IBPP4/443-132/10/JP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 18 marca 2010 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-132/10/JP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 11 stycznia 2010 r. (data wpływu do tut. organu 25 stycznia 2010 r.), uzupełnionym pismem z dnia 11 marca 2010 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 stycznia 2010 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "...". Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 11 marca 2010 r. będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 2 marca 2010 r. nr IBPP4/443-132/10/JP.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

W dniu 18 grudnia 2009 r. złożony został wniosek o dofinansowanie projektu pn. "..." w ramach procedury pozakonkursowej programu w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007 - 2013.

Przedsięwzięcie realizowane jest na zasadzie partnerstwa, beneficjentami projektu są gminy D - Lider Projektu, S - Partner Projektu, W - Partner Projektu. Wnioskodawcą jest Lider projektu - D.

Celem dopełnienia formalności oraz zgodnie z wymogami Instytucji Zarządzającej RPO, tj. Urzędu Marszałkowskiego Województwa, do wniosku o dofinansowanie złożone zostały oświadczenia beneficjentów projektu w sprawie możliwości zwrotu podatku VAT. W oświadczeniach stwierdzono, iż Gminy zarówno w trakcie, jak i po zakończeniu realizacji projektu nie mają możliwości odzyskania w żaden sposób poniesionego podatku VAT, który został uznany w projekcie za koszt kwalifikowany.

Z tytułu wykonania projektu beneficjenci, tj. gminy będą regulować zobowiązania za wykonane w ramach projektu prace na podstawie rachunków oraz faktur VAT.

Przedmiotem projektu jest budowa oraz wraz z wyposażeniem, zakup pojemników na odpady segregowane, stojaków na worki, kompostowników i worków na odpady ulegające biodegradacji oraz realizację akcji edukacyjnej wśród mieszkańców.

Głównym celem projektu jest ograniczenie ilości odpadów deponowanych na składowiskach, a tym samym przywrócenie wartości środowiskowych zdegradowanym przestrzeniom. Ponadto w ramach projektu prowadzona będzie intensywna edukacja ekologiczna poprzez szereg działań promocyjnych i informacyjnych, mająca na celu kształtowanie właściwej postawy proekologicznej wśród mieszkańców, wyeliminowanie nieprawidłowych zachowań w prowadzeniu gospodarki odpadami, takich jak: składowanie odpadów na dzikich wysypiskach śmieci, spalanie odpadów w przydomowych kotłowniach oraz na nieruchomościach, umieszczanie wszystkich odpadów w pojemnikach pomimo możliwości segregowania odpadów. Edukacja ekologiczna odgrywa istotną rolę w kształtowaniu świadomości społeczeństwa dlatego festiwale, konkursy i spotkania ekologiczne uświadamiające ważność problemu stanowić będą ważna część projektu promującego ekologiczne, zielone miasta.

Realizacja projektu odbędzie się zgodnie z obowiązującym prawodawstwem, w szczególności:

* Rozporządzeniem Komisji (WE) nr 1828/2006 z dnia 8 grudnia 2006 r. ustanawiające szczegółowe zasady wykonania rozporządzenia Rady (WE) nr 1083/2006 ustanawiającego przepisy ogólne dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności oraz rozporządzenia (WE) nr 1080/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego,

* ustawą z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych,

* rozporządzeniem w sprawie określenia rodzajów przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko,

* ustawą o rachunkowości z dnia 29 września 1994 r. z późn. zm.,

* ustawą o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004 r.,

* ustawą - Prawo Zamówień Publicznych.

Ponadto jak wskazał Wnioskodawca w piśmie z dnia 11 marca 2010 r. realizacja projektu wynika z wykonywania zadań własnych Gminy D zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym.

W związku z faktem, iż każda z Gmin (współpartnerów) realizuje indywidualnie zadania w projekcie na fakturach będą figurowały jako nabywcy poszczególne jednostki samorządu terytorialnego czyli faktury wystawiane w związku z rzeczową realizacją projektu nie będą wystawiane tylko na Wnioskodawcę (lidera projektu).

Lider tj. Gmina D jest koordynatorem projektu natomiast Partnerzy realizują projekt indywidualnie każdy we własnym zakresie.

Partnerzy projektu będą realizować projekt na swoich terenach w częściach ich

dotyczących. Partnerzy projektu nie będą przekazywali Liderowi (Wnioskodawcy) własnych środków finansowych z tytułu wkładu własnego. Mienie powstałe w wyniku realizacji projektu nie zostanie po jego zrealizowaniu przekazane innej jednostce, pozostanie własnością poszczególnych jednostek samorządu terytorialnego.

Realizacja projektu nie będzie miała związku ze sprzedażą opodatkowaną, a więc nabywane towary i usługi związane z projektem nie będą miały związku z wykonywaniem przez Wnioskodawcę czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Edukacja ekologiczna prowadzona w ramach projektu, w części dotyczącej Gminy D, obejmuje tylko spotkania informacyjne, które będą mieć charakter otwarty (wstęp wolny - niebiletowany). Edukacja ekologiczna prowadzona w ramach projektu, w części dotyczącej Gminy D, obejmuje tylko spotkania informacyjne. W związku z powyższym nie przewiduje się żadnych nagród.

Ponadto Wnioskodawca wskazał, że w poz. 55 wniosku z dnia 11 stycznia 2010 r. wpisano błędnie nazwę programu, z którego będzie współfinansowany projekt, w związku z powyższym wprowadzono korektę, która została ujęta w nowosformułowanym pytaniu.

Zatem prawidłowa nazwa programu to: Regionalny Program Operacyjny Województwa na lata 2007 - 2013.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie (sformułowane ostatecznie w piśmie z dnia 11 marca 2010 r.):

Czy Gminie D przysługuje prawo obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu "..." dofinansowanego ze środków Europejskiego Funduszy Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007 - 2013.

Zdaniem Wnioskodawcy (stanowisko ostatecznie sformułowane w piśmie z dnia 11 marca 2010 r.) zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Gminy nie wykorzystuje i nie będzie wykorzystywała przedmiotu projektu do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Gminy nie ma prawa obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur za realizację projektu, gdyż nie jest to wydatek związany ze sprzedażą opodatkowaną.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 ww. ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Jak wynika z powyższego przepisu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług, w sytuacji gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Zgodnie z przepisem § 12 ust. 1 pkt 12 obowiązującego od dnia 1 stycznia 2010 r. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799) zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Gmina stosownie do art. 2 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) jest jednostką samorządu terytorialnego posiadającą osobowość prawną, wykonującą zadania publiczne we własnym imieniu i na własną odpowiedzialność.

W myśl art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. W celu wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi (art. 9 ust. 1 cyt. ustawy).

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy m.in. wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz (art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy o samorządzie gminnym).

Z przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca złożył wniosek o dofinansowanie projektu pn. "..." w ramach procedury pozakonkursowej programu w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007 - 2013.

Przedsięwzięcie realizowane jest na zasadzie partnerstwa, beneficjentami projektu są gminy: D - Lider Projektu, S - Partner Projektu, W - Partner Projektu. Wnioskodawcą jest Lider projektu - Gmina D.

Beneficjenci będą regulować zobowiązania za wykonane w ramach projektu prace na podstawie rachunków oraz faktur VAT.

Przedmiotem projektu jest budowa oraz wraz z wyposażeniem, zakup pojemników na odpady segregowane, stojaków na worki, kompostowników i worków na odpady ulegające biodegradacji oraz realizację akcji edukacyjnej wśród mieszkańców.

Głównym celem projektu jest ograniczenie ilości odpadów deponowanych na składowiskach, a tym samym przywrócenie wartości środowiskowych zdegradowanym przestrzeniom.

Ponadto w ramach projektu prowadzona będzie intensywna edukacja ekologiczna poprzez szereg działań promocyjnych i informacyjnych, mająca na celu kształtowanie właściwej postawy proekologicznej wśród mieszkańców, wyeliminowanie nieprawidłowych zachowań w prowadzeniu gospodarki odpadami, takich jak: składowanie odpadów na dzikich wysypiskach śmieci, spalanie odpadów w przydomowych kotłowniach oraz na nieruchomościach, umieszczanie wszystkich odpadów w pojemnikach pomimo możliwości segregowania odpadów. Edukacja ekologiczna prowadzona w ramach projektu, w części dotyczącej Gminy, obejmuje tylko spotkania informacyjne, które będą mieć charakter otwarty (wstęp wolny - niebiletowany). Edukacja ekologiczna prowadzona w ramach projektu, w części dotyczącej Gminy D, obejmuje tylko spotkania informacyjne. W związku z powyższym nie przewiduje się żadnych nagród.

Każda z Gmin (współpartnerów) realizuje indywidualnie zadania w projekcie.

Na fakturach będą figurowały jako nabywcy poszczególne jednostki samorządu terytorialnego czyli faktury wystawiane w związku z rzeczową realizacją projektu nie będą wystawiane tylko na Wnioskodawcę (lidera projektu).

Lider tj. Gmina D jest koordynatorem projektu natomiast Partnerzy realizują projekt indywidualnie każdy we własnym zakresie. Partnerzy projektu będą realizować projekt na swoich terenach w częściach ich dotyczących. Partnerzy projektu nie będą przekazywali Liderowi (Wnioskodawcy) własnych środków finansowych z tytułu wkładu własnego. Mienie powstałe w wyniku realizacji projektu nie zostanie po jego zrealizowaniu przekazane innej jednostce, pozostanie własnością poszczególnych jednostek samorządu terytorialnego.

Realizacja projektu nie będzie miała związku za sprzedażą opodatkowaną, a więc

nabywane towary i usługi związane z projektem nie będą miały związku z wykonywaniem przez Wnioskodawcę czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Mając zatem na uwadze wskazany wyżej przepis art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie nie został spełniony podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturach wystawianych dla Wnioskodawcy dokumentujących nabywane towary i usługi - brak związku dokonanych zakupów ze sprzedażą opodatkowaną. Wnioskodawcy nie przysługuje zatem prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących nabycie towarów i usług w ramach realizowania przedmiotowego projektu.

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym Gmina D nie ma prawa obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur za realizację projektu, należało uznać za prawidłowe.

Końcowo tut. organ pragnie również zauważyć, iż granice tego szczególnego postępowania podatkowego, którego celem jest uzyskanie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, określa Wnioskodawca występując z konkretnym pytaniem prawnym, wyłącznie w odniesieniu do stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę, co wynika wprost z przepisu art. 14b § 1, 2 i 3 ustawy - Ordynacja podatkowa. Natomiast na podstawie art. 14c § 1 i § 2 tut. organ dokonuje oceny stanowiska Wnioskodawcy.

W związku z powyższym tut. organ zaznacza, że niniejsza interpretacja została wydana wyłącznie dla Wnioskodawcy, tj. Gminy D oraz, że w niniejszej interpretacji odniósł się wyłącznie do prawa do obniżenia przez Wnioskodawcę kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT związanych z realizacją projektu wystawionych dla Wnioskodawcy.

Zgodnie z art. 14b § 3 cyt. w sentencji ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego.

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualny błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Podkreślić wymaga, iż interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku.

W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego (a w szczególności wykorzystywania powstałego mienia do czynności opodatkowanych), udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl