IBPP4/443-1382/09/AZ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 14 grudnia 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-1382/09/AZ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 27 października 2009 r. (data wpływu 29 października 2009 r.) uzupełnionym pismem z dnia 3 grudnia 2009 r. (data wpływu 8 grudnia 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dotyczących zakupów związanych z realizacją projektu w ramach działania 4.31 "Funkcjonowanie Lokalnej Grupy Działania, nabywanie umiejętności i aktywizacja" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 października 2009 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dotyczących zakupów związanych z realizacją projektu w ramach działania 4.31 "Funkcjonowanie Lokalnej Grupy Działania, nabywanie umiejętności i aktywizacja". Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 3 grudnia 2009 r., będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu nr IBPP4/443-1382/09/AZ z dnia 27 listopada 2009 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Stowarzyszenie powstało w 2006 r. i zostało zarejestrowane w Krajowym Rejestrze Sądowym. Stowarzyszenie działa w oparciu o Prawo o stowarzyszeniach, ustawę z dnia 7 marca 2007 r. w sprawie rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich oraz rozporządzenie Rady (WE) nr 1698/2005 r. z dnia 20 września 2005 r. w sprawie wsparcia Rozwoju Obszarów Wiejskich przez Europejski Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich.

Stowarzyszenie otrzymało dofinansowanie z krajowych środków publicznych pochodzących z Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 na realizacje operacji w ramach działania 4.31 "Funkcjonowanie Lokalnej Grupy Działania, nabywanie umiejętności i aktywizacja". Pomoc uzyskana w ramach działania umożliwi sprawną pracę biura stowarzyszenia, umożliwi sfinansowanie przedsięwzięć o charakterze edukacyjnym, informacyjnym lub szkoleniowym, a także sfinansowanie działalności promocyjnej, informacyjnej, służącej promocji regionu.

Stowarzyszenie nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług, a w ramach projektu nie będzie prowadzona sprzedaż.

Transze dotacji przekazywane będą na podstawie "wniosku beneficjenta o płatność". Dofinansowanie na realizację projektu nie pochodzi z ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o której mowa w § 8 ust. 3 i 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonywania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336). Zgodnie z wytycznymi dotyczącymi szczegółowych warunków i trybu przyznawania pomocy oraz wypłaty pomocy finansowej w ramach działań objętych Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013, do kosztów kwalifikowanych zalicza się między innymi podatek od towarów i usług, uiszczany w związku z poniesieniem kosztów przygotowania lub realizacji projektu współpracy.

Celem utworzenia LGD było stworzenie mechanizmów zapewniających trwałe i aktywne uczestnictwo mieszkańców w planowaniu i wdrażaniu lokalnych inicjatyw rozwojowych na obszarach wiejskich. Stowarzyszenie brało udział w schemacie II Pilotażowego Programu Leader+, otrzymało dofinansowanie, które przeznaczone zostało na rozwój turystyki i promocję regionu i jego walorów turystycznych i opracowanie wielu dokumentacji technicznych i aktywizację społeczeństwa.

Stowarzyszenie działa między innymi poprzez: opracowanie lokalnej strategii rozwoju dla obszaru gmin: K., Nowy Ż.; wdrażanie lokalnej strategii rozwoju dla obszaru tych gmin; promocję obszarów wiejskich położonych w tych gminach; aktywizowanie ludności wiejskiej z gmin; upowszechnianie i wymianę informacji o inicjatywach związanych z aktywizacją ludności na obszarach wiejskich położonych w gminach Nowy Ż. i K.; rozwój przedsiębiorczości i wsparcie dla ludności odchodzącej z rolnictwa.

Cele statutowe stowarzyszenia realizowane są poprzez:

1.

organizowanie i finansowanie:

* przedsięwzięć o charakterze informacyjnym lub szkoleniowym, w tym seminariów, szkoleń, konferencji i konkursów,

* imprez kulturalnych, takich jak festiwale, targi, pokazy i wystawy, służących zwłaszcza promocji regionu i jego tożsamości kulturowej,

* działalności propagandowej, promocyjnej, informacyjnej i poligraficznej, w tym:

* opracowywanie i druk broszur, folderów, plakatów,

* opracowywanie i rozpowszechnianie materiałów audiowizualnych,

* tworzenie stron internetowych,

* przygotowywanie i rozpowszechnianie innych materiałów o charakterze reklamowym lub promocyjnym;

2.

prowadzenie bezpłatnego doradztwa w zakresie przygotowywania projektów inwestycyjnych związanych z realizacją LSR;

3.

współpracę i wymianę doświadczeń z instytucjami publicznymi i organizacjami pozarządowymi działającymi w zakresie objętym celem Stowarzyszenia na poziomie krajowym i międzynarodowym;

4.

promocję i wspieranie przedsiębiorczości, wspieranie dla ludności odchodzącej z rolnictwa;

5.

wspieranie tworzenia nowych miejsc pracy;

6.

prowadzenie innych działań przewidzianych dla LGD w przepisach Rozporządzenia Rady UE 1698/2005 i w ustawie;

7.

wdrażanie lokalnych strategii rozwoju poprzez realizację celów w nich zatwierdzonych;

8.

przygotowywanie i prowadzenie doradztwa, przygotowywania analiz i wniosków w zakresie możliwości finansowania zewnętrznego, w szczególności w zakresie uzyskania różnego rodzaju dotacji, dla przedsięwzięć realizowanych na terenach działania Stowarzyszenia.

Ponadto stowarzyszenie prowadzi działalność gospodarczą (18 sierpnia 2009 r.), postanowieniem Sądu Rejonowego zostało wpisane do Rejestru Przedsiębiorców w zakresie następujących przedmiotów działalności:

* 82.30.Z; Działalność związana z organizacją targów, wystaw i kongresów

* 82.12.Z; Działalność organizatorów turystyki

* 79.90.B; Działalność w zakresie informacji turystycznej.

Stowarzyszenie prowadzi także działania w ramach Poakcesyjnego Programu Wsparcia Rozwoju Obszarów Wiejskich - realizuje Program Integracji Społecznej i w jego ramach wystawia rachunki, których całkowita wartość przeznaczona zostaje na nieodpłatną realizację usług.

W piśmie z dnia 3 grudnia 2009 r. uzupełniającym wniosek dodatkowo wyjaśniono, iż Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT czynnym. Ze zwolnienia korzysta na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Z efektów działania 4.31 "Funkcjonowanie Lokalnej Grupy Działania, nabywanie umiejętności i aktywizacja" będą korzystali nieodpłatnie mieszkańcy terenu objętego Lokalną Strategią Rozwoju, którzy będą mogli uzyskać bezpłatne porady dotyczące "Wdrażania lokalnych strategii rozwoju" w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013. W wyniku realizacji projektu Wnioskodawca nie będzie osiągał żadnego obrotu.

W wyniku realizacji projektu będzie funkcjonowało biuro stowarzyszenia, przystosowane do obsługi beneficjentów zainteresowanych działaniami w ramach "Wdrażania lokalnych strategii rozwoju", a także zostanie zaktywizowana społeczność lokalna, w zakresie możliwości ubiegania się o przyznanie pomocy w ramach tego działania. W wyniku realizacji projektu nie powstanie żadne mienie.

W związku z realizacją zadań w ramach działania "Funkcjonowanie Lokalnej Grupy Działania, nabywanie umiejętności i aktywizacja" będą dokonywane przede wszystkim zakupy związane z wyposażeniem biura, tj. materiały biurowe. Będą także opracowywane i drukowane materiały promocyjne i informacyjne. W związku z realizacją projektu nie zostaną zakupione środki trwałe.

Działania podejmowane w związku z realizacją projektu "Funkcjonowanie Lokalnej Grupy Działania, nabywanie umiejętności i aktywizacja" nie mają w żadnym zakresie związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług. Odpłatne świadczenie usług i sprzedaż nie będą prowadzone.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu z dnia 3 grudnia 2009 r.):

Czy stowarzyszeniu przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy związane z realizacją projektu pod nazwą "Funkcjonowanie Lokalnej Grupy Działania, nabywanie umiejętności i aktywizacja".

Zdaniem Wnioskodawcy (ostatecznie sformułowanym w uzupełnieniu z dnia 3 grudnia 2009 r.), nie przysługuje mu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu "Funkcjonowanie Lokalnej Grupy Działania, nabywanie umiejętności i aktywizacja".

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1a ww. ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, m.in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 4 ww. ustawy o VAT, zgodnie którym obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (wyłączenie w przypadku Wnioskodawcy nie ma zastosowania).

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Stowarzyszenie nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT i w związku z realizacją projektu nie osiąga przychodów ze sprzedaży towarów i usług. Stowarzyszenie otrzymało dofinansowanie z krajowych środków publicznych pochodzących z Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 na realizacje operacji w ramach działania 4.31 "Funkcjonowanie Lokalnej Grupy Działania, nabywanie umiejętności i aktywizacja". Pomoc uzyskana w ramach działania umożliwi sprawną pracę biura stowarzyszenia, umożliwi sfinansowanie przedsięwzięć o charakterze edukacyjnym, informacyjnym lub szkoleniowym, a także sfinansowanie działalności promocyjnej, informacyjnej, służącej promocji regionu.

Wnioskodawca korzysta ze zwolnienia zgodnie z art. 113 ust. 1 ustawy o VAT. Działania podejmowane w związku z realizacją projektu "Funkcjonowanie Lokalnej Grupy Działania, nabywanie umiejętności i aktywizacja" nie mają w żadnym zakresie związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług. Odpłatne świadczenie usług i sprzedaż nie będą prowadzone.

Jak wskazano na wstępie, warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Prawo to przysługuje wyłącznie podatnikom zarejestrowanym jako "podatnicy VAT czynni", składającym deklaracje VAT-7.

Natomiast jak wynika z opisanego stanu faktycznego zakupy towarów i usług dokonywanych przez Wnioskodawcę w związku z realizacją projektu nie będą służyły wykonywaniu czynności opodatkowanych podatkiem VAT, a Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT.

Mając zatem na uwadze wskazany wyżej przepis art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie nie zostaną spełnione podstawowe warunki uprawniające do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentujących nabywane towary i usługi, bowiem Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT, a ponadto dokonane w ramach realizacji projektu zakupy nie będą miały żadnego związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług.

Zatem Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących nabycie towarów i usług dokonywanych w związku z realizacją projektu w ramach działania 4.31 "Funkcjonowanie Lokalnej Grupy Działania, nabywanie umiejętności i aktywizacja".

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Zgodnie z art. 14b § 3 cyt. w sentencji ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Należy zatem zaznaczyć, że wydając przedmiotową interpretację tut. organ oparł się na wynikającym z treści wniosku opisie zaistniałego stanu faktycznego, z którego wynika, iż Wnioskodawca nie jest zarejestrowany jako podatnik podatku VAT. Powyższe stwierdzenie przyjęto jako element zaistniałego stanu faktycznego i nie było ono przedmiotem oceny. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego stanu faktycznego, a w szczególności wykonywania w związku z realizacją projektu czynności opodatkowanych podatkiem oraz zarejestrowania się Wnioskodawcy jako podatnika VAT czynnego, udzielona interpretacja traci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl