IBPP4/443-1386/11/MN

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 6 grudnia 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-1386/11/MN

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 19 sierpnia 2011 r. (data wpływu 12 września 2011 r.) uzupełnionym pismem z dnia 14 listopada 2011 r. (data wpływu 17 listopada 2011 r.) oraz pismem z dnia 8 listopada 2011 r. (data wpływu 1 grudnia 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z realizacją projektu pod nazwą: "XXX" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 września 2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z realizacją projektu pod nazwą: "XXX". Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 14 listopada 2011 r. (data wpływu 17 listopada 2011 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie nr: IBPP4/443-1386/11/MN z dnia 4 listopada 2011 r. oraz pismem z dnia 8 listopada 2011 r. (data wpływu 1 grudnia 2011 r.).

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe (ostatecznie doprecyzowane w piśmie z dnia 14 listopada 2011 r.):

Wnioskodawca będzie realizował projekt pn. "XXX".

Przedmiotem projektu jest budowa infrastruktury szerokopasmowej w postaci sieci bezprzewodowej transmisji danych na potrzeby funkcjonowania jednostek samorządu terytorialnego na terenie 14 gmin województwa: G1, G2, G3, G4, G5, G6, G7, G8, G9, G10, G11, G12, G13 i G14. W wyniku realizacji projektu powstaną m.in. usługi dla administracji publicznej wspierające budowę społeczeństwa informacyjnego, zmniejszające koszty jej funkcjonowania i przyspieszające oraz ułatwiające obsługą mieszkańców.

W przyjętej koncepcji zakłada się budowę 36 stacji bazowych o różnej ilości sektorów, pracujących w technologii WiMAX 802. 16e. Planowana struktura bazuje na topologii "Punkt-Wielopunkt" a stacje bazowe w całej infrastrukturze pełnią rolę węzłów dystrybucyjnych. Planowana infrastruktura umożliwi doprowadzenie szerokopasmowego łącza do 483 punktów dostępowych oraz umożliwi łatwą, szybką) stosunkowo tanią rozbudowę planowanej infrastruktury w przyszłości gdyż obecny koszt stacji klienckiej WiMAX 802. 16e nie przekracza 2000 PLN i ma tendencję spadkową, instytucją odpowiedzialną za realizację projektu będzie Miasto G14 (Lider projektu) przy pomocy jednostki organizacyjnej miast, jaką jest Ś.., planuje się również zaangażowanie Inżyniera Kontraktu. Lider częściowo posiada odpowiednie kadry oraz inne zasoby organizacyjne niezbędne do wdrożenia projektu. W ramach zarządzania projektem w czasie jego realizacji planuje się zatrudnienie 3 osób (3 etaty): 2 księgowych oraz 1 pracownika zajmującego się sprawami administracyjnymi. Lider będzie odpowiedzialny za realizację projektu oraz jego prawidłowe rozliczenie. Środki na realizację projektu będą pochodziły z budżetu Lidera oraz Partnerów. Lider będzie finansował budowę infrastruktury na terenie Miasta G14, koszty urządzeń aktywnych dla swoich jednostek oraz proporcjonalnie do występujących gmin szacowane koszty dokumentacji, Inżyniera Kontraktu i promocji.

Partnerzy będą finansować koszty infrastruktury pasywnej i aktywnej na terenie swoich gmin. Ponadto będą finansować koszty dokumentacji proporcjonalnie do udziału w dokumentacji projektowej, inżyniera projektu, promocji, oraz urządzeń aktywnych. Partnerzy projektu wraz z Liderem podpisali porozumienie w sprawie realizacji niniejszego projektu określające wstępne role oraz zadania poszczególnych stron.

W opracowanych programach funkcjonalno-użytkowych zaplanowano następujące zadania:

* Wykonanie projektu rozbudowy sieci WiMAX.

* Wykonanie projektu adaptacji obiektów.

* Rozbudowa sieci WiMAX.

* Montaż stacji klienckich przeznaczonych dla węzłów sieci z instalacją zasilania.

* Wyposażenie węzłów w sprzęt aktywny i urządzenia towarzyszące.

* Konfiguracja urządzeń aktywnych.

* Testy akceptacyjne.

Trwałość w przypadku projektu budowy sieci szerokopasmowej dla wymienionych 14 gmin województwa zostanie zachowana przez okres nie krótszy niż 5 lat licząc od daty zakończenia projektu. Po zakończeniu projektu właścicielem oraz zarządcą wybudowanej sieci pozostanie podmiot publiczny - jednostka samorządu terytorialnego. Koszty utrzymania i funkcjonowania infrastruktury ponosić będą beneficjenci z Liderem na czele. Z przeprowadzonych analiz wynika, iż projekt nie będzie generował żadnych przychodów, zatem utrzymanie trwałości projektu będzie wymagało finansowego wsparcia ze strony samorządu. Sieć, jaka powstanie w ramach projektu będzie siecią zamkniętą na własne potrzeby - udostępnianą jedynie we wszystkich lokalizacjach dostępu do infrastruktury szerokopasmowej w technologii WiMAX jako lokalizacje hot-spot. Beneficjent - Wnioskodawca posiada instytucjonalną zdolność do realizacji projektu, co stwierdzono na podstawie jego doświadczenia w realizacji projektów inwestycyjnych, jak również na podstawie sytuacji finansowej. Po zakończeniu projektu właścicielem wybudowanej sieci pozostanie podmiot publiczny - jednostka samorządu terytorialnego (w tym wypadku Wnioskodawca), natomiast zarządzanie infrastrukturą zostanie powierzone podmiotowi posiadającemu odpowiedni potencjał techniczny oraz doświadczenie, wyłonionemu w procedurze konkurencyjnej. Łączne nakłady na realizację projektu wyniosą - 698 500,00 zł, w tym wszystkie wydatki stanowią koszty kwalifikowane. Głównym założeniem projektu dla Wnioskodawcy jest wykonanie miejskiej dedykowanej dla potrzeb samorządu sieci szerokopasmowej w oparciu o bezprzewodową technologię WiMAX, zapewnienie dostępu do internetu jednostkom samorządowym, stworzenie publicznych punktów dostępu do internetu dla mieszkańców HOT-SPOT oraz zapewnienie infrastruktury dla przesyłania danych z monitoringu gminnego.

Możliwe są następujące sposoby wykorzystania powstałej w wyniku inwestycji infrastruktury:

* użycie przez instytucje publiczne (urzędy samorządowe, inne placówki) do celów wewnętrznych oraz do realizacji swoich zadań w stosunku do mieszkańców (obsługa transmisji danych, łączność głosowa i wizyjna, monitoring, systemu sterowania komunikacją itp.);

* udostępnienie szerokiej publiczności w wybranych lokalizacjach dostępu do sieci (np. poprzez tworzenie publicznych punktów dostępu do internetu, telecentrów, tablic informacyjnych, itp.).

Projekt nie posiada programu sprzedaży. Produkty projektu będą udostępniane nieodpłatnie. Nie występują przychody ze sprzedaży.

W uzupełnieniu do wniosku wskazano, iż zgodnie z ustaleniami, postępowania o zamówienia publiczne prowadzić będzie lider projektu - miasto G14. Zgodnie z § 3 ust. 2 umowy podpisanej z miastem G14 "Lider projektu jako instytucja aplikująca o środki z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa w ramach działania 2.1 Infrastruktura społeczeństwa informacyjnego, będzie dysponował uzyskanymi środkami pieniężnymi" i zgodnie z § 4 ust. 4 " (...) Lider projektu odpowiada za:" pkt 4. 13 "przeprowadzenie postępowań o zamówienie publiczne (...)".

Lider będzie finansował przedsięwzięcie a Wnioskodawca przekaże swoje środki Liderowi celem realizacji zadania. W fakturach zakupu będzie występował Lider tj. Miasto G14.

Każdy z podmiotów uczestniczących w projekcie będzie właścicielem swojej części sieci, Miasto G7 będzie właścicielem części sieci wybudowanej na potrzeby Miasta G7 z godnie z zapisem § 8 ust. 2 "Środki trwałe oraz wartości niematerialne i prawne, powstałe w wyniku realizacji projektu zostaną przekazane na własność poszczególnym partnerom". Przekazanie wybudowanej sieci przez Lidera nastąpi nieodpłatnie na majątek Wnioskodawcy.

Zarządzać wybudowaną infrastrukturą będą partnerzy - każdy dla części będącej własnością danego partnera - nie będzie to oddanie przez Wnioskodawcę infrastruktury w zarząd. Projekt przewiduje w przypadku Wnioskodawcy budowę sieci wyłącznie na potrzeby miasta i w związku z tym nie będą pobierane jakiekolwiek opłaty za korzystanie z sieci.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawcy przysługuje prawo obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z realizacją przedmiotowego projektu.

Stanowisko Wnioskodawcy (ostatecznie doprecyzowane w piśmie z dnia 8 listopada 2011 r.):

Wnioskodawca stoi na stanowisku, że realizacja przedmiotowego projektu nie ma związku z czynnościami podlegającymi opodatkowaniu podatkiem VAT, - Wnioskodawca nie będzie osiągał z tego tytułu żadnych przychodów.

Wobec powyższego mając na uwadze art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) Wnioskodawca uważa, że nie posiada prawa do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy realizacji powyższego projektu.

Zdaniem Wnioskodawcy nie przysługuje mu prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy realizacji przedmiotowego projektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją zawartą w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ww. ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Dokumentem uprawniającym do odliczenia jest faktura VAT, otrzymana przez podatnika z tytułu nabycia przez niego towarów i usług.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca będzie realizował projekt pn. "XXX".

Przedmiotem projektu jest budowa infrastruktury szerokopasmowej w postaci sieci bezprzewodowej transmisji danych na potrzeby funkcjonowania jednostek samorządu terytorialnego na terenie 14 gmin województwa.

Lider (Miasto G14) będzie odpowiedzialny za realizację projektu oraz jego prawidłowe rozliczenie. Środki na realizację projektu będą pochodziły z budżetu Lidera oraz Partnerów.

Projekt nie posiada programu sprzedaży. Produkty projektu będą udostępniane nieodpłatnie. Nie występują przychody ze sprzedaży.

W uzupełnieniu do wniosku wskazano, iż Lider będzie finansował przedsięwzięcie a Wnioskodawca przekaże swoje środki Liderowi celem realizacji zadania. W fakturach zakupu będzie występował Lider tj. Miasto G14.

Każdy z podmiotów uczestniczących w projekcie będzie właścicielem swojej części sieci, Miasto G7 będzie właścicielem części sieci wybudowanej na potrzeby Miasta.

Zarządzać wybudowana infrastrukturą będą partnerzy - każdy dla części będącej własnością danego partnera - nie będzie to oddanie przez Wnioskodawcę infrastruktury w zarząd. Projekt przewiduje w przypadku Wnioskodawcy budowę sieci wyłącznie na potrzeby miasta i w związku z tym nie będą pobierane jakiekolwiek opłaty za korzystanie z sieci.

Zgodnie z treścią § 5 ust. 1 pkt 1 i 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1337 z późn. zm.) obowiązującego od dnia 1 grudnia 2008 r., faktura stwierdzająca dokonanie sprzedaży powinna zawierać co najmniej:

* imiona i nazwiska lub nazwy bądź nazwy skrócone sprzedawcy i nabywcy oraz ich

* numery identyfikacji podatkowej sprzedawcy i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 10 i 11.

Powyższe unormowanie zostało utrzymane w niezmienionym brzmieniu w § 5 ust. 1 pkt 1 i 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 marca 2011 r. obowiązującego do dnia 1 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 68, poz. 360).

W przedmiotowej sprawie rzeczywistym nabywcą towarów i usług zakupionych w ramach realizacji projektu jest Miasto G14, a nie Wnioskodawca. Jak już wskazano wyżej, obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a kwotę podatku naliczonego stanowi, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Skoro ustawodawca stworzył podatnikowi prawo odliczenia podatku naliczonego od nabytych (zakupionych) towarów i usług, to podatnik nie może odliczać podatku naliczonego innych nabywców.

W sytuacji zatem, gdy Wnioskodawca nie dokonał nabycia towarów i usług udokumentowanych fakturami VAT, nie może być mowy o możliwości obniżenia podatku należnego o podatek naliczony bez względu na fakt, czy realizacja przedmiotowego projektu ma związek z czynnościami opodatkowanymi czy też nie.

W konsekwencji, Wnioskodawca nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z realizacją projektu pn. "XXX", bowiem to nie on będzie nabywcą wskazanym w fakturach VAT dokumentujących zakupy towarów i usług.

Mając na uwadze powyższe, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualny błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Podkreślenia wymaga, iż interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku.

W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl