IBPP4/443-133/10/JP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 26 marca 2010 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-133/10/JP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 11 stycznia 2010 r. (data wpływu do tut. organu 25 stycznia 2010 r.), uzupełnionym pismem z dnia 11 marca 2010 r. (data wpływu 16 marca 2010 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 stycznia 2010 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "...". Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 11 marca 2010 r. będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 2 marca 2010 r. nr IBPP4/443-133/10/JP.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

W dniu 18 grudnia 2009 r. złożony został wniosek o dofinansowanie projektu pn. "...", w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007 - 2013.

Przedsięwzięcie realizowane jest na zasadzie partnerstwa, beneficjentami projektu są gminy: D - Lider Projektu, B - Partner Projektu, S -Partner Projektu, L- Partner Projektu. Wnioskodawcą jest Lider projektu - Gmina D.

Celem dopełnienia formalności oraz zgodnie z wymogami Instytucji Zarządzającej RPO, tj. Urzędu Marszałkowskiego Województwa, do wniosku o dofinansowanie złożone zostały oświadczenia beneficjentów projektu w sprawie możliwości zwrotu podatku VAT. W oświadczeniach stwierdzono, iż Gminy - D, B, S oraz L zarówno w trakcie, jak i po zakończeniu realizacji projektu nie mają możliwości odzyskania w żaden sposób poniesionego podatku VAT, który został uznany w projekcie za koszt kwalifikowany.

Z tytułu wykonania projektu beneficjenci, tj. D, B, S oraz L będą regulować zobowiązania za wykonane w ramach projektu prace na podstawie rachunków oraz faktur VAT.

Przedmiotem niniejszego projektu jest rozwój infrastruktury aktywnych form turystyki i rekreacji w postaci kompleksowej przebudowy i rozbudowy Centrum Sportów Letnich i Wodnych w D, budowy infrastruktury sportowo-rekreacyjnej i technicznej przy zamku w S oraz rozwoju systemu ścieżek rowerowych łączących Centrum z B, S i L oraz z całym powstającym obecnie w subregionie systemem szlaków rowerowych.

Realizacja projektu odbędzie się zgodnie z obowiązującym prawodawstwem, w szczególności.

* Rozporządzeniem Komisji (WE) nr 1828/2006 z dnia 8 grudnia 2006 r. ustanawiające szczegółowe zasady wykonania rozporządzenia Rady (WE) nr 1083/2006 ustanawiającego przepisy ogólne dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności oraz rozporządzenia (WE) nr 1080/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego,

* ustawa z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych,

* rozporządzeniem w sprawie określenia rodzajów przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko,

* ustawą o rachunkowości z dnia 29 września 1994 r. z późn. zm.,

* ustawą o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004 r.,

* ustawą - Prawo Zamówień Publicznych.

Ponadto jak wskazał Wnioskodawca w piśmie z dnia 11 marca 2010 r. przedmiotem projektu jest rozwój infrastruktury aktywnych form turystyki i rekreacji w postaci kompleksowej przebudowy i rozbudowy Centrum Sportów Letnich i Wodnych w D, budowy infrastruktury sportowo-rekreacyjnej i technicznej przy zamku w S oraz rozwoju systemu ścieżek rowerowych łączących Centrum z B, S i L oraz z całym powstającym obecnie w subregionie systemem szlaków rowerowych.

Przedmiotem wniosku o wydanie interpretacji był kompleksowy projekt obejmujący zadania realizowane na terenie poszczególnych Gmin, tj. D, B, S i L. W związku z faktem, iż Biuro Krajowej Informacji Podatkowej jest organem właściwym do wydania interpretacji indywidualnej jedynie dla Wnioskodawcy w jego indywidualnej sprawie, konieczna jest modyfikacja wniosku w przedmiotowym zakresie.

Przedmiotem projektu jest inwestycja pn. "..." obejmująca:

1.

Kompleksową przebudowę i rozbudowę Centrum Sportów Letnich i Wodnych w D, obejmującego:

- w Parku (ul....):

* przebudowę i rozbudowę istniejącego budynku administracyjnego wraz z przebudową i budową nawierzchni utwardzonych,

* budowę sanitariatu publicznego,

* budowę hangaru na łodzie,

* budowę 2 boisk do siatkówki,

* budowę grilla wolnostojącego,

* budowę skateparku i ścianki wspinaczkowej,

* wykonanie elementów malej architektury oraz zagospodarowanie terenów zielonych.

- przy plaży zbiornika III (ul....):

* budowę pomostu spacerowego (mola),

* budowę 2 boisk do siatkówki oraz boiska wielofunkcyjnego,

* budowę slipu do wyciągania łodzi,

* budowę grilla wolnostojącego,

* budowę placu zabaw,

* budowę parkingu,

* wykonanie elementów malej architektury oraz zagospodarowanie terenów zielonych.

2.

Budowę infrastruktury sportowo-rekreacyjnej i technicznej przy zamku w S, obejmującej budowę: 2 kortów tenisowych, bieżni, skateparku i placu zabaw wraz z niezbędną infrastrukturą techniczną i zagospodarowaniem terenów zielonych.

3.

Rozwój systemu ścieżek rowerowych łączących Centrum Sportów Letnich i Wodnych z miastami sąsiednimi: B, S oraz L oraz z całym powstającym obecnie w subregionie systemem szlaków rowerowych, obejmujący:

- w D:

* przebudowę ścieżki rowerowej:

* w Parku... o długości 550 m od mostku na cieku wodnym (rzeka) Do skrzyżowania ul.... z ul....,

* wokół zbiornika III o długości 5.500 m.

* budowę ścieżki rowerowej:

* łączącej Park... z... III o długości 759 m,

* wzdłuż plaży przy... III o długości 650 m.

- w S:

* przebudowę ścieżki rowerowej o długości 2.200,42 m. (odcinkami od ul.... w S do ul.... w D),

* oznakowanie szlaku rowerowego oraz ścieżki rowerowej na odcinku 9500 m (od zamku w S do zbiornika wodnego...).

- w B:

* budowę trasy rowerowej o długości 5.431 m (wały przeciwpowodziowe wzdłuż rzeki. do centrum miasta B).

- w L:

* budowę ścieżki rowerowej wraz z oznakowaniem na długości 4.624,43 m (od ul...., przecinając ul.... do ul....; most nad rzeką... w okolicy ul....; ul.... - od skrzyżowania z ul.... do ul.... na granicy z D).

Wnioskodawca, tj. Gmina D jest koordynatorem projektu. Natomiast każda z Gmin (współpartnerów) realizuje indywidualnie zadania w projekcie w części jaka przypada konkretnie na nią.

W związku z faktem, iż każda z Gmin (współpartnerów) realizuje indywidualnie zadania w projekcie na fakturach będą figurowały jako nabywcy poszczególne jednostki samorządu terytorialnego czyli faktury wystawiane w związku z rzeczową realizacją projektu nie będą wystawiane tylko na Wnioskodawcę (lidera projektu).

Partnerzy projektu nie będą przekazywali Liderowi (Wnioskodawcy) własnych środków finansowych z tytułu wkładu własnego.

Środki z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego na dofinansowanie projektu, przekazywane będą za pośrednictwem Lidera (środki dofinansowania będą przekazywane na rachunek bankowy Lidera). Umowa o dofinansowanie projektu zostanie podpisana między IZ RPO a Liderem Projektu.

Lider jako instytucja aplikująca o dofinansowanie w ramach RPO, będzie dysponował uzyskanymi środkami pieniężnymi przekazując je poszczególnym partnerom. Rola Lidera będzie się sprowadzała do realizacji części zadania przypadającej na niego oraz do pozyskiwania środków finansowych z EFRR a następnie ich przekazania partnerom.

W dniu 11 stycznia 2008 r. zawarta została umowa porozumienia określająca m.in.:

* strony umowy,

* przedmiot umowy,

* zakres współpracy,

* zarządzanie projektem,

* prawa i obowiązki Lidera w związku z realizacją projektu,

* prawa i obowiązki pozostałych stron umowy,

* sposób finansowania przedsięwzięcia

* własność majątku uzyskanego w ramach projektu.

W dniu 1 grudnia 2009 r. w celu dostosowania zapisów porozumienia do Wytycznych IZ RPO dla beneficjentów w zakresie realizacji projektów partnerskich został podpisany aneks nr 1/08. Konieczne jednak będzie podpisanie kolejnego aneksu w związku z późn. zm. jakie ponownie wprowadził Urząd Marszałkowski Województwa w zakresie realizacji projektów partnerskich, w tym również procedur finansowanych.

Lider projektu będzie odpowiedzialny za pozyskanie środków finansowych z EFRR, przekazanie ich Partnerom, koordynację projektu.

Partnerzy odpowiadają za wywiązanie się z realizacji przypadającej na nich części projektu.

Partnerzy będą realizować projekt na swoich terenach w częściach ich dotyczących.

Mienie powstałe w wyniku realizacji projektu nie zostanie po jego zrealizowaniu przekazane innej jednostce, pozostanie własnością poszczególnych jednostek samorządu terytorialnego.

Realizacja projektu nie będzie miała w żadnym zakresie związku ze sprzedażą opodatkowaną, a więc nabywane towary i usługi związane z projektem nie będą miały związku z wykonywaniem przez Wnioskodawcę czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Ponadto Wnioskodawca wskazał, że w poz. 55 wniosku z dnia 11 stycznia 2010 r. wpisano błędnie nazwę programu, z którego będzie współfinansowany projekt, w związku z powyższym wprowadzono korektę, która została ujęta w nowosformułowanym pytaniu.

Zatem prawidłowa nazwa programu to: Regionalny Program Operacyjny Województwa na lata 2007 - 2013.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie (sformułowane ostatecznie w piśmie z dnia 11 marca 2010 r.):

Czy Gminie D przysługuje prawo obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu "..." dofinansowanego ze środków Europejskiego Funduszy Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007 - 2013.

Zdaniem Wnioskodawcy (stanowisko ostatecznie sformułowane w piśmie z dnia 11 marca 2010 r.) zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Gmina D nie wykorzystuje i nie będzie wykorzystywała przedmiotu projektu do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Gminy D nie ma prawa obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur za realizację projektu, gdyż nie jest to wydatek związany ze sprzedażą opodatkowaną.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 ww. ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Jak wynika z powyższego przepisu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług, w sytuacji gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Zgodnie z przepisem § 12 ust. 1 pkt 12 obowiązującego od dnia 1 stycznia 2010 r. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799) zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Gmina stosownie do art. 2 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) jest jednostką samorządu terytorialnego posiadającą osobowość prawną, wykonującą zadania publiczne we własnym imieniu i na własną odpowiedzialność.

W myśl art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. W celu wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi (art. 9 ust. 1 cyt. ustawy).

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy m.in. kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych (art. 7 ust. 1 pkt 10 ustawy o samorządzie gminnym).

Z przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca złożył wniosek o dofinansowanie projektu pn. "...", w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007 - 2013.

Przedsięwzięcie realizowane jest na zasadzie partnerstwa, beneficjentami projektu są gminy: D - Lider Projektu, B - Partner Projektu, S -Partner Projektu, L- Partner Projektu. Wnioskodawcą jest Lider projektu - Gmina D.

Z tytułu wykonania projektu beneficjenci, tj. D, B, S oraz L będą regulować zobowiązania za wykonane w ramach projektu prace na podstawie rachunków oraz faktur VAT.

Przedmiotem niniejszego projektu jest rozwój infrastruktury aktywnych form turystyki i rekreacji w postaci kompleksowej przebudowy i rozbudowy Centrum Sportów Letnich i Wodnych w D, budowy infrastruktury sportowo-rekreacyjnej i technicznej przy zamku w S oraz rozwoju systemu ścieżek rowerowych łączących Centrum z B, S i L oraz z całym powstającym obecnie w subregionie systemem szlaków rowerowych.

Wnioskodawca, tj. Gmina D jest koordynatorem projektu. Natomiast każda z Gmin (współpartnerów) realizuje indywidualnie zadania w projekcie w części jaka przypada konkretnie na nią.

Każda z Gmin (współpartnerów) realizuje indywidualnie zadania, w projekcie na fakturach będą figurowały jako nabywcy poszczególne jednostki samorządu terytorialnego, faktury wystawiane w związku z rzeczową realizacją projektu nie będą wystawiane tylko na Wnioskodawcę (lidera projektu). Partnerzy projektu nie będą przekazywali Liderowi (Wnioskodawcy) własnych środków finansowych z tytułu wkładu własnego.

Lider jako instytucja aplikująca o dofinansowanie w ramach RPO, będzie dysponował uzyskanymi środkami pieniężnymi przekazując je poszczególnym partnerom. Rola Lidera będzie się sprowadzała do realizacji części zadania przypadającej na niego oraz do pozyskiwania środków finansowych z EFRR a następnie ich przekazania partnerom.

Lider projektu będzie odpowiedzialny za pozyskanie środków finansowych z EFRR, przekazanie ich Partnerom, koordynację projektu. Partnerzy odpowiadają za wywiązanie się z realizacji przypadającej na nich części projektu.

Partnerzy będą realizować projekt na swoich terenach w częściach ich dotyczących.

Mienie powstałe w wyniku realizacji projektu nie zostanie po jego zrealizowaniu przekazane innej jednostce, pozostanie własnością poszczególnych jednostek samorządu terytorialnego.

Realizacja projektu nie będzie miała w żadnym zakresie związku ze sprzedażą opodatkowaną, a więc nabywane towary i usługi związane z projektem nie będą miały związku z wykonywaniem przez Wnioskodawcę czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Mając zatem na uwadze wskazany wyżej przepis art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie nie został spełniony podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturach wystawianych dla Wnioskodawcy dokumentujących nabywane towary i usługi - brak związku dokonanych zakupów ze sprzedażą opodatkowaną. Wnioskodawcy nie przysługuje zatem prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących dokonane przez niego nabycie towarów i usług w ramach realizowania przedmiotowego projektu.

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym Gmina D nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur za realizację projektu, należało uznać za prawidłowe.

Końcowo należy podkreślić, że interpretację niniejszą wydano tylko dla Wnioskodawcy, tj. Gminy D. Nie odnosi się ona do partnerów projektu, bowiem każdą czynność, z którą mogą być związane skutki podatkowo-prawne należy rozstrzygać indywidualnie.

Zgodnie z art. 14b § 3 cyt. w sentencji ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego.

Należy zatem wskazać, że odpowiedzi na pytanie zawarte we wniosku udzielono przy założeniu, iż faktycznie towary i usługi nabyte przez Wnioskodawcę na potrzeby realizacji przedmiotowego projektu nie będą związane z wykonywaniem przez niego czynności opodatkowanych (tekst jedn. generujących podatek należny).

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualny błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Podkreślić wymaga, iż interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku.

W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego (a w szczególności wykorzystywania powstałego mienia do czynności opodatkowanych), udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl