IBPP4/443-1320/10/AŚ - Dotacja celowa a podstawa opodatkowania VAT.

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 29 października 2010 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-1320/10/AŚ Dotacja celowa a podstawa opodatkowania VAT.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 14 września 2010 r. (data wpływu 17 września 2010 r.), uzupełnionym pismem z dnia 26 października 2010 r. (data wpływu 27 października 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania otrzymanej dotacji celowej na wydarzenie multimedialne "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 września 2010 r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek, uzupełniony pismem z dnia 26 października 2010 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania otrzymanej dotacji celowej na wydarzenie multimedialne "...".

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca, zgodnie ze statutem, jest samorządową instytucją kultury, której organizatorem jest Miasto. Nadzór nad Wnioskodawcą sprawuje Prezydent Miasta. Wnioskodawca prowadzi gospodarkę finansową na zasadach ustalonych w art. 27 do 29 ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej. Pokrywa koszty bieżącej działalności i zobowiązania z uzyskiwanych przychodów, którymi są wpływy z prowadzonej działalności, w tym najmu i dzierżawy składników majątkowych, dotacje z budżetu Miasta, środki otrzymane od osób fizycznych i prawnych oraz z innych źródeł. Wnioskodawca posiada osobowość prawną i jest podatnikiem podatku od towarów i usług.

Wnioskodawca jest organizatorem wydarzenia muzyczno - multimedialnego pn. "...", wstęp na imprezę jest biletowany (podatek VAT w wys. 7%), organizator imprezy czyli Wnioskodawca otrzymał od Miasta dotację celową na organizację wydarzenia muzyczno-multimedialnego pn. "....". Na podstawie umowy zawartej pomiędzy Miastem a Wnioskodawcą dotacja celowa może zostać wydatkowana wyłącznie na realizację ww. zadania, a dotowany Wnioskodawca może ponosić wydatki przeznaczone na wynagrodzenia artystów, koszty obsługi technicznej, koszty promocji, zakwaterowania i wyżywienia, koszty reklamy, ochrony, koszty ubezpieczenia oraz inne koszty związane bezpośrednio z realizacją zadania. Dotacja celowa nie ma wpływu na cenę biletu, lecz jest przeznaczona na pokrycie ogólnych wydatków realizacji wydarzenia muzyczno-multimedialnego "...".

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy otrzymana dotacja celowa na wydarzenie multimedialne "..." stanowi obrót w myśl art. 29 ust. 1 ustawy o podatku od towarowi usług i podlega podatkowi VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy, mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny Wnioskodawca uważa, że dotacja celowa nie ma bezpośredniego wpływu na cenę biletu wstępu, lecz przeznaczona jest na pokrycie ogólnych kosztów realizacji zadania, a tym samym nie stanowi obrotu w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy o podatku VAT. W związku z powyższym nie podlega ona opodatkowaniu podatkiem od towarów o usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W świetle art. 29 ust. 1 ustawy o VAT, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Zgodnie z art. 29 ust. 2 ustawy o VAT w przypadku gdy pobrano zaliczki, zadatki, przedpłaty lub raty, obrotem jest również kwota otrzymanych zaliczek, zadatków, przedpłat lub rat, pomniejszona o przypadającą od nich kwotę podatku. Dotyczy to również otrzymanych zaliczek na dotacje, subwencje i na inne dopłaty o podobnym charakterze.

Dla określenia, czy dane dotacje są, czy też nie są opodatkowane istotne są szczegółowe warunki ich przyznawania, określające cele realizowanego w określonej formie dofinansowania.

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, iż w sytuacji gdy podatnik, w związku z konkretną dostawą towarów lub świadczeniem usług, otrzymuje dofinansowanie (dotację, subwencję), stanowiące dopłatę do ceny towaru lub usługi, tego rodzaju dofinansowanie stanowi obok ceny, uzupełniający element podstawy opodatkowania z tytułu danej dostawy lub świadczenia.

Kryterium uznania dotacji za zwiększającą obrót stanowi zatem stwierdzenie, iż dotacja dokonywana jest w celu sfinansowania konkretnej czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Natomiast dotacje niedające się powiązać z konkretnymi czynnościami podlegającymi opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, nie stanowią obrotu w rozumieniu przepisu art. 29 ust. 1 powołanej wyżej ustawy, czyli nie zwiększają podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Reasumując - podstawę opodatkowania podatkiem od towarów i usług zwiększa się tylko o takie dotacje, które w sposób bezwzględny i bezpośredni są związane z daną dostawą towarów lub świadczeniem usług. Jeżeli jednak taki bezpośredni związek nie występuje, dofinansowanie ogólne - na pokrycie kosztów działalności nie podlega opodatkowaniu.

Z treści wniosku wynika, że Wnioskodawca jest organizatorem wydarzenia muzyczno - multimedialnego pn. "...". Wstęp na imprezę jest biletowany (podatek VAT w wys. 7%). Organizator imprezy czyli Wnioskodawca otrzymał od Miasta dotację celową na organizację wydarzenia muzyczno-multimedialnego pn. "...". Na podstawie umowy zawartej pomiędzy Miastem a Wnioskodawcą dotacja celowa może zostać wydatkowana wyłącznie na realizację ww. zadania, a dotowany Wnioskodawca może ponosić wydatki przeznaczone na wynagrodzenia artystów, koszty obsługi technicznej, koszty promocji, zakwaterowania i wyżywienia, koszty reklamy, ochrony, koszty ubezpieczenia oraz inne koszty związane bezpośrednio z realizacją zadania.

Wnioskodawca posiada osobowość prawną i jest podatnikiem podatku od towarów i usług.

Dotacja celowa nie ma wpływu na cenę biletu, lecz jest przeznaczona na pokrycie ogólnych wydatków realizacji wydarzenia muzyczno-multimedialnego "...".

Mając na uwadze opis sprawy i analizę powołanych wyżej przepisów należy stwierdzić, iż dotacja, którą otrzymał od Miasta Wnioskodawca stanowi dofinansowanie ogólne przeznaczone na pokrycie kosztów realizacji tego konkretnego zadania, nie będzie ona miała bezpośredniego wpływu na cenę świadczonych przez Wnioskodawcę usług.

Oznacza to, że przedmiotowa dotacja ma charakter zakupowy, nie ma na celu sfinansowania ceny sprzedaży. W konsekwencji w związku z realizacją projektu Wnioskodawca nie otrzymuje sfinansowanego otrzymaną dotacją wynagrodzenia za świadczone usługi w rozumieniu przepisów ustawy o VAT, a jedynie zwrot poniesionych przez Wnioskodawcę kosztów.

Podsumowując, dotacja czyli otrzymany zwrot poniesionych kosztów nie stanowi czynności opodatkowanej VAT, ponieważ czynność ta nie została wymieniona w katalogu czynności podlegających opodatkowaniu, zawartych w art. 5 ust. 1 ustawy.

Reasumując, w oparciu o przedstawiony przez Wnioskodawczynię w tej kwestii stan faktyczny oraz powołane wyżej przepisy prawa stwierdzić należy, że przedmiotowa dotacja otrzymana na realizację ww. projektu nie będzie stanowić obrotu w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy o VAT, zatem nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia przedstawionego w stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Kielcach, ul. Prosta 10, 25-366 Kielce po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl