IBPP4/443-1332/11/JP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 5 grudnia 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-1332/11/JP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 30 sierpnia 2011 r. (data wpływu 2 września 2011 r.), uzupełnionym pismem z dnia 28 września 2011 r. (data wpływu 29 września 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. "..." - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 września 2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. "...". Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 28 września 2011 r. (data wpływu 29 września 2011 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 19 września 2011 r. nr IBPP4/443-1332/11/JP.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Miasto realizuje projekt pn. "...", który dofinansowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013, działanie 1.1.2.

Przedmiotem projektu jest promocja gospodarcza Miasta.

W ramach projektu przewiduje się następujące działania: przeprowadzenie kampanii promocyjnej i informacyjnej poprzez: stworzenie witryny miejskiej promującej potencjał inwestycyjny, społeczny, gospodarczy Miasta, opracowanie bezpłatnego Elektronicznego Informatora Gospodarczego (5 wydań), przeprowadzenie kampanii na stronach internetowych w serwisach krajowych i zagranicznych, prasie, telewizji, w blogach, kampanii mailingowej i na nośnikach zewnętrznych. W ramach kampanii promocyjnej i informacyjnej zostanie opracowany System Identyfikacji Wizualnej, powstaną publikacje, ulotki, prezentacje multimedialne promujące potencjał inwestycyjny, społeczny i gospodarczy miasta, gadżety i widżety.

Wszystkie produkty, które powstaną w ramach realizacji projektu będą rozpowszechniane bezpłatnie. Projekt dotyczy działań stricte informacyjnych, nie przewiduje się świadczenia w projekcie i w oparciu o wytworzone w nim produkty (foldery, informatory, ulotki, prezentacje multimedialne itp.) działalności odpłatnej opodatkowanej podatkiem od towarów i usług (VAT). Dostęp do opisanych produktów projektu będzie powszechny i bezpłatny.

Kampanię promocyjno-informacyjną Miasta prowadzoną pod hasłem "..." należy rozumieć jako świadomą zaplanowaną i realizowaną w sposób zamierzony działalność komunikacyjną. Celem kampanii jest takie kształtowanie marki i wizerunku miasta oraz związanych z nim podmiotów i rzeczy (firm, produktów, atrakcji turystycznych, terenów), która wpłynie pozytywnie na postawy i zachowania adresatów kampanii (w tym mieszkańców, grup inwestorów, lokalnych przedsiębiorców, turystów) oraz zachęci ich do zapoznania się z możliwościami inwestowania w mieście, rozważenia wejścia na lokalny rynek i zainteresowania się konkretną ofertą inwestycyjną. Nie oznacza to bynajmniej, że zainteresowany ofertą przedstawioną w ramach kampanii automatycznie staje się nabywcą terenu.

Zgodnie z definicją Unii Europejskiej projekt, to seria czynności/działań zmierzających do osiągnięcia zakładanych produktów rezultatów oraz celów w zdefiniowanym czasie (posiada konkretne daty rozpoczęcia i zakończenia) przy ściśle określonym budżecie.

Dla projektu "...", zakładane wskaźniki produktu to: liczba kampanii promocyjnych organizowanych zorganizowanych w kraju (1), liczba kampanii promocyjnych zagranicznych (1), natomiast rezultaty liczba wypromowanych ofert inwestycyjnych (10).

Celem projektu jest wzrost rozpoznawalności marki Miasta w skali regionu, kraju i świata. Cele pośrednie to poprawa wizerunku miasta w oczach mieszkańców, przedsiębiorców, potencjalnych inwestorów, w perspektywie długofalowej spadek bezrobocia, zwiększenie atrakcyjności miasta i jakości życia jego mieszkańców, wzrost konkurencyjności Miasta i rozpoznawalności w regionie. Warto podkreślić, że w analizowanym projekcie sprzedaż terenów inwestycyjnych nie jest definiowana jako cel główny ani też pośredni. Ponadto zgodnie z art. 86 ustawy o VAT prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony przysługuje podatnikowi w zakresie jakim towary i usługi przez niego nabywane są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. W ramach przedmiotowego projektu towarami nabywanymi przez Beneficjenta są: materiały promocyjne (foldery, ulotki informujące o potencjale społeczno-gospodarczym miasta, gadżety) a usługami np.: wykonanie Systemu Identyfikacji Wizualnej, widżetów, strony internetowej, nakręcenie spotu reklamowego i emisja w telewizji, opracowanie reklam i emisja w prasie, na portalach internetowych, opracowanie graficzne billbordów reklamowych.

Faktury zawierające podatek VAT należny zostaną wystawione m.in. za: druk i tłumaczenia ofert, publikacji, ulotek w odpowiednim nakładzie, wykonanie materiałów promocyjnych (prezentacja multimedialna), wykonanie billbordów reklamowych.

Produkty i usługi nabywane w ramach przedmiotowego projektu udostępniane i rozpowszechniane będą bezpłatnie a zatem nie przewiduje się wystąpienia czynności opodatkowanych, co oznacza, iż nie ma prawnych możliwości odzyskania podatku VAT przez gminę w ramach planowanej kampanii promocyjnej i informacyjnej, która jest przedmiotem analizowanego projektu.

W piśmie z dnia 28 września 2011 r. Wnioskodawca wskazał, że Miasto realizuje projekt pn. "...", który dofinansowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013, działanie 1.1.2. W ramach projektu przewiduje się następujące działania: przeprowadzenie kampanii informacyjno-promocyjnej Miasta z wykorzystaniem różnorodnych narzędzi marketingowych (przeprowadzenie kampanii na stronach internetowych w serwisach krajowych i zagranicznych, prasie, telewizji, w blogach, kampanii mailingowej i na nośnikach zewnętrznych).

W ramach kampanii promocyjnej i informacyjnej został opracowany System Identyfikacji Wizualnej, powstaną publikacje, ulotki, prezentacje multimedialne promujące potencjał społeczny i gospodarczy Miasta, gadżety i widżety. Wszystkie produkty, które powstaną w ramach realizacji projektu będą rozpowszechniane bezpłatnie. Projekt dotyczy działań stricte informacyjnych, nie przewiduje się świadczenia w projekcie i w oparciu o wytworzone w nim produkty (foldery, informatory, ulotki, prezentacje multimedialne itp.) działalności odpłatnej opodatkowanej podatkiem od towarów i usług (VAT). Dostęp do opisanych produktów projektu będzie powszechny i bezpłatny.

Kampanię promocyjno-informacyjną Miasta prowadzoną pod hasłem "..." należy rozumieć jako świadomą zaplanowaną i realizowaną w sposób zamierzony działalność komunikacyjną. Celem kampanii jest kształtowanie marki i wizerunku Miasta.

Tereny inwestycyjne prezentowane w ramach projektu stanowią własność Skarbu Państwa lub Gminy Miasta. Podkreślić jednak należy, że prezentacje terenów inwestycyjnych w ramach projektu, należy rozumieć jako działanie informacyjne, którego celem jest wzmocnienie przekazu dotyczącego atrakcyjności Miasta, jego potencjału społeczno-gospodarczego. Jest to jeden z elementów działań informacyjnych, których celem jest poprawa wizerunku Miasta i ugruntowanie marki miasta w skali kraju. Działania podejmowane w ramach projektu nie są działaniami podjętymi w celu sprzedaży lub dzierżawy terenów inwestycyjnych, wynika to wprost z logiki projektu, którego rezultatem jest realizacja kampanii promocyjno-informacyjnej dotyczącej potencjału społeczno-gospodarczego miasta.

W wyniku realizacji projektu, czyli działań informacyjnych, przy wykorzystaniu różnorodnych narzędzi komunikacyjnych, gmina nie będzie uzyskiwała obrotów opodatkowanych podatkiem VAT. Działania podejmowane w ramach projektu stanowią kompendium informacji o mieście, o potencjale zasobów ludzkich, istniejącej infrastrukturze i połączeniach komunikacyjnych, atrakcjach turystycznych i potencjale gospodarczym.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie (sformułowane ostatecznie w piśmie z dnia 28 września 2011 r.):

Czy Miasto ma możliwość odzyskania podatku VAT w ramach realizowanego projektu, którego celem jest przeprowadzenie działań informacyjnych, dotyczących zaprezentowania potencjału społeczno-gospodarczego miasta, zmierzających do poprawy wizerunku i ugruntowanie jego marki.

Stanowisko Wnioskodawcy (sformułowane ostatecznie w piśmie z dnia 28 września 2011 r.):

Biorąc pod uwagę charakter działań (działania informacyjne) nie jest możliwe odliczenie podatku VAT w części lub całości w ramach w ramach realizowanego projektu. Produkty i usługi nabywane w ramach przedmiotowego projektu udostępniane i rozpowszechniane będą bezpłatnie a zatem nie przewiduje się wystąpienia czynności opodatkowanych, co oznacza, iż nie ma prawnych możliwości odzyskania podatku VAT przez Gminę w ramach planowanej kampanii informacyjno-promocyjnej, której celem jest poprawa wizerunku i ugruntowanie marki miasta.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

W myśl postanowień art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Należy również podkreślić, iż możliwość odliczenia podatku naliczonego nie stanowi żadnego przywileju dla podatnika, lecz jest podstawowym i fundamentalnym uprawnieniem, wynikającym z samej konstrukcji podatku od wartości dodanej. Wspólny system podatku od wartości dodanej zapewnia, że jakakolwiek działalność gospodarcza, bez względu na jej cel oraz rezultat, o ile sama jest opodatkowana VAT, jest opodatkowana w sposób całkowicie neutralny. Pozwala to na zachowanie zasady potrącalności, która powinna być na gruncie ustawy o VAT rozumiana możliwie najszerzej. Oznacza to, że zawsze ma ona zastosowanie przy nabyciu towarów i usług dokonanym z zamiarem wykorzystania ich w działalności opodatkowanej.

Ustawa o podatku od towarów i usług ustanawia zasadę tzw. niezwłocznego odliczenia podatku naliczonego. Zasada ta wyraża się tym, że podatnik, aby skorzystać z prawa do odliczenia podatku naliczonego nie musi czekać aż nabyty towar lub usługa zostaną odsprzedane lub efektywnie wykorzystane na potrzeby działalności opodatkowanej.

Istotna jest intencja nabycia - jeśli dany towar ma służyć wykonywaniu czynności opodatkowanych wówczas - po spełnieniu wymienionych w art. 86 ustawy wymogów formalnych - odliczenie jest prawnie dozwolone, oczywiście jeżeli nie wyłączają go inne przepisy ustawy lub aktów wykonawczych.

W każdym więc przypadku należy dokonać oceny, czy intencją określonej czynności, z którą łączą się skutki podatkowo - prawne było wykonywanie czynności opodatkowanych. Z ogólnie przyjętej definicji "zamiaru" wynika, że jest to projekt, plan czy intencja zrealizowania czegoś. Istotą zamiaru są intencje, jakie przyświecają dokonywanym czynnościom, jak i cel, który dana osoba ma osiągnąć dokonując tych czynności.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 cyt. wyżej ustawy o VAT, opodatkowaniu podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przez odpłatną dostawę towarów, zgodnie z art. 7 ust. 1 cytowanej ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Przepisy art. 7 ust. 1 i art. 8 ust. 1 ustawy o VAT definiują pojęcie dostawy towarów i świadczenia usług za wynagrodzeniem. W myśl tych przepisów przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Natomiast przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Podstawowe znaczenie dla kształtu i funkcjonowania wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (podatku od towarów i usług) mają fundamentalne cechy tego podatku, tj.:

* powszechność opodatkowania,

* faktyczne opodatkowanie konsumpcji,

* stosowanie podatku od wartości dodanej na wszystkich etapach obrotu towarami i usługami.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Z przepisu art. 91 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1592 z późn. zm.) wynika, że prawa powiatu przysługują miastom, które w dniu 31 grudnia 1998 r. liczyły więcej niż 100.000 mieszkańców, a także miastom, które z tym dniem przestały być siedzibami wojewodów, chyba, że na wniosek właściwej rady miejskiej odstąpiono od nadania miastu praw powiatu, oraz tym, którym nadano status miasta na prawach powiatu, przy dokonywaniu pierwszego podziału administracyjnego kraju na powiaty.

W myśl art. 8 ust. 2 ww. ustawy o samorządzie powiatowym organami powiatu są:

1.

rada powiatu,

2.

zarząd powiatu.

Zgodnie z art. 26 ust. 2 ustawy o samorządzie powiatowym w skład zarządu powiatu wchodzą starosta jako jego przewodniczący, wicestarosta i pozostali członkowie.

W myśl art. 92 ust. 1 ustawy o samorządzie powiatowym funkcje organów powiatu w miastach na prawach powiatu sprawuje rada miasta i prezydent miasta.

Miasto na prawach powiatu jest gminą wykonującą zadania powiatu na zasadach określonych w tej ustawie (art. 92 ust. 2). Ustrój i działanie organów miasta na prawach powiatu, w tym nazwę, skład, liczebność oraz ich powoływanie i odwoływanie, a także zasady sprawowania nadzoru określa ustawa o samorządzie gminnym art. 92 ust. 3 powołanej ustawy).

Zgodnie z art. 11a ust. 1 pkt 1 i 2 ustawy o samorządzie gminnym, organami gminy są rada gminy i wójt (burmistrz, prezydent). W myśl art. 11a ust. 3 cyt. ustawy ilekroć w ustawie jest mowa o wójcie, należy przez to rozumieć także burmistrza oraz prezydenta miasta.

Stosownie do art. 33 ust. 1 cytowanej powyżej ustawy o samorządzie gminnym, Wójt wykonuje zadania przy pomocy urzędu gminy.

W świetle powyższego miasto na prawach powiatu jest gminą, której ustawodawca dodatkowo przypisał wykonywanie zadań powiatu.

Zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 10 ustawy o samorządzie powiatowym, powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne o charakterze ponadgminnym w zakresie gospodarki nieruchomościami.

W myśl art. 4 ust. 3 ustawy o samorządzie powiatowym, ustawy mogą określać inne zadania powiatu.

Ustawy mogą określać niektóre sprawy należące do zakresu działania powiatu jako zadania z zakresu administracji rządowej, wykonywane przez powiat (art. 4 ust. 4 ustawy o samorządzie powiatowym).

Zgodnie z art. 11 ust. 1 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (Dz. U. Nr 102, poz. 651 z późn. zm.), z zastrzeżeniem wyjątków wynikających z przepisów niniejszej ustawy oraz odrębnych ustaw, organem reprezentującym Skarb Państwa w sprawach gospodarowania nieruchomościami jest starosta, wykonujący zadanie z zakresu administracji rządowej, a organami reprezentującymi jednostki samorządu terytorialnego są ich organy wykonawcze.

Z powyższego wynika, iż Skarb Państwa - jako osoba niemająca własnych organów ww. działania zleca jako zadanie z zakresu administracji rządowej Staroście.

Starosta z kolei - stosownie do treści art. 34 ust. 1 ustawy o samorządzie powiatowym - kieruje sprawami powiatu oraz reprezentuje powiat na zewnątrz. Dokonując zatem czynności o charakterze cywilnoprawnym, nie korzysta z wyłączenia od opodatkowania wskazanego w art. 15 ust. 6 ustawy o VAT.

Natomiast Gmina wykonując czynności na podstawie umów cywilnoprawnych - nie korzysta ze zwolnienia od podatku VAT stosownie do § 22 ust. 1 i 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392).

Z przedstawionego opisu stanu faktycznego wynika, że tereny inwestycyjne objęte projektem pn. "..." są własnością Skarbu Państwa lub Gminy Miasta.

Zatem Wnioskodawca realizując przedmiotowy projekt polegający na promocji terenów inwestycyjnych Gminy oraz Skarbu Państwa występuje zarówno w imieniu Gminy jak i Skarbu Państwa.

Z treści wniosku wynika, że Wnioskodawca realizuje projekt realizuje projekt pn. "...", który dofinansowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013, działanie 1.1.2.

Przedmiotem projektu jest promocja gospodarcza Miasta.

W ramach projektu przewiduje się następujące działania: przeprowadzenie kampanii promocyjnej i informacyjnej poprzez: stworzenie witryny miejskiej promującej potencjał inwestycyjny, społeczny, gospodarczy Miasta, opracowanie bezpłatnego Elektronicznego

Informatora Gospodarczego (5 wydań), przeprowadzenie kampanii na stronach internetowych w serwisach krajowych i zagranicznych, prasie, telewizji, w blogach, kampanii mailingowej i na nośnikach zewnętrznych.

W ramach kampanii promocyjnej i informacyjnej zostanie opracowany System Identyfikacji Wizualnej, powstaną publikacje, ulotki, prezentacje multimedialne promujące potencjał inwestycyjny, społeczny i gospodarczy Miasta, gadżety i widżety.

Wszystkie produkty, które powstaną w ramach realizacji projektu będą rozpowszechniane bezpłatnie.

Projekt dotyczy działań stricte informacyjnych, nie przewiduje się świadczenia w projekcie i w oparciu o wytworzone w nim produkty (foldery, informatory, ulotki, prezentacje multimedialne ftp.) działalności odpłatnej opodatkowanej podatkiem od towarów i usług (VAT). Dostęp do opisanych produktów projektu będzie powszechny i bezpłatny.

Celem kampanii jest takie kształtowanie marki i wizerunku Miasta oraz związanych z nim podmiotów i rzeczy (firm, produktów, atrakcji turystycznych, terenów), która wpłynie pozytywnie na postawy i zachowania adresatów kampanii (w tym mieszkańców, grup inwestorów, lokalnych przedsiębiorców, turystów) oraz zachęci ich do zapoznania się z możliwościami inwestowania w Mieście, rozważenia wejścia na lokalny rynek i zainteresowania się konkretną ofertą inwestycyjną.

Cele pośrednie projektu to poprawa wizerunku miasta w oczach mieszkańców, przedsiębiorców, potencjalnych inwestorów, w perspektywie długofalowej spadek bezrobocia, zwiększenie atrakcyjności miasta i jakości życia jego mieszkańców, wzrost konkurencyjności Miasta i rozpoznawalności w regionie. W przedmiotowym projekcie sprzedaż terenów inwestycyjnych nie jest definiowana jako cel główny ani też pośredni.

Prezentacje terenów inwestycyjnych w ramach projektu, zdaniem Wnioskodawcy należy rozumieć jako działanie informacyjne, którego celem jest wzmocnienie przekazu dotyczącego atrakcyjności Miasta, jego potencjału społeczno-gospodarczego.

Działania podejmowane w ramach projektu nie są działaniami podjętymi w celu sprzedaży lub dzierżawy terenów inwestycyjnych, wynika to wprost z logiki projektu, którego rezultatem jest realizacja kampanii promocyjno-informacyjnej dotyczącej potencjału społeczno-gospodarczego miasta.

W wyniku realizacji projektu, czyli działań informacyjnych, przy wykorzystaniu różnorodnych narzędzi komunikacyjnych, Gmina nie będzie uzyskiwała obrotów opodatkowanych podatkiem VAT.

Z przedstawionego przez Wnioskodawcę opisu sprawy niewątpliwie wynika, że opisane przez Wnioskodawcę działania podejmowane w trakcie realizacji projektu tj. nieodpłatne rozpowszechnianie materiałów informacyjnych, kampania promocyjna zarówno zagraniczna jak organizowana w kraju nie są czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT, nie oznacza to jednak, że działania te nie mają związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych.

Wypada zauważyć, iż na tle przepisu art. 86 ust. 1 ustawy, związek pomiędzy podatkiem naliczonym a czynnościami opodatkowanymi nie ma charakteru absolutnego w tym znaczeniu, że nie zawsze możliwym jest wskazanie na ścisłe powiązanie danego podatku naliczonego z konkretnymi czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez podatnika. W omawianym przypadku, pomimo wskazania Wnioskodawcy, iż w wyniku działań informacyjnych, przy wykorzystaniu różnorodnych narzędzi komunikacyjnych Gmina nie będzie uzyskiwała obrotów opodatkowanych podatkiem, niewątpliwym jest iż działania te są ukierunkowane na dokonanie czynności opodatkowanych.

Z tak przedstawionego przez Wnioskodawcę opisu stanu faktycznego wynika, że długookresowym - pochodnym celem projektu jest zagospodarowanie terenów inwestycyjnych poprzez ewentualną sprzedaż lub dzierżawę (czynności opodatkowane podatkiem VAT).

W treści wniosku Wnioskodawca wskazał na cele projektu, którymi są wzrost rozpoznawalności marki Miasta w skali regionu, kraju i świata a także poprawa wizerunku miasta w oczach mieszkańców, przedsiębiorców, potencjalnych inwestorów, w perspektywie długofalowej spadek bezrobocia, zwiększenie atrakcyjności miasta i jakości życia jego mieszkańców, wzrost konkurencyjności Miasta i rozpoznawalności w regionie.

Powyższe cele projektu wskazują wyraźnie na charakter projektu - promocję terenów pod przyszłe inwestycje.

Należy uznać, iż wszystkie czynności promocyjne i informacyjne podejmowane w ramach realizowanego projektu zmierzają do sprzedaży lub wydzierżawienia terenów inwestycyjnych, również czynności świadczone bez pobierania należności, służą tej sprzedaży lub dzierżawie. Należy zgodzić się ze Wnioskodawcą iż celem projektu jest wyłącznie promocja terenów inwestycyjnych. Jednakże promocja ta jest działaniem podjętym w celu sprzedaży lub dzierżawy ww. terenów inwestycyjnych, a zatem w celu wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Należy zauważyć, iż przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie definiują pojęcia inwestycje, dlatego zasadnym wydaje się przyjęcie uregulowań zawartych w ustawie z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (tekst jedn. Dz. U. z 2009 r. Nr 152, poz. 1223 z późn. zm.). Stosownie do art. 3 ust. 1 pkt 17 - tej ustawy, inwestycje to aktywa posiadane przez jednostkę w celu osiągnięcia z nich korzyści ekonomicznych wynikających z przyrostu wartości tych aktywów, uzyskania przychodów w formie odsetek, dywidend (udziałów w zyskach) lub innych pożytków, w tym również z transakcji handlowej, a w szczególności aktywa finansowe oraz te nieruchomości i wartości niematerialne i prawne, które nie są użytkowane przez jednostkę, lecz są posiadane przez nią w celu osiągnięcia tych korzyści.

Jak wyżej w uzasadnieniu interpretacji wskazano, istotne dla odliczenia podatku naliczonego jest przeznaczenie nabywanego towaru, w tym wystarczający jest do przyznania prawa do odliczenia podatku naliczonego zamiar lub intencja odnośnie wykorzystania w przyszłości danego towaru.

Zamiar i sposób wykorzystania terenów inwestycyjnych przez Gminę jest jasno określony. Kampania promocyjna ma przedstawić społeczeństwu, w tym inwestorom, ofertę inwestycyjną terenów inwestycyjnych Gminy (poprawa wizerunku miasta w oczach mieszkańców, przedsiębiorców, potencjalnych inwestorów, w perspektywie długofalowej spadek bezrobocia, zwiększenie atrakcyjności miasta i jakości życia jego mieszkańców, wzrost konkurencyjności Miasta i rozpoznawalności w regionie). Wprawdzie Wnioskodawca twierdzi, że celem, projektu jest realizacja kampanii promocyjno-informacyjnej dotyczącej potencjału społeczno-gospodarczego miasta a nie sprzedaż bądź dzierżawa terenów inwestycyjnych to należy zauważyć, że zwiększenie atrakcyjności inwestycyjnej przedkłada się na zwiększenie sprzedaży lub dzierżawy działek inwestycyjnych. Należy także zauważyć, że realizacja projektu przyczyni się niewątpliwie do wzrostu inwestycji a co za tym idzie również do wzrostu liczby dzierżawionych lub sprzedawanych terenów inwestycyjnych.

Wzrost rozpoznawalności marki Miasta ma niewątpliwie na celu przyciągnięcie inwestorów, co jest nierozerwalnie związane z takimi działaniami jak sprzedaż i dzierżawa terenów inwestycyjnych przez Miasto.

Treść wniosku jednoznacznie wskazuje, że celem projektu jest zachęcanie inwestorów do zakupu lub dzierżawy promowanych terenów inwestycyjnych. Wnioskodawca sam wskazał na to, że celem projektu jest takie kształtowanie marki i wizerunku Miasta oraz związanych z nim podmiotów i rzeczy (firm, produktów, atrakcji turystycznych, terenów), która wpłynie pozytywnie na postawy i zachowania adresatów kampanii (w tym mieszkańców, grup inwestorów, lokalnych przedsiębiorców, turystów) oraz zachęci ich do zapoznania się z możliwościami inwestowania w Mieście, rozważenia wejścia na lokalny rynek i zainteresowania się konkretną ofertą inwestycyjną pozyskanie potencjalnych inwestorów, w perspektywie długofalowej spadek bezrobocia,. Wnioskodawca wskazał także na liczbę wypromowanych ofert inwestycyjnych (10).

Tut. organ zauważa, że kampania informacyjna i materiały promocyjne są "narzędziem", dzięki któremu Wnioskodawca może zrealizować swój zamiar tj. przeznaczenie gruntów objętych promocją dokonywaną w ramach ww. projektu na inwestycje poprzez pozyskanie inwestora i zagospodarowanie ich poprzez sprzedaż lub dzierżawę.

Należy zauważyć, że długookresowym celem projektu jest niewątpliwie doprowadzenie do czynności opodatkowanych (sprzedaż lub dzierżawa terenów). Sama promocja terenów inwestycyjnych jest jedynie jedną z faz mających w końcowym efekcie (pochodnym efekcie projektu) doprowadzenie do czynności opodatkowanych (sprzedaż lub dzierżawa terenów inwestycyjnych), jednakże fazy tej nie można rozpatrywać odrębnie, gdyż powodzenie całego przedsięwzięcia uzależnione jest między innymi od pozytywnego zrealizowania i oddziaływania tej fazy czyli promocji produktu jakim są tereny inwestycyjne.

Także niepodważalny jest fakt, iż nawiązane w trakcie trwania projektu kontakty (kształtowanie marki i wizerunku Miasta oraz związanych z nim podmiotów i rzeczy zachęci adresatów kampanii, tj. mieszkańców, grup inwestorów, lokalnych przedsiębiorców, turystów, do zapoznania się z możliwościami inwestowania w Mieście, rozważenia wejścia na lokalny rynek i zainteresowania się konkretną ofertą inwestycyjną), będą bezpośrednio wykorzystane przez Wnioskodawcę w celu podpisania umów sprzedaży, czy dzierżawy. Promocja realizowana w okresie trwania projektu, będzie także oddziaływała po jego zakończeniu, co pozwoli Wnioskodawcy dotrzeć do potencjalnych klientów z komercyjną ofertą.

Już sama nazwa projektu wskazuje, że planowana kampania promocyjna, ma skłonić inwestorów do inwestowania na konkretnych terenach inwestycyjnych, a zatem ma na celu doprowadzenie do sprzedaży, jak i dzierżawy terenów inwestycyjnych.

Sprzedaż oraz dzierżawa gruntów są niewątpliwie czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT jako odpłatna dostawa towarów oraz odpłatne świadczenie usług.

Z tytułu sprzedaży lub dzierżawy gruntów na podstawie umów cywilno-prawnych Gmina osiągać będzie obrót opodatkowany podatkiem VAT, zarówno działając w imieniu własnym jak i Skarbu Państwa.

Jak wykazano wyżej warunkiem koniecznym do uzyskania prawa do odliczenia podatku VAT jest związek nabywanych towarów i usług z czynnościami opodatkowanymi, przy czym związek ten musi mieć charakter niewątpliwy, lecz niekoniecznie bezpośredni.

Zatem w przedmiotowej sprawie istnieje wyraźny związek pomiędzy realizacją projektu (a więc nabywanymi towarami i usługami opodatkowanymi VAT), a wykonywanymi w przyszłości czynnościami opodatkowanymi - cele komercyjne. Komercjalizacja odbywać się będzie poprzez sprzedaż i dzierżawę terenów inwestycyjnych objętych kampanią promocyjną w zakresie projektu pn. "...".

W konsekwencji z uwagi na spełnienie podstawowej pozytywnej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonywaniem w przyszłości czynności opodatkowanych, Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego, wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją ww. projektu, które w przyszłości mogą generować obrót opodatkowanych VAT.

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl