IBPP4/443-1328/08/AZ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 21 listopada 2008 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-1328/08/AZ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Okręgowego Związku Hodowców Koni, przedstawione we wniosku z dnia 4 sierpnia 2008 r. (data wpływu 10 września 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie wyłączenia z opodatkowania czynności związanych prowadzeniem ksiąg i rejestru oraz wydawania paszportów dla koni - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 września 2008 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie wyłączenia z opodatkowania czynności związanych prowadzeniem ksiąg i rejestru oraz wydawania paszportów dla koni.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca, Okręgowy Związek Hodowców Koni jest organizacją członkowską Polskiego Związku Hodowców Koni, działającą na podstawie ustawy z dnia 8 października 1982 r. o społeczno zawodowych organizacjach rolników (Dz. U. Nr 32. poz. 217 z późn. zm.).

Polski Związek Hodowców Koni (dalej: PZHK) jest dobrowolną i samorządną społeczno - zawodową organizacją reprezentującą i broniącą praw i interesów hodowców koni, działającą jako związek rolniczych zrzeszeń branżowych - również na podstawie ww. ustawy o społeczno zawodowych organizacjach rolników.

Stosownie do postanowień art. 17 ustawy z dnia 29 czerwca 2007 r. o organizacji hodowli i rozrodzie zwierząt gospodarskich (Dz. U. Nr 133. poz. 921), PZHK w drodze decyzji administracyjnej ministra właściwego ds. rolnictwa został uznany do prowadzenia ksiąg dla siedmiu ras oraz jednego rejestru koni.

Natomiast na podstawie art. 5 ustawy o systemie identyfikacji i rejestracji zwierząt z dnia 2 kwietnia 2004 r. (Dz. U. Nr 91. poz. 872 z późn. zm.) PZHK został upoważniony do prowadzenia rejestru koniowatych hodowlanych, dla których prowadzi księgi i rejestr hodowlany (pkt 1) oraz rejestru pozostałych koniowatych (pkt 2).

W myśl art. 5 ustawy z dnia 2 kwietnia 2004 r. o systemie identyfikacji i rejestracji zwierząt (Dz. U. Nr 91, poz. 872 z późn. zm.) rejestry koniowatych prowadzą:

1.

w przypadku koniowatych hodowlanych - właściwy podmiot prowadzący księgę lub rejestr, w rozumieniu przepisów o organizacji hodowli i rozrodzie zwierząt gospodarskich;

2.

w przypadku pozostałych koniowatych - właściwy podmiot prowadzący księgę koni rasy polski koń zimnokrwisty, w rozumieniu przepisów o organizacji hodowli i rozrodzie zwierząt gospodarskich.

Koniowate z wyjątkiem koniowatych wolno żyjących, są zaopatrywane w paszport konia albo paszport koniowatego innego niż koń stosownie do art. 14 ust. 1 ustawy o systemie identyfikacji rejestracji zwierząt. Właściwy podmiot prowadzący księgę przedstawia ministrowi właściwemu do spraw rolnictwa wzór stosowanego przez siebie paszportu konia oraz wzór zmienionego paszportu konia - w przypadku zmiany wzoru (ust. 1b). Po otrzymaniu zgłoszenia urodzenia się koniowatego ww. podmiot nadaje koniowatemu numer identyfikacyjny i wydaje zgłaszającemu paszport konia albo paszport koniowatego innego niż koń gatunku w ciągu 60 dni od dnia otrzymania zgłoszenia (ust. 5).

Na podstawie ww. regulacji PZHK upoważniony jest także do wydawania paszportów konia i paszportów koniowatego innego niż koń gatunku i ich duplikatów oraz doręczenia paszportu konia lub jego duplikatu. Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy o systemie identyfikacji i rejestracji zwierząt za czynności związane z dokonywaniem opisu koniowatych, rejestrowaniem i wydawaniem paszportów konia i paszportów koniowatego innego niż koń gatunku i ich duplikatów, dokonywaniem zmian w tych rejestrach oraz za doręczenie paszportu konia lub jego duplikatu, w sposób określony w art. 14 ust. 8 podmioty wymienione w art. 5 pobierają opłaty.

Za wykonywanie czynności związanych z wpisem koni do ksiąg hodowlanych pobierane są opłaty, zgodnie z art. 24 ust. 2 tej ustawy, w wysokości nie przekraczającej kwot określonych w rozporządzeniu Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 14 grudnia 2007 r. w sprawie maksymalnej wysokości opłat pobieranych za dokonanie wpisu do księgi hodowlanej i rejestru, wydanie zaświadczenia potwierdzającego dokonanie wpisu do księgi hodowlanej lub rejestru oraz wydanie świadectwa potwierdzającego pochodzenie zwierząt hodowlanych i materiału biologicznego będącego przedmiotem handlu (Dz. U. Nr 243, poz. 1789).

Za wykonanie czynności związanych z prowadzeniem rejestrów koniowatych oraz wydawaniem i doręczaniem paszportów i ich duplikatów pobierane są opłaty zgodnie z rozporządzeniem Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 3 lipca 2007 r. w sprawie wysokości i sposobu pobierania opłat związanych z identyfikacją i rejestracją konia, wydaniem i doręczeniem paszportu konia lub jego duplikatu, i opłat za czynności związane z wydawaniem i doręczaniem paszportów bydła lub ich duplikatów (Dz. U. Nr 132. poz. 917).

Do zadań związanych z administrowaniem księgami koni hodowlanych PZHK otrzymuje dotacje na częściowe pokrycie kosztów tych zadań, zgodnie z rozporządzeniem Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 13 kwietnia 2007 r. w sprawie stawek dotacji przedmiotowych dla różnych podmiotów wykonujących zadania na rzecz rolnictwa (Dz. U. Nr 67. poz. 446). Z dotacji tej PZHK wypłaca Wnioskodawcy wynagrodzenie refunduje koszty związane prowadzeniem ksiąg koniowatych.

Zadania powierzone przez ministra właściwego ds. rolnictwa (upoważnienie do wydawania paszportów i ich duplikatów oraz decyzja o uznaniu do powadzenia ksiąg i rejestru) delegowane są następnie przez PZHK na Wnioskodawcę. Wnioskodawca jako członek zwyczajny PZHK działa także na podstawie ustawy z dnia 8 października 1982 r. o społeczno-zawodowych organizacjach rolników.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca w zakresie prowadzenia zadań nałożonych przepisami prawa, w zakresie prowadzenia ksiąg hodowlanych oraz wydawania paszportów koni działa jak organ władzy publicznej i w związku z tym korzysta z wyłączenia z opodatkowania, o którym mowa w art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.).

Zdaniem Wnioskodawcy, w zakresie prowadzenia ksiąg koniowatych oraz rejestrów, jak również wydawania paszportów działa on jak organ władzy publicznej, a związku z tym na podstawie art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. (Dz. U. Nr 54. poz. 535 z późn. zm.) nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług.

Teza ta znajduje zastosowanie także do należności za realizację powyższych zadań otrzymywanych przez Wnioskodawcę od PZHK. W zakresie prowadzenia ksiąg koniowatych oraz rejestrów, gdzie Wnioskodawca prowadzi działalność i pobiera za nią opłaty, na zasadzie upoważnienia otrzymanego od PZHK, otrzymywany od PZHK zwrot poniesionych wydatków nie podlega VAT.

Na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2 bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Zgodnie z ust. 2 tego artykułu działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność ta obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Jednocześnie, stosownie do postanowień art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Ustawa nie precyzuje jednak, co należy rozumieć pod pojęciem "organ władzy publicznej". W interpretacji indywidualnej prawa podatkowego z dnia 20 listopada 2007 r. Minister Finansów wskazał "...pod pojęciem organu władzy publicznej należy również rozumieć każdy podmiot, któremu szczególne przepisy prawa przyznają uprawnienia władcze wobec innych podmiotów, przy czym podmiot taki można uznać za organ władzy publicznej jedynie w określonym, ograniczonym zakresie" IBPP2/443-60/07/RSz).

Przepis powyższy jest oparty na regulacji art. 4 ust. 5 VI Dyrektywy (obecnie art. 13 Dyrektywy Rady Nr 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej - obecnie Dyrektywa 112), który stanowi, że krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Za prowadzenie ksiąg hodowlanych ustawa wprost przewiduje, że uprawniony podmiot może pobierać opłatę - w przeciwieństwie do wynagrodzenia pobieranego za ocenę użytkową na podstawie zawartej umowy cywilnej. Ponadto istotne jest, że opłaty za prowadzenie ksiąg hodowlanych nie muszą być pobierane na podstawie umów cywilnoprawnych.

Mając powyższe na względzie należy uznać, iż Wnioskodawca, który został upoważniony przez PZHK, który został z kolei uznany w drodze decyzji administracyjnej za podmiot upoważniony do prowadzenia ksiąg hodowlanych, w tym zakresie działa jako quasi organ państwowy. Wnioskodawca realizuje bowiem w tym zakresie działania nałożone bezpośrednio przepisami prawa.

Czynności w zakresie prowadzenia ksiąg hodowlanych mają przeważający charakter publicznoprawny, w przeciwieństwie do czynności z zakresu oceny użytkowej koni, które niewątpliwie w przeważającej części są czynnościami cywilnoprawnymi. Opłaty pobierane przez Wnioskodawcę za wykonywanie tych czynności stanowiąc facio daninę publiczną, a ich wysokość jest określona w przepisach prawa.

Dlatego też w zakresie prowadzenia ksiąg hodowlanych oraz rejestrów ani PZHK, ani Wnioskodawca nie działa jako podatnik podatku od towarów i usług, a w konsekwencji czynności te nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. (Stanowisko to zostało potwierdzone w interpretacji Ministra Finansów uzyskanej przez PZHK z dnia 9 kwietnia 2008 r. sygn. IPPPI-443-161/08-5/JF oraz w interpretacji Ministra Finansów wydanej na wniosek Okręgowego Związku Hodowców Koni z dnia 20 listopada 2007 r. sygn. lBPP2/443-60/07/RSz).

PZHK upoważniony jest także do wydawania paszportów konia i paszportów koniowatego innego niż koń gatunku i ich duplikatów oraz doręczenia paszportu konia lub jego duplikatu. Natomiast Wnioskodawca jest upoważniony do wykonywania tych czynności przez PZHK.

Związek hodowców lub inny podmiot, które zostały przez ministra właściwego do spraw rolnictwa drogą decyzji uprawnione do prowadzenia m.in. odpowiednich rejestrów, wydawania paszportów i pobierania z tego tytułu opłat, określonych rozporządzeniem Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi, występuje jako jednostka organizacyjna spełniająca funkcje pomocnicze w stosunku do organu władzy publicznej (quasi organ państwa). W tym przypadku należy bowiem uznać, iż szczególne przepisy prawa przyznają mu uprawnienia władcze wobec innych podmiotów. Zatem Wnioskodawca w zakresie w jakim realizuje założenia nałożone przepisami ustawy i pobiera w tym zakresie opłaty objęty jest regulacją przepisu art. 15 ust. 6 ustawy z. dnia 11 marca 2004 r., a czynności realizowane w ramach zadań ustawowych nie podlegają ustawie o podatku od towarów i usług. Czynności, o których mowa, mają bowiem charakter publicznoprawny a nie cywilnoprawny. Opłaty pobierane przez Wnioskodawcę za wykonywanie tych czynności stanowią de facio daninę publiczną a ich wysokość jest określona w przepisach prawa.

W związku z tym w zakresie wydawania paszportów (duplikatów) i doręczania paszportów za pośrednictwem poczty Wnioskodawca nie działa jako podatnik podatku od towarów i usług, a w konsekwencji czynności te nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (Tak m.in. w interpretacji MF z dnia 20 listopada 2007 r. sygn. IBPP2/443-60/07/RSz.)

Uwagi powyższe należy odnieść także do zasad opodatkowania świadczeń wykonywanych przez Wnioskodawcę na rzecz PZHK. Zadania powierzone przez ministra właściwego ds. rolnictwa (decyzja o uznaniu do prowadzenia ksiąg i rejestru oraz uprawnienia w zakresie wydawania paszportów) delegowane są bowiem następnie przez PZHK na swoich członków w postaci związków okręgowych (wojewódzkich). Wnioskodawca, jako członek zwyczajny PZHK, działa także na podstawie ustawy o społeczno zawodowych organizacjach rolników. Decyzja o uznaniu do prowadzenia ksiąg i rejestru na podstawie art. 17 ww. ustawy oraz prawo do wydawania paszportów wynikające z art. 14 w związku z art. 5 ustawy o systemie identyfikacji i rejestracji zwierząt adresowane są przez ministra właściwego ds. rolnictwa na PZHK.

Powyższe zadania, na podstawie pisemnych upoważnień są wykonywane jednak przez Wnioskodawcę, jako członka PZHK.

Jeżeli idzie o prowadzenie ksiąg hodowlanych, to należy wskazać, iż podmiotem uznanym przez ministra właściwego do spraw rolnictwa w drodze decyzji administracyjnej w tym zakresie jest PZHK. Jest to działalność statutowa PZHK stosownie do brzmienia § II pkt 2 ppkt 4 Statutu PZHK. W myśl art. 24 ust. 2 ustawy o organizacji hodowli zwierząt za dokonanie wpisu zwierząt gospodarskich do ksiąg i rejestrów związek hodowców lub inny podmiot, prowadzące księgę lub rejestr, mogą pobierać opłatę w wysokości nieprzekraczającej maksymalnej kwoty określonej w przepisach wydanych na podstawie art. 27 tej ustawy.

PZHK delegował to zadanie na Wnioskodawcę na podstawie udzielonego na 2008 r. upoważnienia Związku przez PZHK. Upoważnienie dotyczy wykonywania działalności, którą oba te podmioty wpisaną mają jako działalność statutową. Wnioskodawca pobiera ww. opłaty i prowadzi działalność w tym zakresie na podstawie upoważnienia udzielonego przez PZHK, w zakresie tym nie jest zawierana odrębna umowa cywilnoprawna. Wnioskodawca wykonuje to zadanie jako członek PZHK, realizując własne oraz PZHK cele statutowe, otrzymując za realizację zadania zwrot udokumentowanych kosztów (poniesionych wydatków). Wobec powyższego należność z tytułu zwrotu tych poniesionych wydatków, otrzymywana przez Wnioskodawcę od PZHK nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, gdyż: po pierwsze - sama działalność w tym zakresie nie podlega opodatkowaniu jak wskazano powyżej): po drugie, w zakresie prowadzenia ksiąg hodowlanych oraz rejestrów ani PZHK ani Wnioskodawca nie działają jako podatnik podatku od towarów i usług, gdyż działają w charakterze analogicznym do organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa dla realizacji których zostały one powołane, a czynności te nie są wykonywane na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych opartych o zasadę swobody umów (tylko na zasadzie upoważnienia w ramach struktury PZHK, dotyczącego prowadzenia przez Wnioskodawcę tej działalności i pobierania za nią opłat).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów, import towarów oraz wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy przez dostawę towarów rozumie się przeniesienia prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Natomiast zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o VAT przez świadczenie usług, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej nie mającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 w tym również przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych bez względu na formę w jakiej dokonano czynności prawnej, zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub tolerowania czynności lub sytuacji, świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Podatnikami, w myśl art. 15 ust. 1 ustawy o VAT są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Jednakże w myśl przepisu art. 15 ust. 6 ustawy nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Unormowanie to pozostaje w zgodzie z art. 13 ust. 1 Dyrektywy 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. UE L z 2006 r. nr 347, poz. 1), który stwierdza, iż krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Z treści przywołanych przepisów wynika, że organy władzy publicznej oraz urzędy obsługujące te organy są wyłączone z kręgu podatników podatku od towarów i usług - wyłącznie przy wykonywaniu czynności nałożonych przepisami prawa, dla realizacji których zostały powołane. Jest to wyłączenie podmiotowo-przedmiotowe i ma zastosowanie przy łącznym spełnieniu przez ten organ dwóch warunków:

* jego podmiotem jest wyłącznie organ władzy publicznej lub urząd obsługujący ten organ oraz

* odnosi się jedynie do czynności nałożonych przepisami prawa, dla których powołano te organy, z wyłączeniem czynności realizowanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Ustawa o podatku od towarów usług nie definiuje wprawdzie pojęcia "organu władzy publicznej", jednak zdaniem tut. organu, pod pojęciem tym należy rozumieć organy władzy ustawodawczej, sądowniczej i wykonawczej, powołane w Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej, ustawach lub na ich podstawie, których wykonywane w określonych formach czynności uważane są za działania państwa.

Ponadto pod pojęciem organu władzy publicznej należy również rozumieć każdy podmiot, któremu szczególne przepisy prawa przyznają uprawnienia władcze wobec innych podmiotów, przy czym podmiot taki można uznać za organ władzy publicznej jedynie w określonym, ograniczonym zakresie.

Z przywołanych przepisów wynika, iż organy władzy publicznej nie będą podatnikami podatku od towarów i usług w związku z realizacją zadań, które podejmują jako podmioty prawa publicznego, nawet jeśli pobierają należności, opłaty lub składki. Organy te będą natomiast podatnikami podatku od towarów i usług w przypadku wykonywanych przez nie czynności na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Sięgając do wyżej powołanych regulacji zawartych w art. 13 Dyrektywy 2006/112/WE, możemy ponadto stwierdzić, że sformułowanie "jako organ władzy publicznej" wyraźnie nawiązuje do sposobu wykonywania działalności. Zatem jeżeli przepis ten warunkuje wyłączenie tych podmiotów z opodatkowania od okoliczności, jaką jest wykonywanie działalności w charakterze władzy publicznej, zakresem wyłączenia objęta jest działalność, której wykonywanie poddane jest przepisom prawa publicznego, niezależnie przez jaki podmiot. W przeciwnym wypadku przepis art. 13 ust. 2 Dyrektywy, pozwalający uznać poszczególnym państwom za organy władzy publicznej, podmioty prawa publicznego wykonujące określone czynności zwolnione, byłby zbędny.

Natomiast nie jest objęta wyłączeniem z opodatkowania działalność tych podmiotów na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych, nie byłoby bowiem konieczne podpisywanie umowy cywilnoprawnej, gdyby świadczenie tych usług wynikało z przepisów prawa publicznego.

Zgodnie z art. 4 ust. 1 i ust. 2 ustawy z dnia z dnia 29 czerwca 2007 r. o organizacji hodowli i rozrodzie zwierząt gospodarskich (Dz. U. Nr 133, poz. 921) zadania z zakresu hodowli i rozrodu zwierząt wykonuje Krajowe Centrum Hodowli Zwierząt, które podlega ministrowi właściwemu do spraw rolnictwa. Krajowe Centrum Hodowli Zwierząt jest państwową jednostką budżetową. W myśl art. 5 ust. 1 pkt 1 lit. a) cyt. ustawy Krajowe Centrum Hodowli Zwierząt wykonuje zadania, o których mowa w art. 4 ust. 1, przez kontrolę m.in. w zakresie prowadzenia oceny wartości użytkowej i hodowlanej oraz hodowli zwierząt i rozrodu.

Zadania związane z prowadzeniem ksiąg koni hodowlanych oraz prowadzeniem rejestru koniowatych wykonuje Polski Związek Hodowców Koni na terenie całego kraju przy pomocy swoich organizacji członkowskich, tzn. okręgowych/wojewódzkich związków w tym Wnioskodawcy.

Z treści wniosku wynika, iż Wnioskodawca - Okręgowy Związek Hodowców Koni, jest organizacja członkowską Polskiego Związku Hodowców Koni i wykonuje następujące zadania:

* prowadzenie ksiąg koniowatych oraz rejestrów,

* wydawanie paszportów dla koni.

Zgodnie z art. 13 ust. 1 pkt 1 ustawy o organizacji hodowli i rozrodzie zwierząt gospodarskich, dla poddawanych ocenie wartości użytkowej ras, linii hodowlanych albo odmian w obrębie rasy oraz płci koni, bydła, świń, owiec i kóz prowadzi się odrębnie księgi hodowlane. Natomiast w myśl art. 17, księgi te są prowadzone przez związek hodowców lub inny podmiot, które zostały uznane przez ministra właściwego do spraw rolnictwa. Minister właściwy do spraw rolnictwa dokonuje tego uznania w drodze decyzji administracyjnej, na wniosek związku hodowców lub innego podmiotu, jeżeli ten związek lub podmiot spełniają wymagania określone w przepisach Unii Europejskiej dotyczących uznawania organizacji prowadzących lub zakładających księgi hodowlane.

Polski Związek Hodowców Koni został uznany w drodze decyzji administracyjnej ministra właściwego ds. rolnictwa do prowadzenia ksiąg dla siedmiu ras oraz jednego rejestru koni.

Natomiast na podstawie art. 5 ustawy o systemie identyfikacji i rejestracji zwierząt z dnia 2 kwietnia 2004 r. (Dz. U. Nr 91. poz. 872 z późn. zm.) PZHK został upoważniony do prowadzenia rejestru koniowatych hodowlanych, dla których prowadzi księgi i rejestr hodowlany (pkt 1) oraz rejestru pozostałych koniowatych (pkt 2). Wnioskodawca uzyskał na 2008 r. pisemne upoważnienie PZHK do prowadzenia zadań w zakresie prowadzenia ksiąg koniowatych, rejestrów oraz wydawania paszportów koni.

Na podstawie art. 5 ustawy o systemie identyfikacji i rejestracji zwierząt rejestry koniowatych prowadzą:

1.

w przypadku koniowatych hodowlanych - właściwy podmiot prowadzący księgę lub rejestr, w rozumieniu przepisów o organizacji hodowli i rozrodzie zwierząt gospodarskich;

2.

w przypadku pozostałych koniowatych - właściwy podmiot prowadzący księgę koni rasy polski koń zimnokrwisty, w rozumieniu przepisów o organizacji hodowli i rozrodzie zwierząt gospodarskich.

A zatem przez właściwy podmiot prowadzący księgę w rozumieniu przepisów o organizacji hodowli i rozrodzie zwierząt gospodarskich należy rozumieć ww. właściwy związek hodowców lub inny podmiot, które zostały uznane przez ministra właściwego do spraw rolnictwa w drodze decyzji, w trybie art. 17 tejże ustawy.

Koniowate, z wyjątkiem koniowatych wolno żyjących, są zaopatrywane w paszport konia albo paszport koniowatego innego niż koń gatunku (...) - art. 14 ust. 1 ustawy o systemie identyfikacji i rejestracji zwierząt. Po otrzymaniu zgłoszenia urodzenia się koniowatego właściwy podmiot prowadzący księgę nadaje koniowatemu numer identyfikacyjny i wydaje zgłaszającemu paszport konia albo paszport koniowatego innego niż koń gatunku.

Za prowadzenie ksiąg, rejestrów oraz wydawanie paszportów Wnioskodawca podbiera opłaty określone w rozporządzeniach:

Mając na uwadze przywołane przepisy należy uznać, iż związek hodowców lub inny podmiot, które zostały uznane przez ministra właściwego do spraw rolnictwa drogą decyzji i uprawnione do prowadzenia m.in. odpowiednich rejestrów i pobierania z tego tytułu opłat, określonych rozporządzeniem Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi, występuje jako jednostka organizacyjna spełniająca funkcje pomocnicze w stosunku do organu władzy publicznej (ministra rolnictwa i rozwoju wsi czy Krajowego Centrum Hodowli Zwierząt).

Podmiotom tym bowiem szczególne przepisy prawa przyznają uprawnienia władcze wobec innych podmiotów. Zatem związek hodowców w zakresie w jakim realizuje zadania nałożone przepisami ustawy objęty jest regulacją przepisu art. 15 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług, a czynności realizowane w ramach zadań ustawowych nie podlegają ustawie o podatku od towarów i usług. Jak wskazano powyżej art. 15 ust. 6 stanowi, że wspomniane organy (czy urzędy je obsługujące) są podatnikami w zakresie czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych, jednak w przedmiotowym przypadku taka sytuacja nie występuje. Czynności, prowadzenia ksiąg, rejestrów oraz wydawania paszportów dla koni, mają bowiem charakter publicznoprawny, a nie cywilnoprawny. Opłaty pobierane przez związek za wykonywanie tych czynności stanowią de facto daninę publiczną, a ich wysokość jest ściśle określona w przepisach.

W kontekście powyższego należy uznać, iż Wnioskodawca w zakresie prowadzenia ksiąg, rejestrów oraz wydawania paszportów dla koni, nie występuje jako podatnik podatku od towarów i usług. Tym samym opłaty pobierane za ww. czynności, w wysokości określonej cyt. rozporządzeniem, nie są również objęte podatkiem od towarów i usług.

W kontekście powyższego należy uznać, iż Wnioskodawca w zakresie realizowania czynności nałożonych ustawą o systemie identyfikacji i rejestracji zwierząt, tj. m.in. dokonywania opisu koniowatych, rejestrowania i wydawania paszportów koniom oraz w zakresie prowadzenia ksiąg dla siedmiu ras oraz jednego rejestru koni na podstawie ustawy o organizacji hodowli i rozrodzie zwierząt gospodarskich nie występuje jako podatnik podatku od towarów i usług. Tym samym opłaty pobierane za ww. czynności, w wysokości określonej w powołanych rozporządzeniach, nie są również objęte podatkiem od towarów i usług.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w R., ul. Józefa Ignacego Kraszewskiego 4A, 35-016 Rzeszów po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl