IBPP4/443-1347/11/KG - Prawo gminy do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją przedsięwzięcia współfinansowanego ze środków z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 13 października 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-1347/11/KG Prawo gminy do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją przedsięwzięcia współfinansowanego ze środków z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 2 września 2011 r. (data wpływu 6 września 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur związanych z realizacją projektu pod nazwą "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 września 2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur związanych z realizacją projektu pod nazwą "...".

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Gmina B. jest podatnikiem podatku od towarów i usług. Gmina przystąpiła do realizacji projektu współfinansowanego ze środków z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Priorytetu V. Środowisko, Działanie 5.5. Dziedzictwo przyrodnicze, Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa 2007-2011 "...".

Przedmiotowy projekt obejmuje działania na rzecz ochrony nowozinwentaryzowanego siedliska (koloni rozrodczej)... poprzez, wykonanie monitoringu siedliska i odpowiednich zabezpieczeń na strychu Gimnazjum w B. oraz przeprowadzenie kampanii promocyjno-edukacyjnej zwiększającej świadomość ekologiczną mieszkańców regionu.

W ramach projektu założono wykonanie następujących zadań:

a.

etap I - przeprowadzenie monitoringu siedliska - kolonii rozrodczej..., znajdującej się na strychu Gimnazjum w B.;

b.

etap II - przeprowadzenie robót budowlanych związanych z ochroną siedliska, utworzeniem i wyposażeniem obserwatorium na strychu Gimnazjum w B.;

c.

etap III - przeprowadzenie robót budowlanych i wyposażenie sali medialnej na parterze Gimnazjum w B.;

d.

kampania promocyjno-edukacyjna, w tym:

* przeprowadzenie kampanii prasowej;

* przeprowadzenie kampanii radiowej - produkcja i emisja spotów reklamowych;

* opracowanie oraz druk ulotek informacyjnych, plakatów i biletów wstępu;

* utworzenie podstrony na temat projektu na stronie internetowej Urzędu Gminy w B. oraz przeprowadzenie zajęć edukacyjnych dla 10 grup szkolnych - działania bezpłatne.

Zaplanowane w projekcie zadania mają charakter inwestycyjny oraz promocyjno-edukacyjny. Ich przeprowadzenie pozwoli na podjęcie działań związanych z ochroną kolonii rozrodczej..., poprzez zabezpieczenie siedliska... przed niekontrolowaną ingerencją człowieka, a jednocześnie da szansę na przeprowadzenie kampanii zwiększającej świadomość ekologiczną mieszkańców regionu i pozwalającą na przezwyciężenie stereotypów dotyczących nietoperzy. Ponadto połączenie działań związanych z ochroną, edukacją proekologiczną będzie sprzyjać rozwojowi turystyki ekologicznej w regionie.

Po oddaniu do użytkowania, inwestycja ta w ramach trwałego zarządu, zostanie przekazana gminnej jednostce oświatowej, tj. Gimnazjum w B.

Gmina B. działając jako podatnik podatku od towarów i usług nie ma prawa obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur wystawionych przez kontrahentów w związku realizacją projektu "...", gdyż projekt ten nie jest związany z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług przez Gminę B.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca ma możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur związanych z realizacją projektu pod nazwą "...".

Zdaniem Wnioskodawcy, działając jako podatnik podatku od towarów i usług nie ma prawa obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur wystawionych przez kontrahentów w związku z realizacją projektu "...", gdyż projekt ten nie jest związany z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług przez Gminę B.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

W myśl postanowień art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. z 2011 r. Dz. U. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl natomiast art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Gmina stosownie do art. 2 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) jest jednostką samorządu terytorialnego posiadającą osobowość prawną, wykonującą zadania publiczne we własnym imieniu i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy między innymi edukacji publicznej oraz promocji gminy (art. 7 ust. 1 pkt 8 i 18 ustawy o samorządzie gminnym).

Z przedstawionego we wniosku zaistniałego stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca przystąpił do realizacji projektu pn. "...".

Zaplanowane w projekcie zadania mają charakter inwestycyjny oraz promocyjno-edukacyjny. Ich przeprowadzenie pozwoli na podjęcie działań związanych z ochroną kolonii rozrodczej....

Wskazano, że projekt nie jest związany z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług przez Wnioskodawcę, bowiem zarządzającym obiektem jest gminna jednostka oświatowa - Gimnazjum w B., która przejmie wytworzone mienie w ramach trwałego zarządu.

Powyższe oznacza, iż Gmina nie będzie wykorzystywać efektów projektu do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów. Ewentualne obroty opodatkowane podatkiem VAT z tytułu użytkowania powstałego mienia osiągała będzie gminna jednostka oświatowa - Gimnazjum w B., będąca odrębnym od Gminy podmiotem. Wnioskodawca jednoznacznie wskazał, iż projekt nie jest związany z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług przez Gminę.

Zatem w oparciu o tak przedstawiony stan faktyczny oraz obowiązujący w tym zakresie stan prawny należy stwierdzić, iż w przedmiotowej sprawie nie znajdzie zastosowania cytowany na wstępie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, bowiem jak już wskazano wyżej, obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a jedną z podstawowych przesłanek pozytywnych jest bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

W konsekwencji z uwagi na niespełnienie podstawowej pozytywnej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, Gmina nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "...".

Mając na uwadze powyższe, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Końcowo należy podkreślić, iż zgodnie z art. 14b § 3 cyt. w sentencji ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Należy zatem wskazać, że odpowiedzi na pytanie zawarte we wniosku udzielono przy założeniu, iż faktycznie towary i usługi nabyte na potrzeby realizacji projektu nie będą związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych (tj. generujących podatek należny dla Wnioskodawcy).

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualny błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Podkreślić wymaga, iż interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku.

W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego stanu faktycznego, a w szczególności wykonywania przez Wnioskodawcę w efekcie projektu czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, np. sprzedaż przez Gminę biletów wstępu, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Niniejsza interpretacja skierowana jest tylko do Wnioskodawcy i nie odnosi się do Gimnazjum w B., bowiem każdą czynność, z którą mogą być związane skutki podatkowo-prawne należy rozstrzygać indywidualnie.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl