IBPP4/443-1398/10/EJ - Utrata prawa do odliczenia ulgi z tytułu zakupu kasy rejestrującej.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 16 listopada 2010 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-1398/10/EJ Utrata prawa do odliczenia ulgi z tytułu zakupu kasy rejestrującej.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 6 września 2010 r. (data wpływu 29 września 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie utraty prawa do odliczenia ulgi z tytułu zakupu kasy rejestrującej - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 września 2010 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie utraty prawa do odliczenia ulgi z tytułu zakupu kasy rejestrującej.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Podatnik prowadzi działalność gospodarczą w zakresie handlu art. spożywczymi. Jest zarejestrowanym podatnikiem VAT czynnym. W miesiącu marcu 2010 r. podatnik przekroczył kwotę obrotu w wysokości 40.000 zł na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, w tym samym utracił zwolnienie, o którym mowa w § 3 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia z dnia 23 grudnia 2009 r. w sprawie zwolnień z obowiązku ewidencjonowania przy zastosowaniu kas rejestrujących. Obowiązek ewidencjonowania obrotu przy użyciu kasy rejestrującej powstał od dnia 1 czerwca 2010 r. Stosownie do dyspozycji wynikającej z § 3 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 19 grudnia 2008 r. w sprawie odliczania i zwrotu kwot wydatkowanych na zakup kasy rejestrującej, przed terminem rozpoczęcia ewidencjonowania (w dniu 28 maja 2010 r. podatnik dokonał pisemnego zgłoszenia o liczbie kas rejestrujących (10 stanowisk) i miejscu ich używania. Podatnik zawiadomił również Naczelnika Urzędu Skarbowego o dokonaniu fiskalizacji 2 stanowisk kas rejestrujących, jednak nie zachowując 7 dniowego terminu, o którym mowa w § 7 ust. 1 pkt 10 Rozporządzenia w sprawie kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące oraz warunków ich stosowania.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy uchybienie obowiązkowi powiadomienia Naczelnika urzędu skarbowego w terminie 7 dni od dnia fiskalizacji kasy rejestrującej skutkuje utratą prawa do odliczenia ulgi z tytułu zakupu kasy rejestrującej.

Zdaniem Wnioskodawcy, nieterminowe dokonanie zgłoszenia o instalacji kasy rejestrującej nie powoduje utraty prawa do ulgi na zakup kasy rejestrującej. Przepisy nie określają bowiem, że niedopełnienie tego obowiązku powoduje utratę prawa do ulgi. W § 3 ust. 2 Rozporządzenia z dnia 19 grudnia 2008 r. w sprawie odliczania i zwrotu kwot wydatkowanych na zakup kas rejestrujących ustawodawca określa, że odliczenia mogą dokonać podatnicy, którzy rozpoczną ewidencjonowanienie później niż w obowiązujących ich terminach, przy użyciu kas rejestrujących spełniających wymagania określone w przepisach dotyczących kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące oraz warunków ich stosowania. Z literalnego brzmienia tego przepisu wynika, że jest to obowiązek podatnika, który ewidencjonuje obrót na kasie rejestrującej (warunki stosowania kas przez podatników). Nie określa natomiast, jak w przypadku zgłoszenia przed dokonaniem fiskalizacji, że jest to warunek skorzystania z ulgi na zakup kasy rejestrującej. Warunek ten, jako konieczny do zachowania prawa do ulgi wymieniony jest w § 4 ust. 1 przedmiotowego rozporządzenia z dnia 19 grudnia 2008 r. w odniesieniu do podatników wykonujących wyłącznie czynności zwolnione od podatku od towarów i usług lub zwolnionych od tego podatku na podstawie art. 113 ust. 1 lub ust. 9 ustawy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Obowiązek w zakresie prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących wynika z art. 111 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.).

W myśl tego przepisu, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani do prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Zgodnie z art. 111 ust. 4 ww. ustawy o podatku VAT podatnicy, którzy rozpoczną ewidencjonowanie obrotu i kwot podatku należnego w obowiązujących terminach, mogą odliczyć od tego podatku kwotę wydatkowaną na zakup każdej z kas rejestrujących zgłoszonych na dzień rozpoczęcia (powstania obowiązku) ewidencjonowania w wysokości 90% jej ceny zakupy (bez podatku), nie więcej jednak niż 700 zł.

Stosownie do zapisu § 2 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 19 grudnia 2008 r. w sprawie odliczania i zwrotu kwot wydatkowanych na zakup kas rejestrujących (Dz. U. Nr 228, poz. 1509) odliczenie, o którym mowa w art. 111 ust. 4, zwane dalej "odliczeniem", może być dokonane w deklaracji podatkowej dla podatku od towarów i usług za okres rozliczeniowy, w którym rozpoczęto ewidencjonowanie, lub za okresy następujące po tym okresie rozliczeniowym. Podstawą do odliczenia jest posiadanie przez podatnika dowodu zapłaty całej należności za kasę rejestrującą.

Przepis § 3 ust. 1 cyt. rozporządzenia określa, iż dokonanie odliczenia następuje pod warunkiem złożenia przez podatnika do właściwego naczelnika urzędu skarbowego, przed terminem rozpoczęcia ewidencjonowania, pisemnego zgłoszenia o liczbie kas rejestrujących i miejscu (adresie) ich używania, które podatnik zamierza stosować do ewidencjonowania. Odliczenia mogą dokonać podatnicy, którzy rozpoczną ewidencjonowanie nie później niż w obowiązujących ich terminach, przy użyciu kas rejestrujących spełniających wymagania określone w przepisach dotyczących kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące oraz warunków ich stosowania (§ 3 ust. 2 rozporządzenia).

Na mocy rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące oraz warunków ich stosowania (Dz. U. Nr 212, poz. 1338), określone zostały m.in. obowiązki podatników w zakresie stosowania kas rejestrujących.

Z zapisu § 7 ust. 1 pkt 10 powołanego rozporządzenia wynika, że podatnicy prowadzący ewidencję przy zastosowaniu kas rejestrujących, z zastrzeżeniem ust. 2, obowiązani są m.in. do zgłoszenia kasy w terminie 7 dni od dnia jej fiskalizacji do naczelnika urzędu skarbowego w celu otrzymania numeru ewidencyjnego kasy, zgodnie z załącznikiem nr 3 do rozporządzenia.

Z powołanych przepisów wynika, że aby podatnik mógł skorzystać z prawa do odliczenia kwoty wydatkowanej z tytułu zakupu kasy rejestrującej musi spełniać wszystkie określone przepisami prawa warunki, polegające na:

* posiadaniu dowodu zapłaty całej należności za kasę rejestrującą,

* złożeniu naczelnikowi urzędu skarbowego, przed terminem rozpoczęcia ewidencjonowania, pisemnego zgłoszenia o liczbie kas rejestrujących i miejscu (adresie) ich używania, które podatnik zamierza stosować do ewidencjonowania,

* rozpoczęciu ewidencjonowania obrotu za pomocą kasy rejestrującej nie później niż w obowiązujących terminach, przy użyciu kas rejestrujących spełniających wymagania określone w przepisach dotyczących kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące oraz warunków ich stosowania,

* dokonaniu fiskalizacji kasy rejestrującej i powiadomienia o tym fakcie naczelnika urzędu skarbowego w terminie 7 dni od dnia jej fiskalizacji.

Uchybienie jednemu z wymienionych warunków skutkuje utratą prawa do odliczenia ulgi z tytułu zakupu kasy rejestrującej.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w zakresie handlu art. spożywczymi. Obowiązek ewidencjonowania obrotu i kwot należnego podatku przy użyciu kasy rejestrującej powstał u Wnioskodawcy w dniu 1 czerwca 2010 r. Stosownie do § 3 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 19 grudnia 2008 r. w sprawie odliczania i zwrotu kwot wydatkowanych na zakup kasy rejestrującej, Wnioskodawca przed terminem rozpoczęcia ewidencjonowania (tekst jedn. w dniu 28 maja 2010 r.) dokonał pisemnego zgłoszenia o liczbie kas rejestrujących (10 stanowisk) i miejscu ich używania. Wnioskodawca zawiadomił także Naczelnika Urzędu Skarbowego o dokonaniu fiskalizacji 2 stanowisk kas rejestrujących, jednak nie zachowując 7 dniowego terminu, o którym mowa w § 7 ust. 1 pkt 10 Rozporządzenia w sprawie kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące oraz warunków ich stosowania.

Odnosząc przedstawiony wyżej stan faktyczny do powołanych wyżej przepisów, stwierdzić należy, iż jednym z wymogów koniecznych do uzyskania prawa do ulgi z tytułu zakupu kas rejestrujących jest zachowanie 7-dniowego terminu do zgłoszenia kasy rejestrującej naczelnikowi urzędu skarbowego. Czynności tej Wnioskodawca dokonał nie zachowując 7 dniowego terminu, a więc po terminie określonym w § 7 ust. 1 pkt 10 powołanego wyżej rozporządzenia w sprawie kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące oraz warunków ich stosowania.

Powyższe skutkuje utratą przez Wnioskodawcę prawa do skorzystania z ulgi na zakup kas rejestrujących, bowiem Wnioskodawca naruszył przepis § 3 ust. 2 rozporządzenia z dnia 19 grudnia 2008 r. w sprawie odliczania i zwrotu kwot wydatkowanych na zakup kas rejestrujących, gdyż rozpoczął ewidencjonowanie przy użyciu kas rejestrujących nie spełniających wymagań określonych w przepisach dotyczących kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące, oraz warunków stosowania tych kas przez podatników.

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl