IBPP4/443-1356/11/KG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 29 września 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-1356/11/KG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 2 września 2011 r. (data wpływu 7 września 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 września 2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "...".

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 18 ustawy o samorządzie gminnym, zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy, w szczególności zadanie własne obejmuje kulturę fizyczną i turystykę, w tym tereny rekreacyjne i urządzenia sportowe. Wnioskodawca od listopada 2009 r. jako beneficjent realizuje projekt w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013 Priorytet III "Turystyka", działanie 3.4 "Promocja turystyki".

W projekcie o dofinansowanie zadania zostało złożone oświadczenie o kwalifikowalności VAT zawierające informacje, iż Miasto realizując powyższy projekt nie może w żaden sposób odzyskać podatku VAT.

Zgodnie z wytycznymi Instytucji Zarządzającej - Urząd Marszałkowski Miasto zobowiązane jest do dostarczenia indywidualnej interpretacji w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT.

Gmina jest stroną umowy o dofinansowanie z Instytucją Zarządzającą Regionalnym Programem Operacyjnym Województwa, w ramach którego uzyskano dofinansowanie. Z kolei jednostka - Miejski Ośrodek Sportu i Rekreacji pełni w imieniu Miasta funkcję realizatora i jest płatnikiem ostatecznym faktur otrzymywanych w ramach projektu.

MOSIR jest płatnikiem czynnym i składa deklarację VAT-7.

Tytuł projektu: "...".

Wydatkami kwalifikowanymi w ww. projekcie były wydatki na promocję projektu (materiały promocyjne, informacja w prasie, artykuły informacyjne w materiałach drukowanych i internetowych, na gadżetach oraz na płytach z dokumentacją festiwalu).

W ramach realizacji projektu organizowane byty pokazy sportowe z profesjonalnymi konkurencjami, konkurencje amatorskie, pokazy artystyczne, debaty naukowe i wykłady oraz koncerty muzyczne i plastyczne. Imprezy i wydarzenia kulturalno sportowe związane z projektem były skierowane do wszystkich odwiedzających Miasto, do mieszkańców województwa, a także z Czech i Słowacji nieodpłatnie.

Wydatki te nie są związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT. Podatek VAT w tym projekcie został wykazany jako wydatek kwalifikowany.

Zakończenie rzeczowe realizacji projektu nastąpiło 29 października 2010 r. natomiast finansowe zakończenie realizacji projektu 15 listopada 2010 r.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w odniesieniu do projektu którego beneficjentem jest Gmina, a jednostką odpowiedzialną za realizację projektu jest Miejski Ośrodek Sport i Rekreacji w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa 2007-2013 (działanie 3.4), wg stanu prawnego obowiązującego w roku 2010 istnieje możliwość odliczenia podatku VAT w całości lub części.

Zdaniem Wnioskodawcy, z uwagi na brak jakiegokolwiek związku wydatków poniesionych w ramach projektu z czynnościami opodatkowanymi, Miejski Ośrodek Sportu i Rekreacji jako jednostka odpowiedzialna za realizację projektu nie ma prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego.

Zgodnie z ustawą o podatku od towarów i usług, w przypadku, gdy nie istnieje bezpośredni związek pomiędzy dokonywanym przez podatnika dofinansowanym zakupem towarów i usług z czynnościami opodatkowanymi lub też zakupione towary i usługi związane z realizacją projektu nie będą wykorzystywane do dalszej sprzedaży, wówczas podatnik nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub zwrot różnicy podatku.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. z 2011 r. Dz. U. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ww. ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Jak wynika z powyższego, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi.

Z przedstawionego we wniosku zaistniałego stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca będący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT w 2010 r. zrealizował projekt pn. "...".

Wydatkami kwalifikowanymi w ww. projekcie były wydatki na promocję projektu (materiały promocyjne, informacja w prasie, artykuły informacyjne w materiałach drukowanych i intemetowych, na gadżetach oraz na płytach z dokumentacją festiwalu).

W ramach realizacji projektu organizowane byty pokazy sportowe z profesjonalnymi konkurencjami, konkurencje amatorskie, pokazy artystyczne, debaty naukowe i wykłady oraz koncerty muzyczne i plastyczne. Imprezy i wydarzenia kulturalno sportowe związane z projektem były skierowane do wszystkich odwiedzających Miasto, do mieszkańców województwa, a także z Czech i Słowacji nieodpłatnie.

Wnioskodawca, jako realizator projektu otrzymywał faktury dokumentujące ponoszone przez Niego wydatki, które jak wskazano, nie są związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT.

Mając zatem na uwadze wskazany wyżej przepis art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie nie został spełniony podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentujących nabywane przez MOSiR towary i usługi - brak związku dokonanych zakupów ze sprzedażą opodatkowaną. Zatem Wnioskodawca nie miał prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją w 2010 r. projektu pn. "...".

Mając na uwadze powyższe, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Końcowo należy podkreślić, iż zgodnie z art. 14b § 3 cyt. w sentencji ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Należy zatem wskazać, że odpowiedzi na pytanie zawarte we wniosku udzielono przy założeniu, iż faktycznie towary i usługi nabyte na potrzeby realizacji projektu nie będą związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych (tj. generujących podatek należny dla Wnioskodawcy).

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualny błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Podkreślić wymaga, iż interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku.

W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku zaistniałego stanu faktycznego, a w szczególności wykorzystywania przez Wnioskodawcę nabytych towarów i usług do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i sług, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl