IBPP4/443-135/10/AŚ - Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją przedsięwzięcia współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 12 stycznia 2010 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-135/10/AŚ Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją przedsięwzięcia współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 20 stycznia 2010 r. (data wpływu 25 stycznia 2010 r.), uzupełnionym pismem z dnia 3 lutego 2010 r. (data wpływu 5 lutego 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w odniesieniu do projektu pn. "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 stycznia 2010 r. wpłynął ww. wniosek, uzupełniony pismem z dnia 3 lutego 2010 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w odniesieniu do projektu pn. "...".

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca jest podatnikiem podatku VAT od 2000 r. w związku z uzyskiwaniem przychodów ze sprzedaży usług za dostarczanie wody, odbiór odpadów, wynajmowania i dzierżawy gruntów i lokali użytkowych, użytkowania wieczystego, sprzedaży nieruchomości. Gdy podatek naliczony przy zakupach związanych ze sprzedażą podlegającą opodatkowaniu jest wyższy od podatku należnego ustalonego od osiągniętych przychodów, wtedy Wnioskodawca wykazuje nadwyżkę podatku naliczonego nad należnym. W ramach wydatków bieżących związanych ze sprzedażą opodatkowaną Gmina dokonuje obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

W latach 2008-2010 Gmina realizuje projekt pn. "..." współfinansowany z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach działania 3.2 "Rozwój systemów lokalnej infrastruktury komunikacyjnej" osi 3 "Podniesienie jakości systemu komunikacyjnego regionu" Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013 i nie będzie dokonywała obniżenia podatku ponieważ inwestycja ta nie będzie dawała możliwości uzyskiwania przychodów - nie będzie generowała zysku. Inwestycja ta służyć będzie poprawie warunków komunikacyjnych, skróceniu czasu przejazdu, wyrównaniu szans w dostępie do infrastruktury technicznej o odpowiednim standardzie, uchronieniu Gminy przed marginalizacją. Inwestycja ta jest wkładem w rozwój infrastruktury lokalnej udostępnianej mieszkańcom nieodpłatnie w ramach zadań własnych Gminy. W przypadku tej inwestycji VAT będzie w całości kosztem kwalifikowanym.

W piśmie z dnia 3 lutego 2010 r.

Wnioskodawca uzupełnił wniosek o następujące informacje.

1.

Faktury związane z realizacją inwestycji były i będą wystawiane na Wnioskodawcę.

2.

Gmina realizuje projekt pn. "...." współfinansowany z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach działania 3.2 - Rozwój systemów lokalnej infrastruktury komunikacyjnej, osi 3 - Podniesienie jakości systemu komunikacyjnego regionu Regionalnego Programu Operacyjnego województwa na lata 2007-2013 w ramach zadań własnych Gminy wynikających z art. 7 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.).

3.

Przebudowane drogi są publiczne, ogólnodostępne i nieodpłatnie udostępniane wszystkim użytkownikom. Zatem towary i usługi zakupione w ramach realizacji projektu nie mają związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT wykonywanymi przez Wnioskodawcę.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie (ostatecznie sformułowane w piśmie z dnia 3 lutego 2010 r.):

Czy Wnioskodawca w odniesieni do realizowanego projektu pn. "..." współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach działania 3.2 - Rozwój systemów lokalnej infrastruktury komunikacyjnej, osi 3 - Podniesienie jakości systemu komunikacyjnego regionu Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013 ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego...

Zdaniem Wnioskodawcy, w odniesieniu do realizowanego projektu w latach 2008-2010 pn. "..." współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach działania 3.2 "Rozwój systemów lokalnej infrastruktury komunikacyjnej" osi 3 "Podniesienie jakości systemu komunikacyjnego regionu" Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013 - nie będzie on miał możliwości odliczenia podatku VAT naliczonego z faktur otrzymanych od wykonawców inwestycji. Projekt nie jest w żaden sposób związany z wykonaniem czynności opodatkowanym podatkiem VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 ww. ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika.

Jak wynika z powyższego przepisu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług, w sytuacji gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Zgodnie z obowiązującym do dnia 30 listopada 2008 r. przepisem § 8 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 z późn. zm.) zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie umów cywilnoprawnych.

Ww. przepis został powtórzony w niezmienionym brzmieniu w obowiązującym od dnia 1 grudnia 2008 r. do końca 2009 r. § 13 ust. 1 pkt 11 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336 z późn. zm.), a następnie w obowiązującym od dnia 1 stycznia 2010 r. § 12 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799).

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego (art. 7 ust. 1 pkt 2 cyt. ustawy o samorządzie gminnym).

Z treści wniosku wynika, że w latach 2008-2010 Gmina (będąca podatnikiem podatku VAT) realizuje projekt pn. "..." współfinansowany z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach działania 3.2 "Rozwój systemów lokalnej infrastruktury komunikacyjnej" osi 3 "Podniesienie jakości systemu komunikacyjnego regionu" Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013 i nie będzie dokonywała obniżenia podatku ponieważ inwestycja ta nie będzie dawała możliwości uzyskiwania przychodów - nie będzie generowała zysku. Inwestycja ta służyć będzie poprawie warunków komunikacyjnych, skróceniu czasu przejazdu, wyrównaniu szans w dostępie do infrastruktury technicznej o odpowiednim standardzie, uchronieniu Gminy przed marginalizacją. Inwestycja ta jest wkładem w rozwój infrastruktury lokalnej udostępnianej mieszkańcom nieodpłatnie w ramach zadań własnych Gminy.

Faktury związane z realizacją inwestycji były i będą wystawiane na Wnioskodawcę.

Gmina realizuje projekt pn. "..." w ramach zadań własnych Gminy wynikających z art. 7 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym.

Przebudowane drogi są publiczne, ogólnodostępne i nieodpłatnie udostępniane wszystkim użytkownikom. Zatem towary i usługi zakupione w ramach realizacji projektu nie mają związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT wykonywanymi przez Wnioskodawcę.

Tym samym stwierdzić należy, iż w przedmiotowej sprawie nie znajdzie zastosowania cytowany na wstępie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, bowiem jak już wskazano wyżej obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a jedną z podstawowych przesłanek pozytywnych jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

W konsekwencji z uwagi na niespełnienie podstawowej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, Wnioskodawca nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją ww. projektu.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia przedstawionego w stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016), skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl