IBPP4/443-1383/10/EJ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 30 grudnia 2010 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-1383/10/EJ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 22 września 2010 r. (data wpływu 27 września 2010 r.), uzupełnionym pismem z dnia 3 grudnia 2010 r. (data wpływu 7 grudnia 2010 r.) oraz pismem z dnia 17 grudnia 2010 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania podatkiem VAT aportu rzeczowego, ustalenia podstawy opodatkowania oraz ustalenia wartości akcji objętych w zamian za aport mienia do spółki - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 września 2010 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania podatkiem VAT aportu rzeczowego, ustalenia podstawy opodatkowania oraz ustalenia wartości akcji objętych w zamian za aport mienia do spółki. Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 3 grudnia 2010 r., będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 25 listopada 2010 r. znak: IBPP4/443-1383/10/EJ oraz z dnia 17 grudnia 2010 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca zgodnie z art. 64, 67 i 68 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym został powołany do wykonywania zadań własnych gminy - uczestników związku z zakresie: wodociągów i zaopatrzenia w wodę oraz kanalizacji i gospodarki ściekowej. Prowadzi gospodarkę finansową na zasadach jednostki budżetowej zgodnie z ustawą o finansach publicznych. Jest organem założycielskim i 100% akcjonariuszem Spółki Akcyjnej - P. Gminy - członkowie Zarządu przekazują nieodpłatnie wybudowane środki trwałe branży wodno-kanalizacyjnej na mienie Związku. Gmina przekazując nieodpłatnie majątek nie nalicza podatku VAT z uwagi na fakt, że nie miała prawa do odliczeń podatku naliczonego przy nabyciu ww. środków trwałych. Wnioskodawca przyjęty majątek trwały przekaże aportem rzeczowym do ww. spółki otrzymując w zamian akcje. W okresie pomiędzy przyjętym majątkiem a wniesieniem aportu majątek powyższy stanowi przedmiot dzierżawy spółki a czynsz podlega podatnikowi VAT.

W piśmie z dnia 3 grudnia 2010 r. Wnioskodawca wskazał, że jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT. Przedmiotem aportu będą budowle i urządzenia związane z kanalizacja sanitarną, tj.

* przepompownie i sieci kanalizacyjne i wodociągowe jako budowle.

Według PKOB grupa 2 rodzaj 222 rurociągi sieci rozdzielczej kanalizacyjnej, a według Klasyfikacji Środków Trwałych Rodzaj 211 - Rurociągi sieci rozdzielczej oraz lokalne linie rozdzielcze.

* drogi i place przepompowni.

Wg PKOB grupa 2 rodzaj 211, a wg Klasyfikacji Środków Trwałych rodzaj 220 - Autostrady drogi ekspresowe ulice i drogi pozostałe.

* ogrodzenia przepompowni.

Wg PKOB grupa 2 rodzaj 242, natomiast wg Klasyfikacji Środków Trwałych 291 - Obiekty inżynierii lądowej i wodnej pozostałe

* zbiorniki ścieków przepompowni.

Wg PKOB grupa 2 rodzaj 242, a wg Klasyfikacji Środków Trwałych Rodzaj 104 - Zbiorniki, silosy i budynki magazynowe.

* nieruchomości gruntowe pod przepompowniami.

Wg Klasyfikacji Środków Trwałych grupa 0 - tereny przemysłowe 031.

Przepompownie są również wyposażone w urządzenia sterujące, pompy, agregaty, itp., które to urządzenia według grup rodzajowych Klasyfikacji Środków Trwałych zaklasyfikowane zostały jako rodzaj: 441, 614, 611, 343 czyli grupa 4, 6 i 3.

Środki trwałe będące przedmiotem planowanego aportu, zgodnie z wymogami zawartymi w wydanych pozwoleniach na budowę, uzyskały i zostały dopuszczone do użytkowania kilkoma decyzjami Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego wydanymi w dniach:

- 14 sierpnia 2007 r., - 4 listopada 2007 r., - 15 listopada 2007 r., - 16 listopada 2007 r., - 23 listopada 2007 r., 5 grudnia 2007 r., - 17 grudnia 2007 r., - 20 grudnia 2007 r., - 8 stycznia 2008 r., - 9 stycznia 2008 r., - 11 stycznia 2008 r.

Przekazanie środków trwałych przez Gminę C. do Związku nastąpiło w dniu 22 stycznia 2010 r., natomiast przez Gminę M. w dniu 29 stycznia 2010 r. Planowane wniesienie aportu do Spółki Akcyjnej przewiduje się na I kwartał 2011 r. Pomiędzy datami oddania do użytkowania infrastruktury a planowanym aportem upłynie 2 lata. Umowa dzierżawy składników majątkowych z czynszem miesięcznym opodatkowanym VAT pomiędzy Związkiem a Gminą C. i Gminą M. została zawarta z datą 1 lutego 2010 r. na czas oznaczony do 30 kwietnia 2011 r. Wnioskodawca nie ponosił wydatków na ulepszenie środków trwałych mających być przedmiotem aportu.

W piśmie z dnia 17 grudnia 2010 r. Wnioskodawca wskazał ponadto, że umowa dzierżawy składników majątkowych z czynszem miesięcznym opodatkowanym VAT pomiędzy Związkiem a Spółką Akcyjną została zawarta z datą 1 lutego 2010 r. na czas oznaczony 30 kwietnia 2011 r. Tym samym Wnioskodawca wskazał, że w piśmie z dnia 3 grudnia 2010 r. błędnie podano informację, że umowa dzierżawy została zawarta pomiędzy Wnioskodawcą a Gminą C. i Gminą M.

W piśmie z dnia 17 grudnia 2010 r. wskazano również, że środki trwałe (kanały sanitarne, przepompownie i pozostałe) będące przedmiotem sportu zostały dopuszczone do użytkowania decyzjami Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego na przełomie lat 2007/2008. Od momentu ich technicznego dopuszczenia do eksploatacji, były do nich przyjmowane ścieki z budynków, które zostały do nich przyłączone. Zakres wykonanej inwestycji był rozległy, a nowo wybudowane sieci były połączone oraz włączone w już istniejące, które eksploatowało Przedsiębiorstwo S.A. Automatycznie nadzór oraz eksploatacja nowych instalacji została powierzona na podstawie ustnej umowy nieodpłatnego użytkowania przez inwestora (właściciela) infrastruktury Miasta C. oraz Gminę M. do nieodpłatnego użytkowania spółce. Wynikało to również z faktu, że podmiotem, który prowadzi zbiorowe zaopatrzenie w wodę oraz zbiorowe odprowadzanie ścieków na terenie Miasta C. oraz Gmina jest Spółka, której właścicielem (jedynym akcjonariuszem) jest Związek. To również Spółka docelowo ma się stać właścicielem wybudowanej infrastruktury. Spółka eksploatowała wybudowaną sieć kanalizacji sanitarnej wraz z przepompowniami oraz oczyszczalnią ścieków, ponosząc z tego tytułu wszelkie związane z tym koszty oraz pobierając opłaty od dostawców ścieków, uwzględniając to w księgach rachunkowych.

Według Wnioskodawcy należałoby uznać, że pomiędzy pierwszym zasiedleniem a planowanym aportem upłynął okres dłuższy niż 2 lata zgodnie z definicją pierwszego zasiedlenia, eksploatację kanalizacji sanitarnej (pierwsze zasiedlenie) rozpoczęto w momencie dopuszczenia do użytkowania decyzjami Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego, oraz rozpoczęciem przez spółkę eksploatacji, pobierania opłat oraz ponoszenia kosztów funkcjonowania przedmiotowych inwestycji.

Wnioskodawca uważa, że gminy budując infrastrukturę poniosły koszty jej wybudowania w wartości brutto bez możliwości rozliczenia podatku VAT, następnie przekazując ją do Związku również przekazały w wartości brutto, w związku z czym, Związek planując wniesienie aportem majątku do Spółki, nie powinien być ponownie obciążany podatkiem VAT, który już raz był zapłacony przez gminę jako inwestora.

Wnioskodawca wskazał także, że nie przysługiwało mu prawo do odliczenia podatku VAT od nabycia przedmiotowych środków trwałych z uwagi na fakt, że nabycie to wynikało z nieodpłatnego przyjęcia od Gminy C. i Gminy M. (które to gminy poniosły koszty inwestycji brutto bez prawa do odliczeń), a Wnioskodawca nie dysponował i nie otrzymał faktury VAT za ich nabycie.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy aport rzeczowy w sytuacji opisanej powyżej jest zwolniony z podatku od towarów i usług.

2.

Jeżeli aport podlega opodatkowaniu, jak ustalić podstawę opodatkowania.

Zdaniem Wnioskodawcy (ostatecznie doprecyzowanym w piśmie z dnia 3 grudnia 2010 r.), wniesienie aportu rzeczowego zgodnie z art. 7 ust. 2 pkt 2 ustawy nie powoduje naliczenia podatku VAT od przedmiotowego aportu z uwagi na fakt, że Wnioskodawca otrzymując nieodpłatnie środki trwałe od Gminy nie zmienił ich charakteru w zakresie podatku VAT i Gmina nie odliczając podatku VAT przy ich nabyciu nie naliczyła podatku VAT należnego. W myśl art. 29 ust. 1 ustawy o podatku VAT podstawą opodatkowania jest obrót, a stosownie do art. 29 ust. 2 ustawy, obrotem jest kwota należna z tytułu dostawy towaru pomniejszona o kwotę podatku. Zgodnie z art. 29 ust. 9 w przypadku wykonywania czynności wniesienia środków trwałych do spółki prawa handlowego jako wkładu niepieniężnego (aportu), nie występuje kwota należna (cena) w zamian za wniesione towary, lecz formę należności stanowią akcje w spółce objęte w zamian za wniesiony towar. Stąd też w powyższym przypadku podstawę opodatkowania należy określić na podstawie art. 29 ust. 9 ustawy według wartości rynkowej w rozumieniu art. 2 pkt 27b ustawy o VAT wyznaczając obrót będący podstawą opodatkowania pomniejszony o podatek VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Na mocy art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

W myśl art. 2 pkt 6 ustawy o VAT, przez towary rozumie się rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.

Natomiast dostawa towarów mieści się w definicji sprzedaży, określonej w art. 2 pkt 22 ustawy o VAT, który stanowi, iż sprzedaż to odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów. Wniesienie aportu rzeczowego do spółki prawa handlowego lub cywilnego spełnia definicję odpłatnej dostawy towarów, o której mowa w ww. art. 7 ust. 1 cyt. ustawy, a tym samym, w rozumieniu przywołanego art. 2 pkt 22 cyt. ustawy, uznawane jest za sprzedaż.

Zatem, gdy przedmiotem aportu są towary w rozumieniu powołanego wyżej przepisu i gdy czynność ta prowadzi do przeniesienia prawa do rozporządzania tymi towarami jak właściciel, mamy do czynienia z odpłatną dostawą.

W dniu 1 grudnia 2008 r. weszło w życie rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336). Nowe przepisy co do zasady nie przewidują zwolnienia od podatku VAT aportów wnoszonych do spółek prawa handlowego i cywilnego, w związku z powyższym czynność ta jest opodatkowana podatkiem VAT. Zatem po tej dacie, wnoszenie wkładów niepieniężnych do spółek prawa handlowego podlega opodatkowaniu na ogólnych zasadach, określonych w przepisach o podatku od towarów i usług, w zależności od przedmiotu aportu.

W przedstawionej sytuacji wniesienie mienia w formie wkładu niepieniężnego do spółki będzie czynnością podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług jako odpłatna dostawa towarów.

Należy zauważyć, że zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy o VAT podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

W świetle powyższego Wnioskodawca dokonując przedmiotowej czynności prawnej (aportu) zobowiązany będzie do udokumentowania ww. czynności za pomocą faktury VAT, a także do rozliczenia podatku należnego, obliczonego według stawki podatku właściwej dla przedmiotowej transakcji.

Podstawowa stawka podatku od towarów i usług dla dostawy towarów i świadczenia usług zgodnie z przepisem art. 41 ust. 1 ustawy wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Ponadto ustawodawca przewidział obniżone stawki podatku w wysokości 7%, 3% 0% oraz zwolnienia od podatku wyszczególnione w ustawie o VAT oraz rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799), dla dostaw niektórych towarów i świadczenia niektórych usług albo dla części tych dostaw lub części świadczenia usług oraz określił warunki stosowania obniżonych stawek.

Z uwagi na fakt, iż przedmiotem aportu będą budowle i urządzenia związane z kanalizacją sanitarną, konieczne jest dokonanie oceny czy aport ten, pomimo, iż stanowi odpłatną dostawę towarów, nie będzie korzystał ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 i 10a ustawy o VAT, zgodnie z którym zwolnieniem z podatku VAT objęta została dostawa budynków, budowli lub ich części.

Polska Klasyfikacja Obiektów Budowlanych stanowiąca usystematyzowany wykaz obiektów budowlanych grupuje "Obiekty budowlane" w dwóch sekcjach "Budynki" i "Obiekty inżynierii lądowej i wodnej".

Za obiekty inżynierii lądowej i wodnej według PKOB uważane są wszystkie obiekty budowlane nie klasyfikowane jako budynki. Sekcja "Obiekty inżynierii lądowej i wodnej", obejmuje m.in. rurociągi sieci kanalizacyjnej rozdzielczej i kolektory (PKOB 2223), rurociągi sieci rozdzielczej wody (PKOB 2222).

P owyższe wskazuje, iż "obiekty inżynierii lądowej i wodnej", o których mowa w PKOB spełniają definicję obiektów budowlanych niebędących budynkami. Tym samym sieci kanalizacyjne i wodociągowe, niebędące budynkami, należy uznać za budowle (nieruchomości).

Na mocy art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

a.

dostawa jest dokonywania w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,

b.

pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Zgodnie z art. 2 pkt 14 ustawy, przez pierwsze zasiedlenie rozumie się oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich:

a.

wybudowaniu lub

b.

ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Natomiast w myśl art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem że:

a.

w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,

b.

dokonujący ich dostaw nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Stosownie do treści art. 43 ust. 7a ustawy, warunku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10a lit. b), nie stosuje się, jeżeli budynki, budowle lub ich części w stanie ulepszonym były wykorzystywane przez podatnika do czynności opodatkowanych przez co najmniej 5 lat.

Z powyższych przepisów wynika, iż dostawa nieruchomości (budowli), co do zasady, korzysta ze zwolnienia z podatku VAT. Wykluczenie z tego zwolnienia następuje w sytuacjach gdy dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim oraz w sytuacji gdy od momentu pierwszego zasiedlenia nie minęły co najmniej dwa lata. W sytuacji, gdy okres między pierwszym zasiedleniem a dostawą budynków, budowli jest krótszy niż 2 lata, przy ustaleniu czy dostawa ta korzysta ze zwolnienia od podatku VAT, istotne jest czy podatnikowi dokonującemu dostawy (budynków, budowli lub ich części) przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego oraz czy dostawca ponosił wydatki na ich ulepszenie, a jeżeli ponosił takie wydatki, to czy były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Jak wykazano powyżej, Gmina C. oraz Gmina M. realizowały inwestycje w zakresie budowy sieci kanalizacyjnej (kanały sanitarne, przepompownie pozostałe). Wybudowane środki trwałe zostały dopuszczone do użytkowania decyzjami Powiatowego Inspektora nadzoru Budowlanego na przełomie lat 2007/2008. Od momentu ich technicznego dopuszczenia do eksploatacji były do nich przyjmowane ścieki z budynków, które zostały do nich przyłączone. Zakres wykonanej inwestycji był rozległy, a nowo wybudowane sieci były połączone oraz włączone w już istniejące, które eksploatowała S.A. Automatycznie nadzór oraz eksploatacja nowych instalacji została powierzona na podstawie ustnej umowy nieodpłatnego użytkowania przez inwestora (właściciela) infrastruktury Miasta C. oraz Gminę M. do nieodpłatnego użytkowania spółce P. Wynikało to również z faktu, że podmiotem, który prowadzi zbiorowe zaopatrzenie w wodę oraz zbiorowe odprowadzanie ścieków na terenie Miasta C. oraz Gminy M. jest Spółka. Następnie w dniu 22 stycznia 2010 r. nastąpiło przekazanie środków trwałych przez Gminy C. i M. do Związku. Gminy te przekazały wybudowane środki trwałe nieodpłatnie. Przekazując nieodpłatnie majątek na rzecz Wnioskodawcy Gminy nie naliczały podatku VAT. W dniu 1 lutego 2010 r. Wnioskodawca zawarł z P. umowę dzierżawy składników majątkowych otrzymanych od gmin na czas oznaczony do 30 kwietnia 2011 r.

Zatem w świetle powyższego wniesienie przez Wnioskodawcę aportu w postaci sieci kanalizacyjnej do spółki akcyjnej nie będzie odbywało się w ramach pierwszego zasiedlenia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 i art. 2 pkt 14 ustawy o VAT. Pierwsze oddanie sieci kanalizacyjnej do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu użytkownikowi budowli miało miejsce w dniu 1 lutego 2010 r., kiedy to przedmiotowe środki trwałe zostały wydzierżawione na okres do 30 kwietnia 2011 r. Zawarta umowa odpłatnej dzierżawy w świetle art. 5 ust. 1 pkt 1 jest czynnością podlegającą opodatkowaniu VAT. Zatem z dniem podpisania tej umowy i oddania przedmiotowych środków trwałych w dzierżawę P. pierwsze zasiedlenie.

Ponieważ pierwsze zasiedlenie, jak ustalono wyżej, miało miejsce w dniu 1 lutego 2010 r., a nie jak wskazano we wniosku - w dniu eksploatacji kanalizacji sanitarnej tj. w momencie dopuszczenia sieci do użytkowania, a czynność wniesienia aportu planowana jest na I kwartał 2011 r., zatem stwierdzić należy, że pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą towarów w ramach aportu upłynie okres krótszy niż 2 lata.

Zatem czynność ta w świetle art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT wyłączona jest ze zwolnienia z podatku VAT.

Jednakże biorąc pod uwagę brzmienie przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o VAT, czynność ta może skorzystać ze zwolnienia od podatku VAT, jeżeli w stosunku do tych środków trwałych nie przysługiwało Wnioskodawcy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy ich nabyciu oraz w sytuacji gdy Wnioskodawca nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Z opisu zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku wynika, że Wnioskodawca nie ponosił wydatków na ulepszenie środków trwałych mających być przedmiotem aportu, ani także nie przysługiwało mu prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony przy ich nabyciu.

Reasumując, z uwagi na fakt, iż zostaną spełnione przesłanki wynikające z art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o podatku od towarów i usług, dostawa budowli (aport), o którym mowa w przedstawionym zdarzeniu przyszłym będzie korzystała ze zwolnienia od podatku VAT.

Zatem należy stwierdzić, iż czynność wniesienia aportu podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług jako odpłatna dostawa towarów. Jednakże w tej sprawie czynność wniesienia aportu będzie korzystać ze zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o VAT.

Zatem Wnioskodawca nieprawidłowo wywiódł brak obowiązku podatkowego z tytułu wniesienia aportu rzeczowego zgodnie z art. 7 ust. 2 pkt 2 ustawy o VAT.

Jednakże prawidłowo Wnioskodawca wskazał, że podstawę opodatkowania czynności aportu ustala się na podstawie art. 29 ust. 9 ustawy o VAT.

W myśl art. 29 ust. 1 ustawy o VAT, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Stosownie do art. 29 ust. 9 ustawy, w przypadku wykonania czynności, o których mowa w art. 5, dla których nie została określona cena, podstawą opodatkowania jest wartość rynkowa towarów lub usług pomniejszona o kwotę podatku, z zastrzeżeniem ust. 10 i 12.

W przypadku dokonania czynności wniesienia środków trwałych do spółki prawa handlowego jako wkładu niepieniężnego (aportu), nie występuje kwota należna (cena) w zamian za wniesione towary, lecz formę należności stanowią udziały w spółce objęte w zamian za wniesione towary. Stąd też w powyższym przypadku podstawę opodatkowania podatkiem od towarów i usług transakcji wniesienia nieruchomości (majątku trwałego) w formie wkładu niepieniężnego do spółki osobowej należy określić na podstawie art. 29 ust. 9 ustawy.

Jednocześnie należy zwrócić uwagę, iż zgodnie z art. 2 pkt 27b ustawy, przez wartość rynkową rozumie się całkowitą kwotę, jaką, w celu uzyskania w danym momencie danych towarów lub usług, nabywca lub usługobiorca na takim samym etapie sprzedaży jak ten, na którym dokonywana jest dostawa towarów lub świadczenie usług, musiałby, w warunkach uczciwej konkurencji, zapłacić niezależnemu dostawcy lub usługodawcy na terytorium kraju; w przypadku gdy nie można ustalić porównywalnej dostawy towarów lub świadczenia usług, przez wartość rynkową rozumie się:

a.

w odniesieniu do towarów - kwotę nie mniejszą niż cena nabycia towarów lub towarów podobnych, a w przypadku braku ceny nabycia, koszt wytworzenia, określone w momencie dostawy,

b.

w odniesieniu do usług - kwotę nie mniejszą niż całkowity koszt poniesiony przez podatnika na wykonanie tych usług.

Z opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca planuje dokonać aportu do Spółki sieci kanalizacyjnej otrzymanej nieodpłatnie od Gminy C. oraz od gminy M. Wnioskodawca wnosząc infrastrukturę kanalizacyjną do spółki akcyjnej będzie działać jako podatnik podatku VAT i wystawi fakturę VAT dokumentującą dostawę kanalizacji sanitarnej w zamian za udziały.

Tym samym na fakturze VAT potwierdzającej dokonanie aportu wartość sprzedaży (podstawa opodatkowania) winna zostać ustalona zgodnie z art. 29 ust. 9 ustawy. Powinna to być zatem ustalona wartość rynkowa towarów. Kwota ta nie będzie pomniejszona o kwotę podatku, albowiem aport będzie czynnością zwolnioną z podatku VAT. Zatem podstawa opodatkowania będzie ustalona w kwocie brutto.

Mając na uwadze wszystkie poczynione wyżej ustalenia, stanowisko Wnioskodawcy należało całościowo uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl