IBPP4/443-1342/11/JP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 27 października 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-1342/11/JP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 1 lipca 2011 r. (data wpływu 5 września 2011 r.), uzupełnionym pismem z dnia 21 września 2011 r. (data wpływu 27 września 2011 r.) oraz pismem z dnia 21 października 2011 r. (data wpływu 25 października 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do uzyskania zwrotu podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5 września 2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do uzyskania zwrotu podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. "...". Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 21 września 2011 r. (data wpływu 27 września 2011 r.) oraz pismem z dnia 21 października 2011 r. (data wpływu 25 października 2011 r.).

W przedmiotowym wniosku, uzupełnionym pismami z dnia 21 września 2011 r. oraz z dnia 21 października 2011 r., ukształtował się następujący stan faktyczny:

Ochotnicza Straż Pożarna powstała w 1921 r.

Celem Ochotniczej Straży Pożarnej jest:

* prowadzenie działalności mającej na celu zapobieganie pożarom oraz współdziałanie w tym zakresie z instytucjami i stowarzyszeniami,

* branie udziału w akcjach ratowniczych przeprowadzonych w czasie pożarów, zagrożeń ekologicznych związanych z ochroną środowiska oraz innych klęsk i zdarzeń,

* informowanie ludności o istniejących zagrożeniach pożarowych i ekologicznych oraz sposobach ochrony przed nimi,

* rozwijanie wśród członków ochotniczych straży pożarnych kultury fizycznej i sportu oraz prowadzenie działalności kulturalno-oświatowej i rozrywkowej,

* uczestniczenie i reprezentowanie OSP w organach samorządowych i przedstawicielskich,

* wykonywanie innych zadań wynikających z przepisów o ochronie przeciwpożarowej oraz statutu.

Ochotnicza Straż Pożarna w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich złożyła dwa wnioski na działanie Osi 4 LEADER "Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju". Celem do zrealizowania w ramach jednego projektu jest zakup sztandaru dla OSP oraz uroczystość poświecenia sztandaru z okazji 90 lecia OSP. Zaś drugi projekt obejmuje przeprowadzenie cyklu szkoleń z zakresu udzielania pierwszej pomocy przedmedycznej w szkołach na terenie Gminy oraz jednostkach OSP z terenu Gminy.

OSP (stowarzyszenie) nie prowadzi działalności gospodarczej, nie jest zarejestrowanym podatnikiem VAT i nie składa deklaracji VAT-7.

Przedmiotem wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej jest projekt pod nazwą "...". We wniosku wskazano także na realizację innego projektu, lecz uczyniono to jedynie w celach informacyjnych.

Okres realizacji ww. projektu:

* marzec 2010 r. początek realizacji,

* lipiec 2011 r. zakończenie realizacji.

Realizacja projektu polegała na urządzeniu imprezy historyczno-kulturalnej dla wszystkich mieszkańców obszaru działania LGD "...". Była ona jubileuszem 90-lecia powstania Ochotniczej Straży Pożarnej. Zamówiono sztandar jubileuszowy specjalnie zaprojektowany na tą okazję, który został poświecony podczas mszy. Kolejnym elementem był uroczysty obiad, dla honorowo zaproszonych gości m.in.: delegacja straży pożarnej z Austrii, Związek Ochotniczych Straży Pożarnych Rzeczpospolitej Polskiej, Zarząd OSP z gminy, przedstawicieli administracji publicznej, starosta powiatowy, burmistrz Miasta oraz "emerytowani" strażacy. Wszystkich przybyłych gości, mieszkańców regionu zabawiał i pobudzał zespół młodzieżowy muzyki jazzowej oraz orkiestra dęta OSP, a wieczorem dla wszystkich kochających mniej czy bardziej taniec zabawa taneczna.

Zadania miały na celu zdynamizować społeczność lokalną do partycypacji w życiu Gminy, w oparciu o tradycję i historię, poprzez uczestnictwo w takiego typu imprezach historyczno-kulturalnych. Uroczystość ta była również pewnego rodzaju formą aktywizacji mieszkańców terenu do aktywnego uczestnictwa oraz podniosła świadomość historyczną na temat gminy.

Faktury VAT dokumentujące nabywane na potrzeby realizacji projektu towary i usługi były wystawiane na Wnioskodawcę tj. Ochotniczą Straż Pożarną.

Wnioskodawca nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT i nie składa deklaracji VAT-7.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie (sformułowane ostatecznie w piśmie z dnia 21 października 2011 r.):

Czy w związku z realizacją projektu pn. "..." Wnioskodawcy przysługuje prawo do uzyskania zwrotu podatku VAT.

Stanowisko Wnioskodawcy (stanowisko sformułowane ostatecznie w piśmie z dnia 21 października 2011 r.):

W związku z realizacją projektu pn. "..." Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do uzyskania zwrotu podatku VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ww. ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Stosownie do postanowień art. 87 ust. 1 ustawy o VAT, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Zgodnie z art. 88 ust. 4 ustawy o VAT obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (przypadek ten nie ma zastosowania w przedmiotowej sprawie).

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi. Zrealizowanie prawa do odliczenia możliwe jest wyłącznie przez podatników zarejestrowanych jako "podatnicy VAT czynni", poprzez złożenie deklaracji VAT-7.

Z przedstawionego we wniosku zaistniałego stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca zrealizował w okresie od marca 2010 r. do lipca 2010 r. w ramach działania Osi 4 LEADER "Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju" projekt pn. "...".

Celem projektu jest zakup sztandaru dla OSP oraz uroczystość poświecenia sztandaru z okazji 90 lecia OSP, jak również organizacja uroczystego obiadu i zabawy tanecznej.

Faktury VAT dokumentujące nabywane na potrzeby realizacji projektu towary i usługi były wystawiane na Wnioskodawcę tj. Ochotniczą Straż Pożarną.

Wnioskodawca nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT i nie składa deklaracji VAT-7.

Mając zatem na uwadze wskazany wyżej przepis art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie nie został spełniony podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku od towarów i usług - Wnioskodawca nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT a zatem dokonane zakupy nie będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności generujących podatek należny.

Wnioskodawca nie ma zatem możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "...". Tym samym nie będzie on mieć prawa do otrzymania z tego tytułu zwrotu różnicy podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy o VAT.

Ponadto należy zaznaczyć, iż w przedmiotowej sprawie nie znajdą również zastosowania uregulowania obowiązującego od dnia 1 stycznia 2010 r. do dnia 31 grudnia 2010 r. § 21 ust. 1 i 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799 z późn. zm.).

Przepisy te przewidują bowiem możliwość zwrotu podatku zarejestrowanym podatnikom jedynie na podstawie umów zawartych przed dniem 1 maja 2004 r.

Mając na uwadze powyższe, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Zgodnie z art. 14b § 3 cyt. w sentencji ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Należy zatem zaznaczyć, że wydając przedmiotową interpretację tut. organ oparł się na treści wniosku, z którego wynika, iż Wnioskodawca nie jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego, a w szczególności prowadzenia przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej generującej podatek należny oraz zarejestrowania się Wnioskodawcy jako podatnika VAT czynnego, udzielona interpretacja traci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl