktycznego i nie było ono przedmiotem oceny.

W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego stanu faktycznego, a szczególności wykorzystywania przez Wnioskodawcę efektów projektu do czynności opodatkowanych podatkiem VAT (np. sprzedaż patentów, licencji, odpłatne udostępnianie wyników badań itp.), udzielona interpretacja traci swą aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl