IBPP4/443-1352/11/AZ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 14 listopada 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-1352/11/AZ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 5 września 2011 r. (data wpływu 6 września 2011 r.) uzupełnionym pismem z dnia 20 października 2011 r. (data wpływu 24 października 2011 r.) oraz pismem z dnia 27 października 2011 r. (data wpływu 31 października 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w całości bądź w części lub otrzymania zwrotu podatku VAT w związku z realizacja projektu pod nazwą "XXX" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 września 2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w całości bądź w części lub otrzymania zwrotu podatku VAT w związku z realizacja projektu pod nazwą "XXX". Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 20 października 2011 r. (data wpływu 24 października 2011 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu nr IBPP4/443-1352/11/AZ z dnia 11 października 2011 r. oraz pismem z dnia 27 października 2011 r. (data wpływu 31 października 2011 r.).

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca zamierza przeprowadzić remont elewacji zewnętrznej budynku kościoła, który wpisany jest do rejestru zabytków wojewódzkiego konserwatora zabytków. W roku bieżącym planowane jest do wykonania zadanie inwestycyjne pod nazwą "XXX", które współfinansowane będzie z Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 w ramach działania "Odnowa i Rozwój Wsi". Zadanie to nie będzie stanowić przedmiotu działalności gospodarczej.

Realizowane przedsięwzięcie ma na celu poprawę stanu technicznego obiektu oraz poprawę estetyki kościoła. Z tytułu korzystania z kościoła przez wiernych, Wnioskodawca nie będzie pobierał żadnych opłat ani świadczył usług (kościół jest ogólniedostępny), natomiast będzie ponosił koszty związane z utrzymaniem obiektu.

Wnioskodawca jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT ze względu na przychody z tytułu wynajmu pomieszczeń. Jednak planowane zadanie pod nazwą "XXX" nie ma bezpośredniego związku z czynnościami opodatkowanymi.

W piśmie z dnia 27 października 2011 r. wyjaśniono, że wyremontowany obiekt nie będzie przez Wnioskodawcę w żaden sposób wykorzystywany do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie (sformułowane ostatecznie w piśmie z dnia 27 października 2011 r.):

Czy w zaistniałym przypadku istnieje możliwość obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w całości bądź w części lub otrzymania zwrotu podatku wynikającego z faktur dokumentujących zakupy towarów i usług dokonywanych w związku z realizacją projektu pod nazwą "XXX".

Zdaniem Wnioskodawcy (sformułowanym ostatecznie w piśmie z dnia 27 października 2011 r.): w omawianej sprawie nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w całości bądź w części lub otrzymania zwrotu podatku wynikającego z faktur dokumentujących zakupy dokonywane w związku z realizacją projektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Na wstępie Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach zauważa, iż w piśmie uzupełniającym wniosek z dnia 27 października 2011 r. (data wpływu 31 października 2011 r.) Wnioskodawca doprecyzował złożony wniosek w zakresie opisu zdarzenia przyszłego, zadanego pytania, jak też wyraził własne stanowisko adekwatne do zadanego pytania. Ponieważ ww. pismo Wnioskodawcy było konsekwencją wezwania tut. organu wezwanie tut. organu nr IBPP4/443-1352/11/AZ z dnia 11 października 2011 r. przyjęto, że opis zdarzenia przyszłego, pytanie oraz własne stanowisko Wnioskodawcy przedstawione w tym właśnie piśmie są ostateczne i w tej wersji zostały one przywołane powyżej. Podjęte w niniejszej interpretacji rozstrzygnięcie odnosi się do tej właśnie wersji opisu zdarzenia przyszłego, pytania i stanowiska własnego Wnioskodawcy.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ww. ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika.

W myśl postanowień art. 87 ust. 1 ustawy o VAT, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Jak wynika z powyższego przepisu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług, w sytuacji gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Z treści wniosku wynika, że Wnioskodawca zamierza przeprowadzić remont elewacji zewnętrznej budynku kościoła. W roku bieżącym planowane jest do wykonania zadanie inwestycyjne pod nazwą "XXX", które współfinansowane będzie z Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 w ramach działania "Odnowa i Rozwój Wsi". Zadanie to nie będzie stanowić przedmiotu działalności gospodarczej.

Realizowane przedsięwzięcie ma na celu poprawę stanu technicznego obiektu oraz poprawę estetyki kościoła. Z tytułu korzystania z kościoła przez wiernych, Wnioskodawca nie będzie pobierał żadnych opłat ani świadczył usług (kościół jest ogólniedostępny), natomiast będzie ponosił koszty związane z utrzymaniem obiektu.

Wnioskodawca jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT ze względu na przychody z tytułu wynajmu pomieszczeń. Jednak planowane zadanie pod nazwą "XXX" nie ma bezpośredniego związku z czynnościami opodatkowanymi. Wyremontowany obiekt nie będzie przez Wnioskodawcę w żaden sposób wykorzystywany do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Jak wskazano na wstępie, warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Mając zatem na uwadze wskazany wyżej przepis art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie nie zostaną spełnione podstawowe warunki uprawniające do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentujących nabywane towary i usługi. Wnioskodawca jednoznacznie wskazał, że wyremontowany obiekt nie będzie przez Wnioskodawcę w żaden sposób wykorzystywany do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

W konsekwencji Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w całości bądź w części w związku z realizacją projektu pod nazwą "XXX".

Tym samym nie ma możliwości otrzymania z tego tytułu zwrotu różnicy podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy o VAT.

Ponadto należy zaznaczyć, iż w przedmiotowej sprawie nie znajdą również zastosowania uregulowania § 22 ust. 1 i 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 z późn. zm.), bowiem przepisy te przewidują możliwość zwrotu podatku zarejestrowanym podatnikom jedynie na podstawie umów zawartych przed dniem 1 maja 2004 r.

Mając na uwadze powyższe, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Zgodnie z art. 14b § 3 cyt. w sentencji ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Należy zatem zaznaczyć, że wydając przedmiotową interpretację tut. organ oparł się na wynikającym z treści wniosku opisie zdarzenia przyszłego, z którego wynika, iż towary i usługi nabyte w celu zrealizowania tej inwestycji nie będą miały związku ze sprzedażą opodatkowaną VAT. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu opisanego zdarzenia przyszłego, a w szczególności wykorzystania odnowionego obiektu do czynności opodatkowanych podatkiem VAT, np. wynajem, udzielona interpretacja traci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl