IBPP4/443-1395/09/KG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 17 listopada 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-1395/09/KG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 27 października 2009 r. (data wpływu 2 listopada 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego VAT z faktur dotyczących zakupów dokonanych w związku z realizacją projektu pt. "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 listopada 2009 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego VAT z faktur dotyczących zakupów dokonanych w związku z realizacją projektu pt. "...".

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Stowarzyszenie nie jest czynnym płatnikiem podatku VAT, ponieważ korzysta ze zwolnienia przedmiotowego z podatku od towarów i usług na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy o VAT. W oparciu o ustawę o Narodowym Planie Rozwoju z dnia 20 kwietnia 2004 r. (Dz. U. Nr 116, poz. 1206 z późn. zm.), rozporządzenie Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 1 lipca 2004 r. w sprawie przyjęcia Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego 2004-2006 (Dz. U. Nr 166, poz. 1745), Rozporządzenie Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 25 sierpnia 2004 r. w sprawie przyjęcia Uzupełnienia Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego 2004-2006 (Dz. U. Nr 200, poz. 2051 z późn. zm.) oraz umowę o dofinansowaniu projektu zawartą z Wojewódzkim Urzędem Pracy Stowarzyszenie realizowało projekt pt. "..." w ramach Priorytetu II Wzmocnienie rozwoju zasobów ludzkich w regionach, Działanie 2.3 Reorientacja zawodowa osób odchodzących z rolnictwa.

Projekt realizowany był nieodpłatnie. Miał na celu zatrudnienie 18 osób na okres 19 miesięcy w ramach otrzymanego wsparcia i na kolejne 5 miesięcy zatrudnienie na koszt poszczególnych pracodawców, którzy objęci zostali wsparciem. Stowarzyszenie jako beneficjent projektu skierowało do pracy w 4 przedsiębiorstwach, zakładach (Samorządowy Ośrodek Kultury w C. - 1 pracownik zatrudniony w ramach projektu, Zakład Produkcyjno-Usługowy XXX - 6 pracowników, yyy - 1 pracownik, Firma Handlowo-Usługowa zzz - 10 pracowników) położonych w szczególności na terenie Gminy, ale również terenie powiatu kolbuszowskiego 18 osób - rolników i domowników, z wyłączeniem emerytów i osób zarejestrowanych jako osoby bezrobotne, oraz inne osoby zatrudnione w rolnictwie, tj. osoby zatrudnione w rolnictwie na podstawie stosunku pracy u osób fizycznych i prawnych prowadzących działalność rolniczą.

Celem głównym projektu jest zatrudnienie poza sektorem rolniczym osób zatrudnionych w rolnictwie w celu dostosowania osób do funkcjonowania w zmieniających się warunkach społeczno-ekonomicznych.

Zakupiono w ramach projektu materiały biurowe (segregatory, przekładki, teczki, skoroszyty, materiały piśmienne, materiały eksploatacyjne do sprzętu komputerowego, tonery) koszty łączności telefonicznej i Internetu, koszt wynajmu biura do realizacji projektu, drukarka laserowa na potrzeby realizacji projektu, koszt druku plakatów i ulotek promocyjnych oraz koszt promocji projektu (spoty informacyjno-ogłoszeniowe emitowane na antenie Radia., ogłoszenia w lokalnej prasie) są niezbędne do realizacji projektu i używane zgodnie z przeznaczeniem na potrzeby jego realizacji. Służą tylko i wyłączenie do realizacji tego projektu.

Nabycie towarów i usług służących realizacji tego projektu nastąpiło w okresie od 30 kwietnia do 30 listopada 2007 r. (okres realizacji rzeczowej projektu).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Stowarzyszeniu przysługuje prawo odliczenia podatku naliczonego VAT z faktur dotyczących zakupów materiałów biurowych (segregatory, przekładki, teczki, skoroszyty), materiały piśmienne, materiały eksploatacyjne do sprzętu komputerowego, tonery) koszty łączności telefonicznej i Internetu, koszt wynajmu biura do realizacji projektu, drukarka laserowa na potrzeby realizacji projektu, koszt druku plakatów i ulotek promocyjnych oraz koszt promocji projektu (spoty informacyjno-ogłoszeniowe emitowane na antenie Radia, ogłoszenia w lokalnej prasie).

Zdaniem Wnioskodawcy, Stowarzyszeniu nie przysługuje prawo odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturach zakupu materiałów biurowych (segregatory, przekładki, teczki, skoroszyty, materiały piśmienne, materiały eksploatacyjne do sprzętu komputerowego, tonery), kosztów łączności telefonicznej i Internetu, kosztów wynajmu biura do realizacji projektu, zakupu drukarki laserowej na potrzeby realizacji projektu, kosztu druku plakatów i ulotek promocyjnych oraz kosztów promocji projektu (spoty informacyjno-ogłoszeniowe emitowane na antenie Radia, ogłoszenie w lokalnej prasie).

Wnioskodawca nie jest czynnym podatnikiem VAT, ponieważ korzysta ze zwolnienia przedmiotowego z podatku od towarów i usług na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy o VAT. Wartość sprzedaży wynosiła w roku 2005 - 30 310,55 zł, w roku 2006 - 8 347,65 zł, w roku 2007 - 31 706,08 zł, natomiast w roku 2008 - 47 221,09 zł.

Czynności wykonywane w ramach projektu są nieopodatkowane. Stowarzyszenie informuje, iż nabywane w związku z realizacją projektu pn. "..." towary i usługi: materiały biurowe, drukarka laserowa, usługi łączności telefonicznej i Internetu, wynajem biura do realizacji projektu, druk plakatów i ulotek promocyjnych oraz promocja projektu nie były nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz innych czynności.

Zgodnie z art. 113 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług - zwalnia się od podatku podatników, u których wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekracza łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty wyrażonej w złotych odpowiadającej równowartości 10 000 euro. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku. Ponadto zgodnie z ust. 14 pkt 1 ustawy - Minister właściwy do spraw finansów publicznych określa, w drodze rozporządzenia w terminie do 31 grudnia poprzedzającego rok podatkowy, kwotę o której mowa w ust. 1, obliczoną według średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP na pierwszy dzień roboczy października poprzedniego roku podatkowego, w zaokrągleniu do 100 zł.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 ww. ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Zgodnie z art. 88 ust. 4 ustawy o VAT obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (przypadek ten nie ma zastosowania w przedmiotowej sprawie).

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca realizował projekt pt. "..." w ramach Priorytetu II Wzmocnienie rozwoju zasobów ludzkich w regionach, Działanie 2.3 Reorientacja zawodowa osób odchodzących z rolnictwa.

Projekt realizowany był nieodpłatnie. Celem głównym projektu jest zatrudnienie poza sektorem rolniczym osób zatrudnionych w rolnictwie w celu dostosowania osób do funkcjonowania w zmieniających się warunkach społeczno-ekonomicznych.

W ramach projektu zakupiono materiały biurowe (segregatory, przekładki, teczki, skoroszyty, materiały piśmienne, materiały eksploatacyjne do sprzętu komputerowego, tonery) koszty łączności telefonicznej i Internetu, koszt wynajmu biura do realizacji projektu, drukarka laserowa na potrzeby realizacji projektu, koszt druku plakatów i ulotek promocyjnych oraz koszt promocji projektu (spoty informacyjno-ogłoszeniowe emitowane na antenie Radia, ogłoszenia w lokalnej prasie) niezbędne do realizacji projektu i używane zgodnie z przeznaczeniem na potrzeby jego realizacji.

Z wniosku wynika, iż "nabywane w związku z realizacją projektu pn. "..." towary i usługi (...) nie były i nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz innych czynności".

Wnioskodawca wskazał, że nie jest czynnym płatnikiem podatku VAT.

Mając zatem na uwadze wskazany wyżej przepis art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie nie został spełniony podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentujących nabywane towary i usługi - brak związku dokonanych zakupów ze sprzedażą opodatkowaną, a ponadto Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT. Wnioskodawcy nie przysługuje zatem prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy związane z realizacją projektu pt. "..." w ramach Priorytetu II Wzmocnienie rozwoju zasobów ludzkich w regionach, Działanie 2.3 Reorientacja zawodowa osób odchodzących z rolnictwa

Mając na uwadze powyższe, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Zgodnie z art. 14b § 3 cyt. w sentencji ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Należy zatem zaznaczyć, że wydając przedmiotową interpretację tut. organ oparł się na wynikającym z treści wniosku opisie zaistniałego stanu faktycznego, z którego wynika, iż Wnioskodawca nie jest zarejestrowany jako podatnik podatku VAT. Powyższe stwierdzenie przyjęto jako element stanu faktycznego i nie było ono przedmiotem oceny. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego stanu faktycznego, a w szczególności zarejestrowania się Wnioskodawcy jako podatnika VAT czynnego, udzielona interpretacja traci swą aktualność.

Niniejsza interpretacja nie rozstrzyga, czy Wnioskodawca nie jest zobligowany do zarejestrowania się jako "podatnik VAT czynny", bowiem nie było to przedmiotem wniosku. Końcowo tut organ pragnie zauważyć, iż z dniem 1 stycznia 2008 r. zmienił brzmienie art. 113 ust. 1 ustawy o VAT, zgodnie z którym zwalnia się od podatku podatników, u których wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 50.000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl