IBPP4/443-1359/09/JP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 6 listopada 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-1359/09/JP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 16 września 2009 r. (data wpływu 18 września 2009 r.), uzupełnionym pismami z dnia 21 października 2009 r. (data wpływu 23 października 2009 r.) oraz z dnia 22 października 2009 r. (data wpływu 23 października 2009 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości uzyskania zwrotu podatku VAT poniesionego w ramach realizacji Działania 4.31 programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 Oś 4 Leader - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 września 2009 r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości uzyskania zwrotu podatku VAT poniesionego w ramach realizacji Działania 4.31 programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 Oś 4 Leader. Ww. wniosek został uzupełniony pismami z dnia 21 października 2009 r. (data wpływu 23 października 2009 r.) oraz z dnia 22 października 2009 r. (data wpływu 23 października 2009 r.) będącymi odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 16 października 2009 r. znak: IBPP4/443-1143/09/JP.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Stowarzyszenie jest zarejestrowane w Krajowym Rejestrze Sądowym - działa na podstawie przepisów ustaw:

* ustawa o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich,

* ustawa - Prawo o stowarzyszeniach,

* rozporządzenie Rady (WE) nr 1698/2005 r. w sprawie wsparcia Rozwoju Obszarów Wiejskich przez Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich.

W dniu 19 grudnia 2008 r. Stowarzyszenie realizując cele statutowe złożyło do Urzędu Marszałkowskiego wnioski o dofinansowanie zadań ze środków Unii Europejskiej.

W dniu 10 czerwca 2009 r. Stowarzyszenie podpisało z samorządem województwa umowę o warunkach i sposobie realizacji Lokalnej Strategii Rozwoju. Tym samym koszty ponoszone przez Stowarzyszenie od 19 grudnia 2008 r. w ramach realizacji wniosku kwalifikują się do refundacji w ramach PROW 2007 - 2013 Oś 4 leader działanie 4.31.

W latach 2009 - 2015 na podstawie umów zawieranych corocznie z samorządem województwa Stowarzyszenie będzie ponosić koszty z katalogu zawartego w załączniku do rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 23 maja 2008 r. w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania oraz wpłaty pomocy finansowej w ramach działania "Funkcjonowanie Lokalnej Grupy Działania". Zgodnie z zapisami powyższego rozporządzenia § 3 ust. 2 do kosztów kwalifikowanych związanych z funkcjonowaniem LGD zalicza się także podatek od towarów i usług (VAT), uiszczany w związku z poniesieniem kosztów na zasadach określonych w art. 71 ust. 3 rozporządzenia Rady (WE) nr 1898/2005 z dnia 20 września 2005 r. w sprawie Rozwoju Obszarów Wiejskich przez Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (Dz. U. UE 277 z 21 października 2005 r.).

W związku z koniecznością dołączenia do wniosku o płatność (refundacja poniesionych kosztów) za rok 2009 interpretacji indywidualnej dotyczącej możliwości bądź braku możliwości odzyskania poniesionego podatku VAT Wnioskodawca jest zobligowany do uzyskania takiej interpretacji.

Wnioskodawca nie figuruje w rejestrze płatników podatku VAT, nie jest czynnym płatnikiem podatku od towarów i usług oraz nie składa deklaracji VAT 7. Nie prowadzi działalności gospodarczej i nie figuruje w rejestrze przedsiębiorców KRS. Na mocy umowy zawartej 10 czerwca 2009 r. jest zobowiązany świadczyć swe usługi nieodpłatnie.

Wnioskodawca działa w sferze pożytku publicznego. Towary i usługi nabywane w ramach PROW 2007 - 2013 Oś 4 LEADER Działanie 4.31, "Funkcjonowanie Lokalnej Grupy Działania, nabywanie umiejętności i aktywizacja" nie będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Jak wskazał Wnioskodawca w piśmie z dnia 22 października 2009 r. Stowarzyszenie nie jest czynnym podatnikiem podatku VAT i nigdy nie było zarejestrowane, jako podatnik podatku VAT.

W związku z realizacją Działania 4.31 będą realizowane operacje i projekty w ramach, których Stowarzyszenie będzie dokonywało zakupów towarów (sprzęt biurowy, meble, art. spożywcze, sprzęt komputerowy, oprogramowanie itp.) i usług (usługi rachunkowe, prawne, telefoniczne, opłaty za najem pomieszczeń, transportowe, hotelowe, konsumpcyjne itp.).

W efekcie realizacji działania zostanie na obszarze Lokalnej Grupy Działania (LGD), jaką jest Stowarzyszenie wdrożona Lokalna Strategia Rozwoju (LSR).

Z działań wdrażanych przez stowarzyszenie korzysta społeczność lokalna, liderzy lokalni, organizacje pozarządowe, gminy. Stowarzyszenie wdraża działania LSR nieodpłatnie.

W wyniku realizacji Działania Stowarzyszenie nie będzie osiągało przychodów.

Realizacja Działania Stowarzyszenia nie wiąże się z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie (ostatecznie sformułowane w piśmie z dnia 22 października 2009 r.):

Czy Stowarzyszenie może uzyskać zwrot podatku VAT poniesionego w ramach realizacji działania 4.31, realizowanego w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 Oś 4 LEADER.

Zdaniem Wnioskodawcy (stanowisko ostatecznie sformułowane w piśmie z dnia 22 października 2009 r.), Stowarzyszenie nie może w żaden sposób uzyskać zwrotu podatku VAT w związku z realizacją działania 4.32, realizowanego w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 Oś 4 LEADER.

Stowarzyszenie nie jest podatnikiem podatku VAT - z tego powodu nie może uzyskać w żaden sposób zwrotu uiszczonego podatku VAT (podstawa prawna zgodna z ustawą o podatku od towarów i usług).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 i 2 pkt 1 lit. a) ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Stosownie do postanowień art. 87 ust. 1 ustawy o VAT, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Ustawodawca stworzył podatnikom prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez nich zarówno przesłanek pozytywnych, m.in. tego, że zakupy towarów i usług będą wykorzystywane do wykonania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 4 ww. ustawy o VAT, zgodnie z którym obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, który nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20. Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku VAT skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Z treści wniosku wynika, iż Wnioskodawca (Stowarzyszenie) nie jest czynnym podatnikiem podatku VAT, nigdy nie był zarejestrowany jako podatnik podatku VAT, oraz nie składa deklaracji VAT-7. Nie prowadzi działalności gospodarczej i nie figuruje w rejestrze przedsiębiorców KRS. Na mocy umowy zawartej 10 czerwca 2009 r. jest zobowiązany świadczyć swe usługi nieodpłatnie.

Wnioskodawca działa w sferze pożytku publicznego. Towary i usługi nabywane w ramach PROW 2007 - 2013 Oś 4 LEADER działanie 4.31, nie będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W związku z realizacją Działania 4.31 będą realizowane operacje i projekty w ramach, których Stowarzyszenie będzie dokonywało zakupów towarów (sprzęt biurowy, meble, art. spożywcze, sprzęt komputerowy, oprogramowanie itp.) i usług (usługi rachunkowe, prawne, telefoniczne, opłaty za najem pomieszczeń, transportowe, hotelowe, konsumpcyjne itp.).

W efekcie realizacji działania zostanie na obszarze Lokalnej Grupy Działania (LGD), jaką jest Stowarzyszenie wdrożona Lokalna Strategia Rozwoju (LSR).

Z działań wdrażanych przez Stowarzyszenie korzysta społeczność lokalna, liderzy lokalni, organizacje pozarządowe, gminy. Stowarzyszenie wdraża działania LSR nieodpłatnie.

W wyniku realizacji Działania Stowarzyszenie nie będzie osiągało przychodów.

Realizacja Działania Stowarzyszenia nie wiąże się z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Mając zatem na uwadze wskazany wyżej przepis art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie nie zostały spełnione podstawowe warunki uprawniające do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentujących nabywane towary i usługi. Wnioskodawca nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT a ponadto realizacja Działania nie wiąże się z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT, więc towary i usługi nabywane w związku z realizacją przedmiotowego Działania nie będą w żaden sposób związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych tzn. których następstwem będzie określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało zatem prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących nabycie towarów i usług dokonane w ramach realizowania przedmiotowego projektu. Tym samym nie będzie on mieć prawa do otrzymania z tego tytułu zwrotu różnicy podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy o VAT.

Ponadto należy zaznaczyć, iż w przedmiotowej sprawie nie znajdą zastosowania uregulowania § 22 ust. 1 i 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. (Dz. U. Nr 212, poz. 1336), w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, zgodnie z którymi zarejestrowanym podatnikom, którzy dokonują nabycia towarów i usług lub importu towarów za środki finansowe bezpośrednio im przekazane na odrębny rachunek bankowy, na którym są ulokowane wyłącznie środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o których mowa w § 8 ust. 3 i 4, przysługuje zwrot podatku naliczonego. Przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio do zarejestrowanych podatników dokonujących bezpośrednio nabycia towarów i usług lub importu towarów za środki finansowe, przekazane z rachunku bankowego, na którym są ulokowane środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, przekazane przez podatnika, o którym mowa w ust. 1.

Przepisy ww. rozporządzenia przewidują możliwość zwrotu kwoty podatku naliczonego zarejestrowanym podatnikom, którzy dokonują nabycia towarów i usług (w całości lub w części) za środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o której mowa w § 8 ust. 3 i 4 ww. rozporządzenia, a w szczególności przedakcesyjnych środków Unii Europejskiej (PHARE). W przypadku finansowania programów, realizowanych w ramach Programów Ramowych Unii Europejskiej oraz innych programów wspólnotowych Unii Europejskiej, warunkiem uzyskania zwrotu jest zawarcie umowy na realizację projektu przed dniem 1 maja 2004 r.

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym nie może uzyskać w żaden sposób zwrotu uiszczonego podatku VAT, należało uznać za prawidłowe.

Zgodnie z art. 14b § 3 cyt. w sentencji ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Należy zatem zaznaczyć, że wydając przedmiotową interpretację tut. organ oparł się na wynikającym z treści wniosku opisie zaistniałego stanu faktycznego, z którego wynika, iż Wnioskodawca nie jest zarejestrowany jako podatnik podatku VAT. Niniejsza interpretacja indywidualna nie rozstrzyga czy Wnioskodawca faktycznie nie prowadzi działalności gospodarczej. Powyższe stwierdzenie przyjęto jako element zaistniałego stanu faktycznego i nie było ono przedmiotem oceny. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego stanu faktycznego, a w szczególności prowadzenia przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej generującej podatek należny oraz zarejestrowania się Wnioskodawcy jako podatnika VAT czynnego, udzielona interpretacja traci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl