IBPP4/443-1368/11/KG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 25 października 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-1368/11/KG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 2 września 2011 r. (data wpływu 8 września 2011 r.), uzupełnionym pismem z dnia 11 października 2011 r. (data wpływu 13 października 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT w całości lub w części w związku z realizacją projektu pt. "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 września 2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT w całości lub w części w związku z realizacją projektu pt. "...". Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 11 października 2011 r. (data wpływu 13 października 2011 r.).

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca uzyskał dofinansowanie z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego na realizację projektu pn. "..." w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013, Działanie 5.3 Czyste powietrze i odnawialne źródła energii.

Umowa o dofinansowanie projektu została zawarta 4 marca 2011 r., zgodnie z którą ustalono zakończenie rzeczowej realizacji projektu na dzień 31 grudnia 2011 r.

Projekt zakłada wykonanie prac termomodernizacyjnych, które obejmą następujące działania: modernizację kotłowni węglowej, instalację kolektorów słonecznych, modernizację obecnych sieci cieplnych zewnętrznych, wymianę instalacji c.o., ocieplenie ścian zewnętrznych, ocieplenie dachów od zewnątrz, wymianę stolarki okiennej i drzwiowej. W ramach realizowanego projektu wykonane zostały również tablice informacyjne, a także zamieszczono w prasie lokalnej ogłoszenia tematyczne promujące projekt, zgodnie ze szczegółowym kosztorysem projektu i harmonogramem wydatków.

Beneficjentem projektu oraz właścicielem budynków Młodzieżowego Ośrodka Wychowawczego znajdującego się w R. jest Powiat R. Projekt na etapie budowlanym jest realizowany przez Powiat - jednostkę samorządu terytorialnego i na Powiat w związku z realizacją inwestycji są wystawiane faktury.

Powiat jest zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT.

Po zakończeniu realizacji projektu właścicielem powstałego majątku w dalszym ciągu będzie Powiat, natomiast podmiotem zarządzającym tym majątkiem będzie Młodzieżowy Ośrodek Wychowawczy w R. - jednostka organizacyjna powiatu. Środki związane z eksploatacją nowopowstałej infrastruktury będą pochodziły z budżetu Powiatu.

Projekt nie będzie generował przychodów, tym samym Powiat nie będzie osiągał żadnych dochodów z tytułu realizacji projektu. Efekty projektu, tj. zmodernizowane budynki Młodzieżowego Ośrodka Wychowawczego, będą nieodpłatnie udostępniane użytkownikom budynków oraz będą przeznaczone na realizację celów statutowych ośrodka wychowawczego.

Realizowany projekt obejmuje zadania własne w zakresie edukacji publicznej oraz ochrony środowiska i przyrody (art. 4 ust. 1 pkt 1 i 13 ustawy o samorządzie gminnym).

Termomodernizowane budynki nie są i nie będą wykorzystywane przez Powiat do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT, bowiem zarządzającym obiektem jest Młodzieżowy Ośrodek Wychowawczy w R., stanowiący od Powiatu odrębny podmiot.

Towary i usługi nabyte w związku z realizacją projektu pt. "..." nie są i nie będą wykorzystywane przez Powiat do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy istnieje możliwość odliczenia podatku VAT w całości lub w części przez Powiat jako beneficjenta projektu pt. "..." realizowanego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013, w odniesieniu do tego projektu.

Zdaniem Wnioskodawcy (ostateczna wersja przedstawiona w piśmie z dnia 11 października 2011 r.), w związku z realizacją ww. projektu Powiat nie ma możliwości odliczenia podatku VAT w całości ani w części.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1592 z późn. zm.) powiat wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 4 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania powiatu należą zadania publiczne o charakterze ponadgminnym. W szczególności zadania własne obejmują sprawy z zakresu edukacji publicznej oraz ochrony środowiska i przyrody (art. 4 ust. 1 pkt 1 i 13 cytowanej ustawy o samorządzie powiatowym).

Z przedstawionego we wniosku zaistniałego stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca w ramach zadań własnych zamierza zrealizować projekt pn. "...".

Termomodernizowane budynki nie są i nie będą wykorzystywane przez Powiat do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT, bowiem zarządzającym obiektem jest Młodzieżowy Ośrodek Wychowawczy w R., stanowiący od Powiatu odrębny podmiot.

Wskazano, iż towary i usługi nabyte w związku z realizacją projektu nie są i nie będą wykorzystywane przez Powiat R. do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Zatem w oparciu o przedstawiony opis zdarzenia przyszłego oraz obowiązujący w tym zakresie stan prawny należy stwierdzić, iż w przedmiotowej sprawie nie znajdzie zastosowania cytowany na wstępie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, bowiem jak już wskazano wyżej, obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a jedną z podstawowych przesłanek pozytywnych jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

W konsekwencji z uwagi na niespełnienie podstawowej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, Wnioskodawca nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w całości ani w części w związku z realizacją projektu pn. "...".

Mając na uwadze powyższe, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Końcowo należy podkreślić, iż zgodnie z art. 14b § 3 cyt. w sentencji ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Należy zatem wskazać, że odpowiedzi na pytanie zawarte we wniosku udzielono przy założeniu, iż faktycznie zakupy dokonywane w związku z realizacją projektu lub efekty projektu nie są i nie będą w jakikolwiek sposób wykorzystywane do wykonania czynności opodatkowanych podatkiem VAT (tj. generujących podatek należny dla Wnioskodawcy).

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Podkreślić wymaga, iż interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku.

W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego, a w szczególności wykorzystywania przez Wnioskodawcę termomodernizowanych budynków do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl