IBPP4/443-134/08/KG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 7 stycznia 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-134/08/KG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 20 listopada 2008 r. (data wpływu 24 listopada 2008 r.) uzupełnionym pismem z dnia 6 stycznia 2009 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług w związku z realizacją zadania pod nazwą "Modernizacja - przebudowa dróg gminnych na terenie gminy L." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 listopada 2008 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług w związku z realizacją zadania pod nazwą "Modernizacja-przebudowa dróg gminnych na terenie gminy L.".

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Gmina L. ubiega się o dofinansowanie z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach ZPORR 2004-2006 projektu pn. "Modernizacja - przebudowa dróg gminnych na terenie gminy L.".

Gmina L. jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT.

Przedmiotowy projekt obejmuje modernizację - przebudowę odcinków na 9 drogach gminnych. Projekt ten jest kontynuacją robót remontowych prowadzonych na drogach gminnych w latach 1999 - 2004.

W obecnej chwili drogi te posiadają nawierzchnię żwirowo-tłuczniową (kamienną). Z uwagi na położenie tych dróg w terenach o dużych spadkach są one systematycznie niszczone przy niewielkich opadach deszczu, dlatego też konieczne jest zmodernizowanie tych dróg poprzez położenie masy asfaltowej.

Zastosowanie trwałej nawierzchni z masy mineralno - asfaltowej na podbudowie z kruszywa łamanego będzie w przyszłości trwale zabezpieczać drogi przed rozmywaniem w czasie opadów. Przedmiotem projektu będzie modernizacja - przebudowa następujących odcinków dróg gminnych:

1.

"L.-R." w m. L. - odcinek dł. 1080 mb w k.m. 2+225 - 3+305

Zakres robót obejmuje wykonanie: górnej warstwy podbudowy z kruszywa łamanego, nawierzchni z masy mineralno - asfaltowej, pogłębienie rowów odwadniających, umocnienie dna rowu prefabrykowanymi elementami ściekowymi, części przelotowej przepustu rurowego, murków czołowych, uzupełnienie poboczy klińcem.

2.

"O." w m. L. - odcinek dł. 1480 mb w k.m. 0+000 - 1+480.

Zakres robót obejmuje: roboty ziemne, pogłębienie rowów odwadniających, uzupełnienie podbudowy żwirem rzecznym, wykonanie górnej warstwy podbudowy z kruszywa łamanego, nawierzchni z masy mineralno.- asfaltowej, umocnienie dna rowu prefabrykowanymi elementami ściekowymi, uzupełnienie poboczy klińcem.

3.

"Do rzeki k/P." w m. L. - odcinek dł. 470 mb w k.m. 0+000 - 0+470

Zakres robót obejmuje wykonanie: górnej warstwy podbudowy z kruszywa łamanego, wykonanie nawierzchni z masy mineralno - asfaltowej, pogłębienie rowów odwadniających, uzupełnienie poboczy klińcem kamiennym.

4.

"k/A." w m. L. - odcinek dł. 590 mb

Zakres robót obejmuje: roboty ziemne, wykonanie dolnej i górnej warstwy podbudowy, ułożenie prefabrykowanych elementów ściekowych, wykonanie studzienek kanalizacyjnych, wykonanie kanalizacji ściekowej, regulację istniejących studzienek rewizyjnych, ułożenie krawężnika i obrzeża betonowego, wykonanie chodnika, wykonanie nawierzchni z masy mineralno - asfaltowej, uzupełnienie poboczy klińcem kamiennym.

5.

"Z. - J." w m. K. - odcinek dł. 1100 mb w k.m. 0+000 -1+100

Zakres robót obejmuje wykonanie: górnej warstwy podbudowy z kruszywa łamanego, wykonanie nawierzchni z masy mineralno - asfaltowej, pogłębienie rowów odwadniających, umocnienie dna rowu prefabrykowanymi elementami ściekowymi, uzupełnienie poboczy klińcem kamiennym.

6.

"J. - M." w m. J. - odcinek dł. 1350 mb

Zakres robót obejmuje: wyrównanie istniejącej nawierzchni bitumicznej masą mineralno - asfaltową, wyrównanie podbudowy na placach postojowych materiałem kamiennym, ułożenie krawężnika betonowego, wykonanie górnej warstwy podbudowy z kruszywa łamanego, wykonanie nawierzchni z masy mineralno - asfaltowej, pogłębienie rowów odwadniających, umocnienie dna rowu prefabrykowanymi elementami ściekowymi, wykonanie części przelotowej przepustu rurowego, wykonanie murków czołowych, uzupełnienie poboczy klińcem kamiennym.

7.

"J. - Ł." w m. K. - odcinek dł. 430 mb

Zakres robót obejmuje wykonanie: dolnej i górnej warstwy podbudowy z kruszywa łamanego, nawierzchni z masy mineralno - asfaltowej, pogłębienie rowów odwadniających, umocnienie dna rowu prefabrykowanymi elementami ściekowymi, uzupełnienie poboczy klińcem kamiennym.

8.

"K." w m. Ż. - odcinek dł. 538 mb w k.m. 0+300 - 0+838.

Zakres robót obejmuje wykonanie: górnej warstwy podbudowy z kruszywa łamanego, wykonanie nawierzchni z masy mineralno - asfaltowej, pogłębienie rowów odwadniających, uzupełnienie poboczy klińcem kamiennym.

Inwestycja pod nazwą "Modernizacja - przebudowa dróg gminnych na terenie Gminy L." była realizowana w ramach zadań własnych gminy z zakresu dróg gminnych (art. 7 ust. 1 pkt 2 ustawy o samorządzie gminnym).

Mienie powstałe w wyniku realizacji projektu nie będzie związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Projekt dotyczy modernizacji dróg gminnych, które nie będą generowały dla Gminy przychodów opodatkowanych podatkiem VAT.

Kanalizacja ściekowa, o której mowa w pkt 4 (droga k/A. w m. L.) również nie będzie związana z wykonywaniem przez Gminę czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Jest ona ściśle związana tylko z tym odcinkiem drogi, służy odwadnianiu drogi.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy realizując inwestycję pn: "Modernizacja - przebudowa dróg gminnych na terenie gminy L." Gmina będzie miała możliwość odliczenia podatku VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy, realizując powyższe zadanie Gmina L. nie może odzyskać podatku VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ost. zm. Dz. U. z 2008 r. Nr 209, poz. 1320), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika.

W myśl postanowień art. 87 ust. 1 ustawy o VAT, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Jak wynika z powyższego, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług, w sytuacji gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Zgodnie z przepisem § 13 ust. 1 pkt 11 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336) zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Należy nadmienić, iż wyżej cytowane uregulowanie jest powtórzeniem w tym samym brzmieniu unormowania zawartego w § 8 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 z późn. zm.), obowiązującym do dnia 30 listopada 2008 r.

Zwolnienie od podatku VAT jednostek samorządu terytorialnego jest zatem możliwe tylko wtedy gdy wykonują one czynności w ramach przypisanych im specyficznych zadań i funkcji samorządowych (publicznych).

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego (art. 7 ust. 1 pkt 2 cyt. ustawy o samorządzie gminnym).

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, Gmina ubiega się o dofinansowanie z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego projektu pod nazwą "Modernizacja-przebudowa dróg gminnych na terenie gminy L.".

Mienie powstałe w wyniku realizacji projektu nie będzie związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Projekt dotyczy modernizacji dróg gminnych, które nie będą generowały dla Gminy przychodów opodatkowanych podatkiem VAT.

Tym samym stwierdzić należy, iż w przedmiotowej sprawie nie znajdzie zastosowania cytowany na wstępie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, bowiem jak już wskazano wyżej obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a jedną z podstawowych przesłanek pozytywnych jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

W konsekwencji z uwagi na niespełnienie podstawowej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało (w całości lub w części) prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją projektu pn. "Modernizacja-przebudowa dróg gminnych na terenie gminy L.". Tym samym nie będzie on miał prawa do otrzymania z tego tytułu zwrotu różnicy podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy o VAT.

Dodatkowo należy zaznaczyć, iż w przedmiotowej sprawie nie znajdą również zastosowania uregulowania § 22 ust. 1 i 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336), zgodnie z którymi zarejestrowanym podatnikom, którzy dokonują nabycia towarów i usług lub importu towarów za środki finansowe bezpośrednio im przekazane na odrębny rachunek bankowy, na którym są ulokowane wyłącznie środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o których mowa w § 8 ust. 3 i 4, przysługuje zwrot podatku naliczonego. Przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio do zarejestrowanych podatników dokonujących bezpośrednio nabycia towarów i usług lub importu towarów za środki finansowe, przekazane z rachunku bankowego, na którym są ulokowane środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, przekazane przez podatnika, o którym mowa w ust. 1. Przepisy ww. rozporządzenia przewidują bowiem możliwość zwrotu kwoty podatku naliczonego zarejestrowanym podatnikom, którzy dokonują nabycia towarów i usług (w całości lub w części) za środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o której mowa w § 8 ust. 3 i 4 ww. rozporządzenia, a w szczególności przedakcesyjnych środków Unii Europejskiej (PHARE). W przypadku finansowania programów, realizowanych w ramach Programów Ramowych Unii Europejskiej oraz innych programów wspólnotowych Unii Europejskiej, warunkiem uzyskania zwrotu jest zawarcie umowy na realizację projektu przed dniem 1 maja 2004 r.

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl