IBPP4/443-1407/09/AŚ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 16 listopada 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-1407/09/AŚ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 26 października 2009 r. (data wpływu 4 listopada 2009 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia naliczonego podatku VAT w związku z realizacją projektu pod nazwą "Utworzenie ośrodka kultury "Akademia Przeszłości" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 listopada 2009 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia naliczonego podatku VAT w związku z realizacją projektu pod nazwą "Utworzenie ośrodka kultury "Akademia Przeszłości".

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący (stan faktyczny) zdarzenie przyszłe:

Gmina uzyskała dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego dla projektu pn. "Utworzenie ośrodka kultury "...". Wartość całkowita projektu 2.052.269,00 zł z czego podatek VAT 370.080 zł. Wysokość kosztów kwalifikowanych 1.640.670,00 zł w tym VAT 295.858,00 zł W programie MRPO dofinansowaniu podlegać będą koszty robót budowlano-montażowych, promocji dofinansowania UE oraz nadzoru inwestorskiego na zasadzie refundacji poniesionych nakładów. Umowa o dofinansowanie z Urzędem Marszałkowskim nie została jeszcze podpisana.

Projekt obejmuje przebudowę dwóch istniejących budynków komunalnych: na działce 94/2 oraz na działkach z przeznaczeniem na ośrodek kultury. Zakres rzeczowy obejmuje: 3 pomieszczenia świetlicowe i multimedialne 38,28m#61447; 29,54m#61447; 35,69m#61447;, pomieszczenia pomocnicze o łącznej powierzchni 38,02m#61447;, pomieszczenia sanitarne 8,65m#61447;, komunikacja 49,69m#61447;, place dojścia, parkingi 672,72m#61447;.

Zakres: sala świetlicowa i multimedialna 118,2m#61447; łącznie, pomieszczenia pomocnicze 70,92m#61447;, pomieszczenia sanitarne 13,71 m#61447;, komunikacja 24,69m#61447;, place dojścia 44,24m#61447;. Szacowany koszt robót budowlanych: 1.657.884 zł. Szacowany koszt; pierwszego wyposażenia (meble i sprzęt komputerowy), nadzorów inwestorskich, promocji projektu 394.385 zł.

Część projektu została już zrealizowana tj. w roku 2008 wykonano roboty rozbiórkowe I piętra i nowy dach budynku. Wartość zrealizowanych robót budowlanych 248.938,93 zł + 2500 zł nadzór inwestorski.

Placówka będzie prowadzić promocję dziedzictwa kulturowego, oraz dokumentować wydarzenia historyczne dotyczące eksterminacji Żydów. Zostaną wykorzystane wszystkie dostępne źródła wiedzy o historii i kulturze autonomii galicyjskiej w promocji jej dziedzictwa w obszarze ościennych gmin, województwa i Polski. Gmina realizuje projekt celem wykonania zadania własnego obejmującego sprawy kultury, w tym bibliotek gminnych i innych instytucji kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami - zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 9 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 jednolity tekst z p.zm.)

Gmina jest zwolniona z podatku dochodowego od osób prawnych zgodnie z art. 6 ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, tak więc nakłady poniesione na tę inwestycję nie stanowią kosztu uzyskania przychodu. Gmina jest czynnym płatnikiem podatku VAT tylko w zakresie dotyczącym jednostek administracji publicznej zgodnie z obowiązującymi przepisami.

Budynek od 2005 r. wyłączony jest z użytkowania, nie prowadzi się w nim czynności podlegających opodatkowaniu. Na podstawie umowy najmu z dnia 20 grudnia 2007 r. budynek jest wynajmowany od 1 stycznia 2008 r. i do dnia 31 października 2009 r. wykonywane są w nim czynności podlegające opodatkowaniu. Roboty budowlane przebudowy tego budynku rozpoczną się w listopadzie 2009 r. i od tego momentu w budynku będą prowadzone czynności niepodlegające opodatkowaniu. Obiekty będące przedmiotem wniosku są własnością Gminy Obiekty przekazane będą w trwały zarząd Centrum Animacji Kulturalnej Gminy. Powyższe centrum jest jednostką kultury Gminy. Przekazanie mienia będzie miało charakter nieodpłatnego wyposażenia innego podmiotu (instytucji kultury) w mienie. Czynność polegała będzie na przyjęciu środka trwałego dokumentem OT "zwiększenie wartości środka trwałego" przez kierownika/dyrektora Centrum Animacji Kulturalnej Gminy.

Faktury o wartości 251.438,93 zł za realizację inwestycji w budynku wystawione w okresie od 12 listopada 2008 r. do 23 grudnia 2008 r. są na Urząd Gminy. Dalsze faktury za realizację projektu, w tym wynikające z przetargu z dnia 30 września 2009 r. na przebudowę budynku komunalnego etap II (roboty budowlano-wykończeniowe) oraz z dnia 30 września 2009 r. na przebudowę budynku komunalnego - także wystawiane będą na Urząd Gminy. Podatnikiem podatku VAT w odniesieniu do czynności podatkowych Gminy jest Urząd Gminy. Gmina nie osiąga z tytułu realizacji inwestycji ani jej przekazania obrotu opodatkowanego podatkiem VAT. Gmina nie planuje zmiany stanu własności obiektu w okresie co najmniej 5 lat. Przedstawienie interpretacji przepisów prawa podatkowego jest warunkiem umożliwiającym zaliczenie podatku VAT do kosztów kwalifikowanych w ramach programu MRPO.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Gmina ma i będzie miała możliwość odliczenia naliczonego podatku VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy, do dnia 31 października 2009 r. w budynku komunalnym Gmina wykonuje czynności podlegające opodatkowaniu (najem pomieszczeń). W budynku Gmina nie prowadzi czynności podlegających opodatkowaniu, tak więc nakłady poniesione w 2008 r. nie podlegają odliczeniu naliczonego podatku VAT. Od listopada 2009 r. Gmina będzie prowadziła w zmodernizowanych i nowo wybudowanych pomieszczeniach budynków. czynności niepodlegające opodatkowaniu. W związku z powyższym Gmina nie miała i nie będzie mieć możliwości odliczenia naliczonego podatku VAT z tytułu wykonywanych prac.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego (stanu faktycznego) zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 ww. ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika.

Jak wynika z powyższego przepisu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług, w sytuacji gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Zgodnie z § 13 ust. 1 pkt 11 obowiązującego od dnia 1 grudnia 2008 r. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336), zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Powyższe zwolnienie przewidziane było również na podstawie § 8 ust. 1 pkt 13 obowiązującego do dnia 30 listopada 2008 r. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 z późn. zm.).

Zwolnienie od podatku VAT jednostek samorządu terytorialnego jest zatem możliwe tylko wtedy gdy wykonują one czynności w ramach przypisanych im specyficznych zadań i funkcji samorządowych (publicznych).

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy kultury, w tym bibliotek gminnych i innych instytucji kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami (art. 7 ust. 1 pkt 9 cyt. ustawy).

W celu wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi (art. 9 ust. 1 cyt. ustawy).

Zgodnie z art. 11a ust. 1 pkt 1 i 2 ww. ustawy o samorządzie gminnym, organami gminy są rada gminy (rada miasta) i wójt (burmistrz, prezydent miasta).

W myśl art. 33 ust. 1 cytowanej powyżej ustawy o samorządzie gminnym, Wójt (burmistrz, prezydent miasta) wykonuje zadania przy pomocy urzędu gminy (miasta).

Jak wynika z powyższego, urząd gminy (miasta) nie jest jednostką organizacyjną w rozumieniu ww. art. 9 ustawy o samorządzie gminnym. Jest wyłącznie zorganizowanym zespołem osób i środków służących do pomocy organowi administracyjnemu. Urząd gminy jest jednostką pomocniczą służącą do wykonywania zadań gminy oraz obsługi techniczno organizacyjnej gminy. Natomiast zdolność prawną i zdolność do dokonywania czynności prawnych ma Gmina, nie zaś Urząd Gminy.

Biorąc pod uwagę nierozerwalne i niepodzielne powiązania podmiotowe gminy i urzędu gminy, również na gruncie podatku od towarów i usług należy stwierdzić, iż nie występuje odrębna od podmiotowości gminy podmiotowość urzędu gminy. Urząd Gminy (Miasta) działając w imieniu Gminy (Miasta) realizuje zadania własne Gminy (Miasta), a zatem czynności wykonywane przez urząd w tym zakresie są zwolnione z podatku VAT. Jednakże należy podkreślić, iż zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług powinna być Gmina, a nie Urząd Miasta i Gminy.

Dla celów rozliczeń podatku od towarów i usług, Gmina i Urząd Gminy powinny stosować jednakowe oznaczenie NIP nadane Gminie, a w związku z wykonywanymi przez nie czynnościami powinno być wystawiane jedno rozliczenie deklaracyjne VAT - 7 niezależnie czy daną czynność należy przypisać gminie, czy też obsługującemu ją od strony techniczno-organizacyjnej urzędowi gminy. Tym samym w fakturach dokumentujących nabycie towarów i usług powinna wskazana być Gmina.

Z treści wniosku wynika, że Gmina uzyskała dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego dla projektu pn. "...". Projekt obejmuje przebudowę dwóch istniejących budynków komunalnych: z przeznaczeniem na ośrodek kultury.

Placówka będzie prowadzić promocję dziedzictwa kulturowego, oraz dokumentować wydarzenia historyczne dotyczące eksterminacji Żydów. Zostaną wykorzystane wszystkie dostępne źródła wiedzy o historii i kulturze autonomii galicyjskiej w promocji jej dziedzictwa w obszarze ościennych gmin, województwa i Polski. Gmina realizuje projekt celem wykonania zadania własnego obejmującego sprawy kultury, w tym bibliotek gminnych i innych instytucji kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami - zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 9 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym.

Budynek od 2005 r. wyłączony jest z użytkowania, nie prowadzi się w nim czynności podlegających opodatkowaniu. Na podstawie umowy najmu z dnia 20 grudnia 2007 r. budynek jest wynajmowany od 1 stycznia 2008 r. i do dnia 31 października 2009 r. wykonywane są w nim czynności podlegające opodatkowaniu. Roboty budowlane przebudowy tego budynku rozpoczną się w listopadzie 2009 r. i od tego momentu w budynku będą prowadzone czynności niepodlegające opodatkowaniu. Obiekty będące przedmiotem wniosku są własnością Gminy Obiekty przekazane będą w trwały zarząd Centrum Animacji Kulturalnej Gminy. Powyższe centrum jest jednostką kultury Gminy. Przekazanie mienia będzie miało charakter nieodpłatnego wyposażenia innego podmiotu (instytucji kultury) w mienie.

Gmina nie osiąga z tytułu realizacji inwestycji ani jej przekazania obrotu opodatkowanego podatkiem VAT. Gmina nie planuje zmiany stanu własności obiektu w okresie co najmniej 5 lat.

Zauważyć w tym miejscu należy, iż oddanie nieruchomości w trwały zarząd dokonywane jest w drodze decyzji przez właściwy organ. Nieruchomości stanowiące przedmiot własności lub przedmiot użytkowania wieczystego jednostki samorządu terytorialnego oddaje się w drodze decyzji w trwały zarząd (będący formą prawną władania nieruchomością) odpowiedniej jednostce organizacyjnej na czas oznaczony lub nieoznaczony.

Przepisy art. 43 ust. 1 i 5, art. 44 ust. 1 oraz art. 45 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (tekst jedn. Dz. U. z 2004 r. Nr 261, poz. 2603 z późn. zm.), z których wynika oddanie nieruchomości gminnych w trwały zarząd ich jednostkom organizacyjnym, wskazują zatem na inny niż cywilnoprawny charakter przekazania nieruchomości w trwały zarząd.

Powyższe oznacza, że zakupy dokonane w ramach realizacji projektu nie będą związane z wykonywaniem przez Gminę czynności opodatkowanych, bowiem budynek remontowany od 2008 r. wyłączony jest z użytkowania i nie prowadzi się w nim czynności podlegających opodatkowaniu, budynek remontowany będzie od listopada 2009 r. i od tego remontu w budynku będą prowadzone czynności niepodlegające opodatkowaniu. Ponadto jak wykazano powyżej obiekty zostaną przekazane Centrum Animacji Kulturalnej Gminy również w wykonaniu czynności niepodlegających opodatkowaniu.

Tym samym stwierdzić należy, iż w przedmiotowej sprawie nie znajdzie zastosowania cytowany na wstępie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, bowiem jak już wskazano wyżej obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a jedną z podstawowych przesłanek pozytywnych jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

W konsekwencji z uwagi na niespełnienie podstawowej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją ww. projektu.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy (stanu faktycznego) zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w przypadku interpretacji dotyczącej zdarzenia przyszłego - stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Ponadto, tut. organ pragnie również zauważyć, iż granice tego szczególnego postępowania podatkowego, którego celem jest uzyskanie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, określa Wnioskodawca występując z konkretnym pytaniem prawnym, wyłącznie w odniesieniu do stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę, co wynika wprost z przepisu art. 14b § 1, 2 i 3 ustawy - Ordynacja podatkowa. Natomiast na podstawie art. 14c § 1 i § 2 tut. organ dokonuje oceny stanowiska Wnioskodawcy.

W związku z powyższym tut. organ w niniejszej interpretacji odniósł się wyłącznie do możliwości odliczenia podatku VAT związanego z realizacją projektu. W niniejszej interpretacji tutejszy organ nie wypowiada się w zakresie wskazania przez Wnioskodawcę, iż "Gmina jest zwolniona z podatku dochodowego od osób prawnych zgodnie z art. 6 ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, tak więc nakłady poniesione na tę inwestycję nie stanowią kosztu uzyskania przychodu", gdyż nie było to przedmiotem wniosku, nie zadano pytania w tym zakresie oraz nie przedstawiono stanowiska.

Zgodnie z art. 14b § 3 cyt. w sentencji ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Należy zatem zaznaczyć, że odpowiedź na pytanie zawarte we wniosku udzielono przy założeniu, iż faktycznie towary i usługi nabywane na potrzeby realizowanego projektu nie będą związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych przez Gminę. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego zdarzenia przyszłego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016), skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl