IBPP4/443-1409/09/JP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 22 grudnia 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-1409/09/JP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 26 października 2009 r. (data wpływu 4 listopada 2009 r.), uzupełnionym pismem z dnia 8 grudnia 2009 r. (data wpływu 14 grudnia 2009 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia podatku należnego o podatek naliczony lub uzyskania zwrotu podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. "Unowocześnienie bazy oświatowej Zespołu Szkół" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 listopada 2009 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia podatku należnego o podatek naliczony lub uzyskania zwrotu podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. "Unowocześnienie bazy oświatowej Zespołu Szkół". Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 8 grudnia 2009 r. (data wpływu 14 grudnia 2009 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 4 grudnia 2009 r. nr IBPP4/443-1409/09/JP.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Gmina jest w trakcie przygotowywania projektu pn. "Unowocześnienie bazy oświatowej Zespołu Szkół". Wniosek o dofinansowanie projektu zostanie złożony w październiku 2009 r. Pierwsze koszty związane z realizacją projektu były ponoszone w roku 2009. Rozpoczęcie prac budowlanych planowane jest na 2010 r. Projekt realizowany będzie w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa, który współfinansowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.

W ramach projektu realizowane będą dwa działania:

1.

termomodernizacja budynku dydaktycznego,

2.

wyposażone zostaną cztery pracownie specjalistyczne: jedna fizyczna i językowa oraz dwie sale informatyczne.

Jest to infrastruktura edukacyjna na poziomie podstawowym, gimnazjalnym. Obiektami zarządza Dyrektor Zespołu Szkół, jednostki organizacyjnej Gminy.

Po zrealizowaniu projektu unowocześnione pracownie dydaktyczne oraz budynek szkoły będą udostępnione uczniom w ramach realizacji programu nauczania oraz nieodpłatnych zajęć pozalekcyjnych. W wyniku realizacji projektu nie będzie prowadzona działalność gospodarcza.

Gmina nie złożyła żadnego wniosku o zwrot podatku VAT. Gmina jest czynnym podatnikiem od towarów i usług.

Ponadto jak wskazał Wnioskodawca w piśmie z dnia 8 grudnia 2009 r. budynki szkolne są własnością Gminy. Zarządza nimi Dyrektor Zespołu Szkól w formie nieodpłatnego trwałego zarządu. Zespół Szkół jest jednostką organizacyjną Gminy. Wszelkie koszty związane z funkcjonowaniem jednostki finansowane są z budżetu gminy.

Wnioskodawca nie będzie uzyskiwał przychodów ze zmodernizowanego budynku.

Towary i usługi nabywane na potrzeby realizacji projektu nie będą miały związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT wykonywanymi przez Wnioskodawcę.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w związku z realizacją projektu pn. "Unowocześnienie bazy oświatowej Zespołu Szkół" Gmina nie prowadząc działalności gospodarczej, nie uzyskując przychodów opodatkowanych podatkiem VAT ma jakąkolwiek możliwość odliczenia lub zwrotu podatku naliczonego w stosunku do podatku należnego. Chodzi tu zarówno o obniżenie podatku należnego o podatek naliczony z faktur dokumentujących poniesione wydatki, jak i o zwrot podatku wynikającego z przepisów prawa podatkowego.

Zdaniem Wnioskodawcy, nie ma możliwości odliczenia i zwrotu podatku w związku z realizowanym zadaniem, gdyż nie prowadzi działalności gospodarczej w tym zakresie, nie będzie uzyskiwać przychodów z modernizacji budynku oraz z wyposażonych sal, w związku z czym zakupione towary i usługi w ramach realizacji zadania nie powodują obrotu opodatkowanego podatkiem VAT dla Wnioskodawcy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Zgodnie z art. 87 ust. 1 ustawy o VAT, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Zgodnie z przepisem § 13 ust. 1 pkt 11 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336) zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Gmina stosownie do art. 2 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) jest jednostką samorządu terytorialnego posiadającą osobowość prawną, wykonującą zadania publiczne we własnym imieniu i na własną odpowiedzialność.

W myśl art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. W celu wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi (art. 9 ust. 1 cyt. ustawy).

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy m.in. edukacji publicznej (art. 7 ust. 1 pkt 8 ustawy o samorządzie gminnym).

Z przedstawionego opisu stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca zamierza zrealizować, w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa, współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, projekt pn. "Unowocześnienie bazy oświatowej Zespołu Szkół",.

Pierwsze koszty związane z realizacją projektu były ponoszone w roku 2009. Rozpoczęcie prac budowlanych planowane jest na 2010 r.

W ramach projektu realizowane będą dwa działania:

1.

termomodernizacja budynku dydaktycznego,

2.

wyposażone zostaną cztery pracownie specjalistyczne: jedna fizyczna i językowa oraz dwie sale informatyczne.

Jest to infrastruktura edukacyjna na poziomie podstawowym, gimnazjalnym. Obiektami zarządza Dyrektor Zespołu Szkół, jednostki organizacyjnej Gminy.

Po zrealizowaniu projektu unowocześnione pracownie dydaktyczne oraz budynek szkoły będą udostępnione uczniom w ramach realizacji programu nauczania oraz nieodpłatnych zajęć pozalekcyjnych. W wyniku realizacji projektu nie będzie prowadzona działalność gospodarcza.

Budynki szkolne są własnością Gminy. Zarządza nimi Dyrektor Zespołu Szkól w formie nieodpłatnego trwałego zarządu. Zespół Szkół jest jednostką organizacyjną Gminy. Wszelkie koszty związane z funkcjonowaniem jednostki finansowane są z budżetu Gminy.

Wnioskodawca nie będzie uzyskiwał przychodów ze zmodernizowanego budynku.

Towary i usługi nabywane na potrzeby realizacji projektu nie będą miały związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT wykonywanymi przez Wnioskodawcę.

Zauważyć w tym miejscu należy, iż oddanie nieruchomości w trwały zarząd dokonywane jest w drodze decyzji przez właściwy organ. Nieruchomości stanowiące przedmiot własności lub przedmiot użytkowania wieczystego jednostki samorządu terytorialnego oddaje się w drodze decyzji w trwały zarząd (będący formą prawną władania nieruchomością) odpowiedniej jednostce organizacyjnej na czas oznaczony lub nieoznaczony.

Przepisy art. 43 ust. 1 i 5, art. 44 ust. 1 oraz art. 45 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (tekst jedn. Dz. U. z 2004 r. Nr 261, poz. 2603 z późn. zm.), z których wynika oddanie nieruchomości gminnych w trwały zarząd ich jednostkom organizacyjnym, wskazują zatem na inny niż cywilnoprawny charakter przekazania nieruchomości w trwały zarząd. W konsekwencji czynności te nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Reasumując w oparciu o przedstawione zdarzenie przyszłe oraz obowiązujący stan prawny stwierdzić należy, iż w przedmiotowej sprawie nie znajdzie zastosowania cytowany na wstępie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, bowiem jak już wskazano wyżej obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a jedną z podstawowych przesłanek pozytywnych jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

W konsekwencji z uwagi na niespełnienie podstawowej pozytywnej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT od towarów i usług zakupionych w celu realizacji projektu pn. "Unowocześnienie bazy oświatowej Zespołu Szkół". Tym samym nie będzie on miał prawa do otrzymania z tego tytułu zwrotu różnicy podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy o VAT.

Ponadto należy zaznaczyć, iż w przedmiotowej sprawie nie znajdą również zastosowania uregulowania § 22 ust. 1 i 2 cyt. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r., w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług. Przepisy ww. rozporządzenia przewidują bowiem możliwość zwrotu kwoty podatku naliczonego zarejestrowanym podatnikom, którzy dokonują nabycia towarów i usług (w całości lub w części) za środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o której mowa w § 8 ust. 3 i 4 ww. rozporządzenia, a w szczególności przedakcesyjnych środków Unii Europejskiej (PHARE). W przypadku finansowania programów, realizowanych w ramach Programów Ramowych Unii Europejskiej oraz innych programów wspólnotowych Unii Europejskiej, warunkiem uzyskania zwrotu jest zawarcie umowy na realizację projektu przed dniem 1 maja 2004 r.

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl