IBPP4/443-1335/11/MN

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 28 listopada 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-1335/11/MN

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 29 sierpnia 2011 r. (data wpływu 2 września 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT wynikającego z faktur dokumentujących wydatki ponoszone na remont i modernizację sieci wodociągowej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 września 2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT wynikającego z faktur dokumentujących wydatki ponoszone na remont i modernizację sieci wodociągowej.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Gmina jest właścicielem urządzeń zbiorowego zaopatrzenia w wodę - sieć wodociągowa z przyłączami, ujęcia wody (studnie głębinowe), stacja uzdatniania wody, przepompownia wody, zbiorniki wody zapasowej. Gmina zawarła w 2006 r. umowę dzierżawy wskazanych urządzeń.

W ramach przedmiotowej umowy dzierżawca, którym jest przedsiębiorca w rozumieniu przepisów o swobodzie działalności gospodarczej, prowadzący działalność gospodarczą w zakresie zbiorowego zaopatrzenia w wodę oraz zbiorowego odprowadzania ścieków (przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne), zobowiązany jest m.in. do:

a.

dostarczania wody odbiorcom z urządzeń wodociągowych przejętych do eksploatacji,

b.

eksploatacji i utrzymywania w stałej sprawności technicznej i technologicznej wszystkich urządzeń będących przedmiotem umowy, w tym usuwania awarii, dokonywanie napraw urządzeń wodociągowych,

c.

opracowywanie wzoru umowy na dostawę wody i po jej zatwierdzeniu przez Gminę zawieranie umów z usługobiorcami,

d.

pobieranie opłat za dostarczoną wodę.

Na Gminie spoczywa ciężar budowy, wykonywania remontów, modernizacji sieci wodociągowej, przedsiębiorstwo usuwa tylko awarie.

Dotychczas Gmina nie wystawiała na rzecz przedsiębiorstwa wodociągowo-kanalizacyjnego żadnej faktury za dzierżawę sieci wodociągowej oraz nie pobiera żadnych opłat od tego przedsiębiorstwa - majątek został przekazany przedsiębiorstwu nieodpłatnie. Gmina zatwierdza jedynie taryfę opłat określoną przez przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne, które to przedsiębiorstwo za wykonane czynności pobiera opłaty od mieszkańców Gminy i opodatkowuje powyższe czynności według obowiązującej stawki podatku od towarów i usług (VAT).

Obecnie strony rozważają możliwość zawarcia aneksu do wskazanej wyżej umowy dzierżawy, na mocy którego dzierżawca zobowiąże się do zapłaty Gminie miesięcznej opłaty eksploatacyjnej (umówiony czynsz) z tytułu używania sieci wodociągowej stanowiącej własność Gminy.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Gmina jako podatnik podatku od towarów i usług, po spisaniu aneksu do umowy dzierżawy sieci wodociągowej, w wyniku którego przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne będzie uiszczać opłatę za eksploatację tej sieci wodociągowej, będzie uprawniona do dokonania odliczenia podatku od towarów i usług (obniżenia podatku należnego o podatek naliczony) wynikającego z faktur dokumentujących wydatki remontowe i modernizacyjne związane z siecią wodociągową.

Zdaniem Wnioskodawcy, Gmina po spisaniu aneksu do umowy dzierżawy sieci wodociągowej w wyniku którego przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne będzie uiszczać opłatę za eksploatację tej sieci wodociągowej, będzie uprawniona do dokonania odliczenia podatku od towarów i usług (obniżenia podatku należnego o podatek naliczony) wynikającego z faktur dokumentujących wydatki remontowe i modernizacyjne związane z siecią wodociągową. W wyniku zmiany umowy dzierżawy nastąpi zmiana kwalifikacji czynności wykonywanych przez Gminę z nieodpłatnego przekazania sieci wodociągowej na odpłatne przekazanie sieci wodociągowej, czyli odpłatną dzierżawę tejże sieci. Od chwili zmiany umowy czynności oddania sieci wodociągowej przedsiębiorstwu wodociągowo-kanalizacyjnemu są już czynnościami opodatkowanymi na podstawie art. 5 ustawy o podatku od towarów i usług, a Gmina występuje jako podatnik w myśl art. 15 tejże ustawy zobowiązany do wystawienia faktury i naliczenia podatku należnego od takiej dzierżawy oraz opodatkowania według stawki podstawowej 23%. Od tej chwili Gmina ponosząc wydatki na modernizację i remonty sieci wodociągowej będzie uprawniona do odliczenia podatku VAT z faktur dokumentujących te wydatki, ponieważ wydatki te służyć będą czynnościom opodatkowanym.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Jak wynika z powyższego przepisu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług, w sytuacji gdy towary i usługi, z których nabyciem wiąże się podatek naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Aby zatem podatnik mógł obniżyć kwotę podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z dokonanych inwestycji, inwestycje te muszą być związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych, przy czym związek ten winien mieć charakter bezsporny. Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Przepis art. 15 ust. 1 ustawy o VAT stanowi, iż podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2 ww. ustawy, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Należy zaznaczyć, że jednostki samorządu terytorialnego takie jak gminy, powiaty czy województwa, są innymi niż organy władzy publicznej, uczestnikami sektora finansów publicznych, zatem nie korzystają z wyłączenia z opodatkowania, o którym mowa w art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, lecz są objęte zwolnieniem o którym mowa w § 13 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392). Zgodnie z tym przepisem zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy o VAT, podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, w myśl art. 7 ust. 1 rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Natomiast stosownie do postanowień art. 8 ust. 1 ww. ustawy o VAT przez świadczenie usług, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Zatem opodatkowanym świadczeniem usług jest każda transakcja podatnika w ramach jego działalności gospodarczej, która nie została wymieniona jako dostawa towarów, przy czym do uznania usługi za świadczenie odpłatne, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

W celu wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi (art. 9 ust. 1 cyt. ustawy).

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca jest właścicielem urządzeń zbiorowego zaopatrzenia w wodę - sieć wodociągowa z przyłączami, ujęcia wody (studnie głębinowe), stacja uzdatniania wody, przepompownia wody, zbiorniki wody zapasowej. Gmina zawarła w 2006 r. umowę dzierżawy wskazanych urządzeń.

Dotychczas Gmina nie wystawiała na rzecz przedsiębiorstwa wodociągowo-kanalizacyjnego żadnej faktury za dzierżawę sieci wodociągowej oraz nie pobiera żadnych opłat od tego przedsiębiorstwa - majątek został przekazany przedsiębiorstwu nieodpłatnie.

Obecnie strony rozważają możliwość zawarcia aneksu do wskazanej wyżej umowy dzierżawy, na mocy którego dzierżawca zobowiąże się do zapłaty Gminie miesięcznej opłaty eksploatacyjnej (umówiony czynsz) z tytułu używania sieci wodociągowej stanowiącej własność Gminy.

Jak wynika z cytowanych powyżej przepisów, czynności wykonywane przez jednostki samorządu terytorialnego na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych nie korzystają ze zwolnienia od podatku, tym samym odpłatne realizowanie w ramach umów cywilnoprawnych usług przez Gminę na rzecz innego podmiotu podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług jako odpłatne świadczenie usług i nie korzysta ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie § 13 ust. 1 pkt 12 powołanego na wstępie rozporządzenia.

Należy zwrócić uwagę, że zgodnie z art. 693 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks Cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93), przez umowę dzierżawy wydzierżawiający zobowiązuje się oddać dzierżawcy rzecz do używania i pobierania pożytków przez czas oznaczony lub nie oznaczony, a dzierżawca zobowiązuje się płacić wydzierżawiającemu umówiony czynsz. Czynsz może być zastrzeżony w pieniądzach lub świadczeniach innego rodzaju. Może być również oznaczony w ułamkowej części pożytków.

Z powyższego wynika, że dzierżawa jest świadczeniem odpłatnym. Natomiast Wnioskodawca wskazał, że dotychczas nie pobierał żadnych opłat od tego przedsięwzięcia - majątek został przekazany nieodpłatnie.

Obecnie Wnioskodawca zamierza sporządzić aneks do umowy, na mocy którego dzierżawca zobowiąże się do zapłacenia Gminie czynszu z tytułu używania sieci wodociągowej.

Powyższe oznacza, że z tytułu dzierżawy sieci wodociągowej Wnioskodawca osiągać będzie obrót opodatkowany podatkiem VAT, a zatem wydatki jakie będą poniesione na remont sieci wodociągowej związane będą z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT.

Mając zatem na uwadze wskazany wyżej przepis art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie zostanie spełniony podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku od towarów i usług wynikającego z faktur dokumentujących nabywane towary i usługi, tj. związek dokonanych zakupów ze sprzedażą opodatkowaną. Skoro bowiem Wnioskodawca będzie nabywał towary i usługi w celu dokonania remontu lub modernizacji sieci wodociągowej, która będzie wykorzystywana do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT - Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT, wykazanego na fakturach wystawionych na Wnioskodawcę, dokumentujących wydatki ponoszone w związku z remontem lub modernizacją sieci wodociągowej.

Reasumując, Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT z faktur VAT dokumentujących wydatki ponoszone w związku z remontem lub modernizacją sieci wodociągowej pod warunkiem niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy o VAT.

Prawo to będzie przysługiwało Wnioskodawcy od chwili przeznaczenia sieci wodociągowej do wykonywania czynności opodatkowanych, tj. podpisania aneksu zobowiązującego dzierżawcę do ponoszenia opłat z tytułu dzierżawy.

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualny błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Podkreślić wymaga, iż interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku.

W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Należy zatem wskazać, że odpowiedzi na pytanie zawarte we wniosku udzielono przy założeniu, iż faktycznie towary i usługi nabyte w związku z przyszłym remontem lub modernizacą sieci wodociągowej będą związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych (tj. generujących podatek należny dla Wnioskodawcy).

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl