IBPP4/443-141/09/JP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 27 marca 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-141/09/JP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 10 lutego 2009 r. (data wpływu 13 lutego 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur potwierdzających nabycie towarów i usług związanych z inwestycją polegającą na remoncie urządzeń budowlanych - placów postojowych znajdujących się na terenie Gminy - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 lutego 2009 r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur potwierdzających nabycie towarów i usług związanych z inwestycją polegającą na remoncie urządzeń budowlanych - placów postojowych znajdujących się na terenie Gminy.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Gmina T zamierza zrealizować inwestycję w postaci remontu urządzeń budowlanych - placów postojowych znajdujących się na terenie Gminy. Są to place postojowe na terenie miejscowości:

* T - działka nr... wzdłuż drogi.... Działka ta znajduje się w bezpośrednim sąsiedztwie Szkoły Podstawowej, Gminnego Przedszkola i kościoła rzymsko - katolickiego. Istniejący plac postojowy to nawierzchnia żwirowo - asfaltowa, która wskutek wieloletniej eksploatacji, uległa deformacji, a cienka warstwa nawierzchni asfaltowej wymieszała się z warstwą żwiru. Nierówności na powierzchni istniejącego placu powodują zastoiska po opadach atmosferycznych, które powodują dalszą erozję placu. Plac postojowy w miarę bezpiecznie użytkowany jest w okresach suchych, w których, z uwagi na podłoże żwirowe placu, wody deszczowe wsiąkają w podłoże i przedostaną się droga filtracyjną do naturalnego odbiornika, jakim jest ciek wodny zaczynający się poniżej drogi asfaltowej. Wymaga gruntownego remontu.

* W - działka nr... znajdująca się w centrum miejscowości przy Domu Ludowym oraz kościele parafialnym, w pobliżu sklep wielobranżowy. Jest to plac żwirowy, który wymaga gruntownego remontu.

* U - działka nr... podobnie jak powyższe place znajduje się w miejscu pełniącym centrum miejscowości, obok Domu Ludowego. Jest to plac żwirowy, podobnie jak pozostałe wymaga gruntownego remontu.

Roboty remontowe na niniejszych placach postojowych polegać będą przede wszystkim na rekonstrukcji istniejącej niegdyś nawierzchni bitumicznych - T, jak i utworzeniu nowych - bitumicznych (U i W).

Operacja ta nie będzie generować dochodu, przeznaczona zostanie, tak jak było do tej pory, na cele użyteczności publicznej - nieodpłatne korzystanie z placów postojowych przez mieszkańców T, U i W. Z placów tych korzystać też będą osoby przyjezdne zarówno z terenu Gminy jak i inni. Inwestycja zatem nie będzie służyła czynnościom opodatkowanym podatkiem VAT.

Wnioskodawca przewiduje, iż operacja ta współfinansowana będzie do wysokości 75,00% ze środków Unii Europejskiej - Program Rozwoju Obszarów Wiejskich 2007-2013 - "Odnowa i rozwój wsi".

Realizowana inwestycja wykonywana będzie w ramach zadań własnych Gminy T.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawcy przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur potwierdzających nabycie towarów i usług w zakresie zamierzonej inwestycji.

Zdaniem Wnioskodawcy nie przysługuje mu prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, gdyż przedmiotowa inwestycja nie będzie służyła czynnościom opodatkowanym.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 i 2 pkt 1 lit. a) ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535, z późn. zm.) w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Jak wynika z powyższego przepisu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług, w sytuacji gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Zgodnie z obowiązującym od dnia 1 grudnia 2008 r. przepisem § 13 ust. 1 pkt 11 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. (Dz. U. Nr 212, poz. 1336), zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) gmina wykonuje zdania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty (art. 7 ust. 1 cyt. ustawy). W szczególności zadania własne obejmują sprawy gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego (art. 7 ust. 1 pkt 2 cyt. ustawy).

W celu wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi (art. 9 ust. 1 cyt. ustawy).

Z przedstawionego przez Wnioskodawcę zdarzenia przyszłego wynika, iż w ramach swoich zadań własnych zamierza zrealizować inwestycję w postaci remontu urządzeń budowlanych - placów postojowych znajdujących się na terenie Gminy. Operacja ta nie będzie generować dochodu, przeznaczona zostanie, tak jak było do tej pory, na cele użyteczności publicznej - nieodpłatne korzystanie z placów postojowych.

Inwestycja zatem nie będzie służyła czynnościom opodatkowanym podatkiem VAT.

Zatem stwierdzić należy, iż w przedmiotowej sprawie nie znajdzie zastosowania cytowany na wstępie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, bowiem jak już wskazano wyżej obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a jedną z podstawowych przesłanek pozytywnych jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

W konsekwencji nie będzie przysługiwało Wnioskodawcy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją przedmiotowej inwestycji.

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie, ul. Kraszewskiego 4a, 35-016 Rzeszów po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl