IBPP4/443-1357/11/JP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 14 października 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-1357/11/JP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 5 września 2011 r. (data wpływu 7 września 2011 r.), uzupełnionym pismem z dnia 13 października 2011 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy związane z realizacją projektu pn. "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 sierpnia 2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy związane z realizacją projektu pn. "...". Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 13 października 2011 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

W dniu 16 sierpnia 2011 r. pomiędzy Województwem a Powiatem zawarta została umowa o dofinansowanie ze środków unijnych do projektu "..." w zakresie Działania 7.1 Modernizacja sieci drogowej Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013. Jednym z warunków rozliczenia środków jest przedłożenie Marszałkowi Województwa informacji, czy beneficjent (Powiat) ma możliwość odliczenia podatku należnego od podatku naliczonego w ramach realizowanego projektu.

Realizacja projektu polega na przebudowie odcinka ul.... i poszerzeniu drogi do 5,5 m. Przebudowany zostanie odcinek od ul.... do posesji nr..., wybudowany zostanie chodnik oraz kanalizacja deszczowa.

Projekt będzie realizowany w ramach zadań własnych powiatu określonych ustawą o samorządzie powiatowym. W myśl art. 2 ust. 1 o samorządzie powiatowym, powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Do zadań publicznych o charakterze ponadgminnym, wykonywanych przez Powiat należą m.in. zadania w zakresie transportu zbiorowego i dróg publicznych (art. 4 ust. 1 pkt 6 cytowanej ustawy). Powiat jest odpowiedzialny za bieżące utrzymanie dróg, remonty modernizację i inwestycje na drogach powiatowych.

Przedmiotowe zadanie, tj. "..." w imieniu Powiatu realizuje Powiatowy Zarząd Dróg - powiatowa jednostka organizacyjna realizująca zadania powiatu z zakresu dróg publicznych powiatowych, w związku z czym faktury za poniesione usługi wystawiane będą na tą jednostkę.

Nabywane towary i usługi w związku z przedmiotowym projektem nie mają związku z wykonywaniem przez Powiat czynności opodatkowanych podatkiem VAT, tj. z wykonywanych w ten sposób czynności Powiat nie osiąga żadnych przychodów (obrotów), ponoszone są jedynie wydatki w zakresie realizowania ustawowych zadań.

Mając to na uwadze podatek naliczony wykazany w otrzymanych fakturach wystawionych przez wykonawców, dokumentujących poniesienie kosztów w związku z robotami remontowymi i inwestycyjnymi w ramach realizowanego projektu, nie będzie mógł być odliczony od podatku należnego, gdyż w myśl przepisu art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, służy wyłącznie czynnościom zwolnionym, o których mowa w § 13 ust. 1 pkt 12 powołanego Rozporządzenia. Ponadto, towary i usługi nabyte w celu realizacji ww. projektu nie będą w przyszłości generowały dla Powiatu sprzedaży opodatkowanej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w ramach realizowanego przez Powiat projektu pn. "...", w imieniu którego zadanie realizuje i wydatki ponosi Powiatowy Zarząd Dróg - jednostka organizacyjna Powiatu, Powiat ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy związane z realizacją projektu.

Stanowisko Wnioskodawcy (ostatecznie sformułowane w piśmie z dnia 13 października 2011 r.):

W ramach realizowanego przez Powiat projektu pn. "..." w imieniu którego zadanie realizuje i wydatki ponosi Powiatowy Zarząd Dróg - jednostka organizacyjna Powiatu, Powiat nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy i usługi w związku z realizowanym projektem.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Jak wynika z powyższego przepisu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług, w sytuacji gdy towary i usługi, z których nabyciem wiąże się podatek naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Aby zatem podatnik mógł obniżyć kwotę podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z dokonanych inwestycji, inwestycje te muszą być związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych, przy czym związek ten winien mieć charakter bezsporny. Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1592), powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Do zadań publicznych o charakterze ponadgminnym, wykonywanych przez powiat, należą m.in. zadania w zakresie transportu zbiorowego i dróg publicznych (art. 4 ust. 1 pkt 6 cyt. ustawy).

W celu wykonywania zadań powiat może tworzyć jednostki organizacyjne i zawierać umowy z innymi podmiotami (art. 6 ust. 1 cyt. ustawy).

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż w dniu 16 sierpnia 2011 r. pomiędzy Województwem a Powiatem zawarta została umowa o dofinansowanie ze środków unijnych do projektu "..." w zakresie Działania 7.1 Modernizacja sieci drogowej Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na łata 2007-2013.

Realizacja projektu polega na przebudowie odcinka ul.... i poszerzeniu drogi do 5,5 m. Przebudowany zostanie odcinek od ul.... do posesji nr..., wybudowany zostanie chodnik oraz kanalizacja deszczowa.

Nabywane towary i usługi w związku z przedmiotowym projektem nie mają związku z wykonywaniem przez Powiat czynności opodatkowanych podatkiem VAT, tj. z wykonywanych w ten sposób czynności Powiat nie osiąga żadnych przychodów (obrotów), ponoszone są jedynie wydatki w zakresie realizowania ustawowych zadań.

Wnioskodawca wskazał, że przedmiotowe zadanie w imieniu Powiatu realizuje Powiatowy Zarząd Dróg - powiatowa jednostka organizacyjna realizująca zadania powiatu z zakresu dróg publicznych powiatowych, w związku z czym faktury za poniesione usługi wystawiane będą na tą jednostkę.

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia czyli sprzedażą generującą podatek należny. W omawianej sprawie związek taki nie występuje. Jak wskazał Wnioskodawca przedmiotowe zadanie w imieniu Powiatu realizuje Powiatowy Zarząd Dróg - powiatowa jednostka organizacyjna realizująca zadania powiatu z zakresu dróg publicznych powiatowych, w związku z czym faktury za poniesione usługi wystawiane będą na tą jednostkę.

Zgodnie z treścią § 5 ust. 1 pkt 1 i 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 marca 2011 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 68, poz. 360), faktura stwierdzająca dokonanie sprzedaży powinna zawierać co najmniej:

* imiona i nazwiska lub nazwy bądź nazwy skrócone sprzedawcy i nabywcy oraz ich adresy;

* numery identyfikacji podatkowej sprzedawcy i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 10 i 11.

W przedmiotowej sprawie rzeczywistym nabywcą usług jakie zostaną dokonane w ramach projektu pn. "..." będzie Powiatowy Zarząd Dróg. Jak już wskazano wyżej obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a kwotę podatku naliczonego stanowi, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Skoro ustawodawca stworzył podatnikowi prawo odliczenia podatku naliczonego od nabytych (zakupionych) towarów i usług, to podatnik nie może odliczać podatku naliczonego innych nabywców (w omawianej sprawie Powiatowego Zarządu Dróg).

W sytuacji zatem, gdy Wnioskodawca nie dokona nabycia usług udokumentowanych fakturami VAT, nie może być mowy o możliwości obniżenia podatku należnego o podatek naliczony.

Wobec powyższego Wnioskodawca nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących dokonane przez Powiatowy Zarząd Dróg nabycie usług w ramach realizowania projektu pn. "...", bowiem to nie on będzie nabywcą usług.

Reasumując powyższe należy stwierdzić, iż w związku z realizacją projektu pn. "..." Wnioskodawca nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z zakupami poczynionymi na ten cel.

Mając na uwadze powyższe, stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, należało uznać za prawidłowe.

Tut. organ pragnie również zauważyć, iż granice tego szczególnego postępowania podatkowego, którego celem jest uzyskanie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, określa Wnioskodawca występując z konkretnym pytaniem prawnym, wyłącznie w odniesieniu do stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę, co wynika wprost z przepisu art. 14b § 1, 2 i 3 ustawy - Ordynacja podatkowa. Natomiast na podstawie art. 14c § 1 i § 2 tut. organ dokonuje oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Niniejsza interpretacja skierowana jest tylko do Wnioskodawcy i nie odnosi się do Powiatowego Zarządu Dróg, bowiem każdą czynność, z którą mogą być związane skutki podatkowo-prawne należy rozstrzygać indywidualnie.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa St. Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl