IBPP4/443-1379/10/AZ - Podatek od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia naliczonego podatku VAT zawartego w towarach i usługach, które zostaną zakupione w związku z realizacją zadania.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 28 października 2010 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-1379/10/AZ Podatek od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia naliczonego podatku VAT zawartego w towarach i usługach, które zostaną zakupione w związku z realizacją zadania.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 22 września 2010 r. (data wpływu 27 września 2010 r.) uzupełnionym pismem z dnia 12 października 2010 r. (data wpływu 22 października 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia naliczonego podatku VAT zawartego w towarach i usługach, które zostaną zakupione w związku z realizacją zadania pod nazwą "XXX" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 września 2010 r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów w zakresie możliwości odliczenia naliczonego podatku VAT zawartego w towarach i usługach, które zostaną zakupione w związku z realizacją zadania pod nazwą "XXX". Wniosek został uzupełniony pismem dnia 12 października 2010 r. (data wpływu 22 października 2010 r.)

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione zdarzenie przyszłe:

Gmina ubiega się o przyznanie dofinansowania ze środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz rozwoju obszarów wiejskich na lata 2007-2013 w ramach działania "Odnowa i rozwój wsi" na realizację zadania pod nazwą "XXX".

Ścieżka rowerowa ma służyć społeczności mieszkańców całej Gminy do celów sportowych, rekreacyjnych i turystycznych. Gmina nie będzie uzyskiwała przychodów z tytułu użytkowania tych ścieżek PKWiU 93.11.1. Projekt stanowi realizacje przez Gminę zadania publicznego na podstawie art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym. W trakcie realizacji projektu zostaną zakupione towary i usługi będące opodatkowane podatkiem VAT.

Po zakończeniu i sfinansowaniu przez Gminę ww. inwestycji Gmina będzie użytkownikiem powstałych ścieżek rowerowych. Inwestycję tą Gmina wykonuje w ramach działań statutowych. Środki na refundację poniesionych kosztów będą pochodziły z Unii Europejskiej. Zakup towarów i usług związanych z tą inwestycją będzie w całości finansowany przez Gminę, a po przedstawieniu wniosków o płatność nastąpi refundacja części poniesionych kosztów ze środków Unii Europejskiej. W trakcie trwania inwestycji towary i usługi, które będą nabywane, będą opodatkowane podatkiem VAT. Po wykonaniu zadania Gmina nie będzie sprzedawała towarów i usług opodatkowanych podatkiem VAT.

W uzupełnieniu do wniosku pismem z dnia 12 października Wnioskodawca wyjaśnił, iż po wykonaniu zadania Gmina nie będzie sprzedawała towarów i usług opodatkowanych podatkiem VAT z wykorzystaniem mienia powstałego w wyniku realizacji projektu.

Powstałe ścieżki rowerowe będą publiczne, ogólnodostępne nieodpłatnie udostępniane wszystkim użytkownikom i nie będą wykorzystywane przez Gminę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Gmina w przedstawionym stanie faktycznym nie będzie miała żadnych możliwości odliczenia naliczonego podatku VAT zawartego w towarach i usługach, które zostaną zakupione w trakcie trwania inwestycji.

Zdaniem Wnioskodawcy (ostatecznie sformułowanym w piśmie z dnia 12 października 2010 r.), nie będzie on miał możliwości odliczenia podatku VAT w związku z realizacją przedmiotowego projektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ww. ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Jak wynika z powyższego przepisu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług, w sytuacji gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty.

W szczególności zadania własne obejmują sprawy gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego, kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych, utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej (art. 7 ust. 1 pkt 2, 10 i 15 cyt. ustawy o samorządzie gminnym).

Z przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż Gmina ubiega się o przyznanie dofinansowania ze środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz rozwoju obszarów wiejskich na lata 2007-2013 w ramach działania "Odnowa i rozwój wsi" na realizację zadania pod nazwą "XXX".

Ścieżka rowerowa ma służyć społeczności mieszkańców całej Gminy do celów sportowych, rekreacyjnych i turystycznych. Gmina nie będzie uzyskiwała przychodów z tytułu użytkowania tych ścieżek. Po zakończeniu i sfinansowaniu przez Gminę ww. inwestycji Gmina będzie użytkownikiem powstałych ścieżek rowerowych. W trakcie trwania inwestycji towary i usługi, które będą nabywane, będą opodatkowane podatkiem VAT. Po wykonaniu zadania Gmina nie będzie sprzedawała towarów i usług opodatkowanych podatkiem VAT z wykorzystaniem mienia powstałego w wyniku realizacji projektu.

Powstałe ścieżki rowerowe będą publiczne, ogólnodostępne nieodpłatnie udostępniane wszystkim użytkownikom i nie będą wykorzystywane przez Gminę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

W oparciu o przedstawiony opis zdarzenia przyszłego oraz obowiązujący w tym zakresie stan prawny, należy stwierdzić, iż nabywane towary i usługi, związane z realizacją ww. projektu nie będą służyły czynnościom opodatkowanym, ponieważ efektem przedsięwzięcia będą ścieżki rowerowe która nie będą służyły działalności opodatkowanej.

W konsekwencji z uwagi na niespełnienie podstawowej pozytywnej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z inwestycją pod nazwą "XXX".

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy należy za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Opolu, ul. Kośnego 70, 45-372 Opole po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl