IBPP4/443-1328/09/JP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 29 października 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-1328/09/JP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 19 października 2009 r. (data wpływu do tut. organu 20 października 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego zawartego w fakturach wystawionych za realizację przyszłej inwestycji pn. "Uporządkowanie gospodarki wodno - ściekowej w aglomeracji - etap II" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 października 2009 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego zawartego w fakturach wystawionych za realizację przyszłej inwestycji pn. "Uporządkowanie gospodarki wodno - ściekowej w aglomeracji - etap II".

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Gmina realizując zadania nałożone przepisami ustawy o samorządzie gminnym, o których mowa w art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy, planuje wykonać inwestycję budowę kanalizacji sanitarnej na terenie gminy K w miejscowości W, B w ramach przedsięwzięcia pn. "Uporządkowanie gospodarki wodno - ściekowej w aglomeracji - etap II". Aby zrealizować inwestycję Gmina będzie ubiegać się o dofinansowanie zadania ze środków Funduszu Spójności. W tym celu Gmina planuje złożyć wniosek o dofinansowanie realizacji ww. projektu w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko działanie 1.1 "Gospodarka wodno-ściekowa w aglomeracjach powyżej 100 tys. RLM".

Zadanie planowane jest do realizacji w latach 2009-2013. Tworząc projekt wniosku Gmina w budżecie tego projektu planuje uwzględnić jako koszty kwalifikowane koszty podatku VAT. Gmina jest zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT. Gmina nie ma możliwości odzyskania podatku VAT w całości lub części w odniesieniu do projektu od zakupionych usług, ponieważ nie będzie dokonywać w tym zakresie sprzedaży i osiągać żadnych dochodów.

Głównym celem projektu jest podniesienie poziomu wyposażenia Gminy w zakresie podstawowej infrastruktury technicznej, a także ograniczenie ilości zanieczyszczeń przedostających się do środowiska. Po zakończeniu inwestycji sieć kanalizacyjna będąca własnością gminy zostanie przekazana nieodpłatnie na podstawie protokołu zdawczo - odbiorczego PT do administrowania zakładowi budżetowemu - Zakład Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej, który będzie pobierał opłaty za odprowadzenie ścieków. Gmina i zakład budżetowy, który będzie eksploatował inwestycję są odrębnymi podatnikami VAT i posiadają odrębne numery identyfikacji podatkowej. Gmina nie będzie z tego tytułu osiągała żadnych przychodów generujących podatek VAT należny. Inwestycja nie będzie wykorzystywana do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług przez Gminę. Faktury za wykonanie inwestycji będą wystawiane na Gminę.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Gmina ma prawo do odliczenia podatku naliczonego zawartego w fakturach wystawionych za realizację przyszłej inwestycji.

Zdaniem Wnioskodawcy w myśl art. 2 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy wodociągów, zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwaniu i oczyszczaniu ścieków komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną, oraz gaz (art 7 ust. 1 pkt 3 cyt. ustawy o samorządzie gminnym).

Gmina przekaże nieodpłatnie sieć kanalizacyjną na podstawie Protokołu Zdawczo-Odbiorczego PT do administrowania Zakładowi Budżetowemu w związku z czym inwestycja nie będzie służyć działalności Gminy. Gmina do czasu przekazania również nie będzie wykonywała czynności opodatkowanych podatkiem VAT związanych z przyszłą inwestycją. Wybudowana sieć kanalizacyjna będzie stanowiła majątek Gminy. Zakład budżetowy będzie prowadził eksploatację sieci kanalizacyjnej w ramach realizacji zadań statutowych. Umowy na odprowadzenie ścieków z poszczególnymi odbiorcami będzie zawierał zakład budżetowy. Gmina nie będzie z tego tytułu osiągała żadnych przychodów generujących podatek VAT należny.

Gmina nie będzie mogła odliczyć podatku VAT od otrzymanych faktur za wykonanie kanalizacji sanitarnej, ponieważ zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług podatnik nie ma prawa do pomniejszenia należnego podatku VAT o kwotę podatku naliczonego dla inwestycji, która nie będzie wykorzystywana do wykonywania czynności opodatkowanych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 ww. ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi. Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Zgodnie z przepisem § 13 ust. 1 pkt 11 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336) zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Gmina stosownie do art. 2 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) jest jednostką samorządu terytorialnego posiadającą osobowość prawną, wykonującą zadania publiczne we własnym imieniu i na własną odpowiedzialność. W myśl art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. W celu wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi (art. 9 ust. 1 cyt. ustawy).

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy m.in. wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz (art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy o samorządzie gminnym).

Z przedstawionego opisu stanu faktycznego wynika, iż Gmina planuje wykonać inwestycję polegającą na budowie kanalizacji sanitarnej w miejscowościach W i B w ramach przedsięwzięcia pn. "Uporządkowanie gospodarki wodno - ściekowej w aglomeracji - etap II".

Aby zrealizować inwestycję Gmina będzie ubiegać się o dofinansowanie zadania ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i środowisko działanie 1.1 "Gospodarka wodno-ściekowa w aglomeracjach powyżej 100 tys. RLM". Zadanie planowane jest do realizacji w latach 2009-2013. Gmina jest zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT. Faktury za wykonanie inwestycji będą wystawiane na Gminę. Po zakończeniu inwestycji sieć kanalizacyjna będąca własnością Gminy zostanie przekazana nieodpłatnie na podstawie protokołu zdawczo - odbiorczego PT do administrowania zakładowi budżetowemu - Zakład Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej, który będzie pobierał opłaty za odprowadzenie ścieków. Gmina i zakład budżetowy, który będzie eksploatował inwestycję są odrębnymi podatnikami VAT i posiadają odrębne numery identyfikacji podatkowej. Gmina nie będzie z tego tytułu osiągała żadnych przychodów generujących podatek VAT należny. Inwestycja nie będzie wykorzystywana do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług przez Gminę.

Zatem w oparciu o przedstawiony stan faktyczny oraz obowiązujący w tym zakresie stan prawny należy stwierdzić, iż w przedmiotowej sprawie nie znajdzie zastosowania cytowany na wstępie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, bowiem jak już wskazano wyżej, obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a jedną z podstawowych przesłanek pozytywnych jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi. W konsekwencji z uwagi na niespełnienie podstawowej pozytywnej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, Gminie nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją projektu pod nazwą "Uporządkowanie gospodarki wodno - ściekowej w aglomeracji - etap II".

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym nie będzie mógł odliczyć podatku VAT od otrzymanych faktur za wykonanie kanalizacji sanitarnej, należało uznać za prawidłowe.

Zgodnie z art. 14b § 3 cyt. w sentencji ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Należy zatem zaznaczyć, że wydając przedmiotową interpretację tut. organ oparł się na wynikającym z treści wniosku opisie zdarzenia przyszłego, z którego wprost wynika, iż Wnioskodawca nie będzie wykonywał żadnych czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT związanych z przedmiotową inwestycją. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego zdarzenia przyszłego, a w szczególności wykorzystania przez Wnioskodawcę powstałej infrastruktury do czynności opodatkowanych podatkiem VAT, udzielona interpretacja traci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl