IBPP4/443-1381/10/JP - Odliczenie przez gminę podatku VAT naliczonego w związku z projektem wsparcia edukacji.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 22 listopada 2010 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-1381/10/JP Odliczenie przez gminę podatku VAT naliczonego w związku z projektem wsparcia edukacji.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 15 września 2010 r. (data wpływu 27 września 2010 r.), uzupełnionym pismem z dnia 20 października 2010 r. (data wpływu 28 października 2010 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia w całości lub w części podatku VAT zawartego w fakturach dokumentujących zakup towarów i usług nabytych w celu realizacji projektu pn. "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 września 2010 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia w całości lub w części podatku VAT zawartego w fakturach dokumentujących zakup towarów i usług nabytych w celu realizacji projektu pn. "...". Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 20 października 2010 r. (data wpływu 28 października 2010 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 14 października 2010 r. nr IBPP4/443-1380;1381/10/JP

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

W dniu 15 marca 2010 r. Gmina, przystępując do konkursu ogłoszonego przez Urząd Marszałkowski, złożyła wniosek o dofinansowanie projektu pn. "...", w ramach priorytetu IX, Poddziałanie 9.1.2 Wyrównywanie szans edukacyjnych dla uczniów z grup o utrudnionym dostępie do edukacji oraz zmniejszanie różnic w jakości usług edukacyjnych ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Kapitał Ludzki na lata 2007 - 2013.

Głównym celem projektu jest wyrównanie szans edukacyjnych uczniów szkół podstawowych i gimnazjalnych poprzez rozwój kompetencji kluczowych w ramach zorganizowanych kół zainteresowań, co wiąże się także z dokonaniem niezbędnych zakupów w postaci sprzętu (kserokopiarek), gablot informacyjnych w związku z kampanią promocyjno-informacyjną projektu, oraz tonerów i papieru ksero do przygotowania materiałów dla uczestników kół zainteresowań jak również wynajem autokarów dla uczestników wyjazdów edukacyjnych.

Okres realizacji projektu to czas od 1 sierpnia 2011 r. do 31 lipca 2013 r.

Wartość projektu: 1.359.270,00 zł.

Wniosek do Urzędu Marszałkowskiego na dofinansowanie przedmiotowego projektu złożyła Gmina jako podmiot uprawniony, zgodnie z zapisami PO KL.

Zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług w stosunku do całej działalności jest Urząd Miasta - wykonujący zadania w imieniu Gminy Miasta - jednostki samorządu terytorialnego, posiadającej osobowość prawną.

Realizacja zadań wchodzących w skład projektu, o którym mowa powyżej, jest jednocześnie realizacją zadań zaliczanych do zadań o charakterze publicznym.

Urząd Miasta posługuje się jednym Numerem Identyfikacji Podatkowej zarówno przy realizacji zadań Urzędu, jak i Gminy - wspólnoty samorządowej.

Jak wskazał Wnioskodawca w piśmie z dnia 20 października 2010 r. udział w projekcie dla beneficjentów ostatecznych czyli uczniów - uczestników kół zainteresowań będzie całkowicie nieodpłatny, nie będą od nich pobierane żadne opłaty. W tym przypadku całość wydatków związanych z realizacja projektu pokryta będzie ze środków Unii Europejskiej (EFS - PO KL) i budżetu państwa. Dokumentacja konkursowa nie przewiduje bowiem w przypadku poddziałania 9.1.2 PO KL wkładku własnego JST oraz wkładu prywatnego uczestników.

Towary i usługi nabywane przez Gminę (Wnioskodawcę, Beneficjenta) w związku z realizacją projektu nie będą w żaden sposób wykorzystywane do wykonywania przez Gminę czynności opodatkowanych VAT.

Na fakturach będzie figurował Miejski Zespół Jednostek Oświatowych (MZJOś), jednostka organizacyjna Gminy Miasta, nie posiadająca osobowości prawnej, wskazany we wniosku o dofinansowanie projektu jako Realizator. Instytucja Pośrednicząca (IP) w której składa się wniosek o dofinansowanie - Urząd Marszałkowski Województwa dopuszcza sytuację, w której Beneficjentem (Wnioskodawcą) jest Gmina - wspólnota samorządowa a Realizatorem - jej jednostka organizacyjna, np. szkoła lub zespół obsługi. Stosowne zapisy regulujące tą sytuację znajdują się w każdej umowie o dofinansowanie, zawieranej pomiędzy Samorządem Województwa a Miastem- Beneficjentem. Aktualnie, MZJOś jest Realizatorem dwóch projektów, których Beneficjentem jest Gmina Miasta.

Przedmiotem projektu jest zorganizowanie zajęć pozalekcyjnych - kół zainteresowań - dla uczniów miejskich szkół podstawowych i gimnazjów. Zajęcia odbywały się będą w szkołach, przewiduje się również wyjazdy edukacyjne dla uczniów do miejsc położonych na obszarze województwa (np. pałac w Pszczynie, zabytkowa kopalnia w Tarnowskich Górach). Projekt w zakresie wyjazdów edukacyjnych przewiduje zakup tylko dla uczestników (dzieci i młodzieży) biletów stepu do obiektów i na imprezy (np. do muzeum, na koncert) oraz wyżywienia w formie suchego prowiantu.

Celem ogólnym projektu jest rozwój kompetencji kluczowych u uczniów uczęszczających do szkół, których organem prowadzącym jest Gmina Miasta przyczyniający się do podniesienia wyników w nauce.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Gmina ma możliwość odliczenia podatku VAT zawartego w fakturach dokumentujących zakup towarów i usług nabytych w celu realizacji ww. projektu w całości lub części.

Zdaniem Wnioskodawcy, zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług w stosunku do całej działalności jest Urząd Miasta - wykonujący zadania w imieniu Gminy Miasta - jednostki samorządu terytorialnego, posiadającej osobowość prawną. Realizacja zadań wchodzących w skład projektu, o którym mowa powyżej, jest jednocześnie realizacją zadań zaliczanych do zadań o charakterze publicznym.

W związku z powyższym Gmina nie ma możliwości odzyskania podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentujących zakup towarów i usług nabywanych w celu realizacji poszczególnych zadań tego projektu - ani w części ani w całości, ponieważ Gmina nie jest związana z wykonywaniem czynności podlegających opodatkowaniu i nie wykorzystuje projektu na cel działalności opodatkowanej VAT.

Zgodnie z § 12 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług Gmina jako podatnik podatku od towarów i usług oraz jednostka samorządowa, wykonuje zadania o charakterze publicznym, korzystając ze zwolnienia przedmiotowego w zakresie czynności związanych z wykonywaniem zadań publicznych i dlatego nie ma możliwości odliczenia podatku od towarów usług w części ani w całości, zawartego w wystawionych fakturach, ponieważ zakupy, o których mowa powyżej nie będą służyły czynnościom opodatkowanym, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy m.in. edukacji publicznej (art. 7 ust. 1 pkt 8 ustawy o samorządzie gminnym).

Z przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż Gmina, przystępując do konkursu ogłoszonego przez Urząd Marszałkowski, złożyła wniosek o dofinansowanie projektu pn. "...", w ramach priorytetu IX, Poddziałanie 9.1.2 Wyrównywanie szans edukacyjnych dla uczniów z grup o utrudnionym dostępie do edukacji oraz zmniejszanie różnic w jakości usług edukacyjnych ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Kapitał Ludzki na lata 2007 - 2013.

Na fakturach będzie figurował Miejski Zespół Jednostek Oświatowych (MZJOś), jednostka organizacyjna Gminy Miasta, nie posiadająca osobowości prawnej, wskazany we wniosku o dofinansowanie projektu jako Realizator.

Zgodnie z treścią § 5 ust. 1 pkt 1 i 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1337 z późn. zm.) obowiązującego od dnia 1 grudnia 2008 r., faktura stwierdzająca dokonanie sprzedaży powinna zawierać co najmniej:

* imiona i nazwiska lub nazwy bądź nazwy skrócone sprzedawcy i nabywcy oraz ich adresy;

* numery identyfikacji podatkowej sprzedawcy i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 10 i 11.

W przedmiotowej sprawie rzeczywistym nabywcą towarów i usług zakupionych w ramach realizacji projektu pn. "..." będzie Realizator projektu - Miejski Zespół Jednostek Oświatowych (MZJOś). Jak już wskazano wyżej obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a kwotę podatku naliczonego stanowi, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Skoro ustawodawca stworzył podatnikowi prawo odliczenia podatku naliczonego od nabytych (zakupionych) towarów i usług, to podatnik nie może odliczać podatku naliczonego innych nabywców (w omawianej sprawie Realizatora projektu).

W sytuacji zatem, gdy Wnioskodawca nie dokonał nabycia towarów i usług udokumentowanych fakturami VAT, nie może być mowy o możliwości obniżenia podatku należnego o podatek naliczony.

Reasumując Wnioskodawca nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących nabycie towarów i usług w ramach realizowania projektu pn. "...", bowiem to nie on będzie nabywcą towarów i usług.

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym nie ma możliwości odzyskania (odliczenia w całości ani w części, zgodnie z art. 86 ust. 1, podatku VAT zawartego w fakturach dokumentujących zakup towarów i usług nabywanych w celu realizacji poszczególnych zadań tego projektu), należało uznać za prawidłowe.

Należy jednakże zauważyć, że Wnioskodawca wywodzi prawidłowy skutek prawny w postaci braku prawa do odliczenia podatku od towarów i usług, jednak fakt ten nie jest spowodowany tym, że "Gmina nie jest związana z wykonywaniem czynności podlegających opodatkowaniu i nie wykorzystuje projektu na cel działalności opodatkowanej VAT", lecz tym, że nabywcą towarów i usług na potrzeby realizacji projektu jest inny podmiot (Miejski Zespół Jednostek Oświatowych).

Na marginesie należy zauważyć, iż w niniejszej interpretacji nie analizowano kwestii prawidłowości zarejestrowania Urzędu Gminy jako czynnego podatnika podatku VAT, bowiem nie było to przedmiotem wniosku.

Należy także zauważyć, iż niniejsza interpretacja dotyczy tylko Wnioskodawcy. Zgodnie bowiem z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej Minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną).

Zatem niniejsza interpretacja nie rozstrzyga o prawie do odliczenia podatku VAT przez Miejski Zespół Jednostek Oświatowych.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl