IBPP4/443-1399/09/JP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 23 listopada 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-1399/09/JP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 29 października 2009 r. (data wpływu 2 listopada 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku od towarów i usług poniesionego w związku z kosztami na realizację zadań w ramach Działania 4.31 "Funkcjonowanie lokalnej grupy działania" Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 listopada 2009 r. wpłynął do tut. organu wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku od towarów i usług poniesionego w związku z kosztami na realizację zadań w ramach Działania 4.31 "Funkcjonowanie lokalnej grupy działania" Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Stowarzyszenie zostało zarejestrowane w Krajowym Rejestrze Sądowym w dniu 26 marca 2008 r. Stowarzyszenie działa na podstawie przepisów:

1.

ustawy o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich,

2.

ustawy - Prawo o stowarzyszeniach,

3.

rozporządzenia Rady (WE) nr 1698/2005 z dnia 20 września 2005 r. w sprawie rozwoju obszarów wiejskich przez Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich.

Na mocy wyżej wymienionych aktów prawnych Stowarzyszenie jest tzw. stowarzyszeniem specjalnym zrzeszającym osoby fizyczne, prawne, w tym jednostkę samorządu terytorialnego. Jest partnerstwem trójsektorowym, składającym się z przedstawicieli sektora publicznego, gospodarczego i społecznego. Wnioskodawca jest dobrowolnym, samorządnym, trwałym zrzeszeniem o celach niezarobkowych działającym jako Lokalna Grupa Działania (LGD). Głównym celem Stowarzyszenia jest działanie na rzecz zrównoważonego rozwoju obszarów wiejskich.

Stowarzyszenie opracowało Lokalną Strategię Rozwoju (LSR), która decyzją Samorządu Województwa została zakwalifikowana do dofinansowania w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich 2007-2013.

Aby Stowarzyszenie mogło spełniać swe zadanie związane z wdrażaniem LSR, jej promocję oraz z bezpłatnym doradztwem dla beneficjentów, może korzystać z pomocy w ramach działania "Funkcjonowanie Lokalnej Grupy Działania" PROW 2007-2013, której szczegółowe warunki i tryb przyznawania określa rozporządzenie Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 23 maja 2008 r. oraz zmieniające je rozporządzenie Ministra z dnia 31 lipca 2009 r. Zgodnie z § 3 rozporządzenia do kosztów kwalifikowanych zalicza się także podatek od towarów i usług (VAT) uiszczany w związku z poniesieniem kosztów bieżących Lokalnej Grupy Działania (LGD), realizacją badań dotyczących obszaru objętego Lokalną Strategią Rozwoju (LSR), informowaniem o obszarze objętym LSR, realizacji LSR oraz działalności LGD, szkoleniem pracowników LGD, członków zarządu i Rady, realizacją wydarzeń promocyjnych lub kulturalnych, aktywizowaniem społeczności lokalnej na zasadach określonych w art. 71 ust. 3 lit. a) rozporządzenia nr 1698/2005.

Stowarzyszenie złożyło do Samorządu Województwa wniosek na 2009 r. o przyznanie pomocy na działanie "Funkcjonowanie Lokalnej Grupy Działania", który jest obecnie rozpatrywany. Wszystko wskazuje na to, że wkrótce zostanie podpisana umowa o przyznanie ww. pomocy. Zgodnie z procedurą przed refundacją kosztów stanowiących koszty kwalifikowane w ramach funkcjonowania lokalnej grupy działania, Stowarzyszenie winno złożyć interpretację indywidualną w sprawie braku możliwości odzyskania podatku od towarów i usług. Interpretacja będzie stanowić załącznik do wniosku o płatność na etapie refundowania wydatków.

Przyznana w ramach działania "Funkcjonowanie Lokalnej Grupy Działania" pomoc przeznaczona zostanie na pokrycie kosztów bieżącego funkcjonowania biura LGD (w tym utrzymanie pracowników, zakup sprzętu biurowego i materiałów biurowych), szkolenia pracowników i członków Stowarzyszenia, organizowanie kampanii informacyjnej i promocyjnej na obszarze objętym LSR, realizację badań dotyczących obszaru objętego LSR.

Wydatki ponoszone w związku z realizacją projektu będą udokumentowane fakturami VAT wystawianymi na stowarzyszenie LGD.

Pracownicy biura będą świadczyć nieodpłatną pomoc mieszkańcom obszaru objętego LSR w opracowywaniu wniosków. Stowarzyszenie nie prowadzi działalności gospodarczej, a jej funkcjonowanie finansowane będzie ze składek członkowskich oraz z funduszy uzyskanych z wyżej wymienionego programu. W wyniku realizacji działania "Funkcjonowanie Lokalnej Grupy Działania" Stowarzyszenie nie będzie osiągało jakichkolwiek przychodów opodatkowanych podatkiem VAT oraz ponoszone wydatki nie będą związane ze sprzedażą opodatkowaną. Stowarzyszenie nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT i nie figuruje w ewidencji płatników podatku VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Stowarzyszenie ma możliwość odzyskania podatku od towarów i usług poniesionego w związku z kosztami na realizację zadań w ramach Działania 4.31 "Funkcjonowanie lokalnej grupy działania" Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013.

Zdaniem Wnioskodawcy, nie ma możliwości odzyskania podatku od towarów i usług poniesionego w związku z kosztami na realizację zadań w ramach Działania 4.31 "Funkcjonowanie lokalnej grupy działania" Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013, ponieważ nie prowadzi działalności gospodarczej i nie jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 i 2 pkt 1 lit. a) ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535, z późn. zm.) w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

W myśl postanowień art. 87 ust. 1 ustawy o VAT, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Ustawodawca stworzył podatnikom prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez nich zarówno przesłanek pozytywnych, m.in. tego, że zakupy towarów i usług będą wykorzystywane do wykonania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 4 ww. ustawy o VAT, zgodnie z którym obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, który nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20. Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku VAT skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Z treści wniosku wynika, iż celem działalności Wnioskodawcy (Stowarzyszenia) jest działanie na rzecz zrównoważonego rozwoju obszarów wiejskich.

Stowarzyszenie opracowało Lokalną Strategię Rozwoju (LSR), która decyzją Samorządu Województwa została zakwalifikowana do dofinansowania w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich 2007-2013.

Aby Stowarzyszenie mogło spełniać swe zadanie związane z wdrażaniem LSR, jej promocję oraz z bezpłatnym doradztwem dla beneficjentów, może korzystać z pomocy w ramach działania "Funkcjonowanie Lokalnej Grupy Działania" PROW 2007-2013 Przyznana w ramach działania "Funkcjonowanie Lokalnej Grupy Działania" pomoc przeznaczona zostanie na pokrycie kosztów bieżącego funkcjonowania biura LGD (w tym utrzymanie pracowników, zakup sprzętu biurowego i materiałów biurowych), szkolenia pracowników i członków Stowarzyszenia, organizowanie kampanii informacyjnej i promocyjnej na obszarze objętym LSR, realizację badań dotyczących obszaru objętego LSR.

Wydatki ponoszone w związku z realizacją projektu będą udokumentowane fakturami VAT wystawianymi na stowarzyszenie LGD.

Pracownicy biura będą świadczyć nieodpłatną pomoc mieszkańcom obszaru objętego LSR w opracowywaniu wniosków. Stowarzyszenie nie prowadzi działalności gospodarczej, a jej funkcjonowanie finansowane będzie ze składek członkowskich oraz z funduszy uzyskanych z wyżej wymienionego programu.

W wyniku realizacji działania "Funkcjonowanie Lokalnej Grupy Działania" Stowarzyszenie nie będzie osiągało jakichkolwiek przychodów opodatkowanych podatkiem VAT oraz ponoszone wydatki nie będą związane ze sprzedażą opodatkowaną.

Stowarzyszenie nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT i nie figuruje w ewidencji płatników podatku VAT.

Mając zatem na uwadze wskazany wyżej przepis art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie nie zostały spełnione podstawowe warunki uprawniające do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentujących nabywane towary i usługi. Wnioskodawca nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT a ponadto realizacja Działania "Funkcjonowanie Lokalnej Grupy Działania nie wiąże się z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT, więc towary i usługi nabywane w związku z realizacją przedmiotowego Działania nie są w żaden sposób związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Wnioskodawcy nie przysługuje zatem prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących nabycie towarów i usług dokonane w ramach realizowania przedmiotowego projektu. Tym samym nie będzie on mieć prawa do otrzymania z tego tytułu zwrotu różnicy podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy o VAT.

Ponadto należy zaznaczyć, iż w przedmiotowej sprawie nie znajdą zastosowania uregulowania § 22 ust. 1 i 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. (Dz. U. Nr 212, poz. 1336), w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, zgodnie z którymi zarejestrowanym podatnikom, którzy dokonują nabycia towarów i usług lub importu towarów za środki finansowe bezpośrednio im przekazane na odrębny rachunek bankowy, na którym są ulokowane wyłącznie środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o których mowa w § 8 ust. 3 i 4, przysługuje zwrot podatku naliczonego. Przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio do zarejestrowanych podatników dokonujących bezpośrednio nabycia towarów i usług lub importu towarów za środki finansowe, przekazane z rachunku bankowego, na którym są ulokowane środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, przekazane przez podatnika, o którym mowa w ust. 1.

Przepisy ww. rozporządzenia przewidują możliwość zwrotu kwoty podatku naliczonego zarejestrowanym podatnikom, którzy dokonują nabycia towarów i usług (w całości lub w części) za środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o której mowa w § 8 ust. 3 i 4 ww. rozporządzenia, a w szczególności przedakcesyjnych środków Unii Europejskiej (PHARE). W przypadku finansowania programów, realizowanych w ramach Programów Ramowych Unii Europejskiej oraz innych programów wspólnotowych Unii Europejskiej, warunkiem uzyskania zwrotu jest zawarcie umowy na realizację projektu przed dniem 1 maja 2004 r.

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym nie ma możliwości odzyskania podatku od towarów i usług, należało uznać za prawidłowe.

Zgodnie z art. 14b § 3 cyt. w sentencji ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Należy zatem zaznaczyć, że wydając przedmiotową interpretację tut. organ oparł się na wynikającym z treści wniosku opisie zaistniałego stanu faktycznego, z którego wynika, iż Wnioskodawca nie jest zarejestrowany jako podatnik podatku VAT. Niniejsza interpretacja indywidualna nie rozstrzyga czy Wnioskodawca faktycznie nie prowadzi działalności gospodarczej. Powyższe stwierdzenie przyjęto jako element zaistniałego stanu faktycznego i nie było ono przedmiotem oceny. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego stanu faktycznego, a w szczególności prowadzenia przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej generującej podatek należny oraz zarejestrowania się Wnioskodawcy jako podatnika VAT czynnego, udzielona interpretacja traci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl